Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha okej. Kan vara bra och intressant att veta framförallt.

Alexandra W
Jo fast det var inte riktigt så jag tänkte.

Jag snurrade ihop det för mig själv lite.

Jag tänkte att om man räknar ut antalet kg blod man kan ta så fårman ju göra om det till liter, i alla fall för att jag ska fatta, och då borde det blir mindre liter av blod än vad det blir av vatten, för med vatten är ju 1 liter = 1kg.

Eller missuppfattade jag det? :confused:
 
***** UPPDATERING*****
Idag har jag fått ett brev från Jordbruksverkaet där dom skriver att Vet. LA brustit enligt SJVFS 1998:38 paragraf 1 om journal och uppgiftslämnande etc :devil:.
Man konstaterar även att " ...en onödigt grov kanyl har användts och vävnadsskadan blivit större än med en tunnare kanyl".
Ärendet skan NU upp till Vet. Ansvarsnämnden enligt rekomendation av Jordbruksverket :bump: :bump: :bump:.

DETTA MINA VÄNNER KÄNNS SOM ETT LITET LITET PLÅSTER PÅ SÅRET, JAG HADE RÄTT FRÅN BÖRJAN OCH JORDBRUKSVERKET HAR HITTILS TYCKT ATT ALLT INTE GÅTT HELT RÄTT TILL!!!!!!!

Hästen tog han livet av men mig får han dras med länge :devil:.
 
Go girl!!!! :D
Men om jag skulle vetat att en veterinär gjort fel med min häst...oj vad synd om honom det skulle bli...

Fy f.a.n. för veterinärer som tror de kan allt!!!!


Sam
 
Det " lustiga" i kråksången är att jag aldrig "propsat" på om kanylens grovlek utan det är dom som reagerat på detta och det känns lovande tycker jag.
 
Jag reagerade på kanylen redan i stallet för jag tyckte att de var väldigt grov, ca 120mm lång, och jag frågade veterinären om den samme dagen efter hästen dog, till svar får jag att han använt en standard kanyl a 60mm, detta är jag STENSÄKER på att det inte var för den dimentionen har vi i sjuklådan och kanylen han använde var BETYDLIGT grövre än dessa. I sin yrkan till Vet. Ansvarsnämnden skriver han att han använt en 80mm kanyl. Vi var 3 st i stallet som höjde på ögonbrynet åt detta ( den grova kanylen). Alla mina brevväxlingar med Ansvarsnämnden har jag inlåsta i kassavalvet och därför kan jag inte just på studs kolla upp exakt vad som är skrivet om kanyler och dyl, vad jag skrev i mitt yrkande var dock att jag ansåg att efterförloppet inte behandlades utifrån hur allvarligt det faktiskt var, Kan ju lägga till att det ska en väldans massa till innan jag ens blir mindsta orolig i vanliga fall, må gälla mina egna djur eller barn, fast detta var ju så uppenbart att det inte var ok.
 
Fy, vilken hemsk historia! Stackars häst och stackars dig! Stå på dig, och lycka till!
 
Nu säger längden i sig inget om tjockleken men om den är 80 mm så är det troligen fråga om en 2,1*80 mm kanyl som brukar användas att ge kalk till kor men 80 mm kanyler finns även i tunnare dimensioner.
Mer normalt till intravenösa inj till häst är 1,2*40 el 50.
PL
 
Jag håller tummarna för dig,

Ett sånt förfärligt slut för din häst.
/P
 
2,1x80mm var det enligt honom. Pratade med en bekant som är vet. och hon kallade det för "kokanylen", skulle tippa på att det är den.
 
Skönt att du åtminstone fått lite upprättelse eller vad man ska säga. Hela historien är ju förfärlig! :eek: Hoppas han får en "prick" (eller vad det heter) och att du hittat veterinärer du känner förtroende för.
 
Inget man normalt sett använder till häst, om man däremot lägger in en permanentkanyl för dropp od har den ungefär den tjockleken.
PL
 
Okej, bara nyfiken. Normalt så (iaf vad jag fått) så är det ju rosa kanyler. Fölis fick dock gröna (småå pluttar) eftersom hon är så hysteriskt stickrädd. Antar det är dem du menar ang kastraktion?

Jag som tycker de rosa ser grova nog ut =)
 
De rosa används som uppdragningskanyl inom vården..

Sålänge de inte sticker folk (inte de som är vid medvetande iaf) så ;)

fast hmm, det låter ju bra, då vet jag var jag i framtiden kan fylla på kanylförrådet till hästarna då :devil: :angel: (vadå, andra snor pennor på jobbet, jag snor uppdragskanyler, ja?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 175
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 755
Senast: Skywalker
·
Träning Hej! Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande! Jag var nyligen inne med min...
2
Svar
23
· Visningar
2 446
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp