Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

R

Rigoletto

Hade en liten diskussion med min jobbarkompis ang. att ha lös hund under sommarperioden.
Jag tror att man får ha hunden lös men under uppsikt, alltså ska hunden vara väldigt nära mej hela tiden.
Min jobbarkompis säger att hunden inte får vara lös alls utan måste vara kopplad fram till 15:de augusti.
Vilket är rätt?

Sv: Får man eller får man inte ha hunden lös nu?

Du ska ha hunden under sån uppsikt som om den vore kopplad.
Det är lite luddigt skrivet faktiskt, men det viktigaste är att hunden inte ska störa viltet.

det tolkas väldigt olika också...

Min ena granne anser inte att mina hundar får gå lösa på min egen gård under denna period...:mad: :crazy: trots att de inte rymmar och är ute och käkar rådjurskid på nätterna(vilket han är rädd för att de ska göra...) Jag har hundarna inomhus om nätterna såklart :crazy: :(
Han påstår att jag inte är laglydig nog...

Men hans står i hundgård året runt och tas ut 4-5 dagar under jaktsäsongen...

Undrar vem som har mest laglydighet och human hundsyn egentligen...:devil:

1 mars - 20 augusti är den tid som gäller som förbudstid i hela Sverige, vilket naturligtvis är taget efter sydsvenska mått.
Där jag bor är det 1 meter snö och kallt 1 mars...
Under denna tid ska du ha hunden under sådan kontroll att den inte kan störa vilt.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5536 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
1 485
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
1 688
Övr.Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
828
Hundavel&Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar