Fångesten är igång

Vem eller vilka som startar ett krig kan man ju diskutera om man har lust. Jag anser inte att det är det som är det viktiga. Det är ganska meningslöst och leder ingenstans. Då är det nästan mer intressant med användare som ofta sätter sig i en slags ledarposition och anser sig vara den som har rätt att leda diskussionerna och bestämma vem som får vara med och vad och hur det ska diskuteras.
 
Vem eller vilka som startar ett krig kan man ju diskutera om man har lust. Jag anser inte att det är det som är det viktiga. Det är ganska meningslöst och leder ingenstans. Då är det nästan mer intressant med användare som ofta sätter sig i en slags ledarposition och anser sig vara den som har rätt att leda diskussionerna och bestämma vem som får vara med och vad och hur det ska diskuteras.
vad klokt skrivet av dig!
 
@mackan I övrigt är det som krävs nog det som diskuterats tidigare - att ändra synen på vad normalt hull är?

Det tror jag också. Framförallt synsättet att vissa raser ska vara tjocka.

allmän reflektion:
Ngnstans handlar det väl till syvende och sist om att aldrig behöva komma i läget att man öht behöver vrålbanta sin häst, konstatera späcknacke, eller öht befinna sig i sitiation varning för hälsostatus pga en för fet och övergödd häst.
Jag tycker det är viktigt i sammanhanget, det finns så många såna här trådar dagligen dags på forumet 365 dagar om året, och fokuset blir så snedvridet utifrån det, istället för att faktiskt aldrig hamna där öht. Food for thought? ;)

Jag håller absolut med dig, man borde såklart förebygga istället. Men i mitt fall så köpte jag min häst fet, han var gick på bete med halvblod när han kom till mig. Så hans depåer fanns där innan, men de blev mindre ett tag för att vända just denna vintern, och bli fullproppade igen. Den andre hästen har mest mage. Ingen av mina har haft fång (pepparpeppar ta i trä). Vill ha fångesttrådarna för att veta att jag inte är ensam om denna oro över fång :) Men helt klart så är något fel i vår hästhållning i Sverige idag. Tycker trenderna går åt fel håll.
 
En sak jag tror sitter så otroligt hårt är att hästar ska gå på bete dygnet runt och äta gräs. Just i sådana här tider ser man den diskussionen överallt. Hur klara bete fast hästen blir fet? I sig är frågeställningen bra, men när man sen följer diskussionen så utmynnar den i att "de andra ska ju gå dygnet runt så tjockisen kan ju inte gå själv", "det är synd om de andra hästarna om de ska gå på smalbete bara för att..", "det finns ingen möjlighet att...", "den blev inte så tjock förra året, och ingen av mina hästar har haft fång". Etc. Eller den "värsta" - diskussionen om hur vänja fånghästar vid gräset så de kan släppas på bete.

Många av argumenten är sådana jag själv använde förut. Så inte menat att peka ut någon som dålig djurägare. Men jag tror det där är en stor, stor faktor. Det inrotade att sommar = bete dygnet runt (nu hjälper ju inte bete halva dygnet så värst t ex i och för sig, men..)
 
Jag ber övriga om ursäkt för tjafset.
Jag känner mig trygg i hur jag bantar en häst.

Nu var det inte jag som gödde denna häst som dessutom hade en mkt allvarlig skada.
Den ska inte få fång innan jag agerar.
Idag ska staket för stripbete planeras.
Det är sällan tävlingsfolk som anser att vuxna hästar MÅSTE gå på bete från tidig vår till höst.
 
Problemet är nog att en hel del av våra fritidshästar/ponnyer inte klarar av de beten som vi har idag. Här nere i skåne går många hästar på bete på odlade vallar. Många fröblandningar för vallfoder är framtagna för att ge ett grovfoder med höga näringsvärden. De är troligen inte alls lämpliga som bete för många av dagens hästar. Många hade nog mått mycket bättre av att gå på magra naturbetesområden.

Egentligen så tycker jag att hästar bör få gå i stora beteshagar och äta en stor del av året. Gräs och örter är trots allt deras naturliga föda och de är anpassade för att gå omkring och tugga i sig det de vill äta. Tyvärr så finns inte den möjligheten för alla. Det gäller nog att inse när det inte fungerar.
 
Problemet är nog att en hel del av våra fritidshästar/ponnyer inte klarar av de beten som vi har idag. Här nere i skåne går många hästar på bete på odlade vallar. Många fröblandningar för vallfoder är framtagna för att ge ett grovfoder med höga näringsvärden. De är troligen inte alls lämpliga som bete för många av dagens hästar. Många hade nog mått mycket bättre av att gå på magra naturbetesområden.

Egentligen så tycker jag att hästar bör få gå i stora beteshagar och äta en stor del av året. Gräs och örter är trots allt deras naturliga föda och de är anpassade för att gå omkring och tugga i sig det de vill äta. Tyvärr så finns inte den möjligheten för alla. Det gäller nog att inse när det inte fungerar.

Jag har tillgång till naturbete i Skåne, det är likadant som det var 1950 när de köpte marken, dvs inget insått och ingen gödning. Där har växelbetats och marken har ofta vilat många år i rad. Men vågar ändå inte släppa mina fullvuxna, så istället skickar jag min tvååring. Men såna marker är få förunnat, tyvärr.
 
En av våra hagar är också naturbeteshage. Det går inte ens att köra in i denna hage med traktor och jag är ganska säker på att inget är insått eller gödslat. Det är mer som riktig ängsmark, en damm och en gräskulle med björkar. Men jag vågar inte låta min fångponny gå i den heller utan munkorg på sommaren.
 
Problemet är nog att en hel del av våra fritidshästar/ponnyer inte klarar av de beten som vi har idag. Här nere i skåne går många hästar på bete på odlade vallar. Många fröblandningar för vallfoder är framtagna för att ge ett grovfoder med höga näringsvärden. De är troligen inte alls lämpliga som bete för många av dagens hästar. Många hade nog mått mycket bättre av att gå på magra naturbetesområden.

Egentligen så tycker jag att hästar bör få gå i stora beteshagar och äta en stor del av året. Gräs och örter är trots allt deras naturliga föda och de är anpassade för att gå omkring och tugga i sig det de vill äta. Tyvärr så finns inte den möjligheten för alla. Det gäller nog att inse när det inte fungerar.
Problemet med odlade vallar är mer att det är stor växtlighet- tätt, men många gånger är växtligheten mer riskfri.
Det är också mkt mer solbelyst (öppet) än naturmarker vilket ger mer socker i gräset. Det kan man ju styra vid slåtter. Tidig morgon= mindre socker.

grässorterna hänger ihop med jordkarteringen. Gödslar du som till hö är läget också ett annat. Att släppa efter skörd är nog mer brukligt om man inte har avelsdjur. Ett ogödslat bete får mindre proteinhalt samt mängd. Jag vidhåller att överlevdnadsraser inte mår bra av proteinrika beten, såvida de inte är dräktiga eller digivande eller både och. De som inte uppfyller dessa kriterieräter som om det vore deras sista måltid o stoppar i sig stora kvantiteter av vad som helst o gärna sött, därav att de inte kan gå på bete annat än om det knappt finns ngt alls

Ponnies ska vara smala innan bete o gå kort tid eller tränas hela tiden.
Om du har klöverblandning får du ett bra näringrikt hö, men kan vara farligt för ponnies/ promenadhästar som bete. Där får du ett högt proteinvärde... som många anser vara så bra.
Stärkelsen kommer först om det skördas sent.

Det finns en rädsla o dubbelmoral att inte ge klöver men lucern.
o det finns en anledning till att agronomer faktiskt förespråkar en viss mängd klöver i höt o du slipper ge lucern
 
[QUOTE="axel, post: 16357072, member: 22602"

Ett ogödslat bete får mindre proteinhalt samt mängd. [/QUOTE]
Du glömmer en sak, ett ogödslat bete är stressat och därmed mer sockerikt.
Jag har ett naturbete till mina ponnys och trodde i min enfald att det var bäst så, allt funkade också(dom betar 4h om dan) men jag började få problem med mossa . så jag började gödsla betet, och helt plötsligt kunde hästarna gå hela dan på betet. Man började tänka till och efter lite tänkande och kollande kom vi fram till att sockerhalten var hög pga just stressat gräs, idag gödslar jag samma hage och har mycket mindre problem.(samma gräs, inget gjort alls) hästarna går nu 6h och kunde gå hela dan utan problem men dom blir tjocka(en är IR).
 
Jag har inte en fånghäst, men däremot en lättfödd en. Nordsvensk. Han var superfet när jag hämtade honom i höstas, och jag har långsamt fått ner han i vikt, men han är inte så smal som jag skulle vilja ännu.

Men det sjuka är, att när jag säger till "folk" att jag inte tänker släppa han på gräsbete förrän möjligtvis två veckor i juli (innan dess vanliga skogslösdriften + skogsbete så jag har kontroll på intag och kan motionera), så verkar dom tycka att jag är galen...

Men det är ju alla som tycker att tjockisar ska gå på fullbete från maj som är galna :S...
 
En sak jag tror sitter så otroligt hårt är att hästar ska gå på bete dygnet runt och äta gräs. Just i sådana här tider ser man den diskussionen överallt. Hur klara bete fast hästen blir fet? I sig är frågeställningen bra, men när man sen följer diskussionen så utmynnar den i att "de andra ska ju gå dygnet runt så tjockisen kan ju inte gå själv", "det är synd om de andra hästarna om de ska gå på smalbete bara för att..", "det finns ingen möjlighet att...", "den blev inte så tjock förra året, och ingen av mina hästar har haft fång". Etc. Eller den "värsta" - diskussionen om hur vänja fånghästar vid gräset så de kan släppas på bete.

Många av argumenten är sådana jag själv använde förut. Så inte menat att peka ut någon som dålig djurägare. Men jag tror det där är en stor, stor faktor. Det inrotade att sommar = bete dygnet runt (nu hjälper ju inte bete halva dygnet så värst t ex i och för sig, men..)

Fast jag vet inte om det där är riktigt svaret i sig? Jag tycker inte merparten hästägare i sverige ens har sina hästar på bete dygnet runt till varje pris senaste årtiondet öht. Jag tror nog mer på att man hör om de som det gått åt h-te för, inte alla de som det till större procenten går jättebra för. Nu menar jag att man hör bara från de som har fått problem med fetma, fång osv, som i kombo med det samtidigt resonerat som det du tolkat det. Men det är faktiskt ändå en minoritet av folk. Men som med allt annat i samhället så hör man bara om de som har problem.
 
[QUOTE="axel, post: 16357072, member: 22602"

Ett ogödslat bete får mindre proteinhalt samt mängd.
Du glömmer en sak, ett ogödslat bete är stressat och därmed mer sockerikt.
Jag har ett naturbete till mina ponnys och trodde i min enfald att det var bäst så, allt funkade också(dom betar 4h om dan) men jag började få problem med mossa . så jag började gödsla betet, och helt plötsligt kunde hästarna gå hela dan på betet. Man började tänka till och efter lite tänkande och kollande kom vi fram till att sockerhalten var hög pga just stressat gräs, idag gödslar jag samma hage och har mycket mindre problem.(samma gräs, inget gjort alls) hästarna går nu 6h och kunde gå hela dan utan problem men dom blir tjocka(en är IR).[/QUOTE]

Fast man vet enligt studier att hästar kompensationsbetar om de växelvis hålls på bete och sen jättemagert om vi pratar om att hålla nere hullet på hästarna. Hur bedömde du att det var gödslingen i sig som avgjorde att de kunde gå där längre helt plötsligt?
 
Fast jag vet inte om det där är riktigt svaret i sig? Jag tycker inte merparten hästägare i sverige ens har sina hästar på bete dygnet runt till varje pris senaste årtiondet öht. Jag tror nog mer på att man hör om de som det gått åt h-te för, inte alla de som det till större procenten går jättebra för. Nu menar jag att man hör bara från de som har fått problem med fetma, fång osv, som i kombo med det samtidigt resonerat som det du tolkat det. Men det är faktiskt ändå en minoritet av folk. Men som med allt annat i samhället så hör man bara om de som har problem.

Kanske skiljer sig var/hur man bor? Men "här" går minst 9 av 10 hästar på dygnet om bete. Och kollar man på diverse hästforum så försöker många få till en lösning så fd fångisen/den tjocka/den lättfödda ska kunna gå på helbete. Naturligtvis är det bara de som hörs utefter en problemställning, de andra släpper ju "bara" på bete och det går utmärkt.

Men om man håller fast vid att även de fd fångisarna/lättfödda/tjocka prompt ska gå på helbete, eftersom hästar ska det, DÅ blir det problem. Så jag menade, inte att helbete i SIG är ett problem. Tvärtom, det är ju jättebra för de som klarar det. Men om "alla hästar ska gå på bete"-tänket inte överges för de som inte klarar det bra - DÅ innebär tänket ett problem. Så du missförstod lite hur jag menade/jag var otydlig.
 
Helt utan inbördes beundran så blir man ju inte förvånad över varför vissa har fångest medans andra har ångest..
 
@Alexandra_W ja det skiljer sig nog hur man bor och hur hästtätt det är osv. Jag bor ju i sveriges tredje hästtätaste län och merparten tävlar och tränar sina hästar, man har dem gärna på dagbete och ute 12-14 timmar på gräs, men de står inne nattetid oftast och gräs innebär inte bete till knäna. Fast du missförstod nog mig delvis också i mitt inlägg, jag avsåg även att jag inte känner igen att merparten hästfolk promt till varje pris tycker att deras hästar varken måste, ska eller borde gå på dygnet runt bete sommartid, det har försvunnit ganska mycket tycker jag hos merparten hästfolk, men det beror nog som sagt väldigt mkt på vilket folk vi pratar om tydligen.

ja det blir vansinne så som du erfar om fånghästar dessutom ska försöka pressas till att gå ute dygnet runt osv på vanligt bete. sorgligt att det tydligen är så vanligt som du erfar öht. :( Jag tänker att även där handlar det nog mkt om allmän kunskap hos de som äger hästarna. Många hade nog sluppit få fång öht om hästägarna varit mer insatta, om samma hästägare sen tror och vill de ska gå på vanligt bete så känns det befogat att tro att det är brist på kunskap och insikt det sitter i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 349
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 059
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp