Fångesten är igång

Sv: Fångesten är igång



vad är det för lösning du själv föreslagit som inte går hem hos stallägaren? dvs vad har dina konkreta förslag på lösningar varit?

att bara låna in ngn lämplig kompis bland inackarna är ju faktiskt inte så enkelt ur en stallägares perspektiv, om inte ngn inack vill det utan deras hästar funkar fint med upplägget som finns i grunden för stallet och det är det upplägget de tackat ja till och är nöjda med. Men som sagt, - vad har du föreslagit för lösningar som nekas?

Jag har varit öppen för alla alternativ. Vilken lösning som helst bara han inte går med ston, vilket säger sig självt varför han inte ska, och att det ska vara magert bete. Sen får hon sätta honom vart hon vill även om han hade fått gå själv. Hellre själv än fet.

Nu var det två till valacker som ville ha magert bete då båda måste ner i vikt. Dom är alltså redan överviktiga och det är ju inte min men jag vill också hålla honom i den form han är i nu. Men dom fick också ett nej utan fick ändå gå med dom andra valackerna.
Men efter några diskussioner nu så har den ena av tjejerna lyckats övertala henne att vi med tre bantarvalacker får en egen hage att ha våra i i en av dom hagarna med sämre bete

Så nu är vi nöjda och min slipper rulla fram i sommar och får sällskap i hagen på köpet.

Så nu är det alltså 4 grupper fördelat på 11 sommarhagar och det känns ju helt lagom så kan två av grupperna rotera bäst dom vill i dom lediga hagarna.

Nu skulle alla ut på bete redan på tisdag fick jag veta idag men jag släpper inte min än. Först avmaskning då han behövde det och sen blir det att han står inne på nätterna till första maj så vänjs han in i en lagom takt.
Hade helt velat vänta lite till eftersom han ska vara med på treårs och jag vill inte att han ska kännas överjäst så han inte orkar ta sig över hindern efter allt gräs.
 
Jag har varit öppen för alla alternativ. Vilken lösning som helst bara han inte går med ston, vilket säger sig självt varför han inte ska, och att det ska vara magert bete. Sen får hon sätta honom vart hon vill även om han hade fått gå själv. Hellre själv än fet.

Nu var det två till valacker som ville ha magert bete då båda måste ner i vikt. Dom är alltså redan överviktiga och det är ju inte min men jag vill också hålla honom i den form han är i nu. Men dom fick också ett nej utan fick ändå gå med dom andra valackerna.
Men efter några diskussioner nu så har den ena av tjejerna lyckats övertala henne att vi med tre bantarvalacker får en egen hage att ha våra i i en av dom hagarna med sämre bete

Så nu är vi nöjda och min slipper rulla fram i sommar och får sällskap i hagen på köpet.

Så nu är det alltså 4 grupper fördelat på 11 sommarhagar och det känns ju helt lagom så kan två av grupperna rotera bäst dom vill i dom lediga hagarna.

Nu skulle alla ut på bete redan på tisdag fick jag veta idag men jag släpper inte min än. Först avmaskning då han behövde det och sen blir det att han står inne på nätterna till första maj så vänjs han in i en lagom takt.
Hade helt velat vänta lite till eftersom han ska vara med på treårs och jag vill inte att han ska kännas överjäst så han inte orkar ta sig över hindern efter allt gräs.
vad tror folk?
De ska bantas innan betet. Banta på bete var det dummaste jag har hört på länge.
 
Du glömmer en sak, ett ogödslat bete är stressat och därmed mer sockerikt.
Jag har ett naturbete till mina ponnys och trodde i min enfald att det var bäst så, allt funkade också(dom betar 4h om dan) men jag började få problem med mossa . så jag började gödsla betet, och helt plötsligt kunde hästarna gå hela dan på betet. Man började tänka till och efter lite tänkande och kollande kom vi fram till att sockerhalten var hög pga just stressat gräs, idag gödslar jag samma hage och har mycket mindre problem.(samma gräs, inget gjort alls) hästarna går nu 6h och kunde gå hela dan utan problem men dom blir tjocka(en är IR).

Fast man vet enligt studier att hästar kompensationsbetar om de växelvis hålls på bete och sen jättemagert om vi pratar om att hålla nere hullet på hästarna. Hur bedömde du att det var gödslingen i sig som avgjorde att de kunde gå där längre helt plötsligt?[/QUOTE]

Därför jag har haft betet i många år och det är två säsonger som jag gött, IRhästen har inte lagt depåer när jag gödslat, vilket hon alltid gör annars. Dessutom så blir gräset stressat när det inte får gödning och stressat gräs är sockerrikt.
 
vad tror folk?
De ska bantas innan betet. Banta på bete var det dummaste jag har hört på länge.

Jag vet att man inte bantar häst på bete men dom andra tänker nog inte riktigt så. Jag vill inte prata om deras hästhållning här men låt oss säga att vi inte har riktigt samma syn på hur mycket mat en lättfödd häst bör äta per dag oavsett om grovfodret är analyserat eller inte.
Har man en tjock nordsvensk sätter man inte den i lösdrift med begränsad fri tillgång på hösilage som inte blir så begränsat då hästen lärt sig bita sönder näten..
Den andra hästen får för mycket mat av kärlek från ägaren, som är rädd att hästen ska få för lite. Så en frieser som liknar en nordsvensk.

Sen tycker jag överlag att folk i stallet inte har koll på sin hästs vikt. Det finns några fler som skulle må bra av att bli av med några kilon. Men folk blir så jäkla sura om man säger något. Så därför låter jag bli och låter folk fatta själva men det sker ju oftast inte förens det hänt något. En häst fick tex ett fånganfall nu i vintras och veterinären bad ägaren banta hästen minst 80 kg. Det säger ju en del om hur blinda folk kan vara. Den hästen går dessutom också på lösdrift på begränsad fri tillgång, och ska ut på magert bete nu i sommar.
Själv hade jag satt den på grus eftersom den fortfarande måste ner i vikt och gräs är det sista den behöver.
 
Du glömmer en sak, ett ogödslat bete är stressat och därmed mer sockerikt.
Jag har ett naturbete till mina ponnys och trodde i min enfald att det var bäst så, allt funkade också(dom betar 4h om dan) men jag började få problem med mossa . så jag började gödsla betet, och helt plötsligt kunde hästarna gå hela dan på betet. Man började tänka till och efter lite tänkande och kollande kom vi fram till att sockerhalten var hög pga just stressat gräs, idag gödslar jag samma hage och har mycket mindre problem.(samma gräs, inget gjort alls) hästarna går nu 6h och kunde gå hela dan utan problem men dom blir tjocka(en är IR).
Du syftade på en slagen vall o lite regn på det o det växer.
Det är minst lika illa att släppa tidigt då varje gräsplanta är ett koncentrat för blivande växtlighet. Sol o vatten o plantan blir enligt anlaget.
kort gräs eller ogödslat är inte stressat. det finns flera faktorer som spelar in. ofta vattenbrist i komb. Vattenbrist eller kyla gör mest att gräset försvarar sig o ofta tar andra växter överhand beroende av tid på sommaren.
Juli- vitklöver 0 stor fångrisk då de äter stora kvantiteter av det
En slaget fält o ett nedtuggat till jorden är inte samma sak.
Har du mossa har du blött, kalkfattigt o inget gräs alls.

Visst får du bättre värden med ett gödslat, men också mer gräs.... än inget- bara mossa Det var väl det du ville åstadkomma?
Mer gräs än att de hittar konsti´ga växter att stoppa i sig.

Men du får samma effekt genom att släppa dem senare.
Jag gödslar med både NPK o kalksalpeter för att få en snabb tillväxt, men också på sikt.

Men så har jag inga ponnisar o där mitt projekt ska gå ska det inte vara frodigt bete= ingen gödning. Lagom mängd o lagom näring.
 
Å vad saker och ting ska ändras. Nu skulle dom andra bantarvalackerna tydligen ut i den vanliga hagen ändå och då sa jag att min får stå på grus. Men så fick jag ett sms av stallägaren för en stund sen att han får en egen hage nu så han inte behöver stå på grus hela tiden. Så imorgon ska han släppas där. Nu hoppas jag på att inget mer ändras. Om det är den hagen jag tror det är så blir den perfekt till honom. Alla hagar har namn men jag har ingen aning om vilken som heter vad :p
 
@Matmissbrukaren Hoppas nu det går enligt planerna :) Tycker du resonerar bra, dessutom är det en god idé att lära honom att gå ensam redan nu, för det kan behövas vid eventuell sjukdom.

För min egen del blev jag glad idag när sambon utbrast att ponnisarna gått ner i vikt :) Dessvärre fick vi ett annat grovfoder idag med massa timotej så nu får man ju se hur långvarig den viktnedgången är :( Det var dessutom hö istället för hösilage så jag är måttligt glad.
 
@Matmissbrukaren Hoppas nu det går enligt planerna :) Tycker du resonerar bra, dessutom är det en god idé att lära honom att gå ensam redan nu, för det kan behövas vid eventuell sjukdom.

För min egen del blev jag glad idag när sambon utbrast att ponnisarna gått ner i vikt :) Dessvärre fick vi ett annat grovfoder idag med massa timotej så nu får man ju se hur långvarig den viktnedgången är :( Det var dessutom hö istället för hösilage så jag är måttligt glad.

Det hoppas jag med :)
Han har ju inte fång eller några tecken på det. Fullt frisk och det är ju det jag vill att han ska fortsätta vara.
Så himla dumt att chansa när jag vet att han blir rund som en tunna på vanligt bete.

Är hösilage bättre vid viktnedgång?
Detta är min första häst som behövts hålla i schack med vikten så jag är rätt ny på området. Mina tidigare hästar har kunnat äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Räcker ju Dunder ser på gräs så ökar magomfånget med 10 cm direkt :p
 
Här är min från förra sommaren till nu. Nu ser han kanon ut tycker jag

I november och har redan tappat en del
img_20131105_154407_53556b4d2a6b228fe92e0378.jpg
 
För två veckor sen
img_20140405_144114_53556bf32a6b22683ce1fc35.jpg


Det blev tre inlägg för mobilen ville inte lägga in alla tre bilderna i samma inlägg.
 
Du syftade på en slagen vall o lite regn på det o det växer.
Det är minst lika illa att släppa tidigt då varje gräsplanta är ett koncentrat för blivande växtlighet. Sol o vatten o plantan blir enligt anlaget.
kort gräs eller ogödslat är inte stressat. det finns flera faktorer som spelar in. ofta vattenbrist i komb. Vattenbrist eller kyla gör mest att gräset försvarar sig o ofta tar andra växter överhand beroende av tid på sommaren.
Juli- vitklöver 0 stor fångrisk då de äter stora kvantiteter av det
En slaget fält o ett nedtuggat till jorden är inte samma sak.
Har du mossa har du blött, kalkfattigt o inget gräs alls.

Visst får du bättre värden med ett gödslat, men också mer gräs.... än inget- bara mossa Det var väl det du ville åstadkomma?
Mer gräs än att de hittar konsti´ga växter att stoppa i sig.

Men du får samma effekt genom att släppa dem senare.
Jag gödslar med både NPK o kalksalpeter för att få en snabb tillväxt, men också på sikt.

Men så har jag inga ponnisar o där mitt projekt ska gå ska det inte vara frodigt bete= ingen gödning. Lagom mängd o lagom näring.

Jag syfftade inte på en slagen vall alls, utan naturbete, vilket jag har, trodde det var det vi pratade om.
Jag har sandjord och skugga därför har jag fått problem med mossa och för att jag inte gödde, det är slut på det nu:p men visst kalk ska på i mängder nu och gödning. Jag fodrar mellan dom går, så dom äter inga konstiga växter, då dom inte är hungriga, betet är inte så stort(två a-ponnys) så jag går igenom betet flera gånger per säsong, har nämligen stånds runt om kring:yuck::arghh:
 
Jag vill bara inflika att det är inte helt riskfritt att ge fri tillgång av halm till en häst med fång eller IR. Halm innehåller ofta höga halter järn och det finns studier som visar på ett sambad mellan IR och överskott av järn.
 
Lite allmänt, vet ni hur sannolikt det är att hästar får fång av att gå på gräs samtidigt som de går på metacam/finadyne? Har hört av en att jag absoluuuut inte får ha hästen på gräs med metacam eftersom deras ponny fick fång på två röda... Min är överlag inte fångkänslig, haft honom på kraftigt bete periodvis under det halva decennium jag ägt honom utan minsta fångtendens, men nu i år finns risk att han måste äta metacam periodvis = anledning till oro.

Har glömt att fråga veterinärerna, han går inte på någon kur nu, men kanske behöver göra. Jag är en person som gärna tar ut oron i förskott så har jag det gjort ;)
 
Här är min från förra sommaren till nu. Nu ser han kanon ut tycker jag

I november och har redan tappat en del
img_20131105_154407_53556b4d2a6b228fe92e0378.jpg
Vilken skillnad:up:.

mitt projekt dallrade över hela kroppen o hade även fettbringa. har aldrig sett sådant.
Fett som är hårt är farligt. Mankam, ponnyvalk eller eunuckrumpa= lika illa. depåer.
Monterose
Även höt innehåller mkt järn tillika eget vatten för att inte tala om alla kraftfoder.
Nu äter den lille..... knappt ett strå halm sedan den får hö igen.
 
Puttar upp tråden lite.
Har glömt vad man säger är en skonsam viktminskning för en häst? 1 kg om dagen eller 1 kg i veckan?

Mina går iallafall stadigt ner i vikt. De håller planen och jag räknar med att de når idealvikten i slutet av månaden. De står på lite mer än minimum TS (typ 400 gram hö över minimumbehovet) och så har de ett halvt kilo halm till natten som de oftast bara äter 100-300 gram av (så där är också lite mer TS). Men det är lite att pilla i iallafall :) Märker på den som har depåer att mankammen blivit mjukare.
 
Vad jag har förstått så innehåller hösilage generellt sett mindre socker än hö :)
Blötare silage som verkligen fermenterats innehåller mindre.
En hel del silage är mer som plastat hö.

Hur menar du att man ska se om hästen tappar 1 kg i veckan? det handlar ju om promillen
Väga?
Det viktigaste för mig var ATT den började gå ner- på rätt kurs.
Gjorden gick att dra 6 hål kortare o då pratar vi om bröstkorgen.

min mindre hästkunniga karl märkte skillnad. då du:D

den får nu t o m äta gräs med.. munkorg o 'är superskicklig, men får i sig lagom mängd o står än sålänge inne på natten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 348
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 058
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp