Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag berättade för mina kolleger "att de här sticker man hästar med" såg de ut ungefär så här.. :eek: :eek: :eek:
Det heter "löneförmån" :angel: :D
 
Det heter "löneförmån"

Hehe, ska komma ihåg det =) "Vadå, nej jag har inte alls STULIT kanyler i förrådet, de sa på Bukefalos att det är en LÖNEFÖRMÅN faktiskt!" *s*

Jag har dock ett ganska gediget lager, hade ett ex som var ambulanssjukvårdare. :angel:
 
En läkare som jag känner har en högst avancerad första-hjälpen-bilkudde. Innehåller typ ALLT utom plåster och "sånt tjafs". Hon är redo att sätta tubar mm :D
Stjäl man är man ju TJUV :eek:!! Så sånt gör inte jag. Löneförmån är det ju som sagt! :D :angel:
 
Hehe, en SÅN bilist vill jag ha på plats som första bil om jag någon gång är inblandad i en trafikolycka.

Och jag har faktiskt också undrat vad i helvete PLÅSTREN gör i en första hjälpen kudde, känns en aning fjantigt?

"nej men, har du krockat med bilen och slagit dig, vänta ska jag hämta ett litet plåster och sätta på fingret"
 
Jag som anser mig van att spruta hästar, och har satt ett antal droppnålar, blir nu faktiskt lite bakrädd. Hur lätt är det att ha sönder kroppspulsådern.

Till dig som hade hästen.
Vad anser dom på Helsingborgs djursjukhus att din häst dog av. Kväving, förblödning eller chocken av koliken?
Verkligen tragiskt!
hälsningar gulan fd.gulla
 
Han kvävdes dubbelt upp så att säga dels pga att luftstrupen komprimerades totalt och del för att de lite mindre blodkärlen ilungorna och övrig vävnad i halsregionen brustit pga den enorma blödningen varpå Charlton fich massiva innre blödningar i lungorna. Koliken var aldrig "allvarlig", eller kanske bättre uttryckt, i ett akut stadie :(.
Det var Hbg som föreslog obduktion för dom tyckte att detta var väldigt "ofint" skött från 1:a veterinärens sida.
 
Förstod jag rätt om den första vetrinären slangade din häst?
Det kan inte ha blivit så att han slangade ner i lungorna? Tyvärr så kan det om man är oerfaren vara ganska lätt att göra det stora misstaget. Då dör hästen nämligen ochså ganska omgående.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Han FÖRSÖKTE slanga hästen men han lyckades inte för redan då tryckte hematomet såpass att slangen inte kom förbi, veterinären i fråga har över 30 års erfarenhet.
Hästen blev obducerad och dödsorsaken är den massiva blödningen som i sin tur "fixade" lungorna etc.
Totalt sett från att klåparen kom tills det att jag fick upp hästen på klinik tog det ca 5 timmar, det sista akutskedet var tyvärr väldigt plågsammt för hästen.
 
näääää....herregud!!!!!!! har han köpt sin tjänst på ica eller???? jag tycker verkligen synd om dej och om hästen!
Gör vad du kan, anmäl honom definitivt, han ska ALDRIG mer vara veterinär!!!!!!Jamenar, misstag kan alla göra. Men så som du beskrev det måste ju han ha vetat att det var farligt, speciellt som han e utbildad....
usch va grymt......
 
jag vill bara skriva ett uppmuntrande och stödjande inlägg

Stå på dig! :bow:
 
Måste säga att denna historia är verkligen hisklig.
Förvisso har vi en och annan dålig erfarenhet av veterinärkåren men din tar priset.

Stå på dig!! :devil:
Hoppas att det går vägen med din anmälan.

AM
 
Åkte veterinären från platsen
utan att ha behandlat vare sig
kolik eller kontrollera blödningen?
 
Jag vill gärna ha svar, så jag flyttar
fram tråden igen.
 
Åkte veterinären från platsen
utan att ha behandlat vare sig
kolik eller kontrollera blödningen?

Veterinären gav kramplösande och B-vitamin i kärlet på andra sidan på halsen.
Blödningen var det ju aldrig någon fara med tyckte han ialla fall :(.
Han lyckades inte med att slanga honom heller.
 
HERREGUD!!!!!!
vad e det för jävla tomte?????
vilken jävla idiot!!!!
 
jag hoppas att du ger oss uppdateringar så fort du vet något om hur processen går?
 
Så fort jag fått resultatet kommer jag berätta för alla som vill höra och även för de som inte vill lyssna!
 
Har idagarna fått ett nytt yttrande från vet. LA som givetvis bestrider det SJV kommit fram till.
För det första har vet. LA inte brustit i sitt journalförande för han dator har faktiskt varit trasig och då har vissa antekningar försvunnit ut i cyber-rymnden vid serversynkroniseringen. Detta har han påtalat ett flertal tillfällen enligt honom själva.
Kan jag föreslå papper och penna till den tekniska biten åter fungerar :devil:?
Angående kanylgrovleken görs en utläggning om varför han använder grova kanyler och inte de lite mindre.
a. kanylfästet är bräckligt och kan gå sönder.
b. det kan fås en falsk positiv information om att kanylen ligger rätt i kärlet när den i själva verket ligger perivasculärt hos hästar med lågt blodtryck om man använder kanyl 40x1.2.
c.vissa substanser tex oxytetracykliner är så viskösa att tunnkalibrig kanyl inte är optimal.
d. "vissa individer är så svåra att närma sig och än mindre injicera, man får överhuvudtaget vara konfortabel med att kunna applicera en hållbar kanyl intravenöst och sedan snabbt injecera den aktuella substansen. Då fungerar verkligen inte en tunn och bräcklig nål som kan hamna hur och var som helst"
e."Vid vissa sjukdomstillstånd följes en intravenös injektion ofta upp med en intravenös infusion. Det är då mycket praktiskt att bara använda en typ av kanyl som fungerar för båda åtgärderna."

Jag vet inte vad allt betyder och kan inte bemöta detta yttrandet men är det någon som vet vad oxytetracykliner är för något. Peter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 175
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 755
Senast: Skywalker
·
Träning Hej! Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande! Jag var nyligen inne med min...
2
Svar
23
· Visningar
2 444
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp