Får skolan neka ledighet?

Jag tror att det som kan hända, är att om man som förälder ifrågasätter (i ett senare skede) varför barnet inte fått godkänt i något/några ämnen så kan jag som lärare påvisa att ”ni åkte på semester här trots att jag nekade, det gjorde att barnet missade dessa viktiga kunskaper”. Enkelt förklarat. Det är inte enkelt att ge läxor på allt då mycket undervisning sker muntligt med genomgångar och liknande.

Alltså förstå mig rätt, man kan inte ge icke godkänt för en semester som ”straff”, men kan man se/påvisa hög frånvaro så är det ju enklare att motivera.
Alltså nä 🙂
Barn ska kunna vara sjuka osv och ändå nå skolmålen, däremot om man börjar nå upp till 10% frånvaro börjar det bli tufft.
Det är 178 dagar på ett helt skolår år, så då pratar vi om 17-18 dagar.
Att ta ledigt på ramadan eller åka på en mini semester då är det bättre att vara ärliga med att åka så att man kan ta igen det. För det är klart man missar kunskap.

Skolan har ett väldigt långående ansvar för att anpassa och se till att elever når kunskapskrav. Annars hade dem kunnat rycka på axlarna åt hemmasittare (vilket skolor ibland kan försöka göra -men det innebär inte att det är rätt).
 
Alltså nä 🙂
Barn ska kunna vara sjuka osv och ändå nå skolmålen, däremot om man börjar nå upp till 10% frånvaro börjar det bli tufft.
Det är 178 dagar på ett helt skolår år, så då pratar vi om 17-18 dagar.
Att ta ledigt på ramadan eller åka på en mini semester då är det bättre att vara ärliga med att åka så att man kan ta igen det. För det är klart man missar kunskap.

Skolan har ett väldigt långående ansvar för att anpassa och se till att elever når kunskapskrav. Annars hade dem kunnat rycka på axlarna åt hemmasittare (vilket skolor ibland kan försöka göra -men det innebär inte att det är rätt).
Jag syftade mer på frånvaro pga resor än pga sjukdom. I min kommun behöver vi inte ens skicka med läxor om vi nekat ledigheten om jag förstått min kollega rätt (jag är ganska ny och har inte varit med om att neka ledighet, men kollegan som jobbat i kommun ett gäng år har sagt så).
 
Jag syftade mer på frånvaro pga resor än pga sjukdom. I min kommun behöver vi inte ens skicka med läxor om vi nekat ledigheten om jag förstått min kollega rätt (jag är ganska ny och har inte varit med om att neka ledighet, men kollegan som jobbat i kommun ett gäng år har sagt så).
Så kan det vara, men då hänger det snarare på ogin lärare?
Gör de det inte på semestern så behöver kunskapen inhämtas vid ett senare tillfälle. Repetioner gör man ju oftast (alltid).
 
Jag tror att det som kan hända, är att om man som förälder ifrågasätter (i ett senare skede) varför barnet inte fått godkänt i något/några ämnen så kan jag som lärare påvisa att ”ni åkte på semester här trots att jag nekade, det gjorde att barnet missade dessa viktiga kunskaper”. Enkelt förklarat. Det är inte enkelt att ge läxor på allt då mycket undervisning sker muntligt med genomgångar och liknande.

Alltså jag hoppas att du tänkt fel eller skojar nu. Att som lärare påstå att man inte fick godkänt för att familjen åkte på semester trots nekad ledighet hoppas jag verkligen inte händer på riktigt 😮

Dels så är det ju exakt samma sak (ur perspektivet missa målet) att vara borta fem dagar för sjukdom eller fem dagar för resa. Skulle du säga samma sak med sjukdom som anledning?

Och framför allt är ju eleven helt oskyldig i det hela. Att säga till en elev ”tyvärr du får inte godkänt betyg för dina föräldrar bestämde att du skulle åka på semester trots mitt nekande” är ju rent av fruktansvärt.
 
Alltså jag hoppas att du tänkt fel eller skojar nu. Att som lärare påstå att man inte fick godkänt för att familjen åkte på semester trots nekad ledighet hoppas jag verkligen inte händer på riktigt 😮

Dels så är det ju exakt samma sak (ur perspektivet missa målet) att vara borta fem dagar för sjukdom eller fem dagar för resa. Skulle du säga samma sak med sjukdom som anledning?

Och framför allt är ju eleven helt oskyldig i det hela. Att säga till en elev ”tyvärr du får inte godkänt betyg för dina föräldrar bestämde att du skulle åka på semester trots mitt nekande” är ju rent av fruktansvärt.
Du citerade ju inte det sista jag skrev :)
 
Alltså jag hoppas att du tänkt fel eller skojar nu. Att som lärare påstå att man inte fick godkänt för att familjen åkte på semester trots nekad ledighet hoppas jag verkligen inte händer på riktigt 😮

Dels så är det ju exakt samma sak (ur perspektivet missa målet) att vara borta fem dagar för sjukdom eller fem dagar för resa. Skulle du säga samma sak med sjukdom som anledning?

Och framför allt är ju eleven helt oskyldig i det hela. Att säga till en elev ”tyvärr du får inte godkänt betyg för dina föräldrar bestämde att du skulle åka på semester trots mitt nekande” är ju rent av fruktansvärt.
Det hoppas jag inte heller händer!

Här kommer ett exempel från verkligheten: Jag minns en elev som i trean på gymnasiet ansökte om ledighet för en USA-resa med familjen (rörde sig om en eller två veckor skoltid om jag inte minns fel). Personen hade missat ett betygskriterium under hela Svenska 3. Dvs. Missat ordinarie prov, omprovet vid jullovet, och skulle även missa det sista omprovstillfället innan studenten pga. USA-resan. Eleven hade inte heller lämnat in en uppsats kopplat till samma betygskriterium, och hade fått F på nationella provets skriftliga del. Eleven blev nekad ledighet. Minns faktiskt inte om hon åkte ändå i slutändan eller inte och om hon lyckades få in den där uppsatsen och skrapa ihop till ett godkänt betyg i kursen.

Ibland är det elever som verkligen inte har råd att vara borta som också alltid ska åka på semester utanför loven.
 
Du citerade ju inte det sista jag skrev :)

Alltså förstå mig rätt, man kan inte ge icke godkänt för en semester som ”straff”, men kan man se/påvisa hög frånvaro så är det ju enklare att motivera.

Fast jag kan inte se hur ditt sista stycke (det ovan) skulle förmildra det du skrev öht?

Använder man föräldrars val till ogiltig frånvaro för att ”enklare motivera” icke godkänt betyg är det ju exakt samma sak.
 
Och sjukanmäler, eller vad gjorde ni istället?

Kan hålla med om att det är taskigt av skolan. När jag var liten var vi iväg till kanarieöarna några gånger under skoltiden. Fick alltid med mig läxor och uppgifter som skulle vara klara när jag kom hem.
Ja vi sjukanmälde barnen men lärarna visste om att vi var i fjällen. Barnen gjorde läxorna i fjällen och ljög aldrig om något utan sa sanningen.

Alternativet hade varit att vi fått åka utan bonusbarnen, vilket dom hade blivit väldigt ledsna över. Eller inte åkt alls, för på loven var stugan inte ledig.
 
Varför hade du gissat det omvända?

Eller såhär, pratar vi olovlig frånvaro totalt sett (dvs skolk) så är jag med på att det motsatta är rimligt på populationsnivå.

Men när det gäller beviljade ledigheter (eller obeviljad som vårdnadshavare är med på) känns det väl helt rimligt att den är högre i socioekonomiskt starka områden? Det är ju de som i större utsträckning har råd med ledigheterna.
Jag pratar om frånvaro som är problematisk för att nå upp till kraven för godkänt.
 
Skolan har ett väldigt långående ansvar för att anpassa och se till att elever når kunskapskrav. Annars hade dem kunnat rycka på axlarna åt hemmasittare (vilket skolor ibland kan försöka göra -men det innebär inte att det är rätt).

Precis. Sen blir det ju också problematiskt att koppla sannolikhet att klara kunskapskrav till möjlighet att vara ledig när man gör en bedömning i det enskilda fallet.

Underförstått och lite hårddraget blir det ju att de som får alla A utan att behöva plugga får åka på semester. Men de som sliter dygnet runt för att nå godkänt, ofta med sämre support hemifrån, snällt får stanna hemma.
 
Precis. Sen blir det ju också problematiskt att koppla sannolikhet att klara kunskapskrav till möjlighet att vara ledig när man gör en bedömning i det enskilda fallet.

Underförstått och lite hårddraget blir det ju att de som får alla A utan att behöva plugga får åka på semester. Men de som sliter dygnet runt för att nå godkänt, ofta med sämre support hemifrån, snällt får stanna hemma.
Ja, ska de som klarar skolan inte få åka av solidaritet till de som inte klarar skolan?

Eller ska alla få åka på nöjesresor trots nöjesresorna kan vara problematiskt för skolgången för vissa?
 
Fattar inte ens varför föräldrar ska utmana systemet med att ta ungarna från skolan under terminen, man får helt enkelt hålla sig till loven, även om det kostar mer om man vill resa någonstans, i annat fall skal skolan anmäla frånvaro och föräldrarna bötfällas för brott mot skolplikten ev. fråntas vårdnaden om barnen enligt de lagar som gäller.
 
Ja, ska de som klarar skolan inte få åka av solidaritet till de som inte klarar skolan?

Eller ska alla få åka på nöjesresor trots nöjesresorna kan vara problematiskt för skolgången för vissa?

Om du frågar vad jag tycker personligen så tycker jag att möjligheten till ledighet ska vara lika för alla elever. Den möjligheten i form av antal dagar ska vara då låg att den blir försumbar i förhållande till frånvaro pga sjukdom, och i påverkan på arbetet för lärarna.

Men nivån ska vara högre än den nolltolerans som det är i min kommun. Det gör bara att folk är olovligt lediga.

Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att möjliggöra veckolånga semestrar utanför loven. Men inte att det ska vara möjligt att få ledigt någon enstaka dag eller två.
 
Senast ändrad:
Alltså jag hoppas att du tänkt fel eller skojar nu. Att som lärare påstå att man inte fick godkänt för att familjen åkte på semester trots nekad ledighet hoppas jag verkligen inte händer på riktigt 😮

Dels så är det ju exakt samma sak (ur perspektivet missa målet) att vara borta fem dagar för sjukdom eller fem dagar för resa. Skulle du säga samma sak med sjukdom som anledning?

Och framför allt är ju eleven helt oskyldig i det hela. Att säga till en elev ”tyvärr du får inte godkänt betyg för dina föräldrar bestämde att du skulle åka på semester trots mitt nekande” är ju rent av fruktansvärt.
Det är ju en sammantagen bedömning. Om eleven har hög frånvaro och inte kan nå målen så ger det anledning till att neka ledighet.
Eleven behöver de dagar hen kan få i skolan
 
Det är ju en sammantagen bedömning. Om eleven har hög frånvaro och inte kan nå målen så ger det anledning till att neka ledighet.
Eleven behöver de dagar hen kan få i skolan

Jag reagerade inte på möjligheten till ledighet, utan på att lärare skulle använda av föräldrar initierad olovlig frånvaro som motivering till ett icke godkänt betyg.
 
Om du frågar vad jag tycker personligen så tycker jag att möjligheten till ledighet ska vara lika för alla elever. Den möjligheten i form av antal dagar ska vara då låg att den blir försumbar i förhållande till frånvaro pga sjukdom, och i påverkan på arbetet för lärarna.

Men nivån ska vara högre än den nolltolerans som det är i min kommun. Det gör bara att folk är olovligt lediga.

Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att möjliggöra veckolånga semestrar utanför loven. Men inte att det ska vara möjligt att få ledigt någon enstaka dag eller två.
Varför ska det vara lika för alla elever?
 
Varför ska det vara lika för alla elever?

För att jag tycker att det är en bra idé att det svenska skolsystemet har skolplikt och inte kunskapsplikt. Jag tycker att det är en dålig idé att de elever som klarat årskursens mål i matte kan ta sovmorgon och hoppa över lektionen, och jag tycker också att det är en dålig idé att de skulle ges större möjligheter till ledigheter. Skolan är tillräckligt målfokuserad som det är.

Skolans resurser ska inte heller vara så på gränsen att en svag elev inte har ”råd” att vara sjuk eller ledig några dagar.

Skolan svämmar över av regler som gäller för alla för att verksamheten ska fungera för samtliga, trots att vissa elever skulle kunna hantera större friheter. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att alla elever har samma möjligheter till att vara lediga (med undantag för särskilda skäl osv).
 
För att jag tycker att det är en bra idé att det svenska skolsystemet har skolplikt och inte kunskapsplikt. Jag tycker att det är en dålig idé att de elever som klarat årskursens mål i matte kan ta sovmorgon och hoppa över lektionen, och jag tycker också att det är en dålig idé att de skulle ges större möjligheter till ledigheter. Skolan är tillräckligt målfokuserad som det är.

Skolans resurser ska inte heller vara så på gränsen att en svag elev inte har ”råd” att vara sjuk eller ledig några dagar.

Skolan svämmar över av regler som gäller för alla för att verksamheten ska fungera för samtliga, trots att vissa elever skulle kunna hantera större friheter. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att alla elever har samma möjligheter till att vara lediga (med undantag för särskilda skäl osv).
Alla elever behöver inte lika skoltid. Varför ska inte föräldrarna få bestämma vad som är bäst för deras familj förutsatt att eleven är godkänd?

Varför ska lilla Elin (och hennes familj) som redan uppfyller nästa års kunskapsmål inte göra en nöjesresa en vecka mellan loven? För att det är orättvist mot Kalle som har problem med årets mål?
 
Fattar inte ens varför föräldrar ska utmana systemet med att ta ungarna från skolan under terminen, man får helt enkelt hålla sig till loven, även om det kostar mer om man vill resa någonstans, i annat fall skal skolan anmäla frånvaro och föräldrarna bötfällas för brott mot skolplikten ev. fråntas vårdnaden om barnen enligt de lagar som gäller.
För att föräldrarna inte kan ta ledigt på loven tex? Här jobbar pappan själv i skolan, men i ett annat land. Dvs höstlovet är en annan vecka än här. I och med att han undervisar har han svårt att ta ledigt en vecka mitt i en termin, dvs vill vi iväg tillsammans får vi sikta på den veckan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 279
Senast: Tassa
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 793
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
790
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
854
· Visningar
9 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp