Bukefalos 28 år!

Fångesten är igång

Sv: Fångesten är igång

Ja med fd fånghästar och hästar som har lätt att lägga på sig så går man nog alltid och oroar sig lite såhär i vårtider :p

Tycker dock jag har en bra plan inför sommaren. Har en valack i stallet som oxå har lätt att lägga på sig och som gick med mitt ponnysto förra sommaren, de trivdes väldigt bra tillsammans och ägarinnan till honom och jag hjälptes till. Vi låter våra vara "installade" när de andra går på sommarbete i juni. Vinterhagen + hö inne kommer att hålla dem lagom i hull ;) Sen blir det ut på "efterbete" efter de andra hsätarna i mitten av juli successiv tillvänjning. Sommaren är för övrigt den tid jag tycker det är viktigast att bibehålla och tillochmed öka motionen av ponnydamen. Fast jag vet inte hon har redan så mycket energi och kondition redan så hon kommer väl antingen bli en mardrömm att hålla på mattan eller en dröm att rida ;)

jag har oxå noterat lite varmare hovar - ingen puls, men har än så länge mer relaterat det till varma dagar med sol.

Skönt nog så stämde jag av med valackägarinnan redan för någon månad sen att vi kör på detta upplägget i sommar oxå. Annars hade jag övervägt att flytta henne till annat stall/bete över sommaren. Ev försökt låna en beteskompis. För mig är det prio 1 med en kompis i hagen förutom att betet ska vara lagom anpassat. Som tur var så bor jag ju där jag har mina hästar uppstallade och det gör det lite lättare när man inte vill släppa ut på bete när de andra ska göra det.
 
Sv: Fångesten är igång

kl
Jag hoppar in här, jag har också fångest!! (Vilket roligt och passande ord förresten! ;) ) Jag har en ponny som fick fång i augusti förra sommaren. Jag misstänker cushings, men har inte provtagit henne. Så jag vet inte hur känslig hon är... Och hon är dessutom 27 år så om hon får mer än möjligen en lätt känning så kommer jag nog att låta henne somna in... Så jaa, jag har fångest! Vi har dessutom haft soligt och varmt nu, så jag tror att gräset börjar växa snart :crazy: Planen är att låta henne gå i vinterhagen (med det lilla gräs som finns där) hela sommaren. Känns lite hemskt men ja..
 
Sv: Fångesten är igång

Min valack har inte fång och har aldrig haft. Enligt blodprov är han inte heller IR (finns förstås säkrare metoder för att fastställa, men vet./kliniken tyckte inte att det finns skäl att göra det förra sommaren iaf). Däremot lägger han på sig, och för ett par år sedan (senast han gick på dygnet runt-bete) drog han på sig späcknacke. Den är kvar. Förra sommaren gick han först på betet halva dygnet, med reducerare på, men lyckades lik förbannat bli fet och fick resten av säsongen gå i liten hage med i princip bara grus/torkad lera. I år har det fixats mindre hagar (mindre än beteshagen, that is) där det inte borde komma tokmycket gräs (återigen, i förhållande till den del av beteshagen som är mest frodig), där min kommer att få gå halva dygnet. Bete kommer han inte att få gå på mer, om jag inte någon gång lyckas få tag i ett skogsbete (inte en möjlighet i dagsläget, tyvärr). Den där nacken skrämmer livet ur mig, och det är på halsen han lägger på sig i första hand nowdays (tidigare i livet har han alltid lagt på sig kring magen/buken först). :(
 
Sv: Fångesten är igång

Hej!

Jobbigt med stallägare som inte förstår/lyssnar. Du kan inte flytta pålle över sommaren då? Finns inga andra stall/beten som kan funka bättre?

Min fd tjockis med problemhovar (aldrig fått fångdiagnos, men vet. anser att det är bättre att behandla henne som fånghäst "för säkerhets skull") går inte på bete, hon får bo vid stallet där jag kan kontrollera vad hon äter. Jag är så tacksam över möjligheten att ha henne på fullservice även sommartid.

/Lavinia, som funderar på att ge sig på en liten shettis också- där kan vi snacka om övervikt...
 
Sv: Fångesten är igång

Det går hon inte med på. Det är inte snålt på hagar. Det finns 11 stora (!) Sommarhagar fördelat på tre grupper. En med valacker, en med ston och sen den sista med fångstona där hon vill att min ska gå

Det går alldeles säkerligen dela av någon så han kan få en liten plätt att hålla sig till i sommar.

vad är det för lösning du själv föreslagit som inte går hem hos stallägaren? dvs vad har dina konkreta förslag på lösningar varit?

att bara låna in ngn lämplig kompis bland inackarna är ju faktiskt inte så enkelt ur en stallägares perspektiv, om inte ngn inack vill det utan deras hästar funkar fint med upplägget som finns i grunden för stallet och det är det upplägget de tackat ja till och är nöjda med. Men som sagt, - vad har du föreslagit för lösningar som nekas?
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Jag skulle aldrig våga mig på det du gjorde, plus att jag inte har dem möjligheterna till utfodring då jag är inackorderad. Men det var intressant att läsa om hur du gjorde :)
 
Sv: Fångesten är igång

Fång och insulinresistens kan bero på flera olika faktorer. Det finns hästar med anlag för nedsatt insulinkänslighet men det är inte säkert att alla som blir insulinresistenta har anlag. Dessutom så kan ju flera olika funktioner i insulinmetabolismen leda till nedsatt insulinkänslighet dvs kroppen kan fungera annorlunda på olika sätt. Det är med andra ord inte säkert att det som fungerar bra för en häst fungerar lika bra för en annan.

Du har redan fått bra tips från andra i tråden.
När min ponny hade sitt fånganfall blev jag desperat. På den tiden hade jag inte riktigt insett detta med fettdepåer och alla som jag frågade tyckte att hon var helt ok. Jag minskade på fodret så mycket jag vågade för att få ner fettdepåer och därmed insulinhalten. Hon fick foder varannan timme nästan dygnet om, fem timmars uppehåll under natten. Då fick hon lusernpellets eller halm och stod då på spån. Jag gav henne strax under minimigivan torrsubstans, tillräckligt med proteiner för behovet och hölll helt enkelt energin så låg som möjligt. Hon fick dessutom bakjäst varje dag och mineraler förstås. Detta började jag med i jultid och hon tappade sina depåer, sakta men säkert. Detta är fem år sedan. Hon går i samma hagar som de andra hästarna. På vintrarna när gräset inte är grönt är hon utan munkorg. På vårarna kan hon äta en hel del gräs utan att reagera. Men annars har hon alltså alltid munkorg i hagen och står inne halva dygnet i stallet.

Det kan alltså gå att banta en del hästar. Men man ska vara medveten om att det kan vara FARLIGT att utfodra dem så som jag beskriver. En häst fungerar inte som vi. Den utsöndrar matspjälkningsvätskor hela tiden även när den inte äter något. Den har också ett annat tarmsystem med en tjocktarm som tar hand om en hel del av spjälkningen. Denna tarm är helt beroende av mikroorganismer som sönderdelar maten. Om inte dessa får något att äta så slås de ut. Det finns alltså minst två anledningar till att hästen måste äta hela tiden; dels för att det i te ska bli för tomt i början avmatspjälkningssytemet då risken blir stor att den sura magsyran går baklänges och fräter hål. Dels så är det jätteviktigt att se till så att mikroorganism balansen är bra i grovtarmen - annars slås den ut. Man bör alltså se till så att den får mat ofta och då inte bara halm om ngn nu skulle få det för sig utan något som är bra för tarmen som ex betfibrer och/eller lusern, bakjäst. Den får inte vara utan mat längre tid än ca fem timmar och ska alltså än en gång ha mat ofta. Sedan är proteinerna jätteviktiga.

Om man inte vet vad man gör så kan det gå riktigt illa!
Sluta att säga att det är farligt att banta hästen!
hyperledemi drabbar nästan bara shetlandsponnies o då handlar det om svält- ej bantning.
KL
Om man ser till att de är SLANKA på våren o ej släpper i maj samt motionerar den, vilket även betyder att den är borta från betet x antal timmar o har LAGOM bete för individen / munkorg samt inbetade så räcker det med att ha KOLL.

De farligaste tiden är i Maj= koncentrat samt när frosten kommer.
Stressat helt nerbetat innebär mkt små mängder, men som de kan klara sig på- överlevarna. Ge inget extra bara! titta inte på betet utan hästen.

I alla tider innan 2000talet fick hästarna mat endast 3 ggr/ dag o få fick fång eller andra sjukdomar. Hästar behöver INTE äta hela tiden.

det vi ska jämföra med är bästa tänkbara frodiga betet då hästar pillar det smaskigaste.
inte när det är svår brist på mat under tjäle o snö eller extrem torka.

I UK lägger man stor skuld till fetma på regntäckena då hästar inte behöver använda ngn energi på värmehållning.
Våra hästar har VÄLFÄRDSproblem.

för mkt god mat ofta hela tiden, för lite motion o alltid varmhållna
 
Sv: Fångesten är igång

Hyperlipidemi menar du, eller finns det något ytterligare? :)

Det ÄR svårt att stå emot trenden som är nu, att hästar ska ha fri tillgång eller mat i slowfeedingnät. Senaste i helgen läste jag i Equilibris att en häst behöver äta 2-3 timmar per mål för att komma upp i tuggbehovet. Känns hemskt då att bara kunna ge sina hästar ett halvt kilo vissa mål. Men jag håller med dig Axel, jag vet att jag är alldeles för blödig. Igår såg jag att min ena ponny åt halm iallafall, trots att han ratat det tidigare. Så nu blir det halm nattetid i boxen :)
 
Sv: Fångesten är igång

Jag ber om ursäkt för den taskiga stavningen:o

Mitt 100 kg överviktsprojekt har efter mkt meckande bara fått halm som FODER. I nät.
nu efter 5 mån. får den lite silage blandat med halmen o proteintillskott efter utfört superlätt "arbete".

Den har också velat ha HÖ!!!! men äter fin god havrehalm när ingen ser det:D

Den kommer att vara tillräckligt slank för att gå på bete, men med munkorg. Den är urskicklig med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

läs gärna mina tidigare reflektioner ang. folks bild av att fodra hästar och deras tuggbehov. då slipper du panik om hästen som sagt står på halm bland annat.....
 
Sv: Fångesten är igång

100 kg?! Herregud. Vilket projekt!

Jag har lagt upp en längre planering för hur mina hästars bantning ska gå till väga, just nu är det "etapp 1". Gör detta för att jag ska veta vad som funkar för dem, plus att jag måste invänta att hagkompisarna åker iväg på sina beten. Och just ner går de stadigt ner i vikt :) Har även lyckats ordna tillridning av liten vuxen under sommaren, så de kommer motioneras rejält. Målet är att de ska se ut som de gjorde första vintern i nya stallet (kanske lite tunnare tom):
246607_291500970984032_930904718_n.jpg


Mackan: Jag har läst ditt inlägg nu (igen) och som sagt; jag vet att jag är för blödig :)
 
Nej det hade den inte, men fettrumpa o var helt platt över ryggen o nästan 1 m bred. Som ett jäkla bord.
att få en sadel att passa var löjligt.

depåerna går tyvärr sist, men de bli mindre o mjukare. Det fettet som kan göra dem sjuka.














n
 
Sv: Fångesten är igång

100 kg?! Herregud. Vilket projekt!

Jag har lagt upp en längre planering för hur mina hästars bantning ska gå till väga, just nu är det "etapp 1". Gör detta för att jag ska veta vad som funkar för dem, plus att jag måste invänta att hagkompisarna åker iväg på sina beten. Och just ner går de stadigt ner i vikt :) Har även lyckats ordna tillridning av liten vuxen under sommaren, så de kommer motioneras rejält. Målet är att de ska se ut som de gjorde första vintern i nya stallet (kanske lite tunnare tom):
246607_291500970984032_930904718_n.jpg


Mackan: Jag har läst ditt inlägg nu (igen) och som sagt; jag vet att jag är för blödig :)[/QUOTE

Vad FIN den var! :)
 
Tack Mackan. Han är tacksam att banta, det är värre med den andre. Men båda går stadigt ner i vikt just nu så jag räknar med att han är tillbaka på denna vikt om cirka 1,5 månad. Vill inte banta för snabbt, samtidigt bör jag tillägga att jag inte bantar honom från fet till slank, utan snarare lite över normalhull till slank.
 
Hur får hästen sitt protein behov tillgodosett om man bara ger halm och bara lite proteintillskott efter arbete som Axel skriver gör?
Vad jag förstått är det viktigt att rätt mängd protein skall ges även ges vid bantning.
Jag vet att övervikt är viktigt att ha koll på, vill lära mig mer av er som är insatta i detta.
 
Det bästa är givetvis att rida dem smala, men det funkar sällan o denne har en allvarlig skada som gör att den måste bantas omgående o är också för tung för att motioneras
när de har så stor övervikt som 20% över idealvikten så verkar dessa lättfödda feta omvandla protein till fett. I o m att de inte förbrukar det. tunna hästar gör av med MER energi vid omvandling av protein för att det är ENERGI den behöver.
När man väl har hitta rätt koncept för individen går det ganska lätt. I mitt fall får den nu hö av mkt god kvalité med halmen som fortfarande är basfödan. Den skulle annars bara få hälften så mkt stråfoder. Halmen är även grovfoder för sporthästar i andra länder (ca 50%), men inte här där vi har gott om hö o använder halm endast som sängkläder- tilltugg i brist på annat.
Halm är också ett bättre GROVfoder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 079
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 525
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 109
Senast: Josofinito
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp