Fångesten är igång

Sv: Fångesten är igång

Jag har fångest deluxe! Mina har lagt till med depåer :( Så nu blir det hårda bud i Mellerud. Jag släpper aldrig på bete och kommer aldrig göra. Har dragit ner på mat och ökat motionen så nu går det åt rätt håll. Jag tänkte precis skriva en tråd om dessa depåer, men kanske kan passa på att fråga här?
Anta att jag skulle försöka efterlikna den naturliga ämnesomsättningen, dvs nästan svält på vintern: hade depåerna försvunnit då? (Ska tillägga att jag aldrig hade vågat, är mer rädd för magsår/tarmvred/hyperlipidemi än fång) Finns det någon på Buke som testat att verkligen ge minimumgiva? Kanske vågar ingen erkänna :o
 
Sv: Fångesten är igång

Jag har fångest deluxe! Mina har lagt till med depåer :( Så nu blir det hårda bud i Mellerud. Jag släpper aldrig på bete och kommer aldrig göra. Har dragit ner på mat och ökat motionen så nu går det åt rätt håll. Jag tänkte precis skriva en tråd om dessa depåer, men kanske kan passa på att fråga här?
Anta att jag skulle försöka efterlikna den naturliga ämnesomsättningen, dvs nästan svält på vintern: hade depåerna försvunnit då? (Ska tillägga att jag aldrig hade vågat, är mer rädd för magsår/tarmvred/hyperlipidemi än fång) Finns det någon på Buke som testat att verkligen ge minimumgiva? Kanske vågar ingen erkänna :o

Vad menar du med minimumgiva?

Min IR har en väldigt tydlig "egen ämnesomsättning" som är helt fristående från vad jag stoppar i honom, hur mkt/lite han motionerar osv.

På hösten lägger han depåer, blir hårdare i mankammen och går upp i vikt. Trots precis samma foderstat och motion som innan.

På våren så rinner depåerna av honom, mankammen blir mjukare och han går ner i vikt. Trots precis samma foderstat och motion som innan.

Så i hans fall skruvas ämnesomsättning ner på sparlåga inför vintern, och ökar inför sommaren. Jag har dragit ner hans mat vintertid ner till nivåer jag närmast skämts för. MJ-mässigt så är det tyvärr omöjligt att komma under en viss nivå utan att regelrätt svälta hästen. Men nedragningen till äckligt låga nivåer (som lägst 0,9 kg TS/100 kg.. jag var desperat) har inte gjort någon skillnad.

Jag fick dra sadelgjorden två extra hål idag (sadeln snurrade när jag satt upp...) jmf med sist jag red för 2 v sen. Han har bara vilat dessa 2 v, och ätit precis samma som innan. Men tappat i vikt. Det är vår.
 
Sv: Fångesten är igång

Jo, jag vet att magert bete på heltid är bättre. Jag får se hur det löser sig detta året.
Det finns två fånghästar som båda är ston i stallet samt en tjock gammeltant som ska gå på magert dom med men min kan ju inte gå med ston, och tyvärr vet jag redan att deras behov kommer gå före min hästs så dom får första tjing på magraste hagen.

då tycker jag du behöver överväga att byta stall om du inte kan hitta en lösning stallmässigt där man inte kan erbjuda lösning sommartid för en fångkänslig häst. att du vet att "släppa på konstant magert bete är bättre" är inte bara bättre det är verkligen a och o om du är rädd för fång och inte tycker du har en lösning i det stall du står i. En fångbenägen häst ska absolut INTE stå i grusruta halva vistelsen och sen gå på fullt bete resten av vistelsen. Det går inte.

shettlandskusk:
varför skulle minimum giva innebära ett hälsoproblem i sig? Problemet med fång och IR består till stor del att hästarna är övergödda året runt när de inte är ämnade för det. Svaren ligger mycket i det, även om det för den skull givetvis inte innebär att man kan släppa hästar som är lättfödda på obegränsat bete ens 3 månader av tolv i sig om de är benägna att ha ämnesomsättningsfel i grunden och är känsliga.

tycker folk har en rätt snedvriden bild i sig är 2014 av vad det innebär att ge minimum givor osv. I första hand handlar det om tuggbehov när folk snackar om sånt. en häst i riskzonen för fång, IR osv, kan man därmed fodra med halm större delen av dygnet och då tillgodoser man det man är rädd för, dvs ts grovfoder, tuggbehov och mättnadskänsla osv. Den behöver inte svälta öht, då man samtidigt fodrar till det som behövs om det saknas protein och MJ utöver det, på enskilda portioneringar ett par gånger om dygnet utöver det. svårare behöver det inte vara öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Jo, jag vet att magert bete på heltid är bättre. Jag får se hur det löser sig detta året.
Det finns två fånghästar som båda är ston i stallet samt en tjock gammeltant som ska gå på magert dom med men min kan ju inte gå med ston, och tyvärr vet jag redan att deras behov kommer gå före min hästs så dom får första tjing på magraste hagen.

Förutom de tidigare förslagen, så kan inte din gå i en egen hage bredvid dem då, men alla på det magra betet?
 
Sv: Fångesten är igång

Tro mig, jag hade gladeligen gett lucern för protein och halm och låtit dem klara sig på det. Men de vägrar äta något utav det :(
 
Sv: Fångesten är igång

har jag jättesvårt att tro iof. vad fodrar du med för halm isåfall att de inte äter av den även om de är hungriga och har tuggbehov i fråga om mättnadskänsla? använder man halm som är smaklig i sig och av god kvalitet utöver det, så äter typ varenda häst av den om de har behov, jag lovar....
lusern kanske du får prova att köpa sånt som inte behöver blötläggas om de inte gillar gröt.och sen som sagt - avvakta och ha is i magen. förmodligen är de inte direkt utsvultna ;)
 
Sv: Fångesten är igång

Tro mig, jag hade gladeligen gett lucern för protein och halm och låtit dem klara sig på det. Men de vägrar äta något utav det :(

Smidig bantning :devil:

Förlåt, svart humor, kunde inte låta bli.


Om du delar upp dagens intag på halva intaget på hö och halva intaget på halm/lusern?
Då har de iaf möjlighet att äta halm/lusern men väljer de att inte äta så är det deras val.
 
Sv: Fångesten är igång

tycker folk har en rätt snedvriden bild i sig är 2014 av vad det innebär att ge minimum givor osv. I första hand handlar det om tuggbehov när folk snackar om sånt. en häst i riskzonen för fång, IR osv, kan man därmed fodra med halm större delen av dygnet och då tillgodoser man det man är rädd för, dvs ts grovfoder, tuggbehov och mättnadskänsla osv. Den behöver inte svälta öht, då man samtidigt fodrar till det som behövs om det saknas protein och MJ utöver det, på enskilda portioneringar ett par gånger om dygnet utöver det. svårare behöver det inte vara öht.

Det är den MJ jag legat på utan effekt.
4 kg halm a 5.5 MJ/kg + 2,5 kg lucern = 41 MJ (och 4,5 kg TS).
10 kg silage med TS 45% med en MJ på 4,2 MJ/kg = 42 MJ (och 4,5 kg TS)

Jag gav som lägst 8 kg av det silaget, dvs 34 MJ.

Men, har man ett hö/hösilage med högre värden fungerar ju att ersätta med halm (helt eller delvis) oftast utmärkt =)

Tillägg: Jag har ju dessutom lyckats få till en fungerande lösning för min, som är så optimal det går att få under omständigheterna, men det är inte alltid så lätt som att bara ge halm t ex.

För min så det som utfodringsmässigt gett absolut störst skillnad var att se till att hålla blodsockret så jämnt det gick. Dvs sprida ut maten över verkligen hela dygnet, och inte fyra mål med längre tid emellan.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

jag hade nog inte snurrat in mig på dina analyser av fodret i detta läget utan fokuserat på essensen i det hela och det jag försökt uttrycka. Du behöver nog inte fastna i exakta MJ och smprp i detta scenario i sig tänker jag.....
 
Sv: Fångesten är igång

Förresten, angående din fråga om någon gett minimigiva.

Jag gav min häst minimigiva när han konstaterats fång. Önskade verkligen att jag gjort det innan fånget var ett faktum :/ , men där och då var jag mer orolig över kolik och Veterinärens rekommendationer om att ge hösilage pga annan sjukdom = fri tillgång på lite väl energirikt Hösilage... :crazy:

Men det var hur som inga problem med minimigiva, har gett det både med enbart Hö samt enbart halm/lusern. Dock en stor skogshage så det fanns alltid någon kvist eller buske att pilla på om han blev alltför hungrig.
 
Sv: Fångesten är igång

Ja, får kanske ha bättre tålamod. Är bara så rädd för magsår :(

DarkInNight:
Ja, jag ska testa något sådant. Just nu går de som sagt ner, men för att verkligen slimma till dem så får jag nog ta i med hårdhandskarna.
 
Sv: Fångesten är igång

plus på den och poängen i det hela är ju att hästar inte svälter öht på det sätt mäniskor tror att de känner hunger och vad människor menar med svält utan det jag försökt säga i tråden och det jag iof utifrån mina svar utgått att folk har koll på i grunden.... hästar känner inte hunger om de får tuggstimulans i första hand även om det inte finns fritt bord i sig större delen av dygnet vare sig utbuds eller innehållsmässigt i sig. Det innebär grenar, gnagande på träd, pysslande att hitta lite strån här och där osv, bara att tugga i sig lite ditten som datten så tillfredställer man mättnadskänslan väldigt bra på väldigt lågt foder så att säga.

utöver det behöver de såklart få i sig vettiga näringsinnehåll i sig för att må bra och hålla hull och orka prestera osv så som vi håller dem när vi vill rida på dem och ber dem prestera under ryttare.

KL
jag förstår öht inte rädslan öht utifrån det jag skrivit...
det enda man kan behöva vara uppmärksam på är om man har hästen uppstallad på spån och det är dåligt med grovfodergivor i samband med det dvs hästen har absolut inget att småtugga på på många timmar på box med spån....
står hästarna på halm, finns inte problemet eller hysterin öht i fråga om det.....
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Jag har en ponny som oxå ligger i riskzonen. Detta ser jag på hur han lägger på sig i fett depåer. För två år sedan lånade jag ut honom på foder och påtalade detta, jag sa att det var viktigt att han inte blev fet. Fodervärden tog detta väldigt allvarligt och höll honom smal. Ett par månader gick och sedan fick han fång:(. Han fick korrekt vård och ingen rotation kunde ses på röntgen. Denna ponny var vid tillfället mycket smalare än han någonsin varit hos mig men fick ändå fång.
Min slutsats är faktiskt att han hölls för smal och åt växter på betet som han aldrig skulle ätit om han inte varit så hungrig. När jag tog hem honom fodrade jag upp honom och sedan på våren så släppte jag honom på mitt bete där han gått förut om åren med betes reduserare. Mitt sommarbete är på 10 hektar väldigt kuperat så han rör sig mycket.
Han har nu gått där två somrar och peppar peppar, mått fint och hållet sig bra i hull. Med detta vill jag mena att fång är mycket komplext och jag föredrar att släppa på stort bete med betesreduserare så att ponnyn får röra på sig och umgås med kompisar. :)
För att munkorg skall vara ok för ponnyn så känner jag dock att det krävs att den tas av minst en gång per dygn så att ponnyn kan slicka på saltstenen och att man har flera munkorgar att alternera med då de behövs rengöras ofta.
 
Sv: Fångesten är igång

jag hade nog inte snurrat in mig på dina analyser av fodret i detta läget utan fokuserat på essensen i det hela och det jag försökt uttrycka. Du behöver nog inte fastna i exakta MJ och smprp i detta scenario i sig tänker jag.....

Jag tog siffrorna mest för att åskådliggöra att de små krakarna med låga behov står sig för bra redan på halm många gånger, och att påslaget av lucern kan göra att man kommer upp i väl höga siffror ändå.
Så var inte menat att fixera vid siffrorna. Men många med tjocka hästar trots de får lite mat, så får hästen inte så lite mat som husse/matte tror, tex för den käkar halmströet halva natten. (Och eg skulle klara sig fint utan natthöet).
 
Sv: Fångesten är igång

Ja, får kanske ha bättre tålamod. Är bara så rädd för magsår :(

DarkInNight:
Ja, jag ska testa något sådant. Just nu går de som sagt ner, men för att verkligen slimma till dem så får jag nog ta i med hårdhandskarna.

Magsårsrisken är nog ganska liten på minimiTS och är du orolig kan du ju ge något understödjande för magslemhinnan. Lång "svält", dvs tid utan mat, är största risken. Alltså de äter upp kvällsmaten och sen står 12 H utan mat tills frukost kommer t ex. Så länge de har att äta och inte går med tom mage är det ingen större risk för genomsnittshästen, även om det den äter är väldigt lite per tugga eller hur man ska säga.

Så sänk ner till minimiTS du (L har stått på det i flera år..), och håll koll.
L har ju haft magsår, men det kom (eller gav symptom iaf) av svält inför op. Botades på tre dagar behandling (jmf det med hur länge W fått behandling...). Aldrig återkommit.
Däremot så om jag går för lågt i giva (TS eller tuggtid) så "svarar" han med att börja äta bajs, så i hans fall känns det ganska lätt att hålla koll och reglera så det blir "tillräckligt men minsta möjliga ändå"
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Fång och insulinresistens kan bero på flera olika faktorer. Det finns hästar med anlag för nedsatt insulinkänslighet men det är inte säkert att alla som blir insulinresistenta har anlag. Dessutom så kan ju flera olika funktioner i insulinmetabolismen leda till nedsatt insulinkänslighet dvs kroppen kan fungera annorlunda på olika sätt. Det är med andra ord inte säkert att det som fungerar bra för en häst fungerar lika bra för en annan.

Du har redan fått bra tips från andra i tråden.
När min ponny hade sitt fånganfall blev jag desperat. På den tiden hade jag inte riktigt insett detta med fettdepåer och alla som jag frågade tyckte att hon var helt ok. Jag minskade på fodret så mycket jag vågade för att få ner fettdepåer och därmed insulinhalten. Hon fick foder varannan timme nästan dygnet om, fem timmars uppehåll under natten. Då fick hon lusernpellets eller halm och stod då på spån. Jag gav henne strax under minimigivan torrsubstans, tillräckligt med proteiner för behovet och hölll helt enkelt energin så låg som möjligt. Hon fick dessutom bakjäst varje dag och mineraler förstås. Detta började jag med i jultid och hon tappade sina depåer, sakta men säkert. Detta är fem år sedan. Hon går i samma hagar som de andra hästarna. På vintrarna när gräset inte är grönt är hon utan munkorg. På vårarna kan hon äta en hel del gräs utan att reagera. Men annars har hon alltså alltid munkorg i hagen och står inne halva dygnet i stallet.

Det kan alltså gå att banta en del hästar. Men man ska vara medveten om att det kan vara FARLIGT att utfodra dem så som jag beskriver. En häst fungerar inte som vi. Den utsöndrar matspjälkningsvätskor hela tiden även när den inte äter något. Den har också ett annat tarmsystem med en tjocktarm som tar hand om en hel del av spjälkningen. Denna tarm är helt beroende av mikroorganismer som sönderdelar maten. Om inte dessa får något att äta så slås de ut. Det finns alltså minst två anledningar till att hästen måste äta hela tiden; dels för att det i te ska bli för tomt i början avmatspjälkningssytemet då risken blir stor att den sura magsyran går baklänges och fräter hål. Dels så är det jätteviktigt att se till så att mikroorganism balansen är bra i grovtarmen - annars slås den ut. Man bör alltså se till så att den får mat ofta och då inte bara halm om ngn nu skulle få det för sig utan något som är bra för tarmen som ex betfibrer och/eller lusern, bakjäst. Den får inte vara utan mat längre tid än ca fem timmar och ska alltså än en gång ha mat ofta. Sedan är proteinerna jätteviktiga.

Om man inte vet vad man gör så kan det gå riktigt illa!
 
Senast ändrad:
Sv: Fångesten är igång

Kl

Det blev som jag befarade. Stallägaren lyssnade inte alls på mina önskemål.
Stallmötet var igår men jag kunde inte gå eftersom jag befinner mig i Tyskland just nu, så en annan tjej i stallet talade om vad jag ville

Det hela slutade med att stallägaren sa att min får gå med två av fångstona. Hon lyssnade inte alls när min vän sa att han betäcker. Det vet också stallägaren om. Han fick byta hage förra sommaren just för att han betäckte ett sto han gick med och har gått i valackhage hela vintern av just den anledningen

Hon sa att hästar ändrar sig. Det är säkert inte samma nu. Dom blir förändrade på bete och när dom får andra kompisar
Jodå, min kommer bli hingst i sommar :crazy:

Så jag vet inte vad jag ska göra. Han får väl gå i grushage hela sommaren.

Vill jag ha magert bete får han gå med fångstona, annars blir det vanlig beteshage med resten av valackerna

Lånar bara en restaurangs wifi just nu för var tvungen att få avreagera mig lite. Jävla strul!!

Känner mig helt överkörd och som att min hästs hälsa inte är värt ett skit :(
 
Sv: Fångesten är igång

Mina äter halm trots fri tillgång på hösilage. Serverar man fin halm lär de ju äta till slut.

Håller typ med alltså.
 
Sv: Fångesten är igång

Det går hon inte med på. Det är inte snålt på hagar. Det finns 11 stora (!) Sommarhagar fördelat på tre grupper. En med valacker, en med ston och sen den sista med fångstona där hon vill att min ska gå

Det går alldeles säkerligen dela av någon så han kan få en liten plätt att hålla sig till i sommar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 160
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 513
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 103
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp