Får inte ta lån till bil

Säker på det? Var och varannan människa handlar ju via klarna/Qliro/collectum och allt vad som heter och det tas kreditupplysning så fort du köper med något av dessa på en ny e-handel. Jag tror faktiskt inte detta påverkar så mkt längre.
Olika typer av kreditupplysningar. De för att handla mot faktura brukar bara kolla upp så man inte har betalningsanmärkningar i princip, medan de för banklån kollar både det, inkomst och övriga krediter (lån/avbetalningar). Får du ”lånekreditupplysningar” från flera banker på kort tid kan ju det ses som att du lånar för ”allt”.

Dock tror jag personligen att flera inom väldigt kort tid från olika banker ses mer som att man har jämfört lånekostnader eller så. Är antagligen värre om det är utspritt på några månader eller man har mer än bolån sen innan.

Sen säger ju bankerna att det KAN påverka ens kreditvärdighet, inte att det definitivt gör det. Skulle tro att de är rätt bra på att se skillnad på ”normalt lånebeteende” och när något verkar lite udda.
 
Ska ringa bankerna på måndag och höra med dem. Nu på morognen via Lando fick jag tre förslag såsom resurs bank. Ska kolla upp det senare idag😊
Väldigt väldigt höga räntor på dom typen av lån, och får man lån av dom så är ju räntorna därefter också. Med den inkomsten du verkar ha så sparar du snabbt ihop till kontantinsatsen på en nyare bil. Det finns en anledning till att du inte får lån och det är förmodligen pga din kredit för jag kan inte tänka mig att det har med din inkomst att göra.
 
Nu är det ett tag sen men jag tog lån via Resurs Bank för att köpa en häst. Jag var nöjd med dom som långivare, visst var räntan hög men man kunde betala in minimi eller valfritt belopp varje månad, inget krångel med att lösa ut tidigare.

Jag hade ingen hög inkomst men fast anställning heltid, det verkar vara i princip det enda dom kollar på.

Men även om du tar ett lån, ta ett litet. Det finns jättefina begagnade bilar i Sverige! I gott skick, bränslesnåla, dragkrok osv. Det finns ingen anledning att ha en bil över 100k när ekonomin är tight.
 
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(
När du säger att dina vänner får ta större lån, menar du nu? Bankerna har ju blivit hårdare det senaste. Kan de annars ha lägre boendekostnader? Banken kollar ju inte på faktiska utgifter utan räknar efter en mall, och om du har bolån tror jag dessutom de räknar på att du ska klara ca 7% ränta där.

Räntorna på billån är idag skyhöga och ökar fortfarande, mitt är på över 10% idag och det låg väl på ca 3 när jag tog det för 1,5 år sen.
 
När du säger att dina vänner får ta större lån, menar du nu? Bankerna har ju blivit hårdare det senaste. Kan de annars ha lägre boendekostnader? Banken kollar ju inte på faktiska utgifter utan räknar efter en mall, och om du har bolån tror jag dessutom de räknar på att du ska klara ca 7% ränta där.

Räntorna på billån är idag skyhöga och ökar fortfarande, mitt är på över 10% idag och det låg väl på ca 3 när jag tog det för 1,5 år sen.

TS skriver att hen endast har studielån och ett för möbelinköp. Jag skulle tro att det är det senare som ställer till det, om det inte bara är kopplat till utrymmet efter månadskostnader och brist på buffert. @Twihard hur är avbetalningen utformad? Är det ett avtal på en specifik summa, direkt med möbelförsäljaren? Eller är det någon tredjepart inblandad, som Klarna eller Resurs Bank etc som du köpt på kredit genom?
 
Du har alltså 10.000 kr att köpa bil för idag? Kanske rent av mer?
Hitta en skrutt- bil som har minst 6 månader kvar innan den behöver nybesiktigas.
Kör den tills det är dags för besiktning och spara under tiden ihop till en bättre bil. Nu är det Juli, så beroende på var du bor kanske du rent av slipper köra i vinterväglag med ”skrutt”- bilen.
 
Ni som uppmuntrar TS till att titta på alternativa låntagande, varför gör ni det? Om flera kreditgivare nekar så har de skäl. Ökat skuldtagande är inget som behöver uppmuntras idag, räntorna har blivit mycket högre och marginalerna mindre.

TS: att vara själv med hästar och ha 9000kr kvar efter skatt, utan buffert (?) och med konsumtionslån låter inte alls ekonomiskt tryggt tycker jag.

Köp en billig bil, betala av ditt lån för möbler, spara pengar så att du har en buffert och kan köpa bil kontant. Behöver du något till boendet, som möbler, så handla i första hand second hand. I dessa ekomiska tider är det rent oklokt att leva utan buffert, på marginaler, med dyr djurhållning.
 
Säker på det? Var och varannan människa handlar ju via klarna/Qliro/collectum och allt vad som heter och det tas kreditupplysning så fort du köper med något av dessa på en ny e-handel. Jag tror faktiskt inte detta påverkar så mkt längre.
Antalet påverkar inte nämnvärt, men i kreditupplysningen står också mer detaljer om vad för typ av kredit man sökt om. Banker och kreditmarknadsbolag tar ofta en mycket mer detaljerad upplysning än e-handeln.

Som andra skriver, jag kan tänka att det är förekomsten av konsumtionslån som fäller avgörandet. Det blir ett ganska avgörande tecken på att risken är lite högre och att buffert saknas. Det är synd att inte det är tydligare att sådana konsekvenser finns med i informationen när den typen av lån marknadsförs av företag.

”Köper du den här X på avbetalning riskerar du att nobbas andra viktiga lån framöver och riskerar även att få betala högre ränta på andra lån än om du låter bli.” Kanske skulle svalka av köpbegäret lite.
 
Ni som uppmuntrar TS till att titta på alternativa låntagande, varför gör ni det? Om flera kreditgivare nekar så har de skäl. Ökat skuldtagande är inget som behöver uppmuntras idag, räntorna har blivit mycket högre och marginalerna mindre.

TS: att vara själv med hästar och ha 9000kr kvar efter skatt, utan buffert (?) och med konsumtionslån låter inte alls ekonomiskt tryggt tycker jag.

Köp en billig bil, betala av ditt lån för möbler, spara pengar så att du har en buffert och kan köpa bil kontant. Behöver du något till boendet, som möbler, så handla i första hand second hand. I dessa ekomiska tider är det rent oklokt att leva utan buffert, på marginaler, med dyr djurhållning.

Att ha 9000 kvar till mat och nöje, är inte speciellt lite alls jämfört med många andra.
 
Att ha 9000 kvar till mat och nöje, är inte speciellt lite alls jämfört med många andra.
Nej men många andra har inte hästar heller.
Givetvis måste man ha mer kvar i månaden om man har så kostnadskrävande djur som hästar. Det är en lyxkonsumtion. Att ha hästar utan buffert som täcker en begagnad bil är för mig helt obegripligt, men så har jag inte någon häst heller.
 
När du säger att dina vänner får ta större lån, menar du nu? Bankerna har ju blivit hårdare det senaste. Kan de annars ha lägre boendekostnader? Banken kollar ju inte på faktiska utgifter utan räknar efter en mall, och om du har bolån tror jag dessutom de räknar på att du ska klara ca 7% ränta där.

Räntorna på billån är idag skyhöga och ökar fortfarande, mitt är på över 10% idag och det låg väl på ca 3 när jag tog det för 1,5 år sen.
10%! Mitt med 8,74 känns genast billigt🤪
 
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(


Jag vet inte om det kan ha ändrats pga räntehöjningar och inflation. Men jag har haft mycket god erfarenhet av medmera bank, dvs coop. Tagit smålån med kort betaltid vid två tillfällen utan problem.
 
Nej men många andra har inte hästar heller.
Givetvis måste man ha mer kvar i månaden om man har så kostnadskrävande djur som hästar. Det är en lyxkonsumtion. Att ha hästar utan buffert som täcker en begagnad bil är för mig helt obegripligt, men så har jag inte någon häst heller.
Precis så. Utan buffert så lever man ju i princip ur hand i mun.
Vad händer om en häst behöver en buköppning t.ex.? Hästar är ju tickande skadebomber ;)

Om man är i ett läge där bufferten är uppäten så får man vänta med större köp tills bufferten är uppbyggd igen. Och framför allt inte skaffa mer lån.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 433
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 848
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp