Bukefalos 28 år!

Familjeponny

Sv: Familjeponny

*Måste hoppa in i den mycket OT-aktiga diskussionen*

Det är ju flera mils skillnad på "de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar" och "de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar om man inte har mycket pondus själv vilket inte så många barn har."

Man kan ju inte säga "jag tyckte det räckte med det" om man inte citerar en hel mening. Det är som att jag skulle citera dig med "Jag har aldrig stött på en fjording", för jag tyckte det räckte så?

Och fjordingar har ju rent generellt mycket vilja, precis som andra raser med samma ursprung (islandshäst, shettis, nordsvensk för att nämna några). Deras ursprung har gett dem mycket vilja, som de behövt för att klara sig under karga vintrar etc. Det krävs liksom en stor dos jävlar-anamma hos hästarna då. Och ja, hos många individer visar det sig som "mycket egen vilja" när de ska vara ridhästar...

Du behöver väl inte ta åt dig så gräsligt, ingen har ju sagt att fjordingar är feta, lata och dumma, eller hur? Ingen har så vitt jag kan se ens sagt att de är otrevliga. Bara att de ofta har mycket egen vilja vilket kan vara svårt för ett barn, och det håller nog de allra flesta med om.

Självklart köper man inte en häst med massor av vilja till ett barn, oavsett ras. Men t.ex. fjordingar är en sån ras som har den viljan mer medfött än t.ex. welsh, som ju oftare ses som barnponnyer. Slutligen tycker jag att din attityd är lite tråkig. "Vill man inte ha en häst med egen vilja, kan man lika gärna ha en maskin" säger du. Du menar alltså att om man inte vill ha just en sån häst som du har så ska man vara utan? Och alla barn, till exempel, bör vara utan häst, eftersom hästar med (för) mycket egen vilja inte är lämpliga för barn? Och ridskolan bör vara utrustad med maskiner istället för hästar, för där passar det ju inte heller så bra med hästar med massor av egen vilja...

TS: Du kan säkert rida både maffiga c-ponnyer och d-ponnyer! En ganska normalbyggd d-ponny tror jag blir bra för er, då kan du rida och dottern blir inte för liten heller, och kan växa mycket innan ponnyn eventuellt blir för liten :)
 
Sv: Familjeponny

Däremot tycker jag inte det är fel att köpa en välriden fjording till ett barn. Likaså haflinger, som jag personligen tycker är jättetrevliga hästar. :)

Får jag lägga till "... och välhanterad"?
Tyvärr har jag mött några fjordingar (och andra raser också förstås) för mycket som varit superbuffliga i hanteringen. Men, en välriden och välhanterad fjording/haflinger/etc kan vara en mycket bra familjeponny!
 
Sv: Familjeponny

Jag lägger mig inte i diskussionen ang. huruvida fjordingar har mer vilja än andra hästar etc.

Däremot tycker jag inte det är fel att köpa en välriden fjording till ett barn. Likaså haflinger, som jag personligen tycker är jättetrevliga hästar. :)

:bow::bow:
 
Sv: Familjeponny

Jag har inte "tagit åt mig" Tycker bara det är j*vligt tråkigt att folk har en sån snedvriden bild om vissa raser.

Och jag tycker man får räkna med att en häst har egen vilja, oavsett ras. Sen behöver man inte köpa en ouppfostrad häst. Vilket många kallar för att den har mycket egen vilja, när den egentligen har fått göra precis som den vill hela sitt liv.

Ridskolor köper (i de flesta fall) in välhanterade hästar, då spelar det ingen roll vad det är för ras - det finns fjordingar på ridskolor.
En häst utan egen vilja finns inte för då skulle den vara en maskin = inte en häst.

lite OT:
Jag personligen har hanterat många fler buffliga/respektlösa Halvblod än i det här fallet - fjordingar.
Och då ska ju ändå halvbloden vara avlade för att "vara till lags", eller? :idea:;):p
 
Sv: Familjeponny

Nja, halvblod är för det mesta avlade för tävling. Ofta har de mer temperament än vad Svensson kan hantera.
 
Sv: Familjeponny

Tips numero uno: Sluta försvara dig mot icke-existerande påhopp ;)

Självklart har alla hästar mer eller mindre egen vilja. Självklart köper ridskolor in välhanterade hästar. Självklart är en ouppfostrad häst inte trevlig. MEN, att vissa raser har mer benägenhet till ett visst beteende/temperament, det är liksom ett faktum. Och fjordingar hör till de raser som, generellt, har "mer vilja" (inte ouppfostrade...). Varför är det så fult att säga att fjordingar ofta har för mycket vilja för ett litet barn att hantera? Det ÄR ju ofta så! Av de fjordingar jag träffat (och de är många, kan jag lova) är det nog bara en jag skulle kunna kalla barnponny. De andra har varit för "hårda" i psyket för att passa för barn. Därmed inte sagt att de har varit dåliga...
 
Sv: Familjeponny

Jag har inte försvarat mig mot något :crazy:

Och då är det bara att fastslå att vi har olika åsikter om saken. Jag tycker en fjording skulle vara en galant barnponny, men det tycker inte du;)
 
Sv: Familjeponny

Jag tycker en fjording skulle vara en galant barnponny, men det tycker inte du;)

Nä, för jag tycker inte man kan säga att en ras är eller är inte barnponny. Jag tycker att man kan säga att en ras har en viss bakgrund vilket formar individen, men det tycker inte du.

I'm outta here, det är ingen idé att försöka förklara något för någon som håller för öronen.
 
Sv: Familjeponny

Får jag lägga till "... och välhanterad"?

Det får du så gärna! :D Det är ju precis lika viktigt i detta fallet.

Håller även med dig om det du skrev i ett senare inlägg, att man inte ska välja en individ med ett hårt psyke till ett barn, det har ju dock mer med individ än med ras att göra, även om det är mer/mindre förekommande inom vissa raser.
 
Sv: Familjeponny

Inte för att gå på ras eller sådär men jag hade sneglat lite på connemaror eller New forestar. Dom är viktbärande och oftast välridna (man brukar inte slänga bort talanger eller en sån pass dyr ras hur som helst) Dem har även ett trevligt psyke. SJÄLVKLART ÄR DET SKILLNAD PÅ INDIVIDER MEN RENT GENERELLT.
 
Sv: Familjeponny

Min åsikt:
Vill man ha något att åka runt på utan att behöva göra något, kan man lika gärna skaffa sig en moped:grin:

Vart har jag skrivit att hästen inte ska ha en egen vilja? Vart har jag skrivit att någon vill ha något att åka runt på utan att göra något? Det är betydligt mycket enklare att komma till bra ridning med en häst eller ponny som passar ryttaren.

Du slåss i luften, jag gillar fjordingar, precis som jag gillar en hel drös med andra hästar som har hög intrigitet och pondus men aldrig att jag skulle köpa en ponny till ett barn som jag från början vet förmodligen blir för svår. Jag älskar min lilla korsning men hon är absolut ingen barnhäst men hon passar mej alldeles utmärkt.

Ett barn ska ha en häst som tar hand om barnet, som är schysst och inte kör sitt eget race. En massa vilja och jävlar anamma är roligt när man är äldre men det är inte roligt när en varelse på flera hundra kilo har tagit över och bestämmer helt själv. Då är risken väldigt stor att det blir farligt.

Jag förstår inte ens vad du reagerade på för jag har inte skrivit något nedsättande om någon ras alls, jag tycker bara att rätt individ på rätt plats är mycket trevligare för alla.

En fjording var mitt första val när jag som vuxen skulle köpa en häst till mej själv men jag skulle aldrig ens tänkt tanken att köpa en till min dotter. Precis som jag inte skulle rekomendera någon att köpa en tysk jaktterrier som första hund. Det är en skitkul hund i rätt händer men inte i fel.
 
Sv: Familjeponny

Inte för att gå på ras eller sådär men jag hade sneglat lite på connemaror eller New forestar. Dom är viktbärande och oftast välridna (man brukar inte slänga bort talanger eller en sån pass dyr ras hur som helst) Dem har även ett trevligt psyke. SJÄLVKLART ÄR DET SKILLNAD PÅ INDIVIDER MEN RENT GENERELLT.

Där håller jag med dig :)

*delvis kl*

Min ståndpunkt var inte just att ts skulle köpa en fjording, utan som sagt en fjording, haflinger eller annan viktbärande häst. Med det sagt drar jag mig ur diskussionen nu, då jag känner att jag sagt allt jag har att säga :)
 
Sv: Familjeponny

Det jag reagerade på var att du tog fjordingar som ett exempel på en ras som inte skulle passa för barn? eller har jag missuppfattat det hela?

När en välhanterad (gäller alla raser) fjording skulle passa alldeles utmärkt - som även en vuxen kan rida på utan problem.

Det jag menade med egen vilja-diskussionen var att ALLA hästar har egen vilja, det kan man inte komma ifrån :cool:

"Alla" fick det att låta som att alla fjordingar skulle vara så "hårda" i skallen att ingen skulle fungera som barnhäst:crazy: Och det tycker jag är en väldigt tråkig inställning, när jag vet att det finns massor av "snälla" fjordingar som inte bara "kör sitt eget race"
 
Sv: Familjeponny

*kl*

Bara en lite snabb reflektion så här på eftermiddagen... Om barn inte skall ha fjordhäst som egen häst, varför finns de då på ridskolor? Då borde de ju vara bannlysta även där? :confused:

Själv har jag två fjordhästar, varav den ena jobbar som ridskolehäst. Ungarna älskar honom, just för att han är så snäll och låter dem borsta på honom i timtal, istället för att hugga efter dem som en annan ponny gör (för övrigt en welshponny :angel:)

Till TS vill jag bara säga, fjordhäst kan jag rekommendera då jag växte upp med en sådan häst som första häst, men stirra dig inte blind på rasen utan välj en trevlig, viktbärande d-ponny oavsett ras som är snäll och lätthanterlig samtidigt som den är enkel även i ridningen.
 
Sv: Familjeponny

Jag har aldrig träffat på en fjording på ridskolorna häromkring. Vi hade en som var max 50% fjording men honom ville ingen rida för att han var så stark. Han var väluppfostrad och välriden men med dom mindre som inte kom åt honom var han en mardröm.
 
Sv: Familjeponny

Nä, samma här faktist.

Sedan är det ju jättestor skillnad på att vara ridskoleponny och privatponny för ett barn. Så att en ponny passar på ridskola betyder ju absolut inte att den passar som förstaponny för ett litet barn.
 
Sv: Familjeponny

Fast varför vill du få det till att fjordingar inte har mer vilja? Det är ju det som är deras stora styrka!

Den trevligaste häst jag nånsin träffat var en fjording - han skulle ha gått genom eld och vatten för sin ägare och ställde upp på allt. Han hade 100% förtroende för henne och använda sin stora vilja för att klara de utmaningar hon gav honom på bästa sätt. Samma häst var ett bitande, kickande, bockande, rullande monster innan hon skaffade den och lärde den att "veta hut".

Jag är övertygad om att fjordingar är mycket smartare än det genomsnittliga halvblodet (ja, jag har halvblod själv;)) vilket är fjordingens styrka och svaghet. Svaghet om ägaren inte är erfaren, kunnig och självsäker nog att kunna hantera det och styrka när ägare och häst jobbar tillsammans.

Till TS - jag tycker att ni kan skaffa fjording om du ska hantera hästen mycket, eller om din tjej är väldigt duktig. Annars tror jag att en welsh cob eller liknande inte hade varit så dumt heller. De kan användas till allt och är ganska viktbärande, plus att det brukar vara väldigt duktiga på tävlingsbanan om din dotter är ute efter det.
 
Sv: Familjeponny

I det här fallet så sågs det som negativt med en häst med mycket vilja, för då tyckte folk att den inte skulle passa som "barnhäst"

Då ville jag bara poängtera att alla hästar har egen vilja. Det går inte att säga att alla fjordingar har för mycket egen vilja för att fungera till barn.

Och att en häst har mycket egen vilja är ju inget negativt - ens till ett barn. Så länge den är väluppfostrad.

En ouppfostrad häst blir j*vlig oavsett ras.
 
Sv: Familjeponny

*kl*
Det är lite roligt här på buke när någons påstående lite blir "en höna av en fjäder";).
Min fjording är ingen barnponny men en utmärkt häst som dottern mest rider men behöver lite nyp i örat av vuxen ibland, detta gäller säkert inte alla fjord men faktiskt en hel del även det kan vara så med andra raser också, definitivt. Vi köpte vår från sådana som hade tänkt honom som just barnhäst och det var kanske han för smart för....

Till Ts :En bussig c eller d, du hade en yngre dotter också eller?
Nå, titta på individen och typen för din fråga var ju om du som vuxen kunde rida c eller d och med dina mått så absolut. Känns ju inte som du hade tänkt tävla 120;), utan rida llite på kul och kanske sitta till lite för barnens skull vilket kan vara jättekäckt att kunna göra. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 979
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp