Får skolan neka ledighet?

Då låter ni bli, skolplikten går ALLTID före era egoistiska önskemål. Håll er till gemensamma semestrar så slipper jag som som barnlös kasta skattepengar ur fönstret för att ni väljer att trotsa lagen om skolplikt.
Kasta vilka skattepengar?
Det kan vara bra för de elever som har svårare att nå målen om de som är färdiga går hem så att lärarna kan hjälpa dem mera.
Våra barn fick alltid ledigt.
Det gav lärarna litet andrum som kunde användas till svagare elever.
Elever som ligger långt före målen kan vara ganska så krävande.

Min äldsta blev mobbad och behövde ibland litet lugn och ro från skolsituationen för att jobba ikapp ifred.

Barn är olika och har olika behov.
Det går inte att behandla alla lika och tro att det skall bli bra.
 
Jag (som lärare) har ingen rätt till semester/ledigt utanför lov heller.

Så nej, som vuxen (arbetande) är det inte alls bara att ansöka om ledigt när som helst och räkna med att få det beviljat (oavsett om man är ute i god tid eller inte). Även innom tex vård och på andra arbetsplatser där kontinuerlig tillgång på viss arbetskraft krävs kan man inte alltid få ledigt bara för att man ber om det.

Jag är lite av åsikten att jo, om du vill resa med barn i skolåldern får du göra det på lov. Ja, det är dyrare men det är inte skolans fel. Då får man kanske resa mer sällan istället.
Bussförare har också mycket svårt att få ledigt när de vill.
Inom IT var det lättare, men absolut nej mitt i viktiga projekt.
 
Som lärare vill jag lyfta en annan vinkel, när föräldrar söker ledigt måste eleven ta igen all undervisning den har missat. Det gör att läraren måste utföra extra arbete för att förse eleven med material. Sedan måste läraren följa upp att eleven har utfört detta extra arbete. Slår man då ut en kort ledighet på varje elev en gång per år i en skola med 500 elever, eller en årskurs med 40 elever, så blir det fruktansvärt mycket extra arbete för undervisande lärare, en elev på ledighet ger 10-15 lärare 20 min extra arbete i planering och minst 15 min i utvärdering. Det är fruktansvärt mycket tid för att Pelle ska åka skidor. Detta är trots att det är vårdnadshavare som är skyldig att se till att eleven tar igen det som dom missat. Jag förstår nolltolerans mot ledigheter och anser att det visar att man prioriterar sin personal och hur viktig skolan är för barnen.
 
Som lärare vill jag lyfta en annan vinkel, när föräldrar söker ledigt måste eleven ta igen all undervisning den har missat. Det gör att läraren måste utföra extra arbete för att förse eleven med material. Sedan måste läraren följa upp att eleven har utfört detta extra arbete. Slår man då ut en kort ledighet på varje elev en gång per år i en skola med 500 elever, eller en årskurs med 40 elever, så blir det fruktansvärt mycket extra arbete för undervisande lärare, en elev på ledighet ger 10-15 lärare 20 min extra arbete i planering och minst 15 min i utvärdering. Det är fruktansvärt mycket tid för att Pelle ska åka skidor. Detta är trots att det är vårdnadshavare som är skyldig att se till att eleven tar igen det som dom missat. Jag förstår nolltolerans mot ledigheter och anser att det visar att man prioriterar sin personal och hur viktig skolan är för barnen.
Hur gjorde ni under Coronan, när eleverna var borta titt som tätt ofta fyra-fem skoldagar för varje förkylning? Byggde ni inte upp rutiner för frånvarande barn?

Jag kan berätta vad min dotters lärare gjorde. För varje vecka gjorde hon ett A4-papper där det stod:
Måndag
Matteboken sida 3-4
Läsförståelseboken sida 17-18
Tisdag
Osv.

Det kan inte tagit många minuter att förbereda detta papper eftersom de gjorde samma sak varje vecka, totalt fyra sidor i matteboken osv. En mer strukturerad lärare får man leta efter. Jag tror verkligen inte hon använde 20+15 minuter mer bara för hon skapade detta dokument.
 
Hur gjorde ni under Coronan, när eleverna var borta titt som tätt ofta fyra-fem skoldagar för varje förkylning? Byggde ni inte upp rutiner för frånvarande barn?

Jag kan berätta vad min dotters lärare gjorde. För varje vecka gjorde hon ett A4-papper där det stod:
Måndag
Matteboken sida 3-4
Läsförståelseboken sida 17-18
Tisdag
Osv.

Det kan inte tagit många minuter att förbereda detta papper eftersom de gjorde samma sak varje vecka, totalt fyra sidor i matteboken osv. En mer strukturerad lärare får man leta efter. Jag tror verkligen inte hon använde 20+15 minuter mer bara för hon skapade detta dokument.

I alla fall jag och mina kollegor la minst dubbelt så lång tid på lektionsplanering som vanligt. Vi kunde iofs inte använda varianten 'dessa sidor i boken' eftersom eleverna inte kunde räknas med ha böckerna hemma. Alltså fick man också, i vissa fall, frångå sin långtidsplanering.

Till detta ska man då hålla koll på vilka elever som varit med på vilka genomgångar, vilka elever som missat hela moment och vilka som saknar vissa betygskriterier.

Ytterligare påfrestning var också att även frånvaron hos personalen har varit väldigt hög, och att få 3 -5 extra lektioner i veckan inte var ovanligt.*

Jag, och många kollegor med mig, har trollat med knäna för att få nån form av fungerande undervisning under corona. Och det har varit fruktansvärt tungt. Att komma och säga att 'det kan inte ta så himla lång tid', visar på en stor oförståelse för hur skolan och undervisning fungerar.

*Förutom då när vi fick 1,5 dygn på oss att ställa om till distans (igen, kunde inte räkna med att eleverna hade något material hemma förutom datorn).
 
Som lärare vill jag lyfta en annan vinkel, när föräldrar söker ledigt måste eleven ta igen all undervisning den har missat. Det gör att läraren måste utföra extra arbete för att förse eleven med material. Sedan måste läraren följa upp att eleven har utfört detta extra arbete. Slår man då ut en kort ledighet på varje elev en gång per år i en skola med 500 elever, eller en årskurs med 40 elever, så blir det fruktansvärt mycket extra arbete för undervisande lärare, en elev på ledighet ger 10-15 lärare 20 min extra arbete i planering och minst 15 min i utvärdering. Det är fruktansvärt mycket tid för att Pelle ska åka skidor. Detta är trots att det är vårdnadshavare som är skyldig att se till att eleven tar igen det som dom missat. Jag förstår nolltolerans mot ledigheter och anser att det visar att man prioriterar sin personal och hur viktig skolan är för barnen.
Fast vad gör då en förälder som jobbar alla helger och lov, ska de aldrig få tid iväg med sina barn? Det måste ju finnas viss flexibilitet tycker jag.
 
Hur gjorde ni under Coronan, när eleverna var borta titt som tätt ofta fyra-fem skoldagar för varje förkylning? Byggde ni inte upp rutiner för frånvarande barn?

Jag kan berätta vad min dotters lärare gjorde. För varje vecka gjorde hon ett A4-papper där det stod:
Måndag
Matteboken sida 3-4
Läsförståelseboken sida 17-18
Tisdag
Osv.

Det kan inte tagit många minuter att förbereda detta papper eftersom de gjorde samma sak varje vecka, totalt fyra sidor i matteboken osv. En mer strukturerad lärare får man leta efter. Jag tror verkligen inte hon använde 20+15 minuter mer bara för hon skapade detta dokument.
Men covid var ju nåt helt annat. Alla fick tänka om och helt enkelt göra så gott de kan. Samtidigt är det inte hållbart.

Att hålla på och göra om planer så i flera år kommer ju givetvis påverka utbildningen negativt. Men vid en sån pandemi så måste man göra så gott man kan, och man vet att hela världen måsräge göra likadant.
. Och att säga "det kan inte ta så länge" är nog ett slag i ansiktet för lärare.
 
Fast vad gör då en förälder som jobbar alla helger och lov, ska de aldrig få tid iväg med sina barn? Det måste ju finnas viss flexibilitet tycker jag.
De flesta som jobbar heltid och har en fast anställning har ju rätt att ansöka om semester, i god tid. Då kan man ju ansöka om fem semesterdagar under sportlovet. Det kan ju bli nekat såklart men man har goda chanser att få det beviljat om man söker i god tid. Sen finns det vissa avtal, som för oss lärare, som säger att semestern är lagd under sommarlovet så skulle jag vilja vara ledig utanför ett lov så kanske jag kan få det, men utan betalt i sådana fall. Men det är ju ett speciellt avtal, de flesta kan ju nyttja sin semester året om.

I många kommuner finns flexibiltet. Jag får bevilja 10 dagar frånvaro per elev. Ska man vara ledig mer måste rektor godkänna.
 
Som lärare vill jag lyfta en annan vinkel, när föräldrar söker ledigt måste eleven ta igen all undervisning den har missat. Det gör att läraren måste utföra extra arbete för att förse eleven med material. Sedan måste läraren följa upp att eleven har utfört detta extra arbete. Slår man då ut en kort ledighet på varje elev en gång per år i en skola med 500 elever, eller en årskurs med 40 elever, så blir det fruktansvärt mycket extra arbete för undervisande lärare, en elev på ledighet ger 10-15 lärare 20 min extra arbete i planering och minst 15 min i utvärdering. Det är fruktansvärt mycket tid för att Pelle ska åka skidor. Detta är trots att det är vårdnadshavare som är skyldig att se till att eleven tar igen det som dom missat. Jag förstår nolltolerans mot ledigheter och anser att det visar att man prioriterar sin personal och hur viktig skolan är för barnen.
Detta är argumentet i min kommun, att ledigheter beviljas bara i särskilda fall med hänsyn till att lärarna ska lägga sin arbetstid på undervisningen på plats i skolan och på elever som på grund av sjukdom missar undervisningen på plats. Elever som är lediga/ogiltigt frånvarande kan inte räkna med lärarnas hjälp att ta ikapp. Jag tycker det är bra.
 
I alla fall jag och mina kollegor la minst dubbelt så lång tid på lektionsplanering som vanligt. Vi kunde iofs inte använda varianten 'dessa sidor i boken' eftersom eleverna inte kunde räknas med ha böckerna hemma. Alltså fick man också, i vissa fall, frångå sin långtidsplanering.

Till detta ska man då hålla koll på vilka elever som varit med på vilka genomgångar, vilka elever som missat hela moment och vilka som saknar vissa betygskriterier.

Ytterligare påfrestning var också att även frånvaron hos personalen har varit väldigt hög, och att få 3 -5 extra lektioner i veckan inte var ovanligt.*

Jag, och många kollegor med mig, har trollat med knäna för att få nån form av fungerande undervisning under corona. Och det har varit fruktansvärt tungt. Att komma och säga att 'det kan inte ta så himla lång tid', visar på en stor oförståelse för hur skolan och undervisning fungerar.

*Förutom då när vi fick 1,5 dygn på oss att ställa om till distans (igen, kunde inte räkna med att eleverna hade något material hemma förutom datorn).
Första dagen med förkylningssymtom när min dotter var hemma, gick man och hämtade böckerna. Var familjen i covidkarantän fick ett barn som bodde nära ta med böckerna och detta är ju inget problem om frånvaron är planerad.
 
Som lärare vill jag lyfta en annan vinkel, när föräldrar söker ledigt måste eleven ta igen all undervisning den har missat. Det gör att läraren måste utföra extra arbete för att förse eleven med material. Sedan måste läraren följa upp att eleven har utfört detta extra arbete. Slår man då ut en kort ledighet på varje elev en gång per år i en skola med 500 elever, eller en årskurs med 40 elever, så blir det fruktansvärt mycket extra arbete för undervisande lärare, en elev på ledighet ger 10-15 lärare 20 min extra arbete i planering och minst 15 min i utvärdering. Det är fruktansvärt mycket tid för att Pelle ska åka skidor. Detta är trots att det är vårdnadshavare som är skyldig att se till att eleven tar igen det som dom missat. Jag förstår nolltolerans mot ledigheter och anser att det visar att man prioriterar sin personal och hur viktig skolan är för barnen.
Därför så kan man släppa iväg elever som ligger före och skulle behöva extra uppmärksamhet för att ändå få en meningsfull skola.
Mina barn fick uppgifter att göra av typen skriva om resan och berätta muntligt om den.
Men de åkte ju inte skidor då, utan till spännande platser av typen Cape Canaveral.
De skulle också träna på engelska under resan.
Eller åkte de skidor också kanske.
De reste med sin pappa så jag minns inte om skidor var på ett lov eller extra ledighet. De var inte så aktiva inom idrott och hälsa så jag minns att de tog upp skidåkningen som att de hade "vintersportat".
 
Första dagen med förkylningssymtom när min dotter var hemma, gick man och hämtade böckerna. Var familjen i covidkarantän fick ett barn som bodde nära ta med böckerna och detta är ju inget problem om frånvaron är planerad.
Olika skolor har otroligt olika förutsättningar.
Vissa skolor arbetar redan på gränsen av sin förmåga.
Att då lägga på ytterligare arbete på den redan tunga bördan för att en familj skall få en billigare skidresa är fullständigt orimligt.
 
Olika skolor har otroligt olika förutsättningar.
Vissa skolor arbetar redan på gränsen av sin förmåga.
Att då lägga på ytterligare arbete på den redan tunga bördan för att en familj skall få en billigare skidresa är fullständigt orimligt.
Jag har inte sagt att alla elever har rätt till ledighet men om elev uppnår målen (skolans och föräldrarnas) finns det ingen anledning att inte ge ledigt. Alla lärare har inte förutsättningarna att vara så strukturerade som min dotters lärare och då kan läraren inte ge ledigt om målen riskeras att inte uppnås pga frånvaron.

Jag efterfrågar en individuell bedömning.
 
Jag har inte sagt att alla elever har rätt till ledighet men om elev uppnår målen (skolans och föräldrarnas) finns det ingen anledning att inte ge ledigt. Alla lärare har inte förutsättningarna att vara så strukturerade som min dotters lärare och då kan läraren inte ge ledigt om målen riskeras att inte uppnås pga frånvaron.

Jag efterfrågar en individuell bedömning.
Alla lärare har nog inte en lika bra arbetssituation som din dotters lärare. I vissa skolor finns inte de marginalerna.
 
Jag har inte sagt att alla elever har rätt till ledighet men om elev uppnår målen (skolans och föräldrarnas) finns det ingen anledning att inte ge ledigt. Alla lärare har inte förutsättningarna att vara så strukturerade som min dotters lärare och då kan läraren inte ge ledigt om målen riskeras att inte uppnås pga frånvaron.

Jag efterfrågar en individuell bedömning.
Självklart är bedömningen individuell.
 
Hur gjorde ni under Coronan, när eleverna var borta titt som tätt ofta fyra-fem skoldagar för varje förkylning? Byggde ni inte upp rutiner för frånvarande barn?

Jag kan berätta vad min dotters lärare gjorde. För varje vecka gjorde hon ett A4-papper där det stod:
Måndag
Matteboken sida 3-4
Läsförståelseboken sida 17-18
Tisdag
Osv.

Det kan inte tagit många minuter att förbereda detta papper eftersom de gjorde samma sak varje vecka, totalt fyra sidor i matteboken osv. En mer strukturerad lärare får man leta efter. Jag tror verkligen inte hon använde 20+15 minuter mer bara för hon skapade detta dokument.


Om den läraren gjorde det så enkelt att eleverna fick samma 4 sidor i matteboken varje vecka och inte lade mer tid än att skriva vilka sidor på en lapp så kan det omöjligt ha passat alla elever. Antingen är läraren dålig för många elever eller så lade den mer tid än du tror.

När man inte ses i verkligheten blir det så klart klurigare att bedöma vad eleven förstått. Att bara läsa i boken är inte så bra för alla elever heller. I de flesta skolor jobbar man med en blandning av genomgångar, bok, övningar, grupparbeten och annat. Om man inte bara jobbar i boken blir det ju merarbete att skicka uppgifter till de som inte är på plats?

Många elever har drabbats rätt hårt i undervisningen av covid så känns inte som ett jättebra exempel.

Covid var total katastrof för bpde elever och lärare på många ställen. Känner flera lärare som gett mig denna bild.
 
De flesta som jobbar heltid och har en fast anställning har ju rätt att ansöka om semester, i god tid. Då kan man ju ansöka om fem semesterdagar under sportlovet. Det kan ju bli nekat såklart men man har goda chanser att få det beviljat om man söker i god tid. Sen finns det vissa avtal, som för oss lärare, som säger att semestern är lagd under sommarlovet så skulle jag vilja vara ledig utanför ett lov så kanske jag kan få det, men utan betalt i sådana fall. Men det är ju ett speciellt avtal, de flesta kan ju nyttja sin semester året om.

I många kommuner finns flexibiltet. Jag får bevilja 10 dagar frånvaro per elev. Ska man vara ledig mer måste rektor godkänna.
Fast det där är inte alls säkert att det stämmer. Jag jobbar inom vården och på min arbetsplats är det jättesvårt att få ledigt på loven pga att så många av personalen vill vara lediga just då, många lägger in föräldraledighet och då går ju det före.
Dessutom hjälpte det inte att söka ledigt långt innan, för de vill inte bevilja långt före för de vill se hur det ser ut när det närmar sig, så boka en resa i god tid är bara att glömma.
 
Hur gjorde ni under Coronan, när eleverna var borta titt som tätt ofta fyra-fem skoldagar för varje förkylning? Byggde ni inte upp rutiner för frånvarande barn?

Jag kan berätta vad min dotters lärare gjorde. För varje vecka gjorde hon ett A4-papper där det stod:
Måndag
Matteboken sida 3-4
Läsförståelseboken sida 17-18
Tisdag
Osv.

Det kan inte tagit många minuter att förbereda detta papper eftersom de gjorde samma sak varje vecka, totalt fyra sidor i matteboken osv. En mer strukturerad lärare får man leta efter. Jag tror verkligen inte hon använde 20+15 minuter mer bara för hon skapade detta dokument.
Nu vill jag inte på något sätt ta ifrån din lärare deras arbete, men matematiken har en fördel med färdiga sidor uppgifter mm men den typen av undervisning ger inte elever möjlighet att göra mer än öva på att göra så som boken vill. Matematik boken är inte Matematik. Att räkna 5 sidor och övningar därtill ger inte elever möjlighet att utveckla alla kunskaper dom behöver, dock är det en bra nödlösning...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 285
Senast: Tassa
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 813
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
821
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp