Får inte ta lån till bil

Precis så. Utan buffert så lever man ju i princip ur hand i mun.
Vad händer om en häst behöver en buköppning t.ex.? Hästar är ju tickande skadebomber ;)

Om man är i ett läge där bufferten är uppäten så får man vänta med större köp tills bufferten är uppbyggd igen. Och framför allt inte skaffa mer lån.
Jo, fast många har enbart vuxenerfarenhet av de senaste 25 åren när det varit ganska naturligt och pådrivet att har man inte råd så kan man låna. Vi som levt genom början 90-talet som vuxna är lite mer luttrade.

Jag tycker synd om de idag som lyssnat på ”experterna” som lämnat råd om att amortera på bolån eftersom det är ett sparande. Kanske har man betalat 100.000 i amortering på något några år, nu sitter man tightare till och banken nekar till att låna ut pengarna igen. Det är brist på likviditet som dödar en ekonomi, inte storlek på lånen om man ska förenkla det .
 
Precis så. Utan buffert så lever man ju i princip ur hand i mun.
Vad händer om en häst behöver en buköppning t.ex.? Hästar är ju tickande skadebomber ;)

Om man är i ett läge där bufferten är uppäten så får man vänta med större köp tills bufferten är uppbyggd igen. Och framför allt inte skaffa mer lån.
Fast just buköppningar är ju lite extremt, jag kommer inte buköppna någon av mina hästar utan blir de så dåliga kommer de avlivas.
 
Tycker också att det låter som att köpa en skruttig bil eller leasa ett halvår, är det du kan göra medan du sparar ihop pengar till en bättre bil. Att ha "en bra lön" och ändå inte ha någon buffert och ha konsumtionslån gör att du nog anses som en riskabel kund för de vanliga bankerna just nu. Då är det bättre att du satsar på att spara ihop pengarna istället för att vända dig till tveksamma kreditgivare som i slutändan bara kommer vara mycket dyrare.

Att ha 9000 kr kvar om du med "allt" menar typ boende, el, telefon, internet etc. så är det inte jättemycket när man inte har någon buffert. Veterinär eller bilreperation kan komma även nästa månad. Alla måste räkna med att räntorna kommer att höjas ytterligare men ingen vet hur mycket, så när bankerna tar höjd för det så går nog kalkylen inte ihop även om du själv tycker att du har det bra just nu.
Min buffert gick åt när min häst blev jättesjuk och åt att hjälpa min syster när hennes liv rasade samman, annars hade jag haft en buffert nu.
 
Väldigt väldigt höga räntor på dom typen av lån, och får man lån av dom så är ju räntorna därefter också. Med den inkomsten du verkar ha så sparar du snabbt ihop till kontantinsatsen på en nyare bil. Det finns en anledning till att du inte får lån och det är förmodligen pga din kredit för jag kan inte tänka mig att det har med din inkomst att göra.
Jag har ju inga skyhöga lån eller krediter osv. Har 9000kr kvar på en sänng och sen studielån. Köper inget på kredit osv utöver möblerna
 
Nu är det ett tag sen men jag tog lån via Resurs Bank för att köpa en häst. Jag var nöjd med dom som långivare, visst var räntan hög men man kunde betala in minimi eller valfritt belopp varje månad, inget krångel med att lösa ut tidigare.

Jag hade ingen hög inkomst men fast anställning heltid, det verkar vara i princip det enda dom kollar på.

Men även om du tar ett lån, ta ett litet. Det finns jättefina begagnade bilar i Sverige! I gott skick, bränslesnåla, dragkrok osv. Det finns ingen anledning att ha en bil över 100k när ekonomin är tight.
Jag kollar nu på bilar runt 30.000kr til 50, men ska se äldre med😊
 
När du säger att dina vänner får ta större lån, menar du nu? Bankerna har ju blivit hårdare det senaste. Kan de annars ha lägre boendekostnader? Banken kollar ju inte på faktiska utgifter utan räknar efter en mall, och om du har bolån tror jag dessutom de räknar på att du ska klara ca 7% ränta där.

Räntorna på billån är idag skyhöga och ökar fortfarande, mitt är på över 10% idag och det låg väl på ca 5 när jag tog det för 1,5 år sen.

En tog lån i början av året, en i ungefär mars... Jag hyr lägenhet så äger inget boende.😊
 
TS skriver att hen endast har studielån och ett för möbelinköp. Jag skulle tro att det är det senare som ställer till det, om det inte bara är kopplat till utrymmet efter månadskostnader och brist på buffert. @Twihard hur är avbetalningen utformad? Är det ett avtal på en specifik summa, direkt med möbelförsäljaren? Eller är det någon tredjepart inblandad, som Klarna eller Resurs Bank etc som du köpt på kredit genom?
Jag betalar via resurs bank. Minimibelopp 1125 men kan betala in mer. Så kredit därigenom😊
 
Jag har ju inga skyhöga lån eller krediter osv. Har 9000kr kvar på en sänng och sen studielån. Köper inget på kredit osv utöver möblerna
Om du betalar av det sista på sängen (och meddelar kreditgivaren att du vill avsluta krediten) så kanske chanserna till lån ökar :)
Billig skruttbil först ena månaden, nästa månad betala av sängen och sen spara några månader så har du en insats iaf.
 
Jag har ju inga skyhöga lån eller krediter osv. Har 9000kr kvar på en sänng och sen studielån. Köper inget på kredit osv utöver möblerna
Problemet är ju att bankerna ser att du inte har någon buffert just nu, samt att du har konsumtionslån. Bygg upp din buffert igen, så kommer det nog bli bättre. Så jag skulle nog gå på att köpa en bil du har råd med just nu, och sedan se till att få ihop buffert, sedan ska det nog gå bättre.
 
Tack alla för svar. Jag får inte låna direkt på de bilfirmor jag frågat, pratat med fyra. Hur går det till med leasing? Flr min syster har det men pga tragedi inom familjen körde hon mer än avtalet sa och får nu böta jättemycket. Hon sa att hon ångrar leasing nu så det skrämde mig lite. Men ni som kan mer, kan ni förklara hur ni gjort?

Ska ringa bankerna på måndag och höra med dem. Nu på morognen via Lando fick jag tre förslag såsom resurs bank. Ska kolla upp det senare idag😊
Det där med leasing skiljer enormt mellan märken. Jag har i mitt avtal (Opel) vad det skulle kosta om jag drar över på milen och det är småpengar. Minns inte summan nu men det var i valet och kvalet om det ens var värt att lägga till 1000 mil per år (1000 ingick) för 180:-/mån.

Däremot har leasing blivit mycket dyrare. Min bil som idag kostar 3200:-/mån skulle idag kosta 5700:- med samma utrustning och milantal. Har verkligen älskat upplägget och varit meganöjd med Opels support men kommer inte ha råd att leasa när avtalet går ut om ett år. Nu har jag iofs elbil och de är ju dyrare i avgift men det har jag med råge tjänat in på drivmedel.
 
Ni som uppmuntrar TS till att titta på alternativa låntagande, varför gör ni det? Om flera kreditgivare nekar så har de skäl. Ökat skuldtagande är inget som behöver uppmuntras idag, räntorna har blivit mycket högre och marginalerna mindre.

TS: att vara själv med hästar och ha 9000kr kvar efter skatt, utan buffert (?) och med konsumtionslån låter inte alls ekonomiskt tryggt tycker jag.

Köp en billig bil, betala av ditt lån för möbler, spara pengar så att du har en buffert och kan köpa bil kontant. Behöver du något till boendet, som möbler, så handla i första hand second hand. I dessa ekomiska tider är det rent oklokt att leva utan buffert, på marginaler, med dyr djurhållning.

Jag hade en buffert, som jag nämnt högre upp. Jag fick lägga det på sjuka hästar och min syster. Så jag gör ingen gtej ava att inte ha buffert, men livet tog bufferten ifrån mig.

Jag insåg att mitt problem kanske är att jag inte varit fast anställd så länge? Jag var student innan och har jobbat med fast inkomst kanske i 7 månader ungefär. Min inkomst innan var CSN.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 257
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 438
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 856
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp