Fångesten är igång

Hur får hästen sitt protein behov tillgodosett om man bara ger halm och bara lite proteintillskott efter arbete som Axel skriver gör?
Vad jag förstått är det viktigt att rätt mängd protein skall ges även ges vid bantning.
Jag vet att övervikt är viktigt att ha koll på, vill lära mig mer av er som är insatta i detta.

Det får den inte, såvida arbetet inte är dagligen och tillskottet täcker underhållsbehovet. Sen finns det olika läror, där forskning etc anser som du, att det är viktigt även vid bantning att tillgodose även underhållsbehovet av protein. Men andra anser att man under en begränsad period vid bantning kan behöva slakta heliga kor. Hästar har både överlevt och blivit smala av både och.
 
Det får den inte, såvida arbetet inte är dagligen och tillskottet täcker underhållsbehovet. Sen finns det olika läror, där forskning etc anser som du, att det är viktigt även vid bantning att tillgodose även underhållsbehovet av protein. Men andra anser att man under en begränsad period vid bantning kan behöva slakta heliga kor. Hästar har både överlevt och blivit smala av både och.
Just att det är under en begränsad period o av en anledning. Inte helt utan, men mindre än TABELLvärdena.
Detta är en lättfödd häst som blivit fet snabbt- matvrak som getts vad den önskade o mer därtill.
Det blir synd om hästen när man gör så.
De blir också mindre lättfödda sen de bantats.
 
Just att det är under en begränsad period o av en anledning. Inte helt utan, men mindre än TABELLvärdena.
Detta är en lättfödd häst som blivit fet snabbt- matvrak som getts vad den önskade o mer därtill.
Det blir synd om hästen när man gör så.
De blir också mindre lättfödda sen de bantats.

Ang tabellvärden, just underhållsbehovet av protein är ganska statiskt. Så där finns ingen anledning bespotta tabellvärden, men man bör räkna det efter kroppsvikt (målvikten), och inte det svenska förenklade sättet att ta MJ-behov enligt tabell x önskad kvot.

Personligen ser jag (som du vet) ingen som helst anledning eller fördel att gå under underhållsbehovet av protein i bantningssammanhang annat än på sin höjd den tid (dvs max några veckor) det tar att få tag i nytt grovfoder alt halm + lucern.
 
lucern innehåller mkt energi. mer än hö
då ger jag hellre halm o koncentrat o sedan halm blandat med hö
 
Sv: Fångesten är igång

Hyperlipidemi menar du, eller finns det något ytterligare? :)

Det ÄR svårt att stå emot trenden som är nu, att hästar ska ha fri tillgång eller mat i slowfeedingnät. Senaste i helgen läste jag i Equilibris att en häst behöver äta 2-3 timmar per mål för att komma upp i tuggbehovet. Känns hemskt då att bara kunna ge sina hästar ett halvt kilo vissa mål. Men jag håller med dig Axel, jag vet att jag är alldeles för blödig. Igår såg jag att min ena ponny åt halm iallafall, trots att han ratat det tidigare. Så nu blir det halm nattetid i boxen :)

Ang fritillgång trenden så tror jag tyvärr att den kommer att kosta några hästars liv innan människor börjar reflektera över att tanken är god men det passar långt ifrån alla hästar. Tyvärr så måste man ha haft en fånghäst och drabbats av fångest innan man inser att allt handlar om att förebygga. Jag var i ett stort stall häromdagen och en stolt tjej ville visa mig hennes fina häst. Hästen var en jättevackert svart pre men tyvärr hade han späcknacke, fettdepåer på länden och rumpan. Jag med kronisk fångest fick rysningar när jag såg hästen och tänkte på att snart är det dags för bete men ägaren ansåg att han var helt ok i hull. Det känns som om jag alltid går omkring med fångglasögon på mig och det kan helt klart bli jobbigt.
 
lucern innehåller mkt energi. mer än hö
då ger jag hellre halm o koncentrat o sedan halm blandat med hö

Det beror i och för sig på hö. Men om du ger halm + lucernhack kan du täcka TS-behovet och samtidigt komma ner i MJ. Du ger ju inte 8 kilo lucern t ex. Det är mycket bättre att ge proteinet från en snäll källa än koncentrat, och att blanda halm, hö och koncentrat blir ju samma siffror i slutänden?
 
Det lusernfoder jag brukar ge innehåller 8,4 MJ/ kg.
Axel: Är det mycket mer energi än vad hö brukar innehålla?
När det sedan handlar om extremt lättfödda hästar så bör man tänka på att det inte bara är antalet MJ det handlar om utan vilken sorts energi det är frågan om.
 
Alexandra_W
Du om ngn vet att hästar inte äter halm om de bara fått gott hö...
Därav BARA halm tills den accepterar det.
redan nu badar den i halm, men målvikten är nog här.. under all päls.
O nej.. Proteinet behövdes dras ner för att få ner VIKTEN!
Jag håller den strikta dieten o håller inte på o mixtrar o magen har varit fin hela tiden.

jag känner inte att jag behöver bli uppläxad av ngn som av en massa diverse anledningar inte lyckats banta en unghäst ens på mer än flera års tid o med medicin.

Forest. ditt lucern var ju som normalt hö.
mitt hö innehåller mkt energi o även protein för högdräktigt sto som ännu inte behöver kraftfoder, men får proteintillskott från flera proteinkällor.
 
allmän reflektion:
Ngnstans handlar det väl till syvende och sist om att aldrig behöva komma i läget att man öht behöver vrålbanta sin häst, konstatera späcknacke, eller öht befinna sig i sitiation varning för hälsostatus pga en för fet och övergödd häst.
Jag tycker det är viktigt i sammanhanget, det finns så många såna här trådar dagligen dags på forumet 365 dagar om året, och fokuset blir så snedvridet utifrån det, istället för att faktiskt aldrig hamna där öht. Food for thought? ;)
 
allmän reflektion:
Ngnstans handlar det väl till syvende och sist om att aldrig behöva komma i läget att man öht behöver vrålbanta sin häst, konstatera späcknacke, eller öht befinna sig i sitiation varning för hälsostatus pga en för fet och övergödd häst.
Jag tycker det är viktigt i sammanhanget, det finns så många såna här trådar dagligen dags på forumet 365 dagar om året, och fokuset blir så snedvridet utifrån det, istället för att faktiskt aldrig hamna där öht. Food for thought? ;)

Absolut, sen kan ju personer av någon anledning skaffat en häst som är tjock/fet, så det är bra att trådarna finns ändå tycker jag.

@axel Du visar inte bild på dina, så jag skulle försöka att undvika personangrepp om jag vore du. Men jag skriver inte för att "läxa upp" dig, utan för att det finns fler som läser tråden, och de ska ha möjlighet att både veta det finns flera vägar och vilka de är.
Sen så är det lite intressant att du klagar på bantandet av en insulinresistent som gick från FET till smal på under ett år, utan medicin, med den meningen. Jag har bantat en icke-IR med, från smällfet till smal på under ett halvår. Så nog fungerar min metod utmärkt. Den med. (Jag förutsätter du talar sant och att din metod också fungerar även fast du aldrig visat bilder).
Skrev ju det inledningsvis, att båda sätten har fungerat utan att hästar farit illa av dem vad man kan bedöma utifrån.
 
@Alexandra_W jag skulle tyvärr vilja påstå att det är en grav minoritet i sammanhanget. Tyvärr.

Jo, menade det mer som att trådarna har ett legitimt syfte - också. Jag håller helt med dig i sak. Tyvärr tror jag människor generellt inte tar tag i det förrän det så att säga gått åt helvete en gång. Likt mig (och många andra såklart, men jag är ju helt klart skyldig själv). Och det är därför det liksom aldrig "försvinner".

Jag ser ju nu hur jag är med lillknatten, som nog utmärkt väl skulle kunna gå på bete, men jag inte ser någon anledning riskera han blir fet. Och som blev av med sin fria tillgång som åring trots bra hull, men då han åt så himla mycket att jag insåg att på sikt kommer det gå åt skogen. Jag hade ju inte "gjort så" utan resan med L. Uppenbarligen, eftersom jag INTE gjorde det med L. (Nu skiljer de sig åt en del, L hade TS-känsligare mage osv, men det är bara förklaringar - inte ursäkter)
 
Vi har ju diskuterat detta ett antal gånger tidigare.
Men det finns hästar som har anlag för en annorlunda metabolism. Det är inte helt lätt med en sådan häst.

Sedan förstår jag inte axels resonemang. Först innehåller lusern mkt energi vilket visade sig vara som ett normalt hö. Sedan har du ett hö som innehåller massor av energi och så ger du din häst bara halm för att den inte ska få för mkt proteiner. En häst blir INTE tjock av proteiner. Den blir fet av energi. En analys anger protein- och energi innehåll. Energiinnehållet kommer från alla ingående näringsämnen dvs proteinernas energiinnehåll är medräknat. Det blir alltså inte extra energitillskott med ett foder som innehåller mkt proteiner. Det är alltså bättre för hästen att byta till ett hö med lägre energivärde men så att den får i sig proteiner.
 
Vi har ju diskuterat detta ett antal gånger tidigare.
Men det finns hästar som har anlag för en annorlunda metabolism. Det är inte helt lätt med en sådan häst.

Sedan förstår jag inte axels resonemang. Först innehåller lusern mkt energi vilket visade sig vara som ett normalt hö. Sedan har du ett hö som innehåller massor av energi och så ger du din häst bara halm för att den inte ska få för mkt proteiner. En häst blir INTE tjock av proteiner. Den blir fet av energi. En analys anger protein- och energi innehåll. Energiinnehållet kommer från alla ingående näringsämnen dvs proteinernas energiinnehåll är medräknat. Det blir alltså inte extra energitillskott med ett foder som innehåller mkt proteiner. Det är alltså bättre för hästen att byta till ett hö med lägre energivärde men så att den får i sig proteiner.
Återigen tror jag att du förtränger att din egen inte gick ner förrän du drog ner på proteinet.
Den hade EGET hö, men det gick inte trots mkt liten giva.

en ung häst är betydligt lättare att banta än en äldre skadad häst med "annorlunda" metabolism. Detta är en sdn o gud nåde ...den här ska INTE få fång för att jag har en massa aber som sätter käpparna i hjulet o klassar hästen som SÅÅÅ speciell.

Hästen är slank o jag har stävjat den INNAN den fick fång eller fick avlivas pga skada.
Den var nu U:A på ÅB med rena böjprov.
 
Jag är inte med på vad du menar.:mad:
Min ponny gick ner i vikt när hon stod på lång boxvila efter ett fånganfall, troligen orsakat av metaboliskt syndrom. Vad vet du om min häst? En hel del egentligen efter alla trådar men du glömmer, blandar ihop eller.... Min ponny åt inte hö, inte ens eget. Jag drog ner på energin men INTE på proteinet. En sjuk häst behöver proteiner för att återuppbygga skadad vävnad.

Är den häst slank. Jag tyckte du skrev nyss att den hade 100 kg övervikt?:crazy:
 
fast återigen hellre än att att ni startar personligt krig sinsemellan några stycken så kvarstår ju faktumet jag var inne på tidigare: varför blev hästarna feta och fick fång till att börja med. Snurra inte in er på hur det sen ska gå till att försöka bota problemen även om det iof blir akut på såna hästar, men som sagt, det finns för mkt trådar utifrån det och problemet ligger ju i att ens hamna där från början. Ni som hamnat där, kan ni inte se utifrån det och därmed vara lite ödmjuka utifrån det och se essensen i problemet i sig utan att börja föreläsa för varandra om olika metoder och vad som är rätt och fel i att sen försöka få bot på en sjukdomsstatus som faktiskt aldrig hade behövt infinna sig från första början om mer kunskap hade funnits till att börja med?
 
@mackan fast jag tyckte jag gjorde just det när jag svarade dig innan och tog upp hur jag gör med lillknatten nu. Även om det krävdes en väckarklocka med den innan för att göra det.

I övrigt är det som krävs nog det som diskuterats tidigare - att ändra synen på vad normalt hull är?
 
@mackan fast jag tyckte jag gjorde just det när jag svarade dig innan och tog upp hur jag gör med lillknatten nu. Även om det krävdes en väckarklocka med den innan för att göra det.

I övrigt är det som krävs nog det som diskuterats tidigare - att ändra synen på vad normalt hull är?

absolut. mitt svar var inte till dig då hade jag citerat dig eller taggat. jag tycker du responderat väldigt vettigt på det jag postat med egna reflektioner och del för din egen del varför det blivit som det blivit. så min post kan du läsa som den var skriven dvs allmänt postad i sammanhanget :)
 
@Alexandra_W bortsett från ditt personliga lilla bråk ang. axel och dig och FA, det jag avsåg med era bråk sinsemellan, sen när blev postandet av bilder ett kriterie ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 346
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 058
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp