Fångesten är igång

Ajda

Trådstartare
Någon mer än jag som fått fångest? Jäkla gräs!

Mitt sto la på sig förra året och fick en fettnacke och puls. Tog bort henne från hagen till en betydligt mindre och drog ner på maten. Pulsen var kvar hel sommaren mer eller mindre.
Hon var aldrig öm eller hade svårt att vända osv. Hovslagaren har inte sett något på hovarna som är knas.
Tog ut veterinär som kollade henne och hon rörde sig bra. Vi har ridit hela tiden och hon var dom vanligt.
Däremot tog veterinären diabetesprov som indikerade på att hon hade diabetes.
Jag tolkade det mer som att många hästar med fång får just de provsvaren.

Hon behandlas som en fånghäst. Nu går damen i en vinterhage med 4-5 andra hästar. Den hålls nerbetad. Men kände igår på hovarna som var ljumna och hon har svag puls. Jag slutade känns efter puls sent i höstas då hon ändå hade det svagt hela tiden mer eller mindre. Vilket jag åbgrar för nu har jag ju ingen koll på om när den bärjade.
Blir mindre hage nu och ja fångesten är igång för i år!
 
Sv: Fångesten är igång

Min har inte fång, eller tecken på fång.

Men han är ponny och har lätt för att lägga på sig och förra sommaren rullade han fram. Satte honom i grushage halva dagarna i juli för att halvbanta honom lite.
Då gick han på vanligt bete.

Detta året ska han gå på magert bete och hålla igång det han kan för sin ålder.

Svårt det där för betet är svårast för mig att lösa. Han är enda ponnyn och den enda som måste gå på magert bete. Finns två på lösdriften han kan gå ihop med men en av dom gick han med förra året och var inte så snäll vid honom och sen blir det väl att den går med den andra från lösdriften.
Resten är ston och det kan han inte gå med, inte för att någon annan bryr sig (tydligen) men jag vill inte ha honom med ston när jag vet att han betäcker.

Så det känns som jag rycker mitt hår nu inför betet.
Totalvägrar ha honom på det vanliga men en kompis är ett måste.
 
Sv: Fångesten är igång

Min har inte fång, eller tecken på fång.

Men han är ponny och har lätt för att lägga på sig och förra sommaren rullade han fram. Satte honom i grushage halva dagarna i juli för att halvbanta honom lite.
Då gick han på vanligt bete.

Detta året ska han gå på magert bete och hålla igång det han kan för sin ålder.

Svårt det där för betet är svårast för mig att lösa. Han är enda ponnyn och den enda som måste gå på magert bete. Finns två på lösdriften han kan gå ihop med men en av dom gick han med förra året och var inte så snäll vid honom och sen blir det väl att den går med den andra från lösdriften.
Resten är ston och det kan han inte gå med, inte för att någon annan bryr sig (tydligen) men jag vill inte ha honom med ston när jag vet att han betäcker.

Så det känns som jag rycker mitt hår nu inför betet.
Totalvägrar ha honom på det vanliga men en kompis är ett måste.

Kan du inte lämna bort honom på lämpligt bete då, eller vill du ha honom hemmavid så du kan hålla igång honom?
 
Sv: Fångesten är igång

Jag vill ha honom hemma.
Sen är jag lite sån att jag inte vågar lämna bort honom. Folk är ju helt galna har jag hört så jag vågar inte. Hos mig vet jag att han har det bra.

Men stallägaren har 17 hektar på sin gård. Någon hage måste det kunna gå ordna. Dumma är bara att dom flesta andra kan släppa sina vind för våg.

Min bantade ju i vintras och gick från en 115 gjord till en 100 som han har nu.. Tänk vad lite gräs kan göra.
 
Sv: Fångesten är igång

Du har inte möjlighet att låna någon liten ponny som han kan dela hage med?
 
Sv: Fångesten är igång

Jag vill ha honom hemma.
Sen är jag lite sån att jag inte vågar lämna bort honom. Folk är ju helt galna har jag hört så jag vågar inte. Hos mig vet jag att han har det bra.

Men stallägaren har 17 hektar på sin gård. Någon hage måste det kunna gå ordna. Dumma är bara att dom flesta andra kan släppa sina vind för våg.

Min bantade ju i vintras och gick från en 115 gjord till en 100 som han har nu.. Tänk vad lite gräs kan göra.

Förstår. Kör det ihop alldeles får du släppa honom här med mina om du vill.

Men som någon annan sa, kan du kanske hitta nån annan häst som behöver samma typ av bete som han kan gå med hos er?
 
Sv: Fångesten är igång

Du har inte möjlighet att låna någon liten ponny som han kan dela hage med?

Stallägaren annonserar alltid ut att hon har bete på nätet så kan hända det blir något napp där.
Kanske skulle be henne specificera det lite och skriva att en bantningsvalack är extra välkommen.
För den där valacken i lösdriften är inte trevlig mot honom. Min ponny var hans tuggben den månaden dom gick ihop förra sommaren.
Den andra har han gått med innan också och dom trivdes bra ihop.
 
Sv: Fångesten är igång

Dom ska ha stallmöte på söndag men tyvärr är jag utomlands då, och då skulle dom prata bete. Så efter det vet jag lite mer. Men jag vet redan att det är jag som får kompromissa på något vis. Det har jag gjort hela vintern då min fått stå i grushage fram till lunch varje dag eftersom dom andra fått så mycket till frukost. Sen har dom fått lika vid lunch så det funkade. Vill ha en till ponny till stallet :p


Och jag erkänner. Jag tycker betesreducerare ser ut som tortyr för en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Håller med om betesreducerare. Hade en till min förra shettis som fick fång av att se ett grässtrå (hon togs bort pga fången) för hon skulle kunna gå i annat än en ruta.

Vet inte hur jag ska göra med nuvarande hästen. Köp en munkorg och släppa henne i vanliga hagen med dom andra (vinterhagen) eller mindre hage utan. Ska tilläggas att hon fick förstoppningskolik förra veckan (det går bra nu... Suck) så det lutar åt att hoppa munkorgen.
 
Sv: Fångesten är igång

Att behöva ha dom i en liten ruta är inte roligt. Usch så svårt det ska vara :(



Är det någon som har koll på hur det funkar om man hela tiden klipper ner gräset i hagen?
Dom trimmar hagarna hela sommaren vid behov och gör man det ofta så kanske det är ett bra alternativ för en häst som lätt lägger på sig så hinner gräset inte växa så mycket?
 
Sv: Fångesten är igång

Att behöva ha dom i en liten ruta är inte roligt. Usch så svårt det ska vara :(



Är det någon som har koll på hur det funkar om man hela tiden klipper ner gräset i hagen?
Dom trimmar hagarna hela sommaren vid behov och gör man det ofta så kanske det är ett bra alternativ för en häst som lätt lägger på sig så hinner gräset inte växa så mycket?

Sockerbomb och raketbränsle...

Sen är det ju naturligtvis alltid en avvägning mellan mindre mängd av raketbränsle eller större mängd av 98-oktan, vilket som ger mest energi.

Men golfgreen är i ditt fall sämsta möjliga du kan erbjuda, då gräset blir stressat av det och kommer ligga högt i socker, och dessutom så det späda gräset som kommer upp väldigt näringsrikt<

finns det ingen skog att släppa dem på?
 
Sv: Fångesten är igång

Sockerbomb och raketbränsle...

Sen är det ju naturligtvis alltid en avvägning mellan mindre mängd av raketbränsle eller större mängd av 98-oktan, vilket som ger mest energi.

Men golfgreen är i ditt fall sämsta möjliga du kan erbjuda, då gräset blir stressat av det och kommer ligga högt i socker, och dessutom så det späda gräset som kommer upp väldigt näringsrikt<

finns det ingen skog att släppa dem på?

Då ska jag be dom att inte trimma hans hage alls i sommar.
Nej, ingen skog alls :(
Knappt ett träd i hagarna.
 
Sv: Fångesten är igång

Men kände igår på hovarna som var ljumna och hon har svag puls. Jag slutade känns efter puls sent i höstas då hon ändå hade det svagt hela tiden mer eller mindre. Vilket jag åbgrar för nu har jag ju ingen koll på om när den bärjade.
Blir mindre hage nu och ja fångesten är igång för i år!

Jag har haft fånghäst och vet vilken pärs nu går igenom med fångest... :wtf:
Tror dock aldrig ränderna går ur helt, även fast jag inte har någon fånghäst nu så känner jag på hovar, gallor, puls, håller koll på väder, foder etc...
Men skulle aldrig orka ha en fånghäst igen, då är jag så hemsk att jag avlivar. För jäklar vad det tärde på mig att oroa mig ständigt och jämt.

Åter till tråden.. :)
Min fånghäst hade lite starkare puls när det var varmt och soligt väder utan att han för den delen hade ett anfall på gång. Jag hoppas det är så för din också :)
 
Sv: Fångesten är igång

Mina hästar kan också ha varma hovar och ben när det är soligt ute t.ex. och pulsen känner man ju alltid på benen, annars skulle jag nog vara orolig att cirkulationen var dålig. Däremot ska den ju inte vara kraftig.

Undvik störningar i tarmfloran (foderbyte etc) och motionera den ordentligt så den inte är överviktig utan slimmad och fin, så borde du minska risken betydligt.
 
Sv: Fångesten är igång

Jo egentligen borde det vara så som du säger Mitrolle. Men de andra hästarna har ingen puls. Och om man känner på sig själv på tex handleden känner man ju alltid pulsen utan art något ska vara knas.
 
Sv: Fångesten är igång

Antar att det också varierar lite från häst till häst? Många säger ju att hästar som går barfota är varmare i hovarna än skodda hästar, men det stämmer inte på mina. Min skodda häst är nästan alltid lite varmare i sina hovar än vad den oskodda shettisen är. Så skulle tro att "normalvarm" och "normalpuls" kan skilja lite från häst till häst, och att det kanske är svårt att jämföra med någon annan häst än med hästen själv (det lät konstigt :D)?
 
Sv: Fångesten är igång

fast att halvdygnssläppa på bete och sen varvat med inget bete är ingen lösning ens för icke-fånghästar om man bara vaktar hull. Finns massor med studier på detta bortsett från fång i sig nu återigen, och de kompenserar bara med att äta etter värre de timmar de sen är på gräs. Det enda som funkar är att ha magert bete konstant. Har man fång-ångest av anledning finns det inte på kartan att öht överväga bete med icke-fånghästar frågar du mig. du behöver hitta en annan lösning om du inte ska ha befog att oroa dig konstant.....

rent allmänt, för att spinna vidare på Mitrolles inlägg, så är hästarna alltid varmare i benen och mindre rena i benen vid varmt väder, vilket som sagt har att göra med temperatur och cirkulation i benen utifrån det.....
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Min är riskgrupp men har aldrig visat symptom, men jag har alltid varit försiktig. Nu går han i gräshage men är i perfekt hull. Jag har redan dragit ner till halva vintergivan hösilage och börjat begränsa halmen lite. På senvintern fick han en halv bal löst, nu får han en tredjedels i småmaskigt hönät.
 
Sv: Fångesten är igång

Jo egentligen borde det vara så som du säger Mitrolle. Men de andra hästarna har ingen puls. Och om man känner på sig själv på tex handleden känner man ju alltid pulsen utan art något ska vara knas.

Kolla några h senare. De kan ha puls just då, men inte senare. Vilket är helt normalt. Ja om pulsen bara är kännbar om man letar efter den, dunkande puls vid kotan är ju inte normalt på en häst som vilar/strosar i hagen.
 
Sv: Fångesten är igång

fast att halvdygnssläppa på bete och sen varvat med inget bete är ingen lösning ens för icke-fånghästar om man bara vaktar hull. Finns massor med studier på detta bortsett från fång i sig nu återigen, och de kompenserar bara med att äta etter värre de timmar de sen är på gräs. Det enda som funkar är att ha magert bete konstant. Har man fång-ångest av anledning finns det inte på kartan att öht överväga bete med icke-fånghästar frågar du mig. du behöver hitta en annan lösning om du inte ska ha befog att oroa dig konstant.....

rent allmänt, för att spinna vidare på Mitrolles inlägg, så är hästarna alltid varmare i benen och mindre rena i benen vid varmt väder, vilket som sagt har att göra med temperatur och cirkulation i benen utifrån det.....

Jo, jag vet att magert bete på heltid är bättre. Jag får se hur det löser sig detta året.
Det finns två fånghästar som båda är ston i stallet samt en tjock gammeltant som ska gå på magert dom med men min kan ju inte gå med ston, och tyvärr vet jag redan att deras behov kommer gå före min hästs så dom får första tjing på magraste hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 868
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 341
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 056
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp