Fackliga representanter och löner

Sv: Fackliga representanter och löner

Därför att avtalet är en överenskommelse mellan 2 parter, inte fler. Rycker man lönesiffror ur sitt sammanhang, vilket är det vanliga i en "lista", förlorar de dessutom helt sin relevans för nagon som ska löneförhandla.

Att facket skulle få rätt att få namn och lön på ickemedlemmar verkar absurt.

Att facket får det för sina medlemmar, som de representerar, är rimligt.

Hur det påverkar mig negativt/positivt är ointressant, det är principen om avtalsfrihet, integritet och rätten till att bestämma över informationen som är viktig.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Delar du med dig fakta om ditt avtal om någon blivande kollega frågar? Om tex någon som läser till ditt yrke frågar. Om inte - är det också en integritetsfråga?
Jag är uppriktigt nyfiken för för mig handlar det om solidaritet. Min integritet är hög som ett hus utan att blanda in mitt jobb.
Funderar ofta på hur andra tänker.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Annars så är det ju bara att läsa taxeringskalendern, så får man en hint om vad någon tjänar.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Då är det någon som frågar och jag bestämmer över informationen och visst kan jag tänka mig att dela information som är relevant av solidaritetsskäl. Men inte med automatik till organisationer jag inte har något med att göra.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Fast bara en hint.

Arbetstid, föräldraledighet, avdrag, utlandsinkomster stör siffran ganska rejält för många.
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Jag jobbar på en myndighet och därför är siffrorna offentliga. Hos oss får facket ut listor för alla. Vad de har för lön, nytt påslag, individuella tilägg, skostorlek...
 
Sv: Fackliga representanter och löner

Precis så har jag också på min arbetsplats (statlig myndighet).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 176
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 058
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 603
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 795
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp