Får distiksvet. göra konturdiagram?

S

sanwan

Jag hörde någonstans att alla distriksveterinärer har rätt att göra konturdiagram för hästpassen, fast de inte finns med på SH:s lista? Är det någon som vet hur det står till med det?
Gäller halvblod, om det har någon betydelse. Vore ju toppen att passa på när hästskrutta ändå ska vaccineras tänkte jag!
 
Ja, en veterinär får göra konturdiagrammet.
(Skicka efter protokollet som ska fyllas i från din avelsförening.) Min häst är en kallblodstravare, där FÅR inte de vanliga ID-kontrollanterna utfärda diagrammet, utan det krävs en veterinär eller en av STC godkänd kontrollant.
Typiskt irriterande! / Miranda
 
Toppen, och tack för svaret :bump: Skönt att kunna slå två flugor i en smäll ibland.
 
Nu blev det motstridiga uppgifter här :crazy: Jaja, jag får väl ringa och prata med distriksvet. i morgon så får jag förhoppningsvis någon klarhet i det!
 
ID kontrollanter kan man vara oberoende av vilket yrke man har...men bara för man är veterinär betyder det ju inte att man är en ID kontrollant. Är ju 2 skillda saker. Det finns 3 kategorier av ID kontrollanter:

Kategorier:
1. ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser, utom travare.

2. ID-kontrollanter utan godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare och svensk ridponny (ASRP kräver kat 1 för de ponnyer som de registrerar), men bör inte utföra kontroll om hästen har någon udda färg.

3. ID-kontrollanter utbildade av ASVH - dessa har endast anmält att de vill utföra kontroll på svenskt halvblod, men får utnyttjas i likhet med kategori 2.

Läs mer här...

http://www.svehast.se/allm/ID/idkontrollanter.asp
 
Hmmm, det visste jag inte. Den veterinär som beskrev min häst nämnde det inte till mig heller, och jag uppfattade det inte så när jag läste direktiven från STC...
Jag fattade: legitimerad veterinär eller av STC godkänd ID-kontrollant.
Vilken tur att den här veterinären var ok då, för nu har jag passet här hemma!
Jag hade hit en "vanlig" kontrollant som beskrev mina andra två hästar, hon gjorde även ett diagram på travaren och sa att STC godkänner nog det här eftersom du inte tänker starta hästen... Men så var ju inte fallet, det kostade 130 spänn att lära sig det, för jag iddes inte klaga! Och veterinären ut en extra vända...
/ Miranda
 
Jag frågade ASVH det. Fick svaret att ja, om de är godkända att göra det.
Inte vilken veterinär som helst fick det alltså.
Men ASVH kollade i sitt register, och "min" veterinär var godkänd att fylla i konturdiagrammet.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 480
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 770
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp