Får och hästar, grindlösning

cello

Trådstartare
Vi funderar på att ha några får här hemma nästa sommar + vinter. Har en skogshage som gärna får betas även under vinterhalvåret. I skogshagen finns ett bra skjul att ha som ligghall. Problemet är bara att de skulle behöva dricka tillsammans med hästarna. Skulle det funka att ha någon slags grind som bara fåren kommer igenom, så att de har hö + ligghall för sig men vatten hos hästarna? Är det ens möjligt att lösa så att får att komma förbi men inte russ + föl? Hade ju varit lättare med halvblod.. :D Hästarna kan tyvärr inte ha tillgång till skogshagen eftersom de ska beta där sommartid.

Alternativt får vi ju försöka lösa vatten till skogshagen, men det blir bökigt, vi lär få köra med dunkar isf.
 
Eftersom jag har haft får så känns det som att bädda för framtida problem om man "lär" fåren t ex att gå under en eltråd för att komma till vatten.
Jag tror att det går att sätta eltråd på en höjd som stoppar hästarna och låter fåren gå under. Bara det att när fåren lärt sig det och lite mer ull på ryggen kommer dom nog att även gå under andra ledtrådar. Sedan är jag långt ifrån säkert på att fåren kommer att vara i skogshagen om dom får tillgång till höstdagen. Finns det vatten, mat och sällskap där finns det inte så stor anledning för dom att lämna.
Om man tittar på annonser om och andras erfarenheter så inser man att alla får inte respekterar elstängsel. Så därför tror jag att det blir betydligt mindre arbete och problem med att transportera vatten till fåren än att låta dom gå själv under/genom staket.
 
Jag skulle nog snarast säga att får är föga intresserade av "hagar" vintertid, alltså utanför betessäsong. Och kräsna. De kommer knappast att "beta" i skogshagen, utan kanske endast gnaga lite sly, men de kommer att äta av grovfodret som de erbjuds. De är inte intresserade av visset och förvuxet gräs.

De behöver bara små ytor. Och jag håller med @Masse, att lära fåren gå under en eltråd, bäddar för framtida problem.
För många år sedan, lärde/tränade min dotter den dåvarande baggen i hoppning. Den baggen hoppade sedan med lätthet över stängsel/staket på 90 cm... Inget kul.

Kan ni få fram en skarvsladd för el till skogshagen? Då skulle en Thermobar kunna ge fåren vatten. Vi har en 40 liters Thermobar och en specialgjord, jättelång skarvsladd till hagen där våra fyra baggar går på vintern. Thermobaren behöver fyllas på ca 2 ggr/vecka om baggarna får ca 60 % ts ensilage. Något oftare om de får hö.

Får har inte samma intresse för fysisk aktivitet som hästar, utan rör sig egentligen bara korta sträckor mellan vatten, mat och skydd.
De äter, och ligger sedan och idisslar nära maten om vädret är drägligt, eller i sitt vindskydd, och rör sig sällan eller aldrig runt i hagen. Lite djupare snö förblir orörd, förutom upptrampade gångar mellan skydd, mat och vatten. Det de avskyr värst är lera. Leriga områden undviks.

Observera också att får sorterar sitt foder noga, och "spiller" mycket. Upp till 50-60 % av det serverade grovfodret kan sorteras bort, spillas och trampas ner på marken, det blir i så fall grisigt runt foderplatsen.

För att minimera spill, så krävs två faktorer: ett foder som är anpassat till får, alltså spätt, och rikt på blad och örter, samt en genomtänkt foderhäck. Varianter av foderhäckar med "nackbom" eller rörliga rör, där fåren står med huvudet inne i foderhäcken, samtidigt som det är lite jobbigt för fåret att dra ut huvudet, är de former av foderhäckar som fungerar bäst vad avser att minimera spill. I bra foderhäckar, kan ett bra foder bli uppätet till över 90 %.

Om tanken är att få lamm, så behöver man nog tänka till lite mer.
Får är oerhört parasitkänsliga, och lamm, som ännu inte skapat någon egen motståndskraft mot parasiter, är ännu känsligare.
Så får behöver "rotera" betesmark/utehagar. Annars blir vuxna får så småningom sjuka av parasiter, och lamm kan bli akut sjuka som små, och dö.

Läs gärna lite i fårtråden! https://www.bukefalos.se/threads/fartraden.1407470/
 
Eftersom jag har haft får så känns det som att bädda för framtida problem om man "lär" fåren t ex att gå under en eltråd för att komma till vatten.
Jag tror att det går att sätta eltråd på en höjd som stoppar hästarna och låter fåren gå under. Bara det att när fåren lärt sig det och lite mer ull på ryggen kommer dom nog att även gå under andra ledtrådar. Sedan är jag långt ifrån säkert på att fåren kommer att vara i skogshagen om dom får tillgång till höstdagen. Finns det vatten, mat och sällskap där finns det inte så stor anledning för dom att lämna.
Om man tittar på annonser om och andras erfarenheter så inser man att alla får inte respekterar elstängsel. Så därför tror jag att det blir betydligt mindre arbete och problem med att transportera vatten till fåren än att låta dom gå själv under/genom staket.
Tack för svar!
Jag tänkte mig i så fall någon form av trägrind, inte att de går under eltråd. Men jag har också tänkt att det ändå skulle kunna "öppna upp" för rymningstankar. De här fåren vi skulle ha är iaf vana vid elstängsel.

Nej det är klart, de kanske skulle nöja sig med hästarnas hage. :p Jag tänkte att de skulle föredra att vara för sig själva om de hade den möjligheten, men får kanske brukar gilla att vara med hästar?
 
Jag skulle nog snarast säga att får är föga intresserade av "hagar" vintertid, alltså utanför betessäsong. Och kräsna. De kommer knappast att "beta" i skogshagen, utan kanske endast gnaga lite sly, men de kommer att äta av grovfodret som de erbjuds. De är inte intresserade av visset och förvuxet gräs.

De behöver bara små ytor. Och jag håller med @Masse, att lära fåren gå under en eltråd, bäddar för framtida problem.
För många år sedan, lärde/tränade min dotter den dåvarande baggen i hoppning. Den baggen hoppade sedan med lätthet över stängsel/staket på 90 cm... Inget kul.

Kan ni få fram en skarvsladd för el till skogshagen? Då skulle en Thermobar kunna ge fåren vatten. Vi har en 40 liters Thermobar och en specialgjord, jättelång skarvsladd till hagen där våra fyra baggar går på vintern. Thermobaren behöver fyllas på ca 2 ggr/vecka om baggarna får ca 60 % ts ensilage. Något oftare om de får hö.

Får har inte samma intresse för fysisk aktivitet som hästar, utan rör sig egentligen bara korta sträckor mellan vatten, mat och skydd.
De äter, och ligger sedan och idisslar nära maten om vädret är drägligt, eller i sitt vindskydd, och rör sig sällan eller aldrig runt i hagen. Lite djupare snö förblir orörd, förutom upptrampade gångar mellan skydd, mat och vatten. Det de avskyr värst är lera. Leriga områden undviks.

Observera också att får sorterar sitt foder noga, och "spiller" mycket. Upp till 50-60 % av det serverade grovfodret kan sorteras bort, spillas och trampas ner på marken, det blir i så fall grisigt runt foderplatsen.

För att minimera spill, så krävs två faktorer: ett foder som är anpassat till får, alltså spätt, och rikt på blad och örter, samt en genomtänkt foderhäck. Varianter av foderhäckar med "nackbom" eller rörliga rör, där fåren står med huvudet inne i foderhäcken, samtidigt som det är lite jobbigt för fåret att dra ut huvudet, är de former av foderhäckar som fungerar bäst vad avser att minimera spill. I bra foderhäckar, kan ett bra foder bli uppätet till över 90 %.

Om tanken är att få lamm, så behöver man nog tänka till lite mer.
Får är oerhört parasitkänsliga, och lamm, som ännu inte skapat någon egen motståndskraft mot parasiter, är ännu känsligare.
Så får behöver "rotera" betesmark/utehagar. Annars blir vuxna får så småningom sjuka av parasiter, och lamm kan bli akut sjuka som små, och dö.

Läs gärna lite i fårtråden! https://www.bukefalos.se/threads/fartraden.1407470/

El kan nog går att lösa, 2 ggr per vecka låter ju inte så farligt! :)

Angående parasiterna, gäller det även vinterhagar? Alltså att man bör byta varje vinter om man har utefår? Visst kan man ha ett flyttbart skjul, men många har väl permanenta byggnader.
Vi tänker oss ca fem st och sommartid har vi 20 ha bete, och det kan gå många år mellan varje hage.
Fast, vi har inte tänkt få lamm ändå. :p
 
Tack för svar!
Jag tänkte mig i så fall någon form av trägrind, inte att de går under eltråd. Men jag har också tänkt att det ändå skulle kunna "öppna upp" för rymningstankar. De här fåren vi skulle ha är iaf vana vid elstängsel.

Nej det är klart, de kanske skulle nöja sig med hästarnas hage. :p Jag tänkte att de skulle föredra att vara för sig själva om de hade den möjligheten, men får kanske brukar gilla att vara med hästar?
Ibland fungerar det att fåren tillsammans med hästarna, ibland inte.

Vissa hästar, som inte vuxit upp med får omkring sig, kan anse att får är något slags leksaker, som är till för hästarnas förnöjelse. Vissa får är rädda för hästar och håller sig undan, och kommer kanske inte till mat och vatten som de borde.
En del får verkar fungera fint tillsammans med hästar enligt ägarna, men jag har inte fått det att fungera något vidare. Jag roterar mellan får och hästar i hagarna.

Om fåren och hästarna får introduceras till varandra på ett bra sätt under sommaren, så kan det gå att ha dem tillsammans, det märker man.

Får är inte klaustrofobiska mot trånga utrymmen, små dörröppningar eller lågt i tak som hästar är, men jag har ändå märkt att de är lite restriktiva med att gå under saker, men får går att träna.

Det är nog klokt att i så fall inte blanda in elstängsel i det hela, annat än kanske en (relativt) högt placerad tråd för att hindra hästarna.

Även Gotlandsruss är ju stora jämfört med får.
 
El kan nog går att lösa, 2 ggr per vecka låter ju inte så farligt! :)

Angående parasiterna, gäller det även vinterhagar? Alltså att man bör byta varje vinter om man har utefår? Visst kan man ha ett flyttbart skjul, men många har väl permanenta byggnader.
Vi tänker oss ca fem st och sommartid har vi 20 ha bete, och det kan gå många år mellan varje hage.
Fast, vi har inte tänkt få lamm ändå. :p

I en vinterhage, som används varje vinter till fåren, så kommer parasittrycket att vara högt efter några år.
Men vuxna får brukar klara detta, om man ser till att ta träckprov när parasiterna vaknar på våren (mitten av april i södra halvan av sverige), och avmaska vid behov, för att sedan låta fåren beta någon annanstans än vinterhagen.
Betar då hästar av fårens vinterhage minst en gång under sommaren, så rensar man rätt bra från den sortens parasiter som kan bli svåra för vuxna får.
Som vanligt när det gäller parasiter, så är det främst marken man vårdar för att hålla nere parasittrycket. Om vuxna djur börjar bli sjuka, då har man negligerat parasitproblemen alltför mycket.

Coccidier, som kan ge akut sjuka lamm, tar det längre tid att bli av med i hagen. Ju varmare vintrar desto längre. Och hästarna utrotar inte dessa så vidare värst bra.
Men så länge man inte tänker ta några lamm, så borde det fungera.

Om du tänker ta över en grupp får från någon, så ta träckprov omedelbart när du får hem fåren. Ställ in dom i en hästbox tills du fått provsvar och avmaskat om det behövs, så slipper du börja med att smitta ner betet med fårparasiter.
Om det finns Haemonchus (stora magmasken, den värsta parasiten) så måste fåren gå kvar inne några veckor så att du kan ta ett kontrollprov att avmaskningen fungerat som den skulle, och eventuellt behövs en omgång till med avmaskning. Det finns resistent Haemonchus, som inte får spridas.

Lita inte på muntliga utsagor om "de här fåren är friska/har inga parasiter". Ta egna prov, eller titta på nytagna prov från den nuvarande ägaren.
Bara för att fåren till synes är symtomfria, betyder det inte att de är mer eller mindre parasitfria.

Titta också efter friska klövar, och lyssna så att fåren inte hostar.
 
Jag hade byggt en port av trä. De kan gå under lägre höjd än hästarna. Sen finns det ju undantag i hästvärlden såklart. Man kan ju sätta en eltråd men skulle helst inte lära fåren att krypa under el, eltråd skadom ha respekt för eftersom dom ofta slipper stöt när de väl går emot.
 
Ibland fungerar det att fåren tillsammans med hästarna, ibland inte.

Vissa hästar, som inte vuxit upp med får omkring sig, kan anse att får är något slags leksaker, som är till för hästarnas förnöjelse. Vissa får är rädda för hästar och håller sig undan, och kommer kanske inte till mat och vatten som de borde.
En del får verkar fungera fint tillsammans med hästar enligt ägarna, men jag har inte fått det att fungera något vidare. Jag roterar mellan får och hästar i hagarna.

Om fåren och hästarna får introduceras till varandra på ett bra sätt under sommaren, så kan det gå att ha dem tillsammans, det märker man.

Får är inte klaustrofobiska mot trånga utrymmen, små dörröppningar eller lågt i tak som hästar är, men jag har ändå märkt att de är lite restriktiva med att gå under saker, men får går att träna.

Det är nog klokt att i så fall inte blanda in elstängsel i det hela, annat än kanske en (relativt) högt placerad tråd för att hindra hästarna.

Även Gotlandsruss är ju stora jämfört med får.
 
Senast ändrad:
När jag tog hem min häst fick hon gå ihop med exets föräldrars får tills jag hittade en bättre stallplats. Då hade de fårduk till fåren och ca 1 meter innanför duken satte vi upp en eltråd, så hästen inte skulle kunna fastna i duken, sen i öppningen till den andra delen av hagen gick fåren under tråden och hästen var kvar på sin sida.

De använde aldrig vanlig eltråd till sina får, enbart fårduk och sen sån där speciell fårduk med ström i, så det blev aldrig några problem att de lärde sig gå under tråden. :)

IMG_8544.JPG
 
Om det är okej att fölen kommer igenom tills de blir för stora skulle jag satsa på en kalvgömmagrind av sorten som bara är en rad spjälor på höjden. Går ju att bygga en egen av trä om du inte vill köpa en färdig i metall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 233
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 837
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp