Får skolan neka ledighet?

För att föräldrarna inte kan ta ledigt på loven tex? Här jobbar pappan själv i skolan, men i ett annat land. Dvs höstlovet är en annan vecka än här. I och med att han undervisar har han svårt att ta ledigt en vecka mitt i en termin, dvs vill vi iväg tillsammans får vi sikta på den veckan.

Då låter ni bli, skolplikten går ALLTID före era egoistiska önskemål. Håll er till gemensamma semestrar så slipper jag som som barnlös kasta skattepengar ur fönstret för att ni väljer att trotsa lagen om skolplikt.
 
Då låter ni bli, skolplikten går ALLTID före era egoistiska önskemål. Håll er till gemensamma semestrar så slipper jag som som barnlös kasta skattepengar ur fönstret för att ni väljer att trotsa lagen om skolplikt.
Våra barn är inte stora nog för skolan än, så du behöver inte bekymra dig ännu. Dessutom får vissa ledigt faktiskt, även om många inte tycks få det. Ja, jag vet en som fått det, inte bara en gång utan flera.
 
Alla elever behöver inte lika skoltid. Varför ska inte föräldrarna få bestämma vad som är bäst för deras familj förutsatt att eleven är godkänd?

Varför ska lilla Elin (och hennes familj) som redan uppfyller nästa års kunskapsmål inte göra en nöjesresa en vecka mellan loven? För att det är orättvist mot Kalle som har problem med årets mål?

Tycker du att varje förälder ska få bestämma hur mycket deras barn ska gå i skolan? Det tror jag inte är en bra situation för någon. På samma sätt som jag inte tycker hemundervisning är en bra idé, även om vissa föräldrar anser det vara bäst för deras familj.

Tycker du att det är rimligt att elever som redan klarat av målen i ett ämne hoppar över de lektionerna eftersom de inte behöver lika mycket skoltid?

Det olämpliga i att bevilja en massa ledigheter mellan loven tänker jag främst är för att lärarna hamnar i en halvt hopplös situation om sportlovet är fem veckor långt och det varje vecka är en handfull elever borta som ska kompensera och kompenseras med uppgifter.

Tillägg: nej jag tycker såklart inte att det skulle vara ett problem om ”Lilla Elin” ville åka på semester en vecka med sin familj mellan loven. Det skulle säkert lösa sig alldeles oavsett hur Elin ligger till kunskapsmässigt. Problemet blir ju att det inte bara handlar om Elin utan att hon har 10 klasskamrater som vill göra samma sak.
 
Fast jag kan inte se hur ditt sista stycke (det ovan) skulle förmildra det du skrev öht?

Använder man föräldrars val till ogiltig frånvaro för att ”enklare motivera” icke godkänt betyg är det ju exakt samma sak.
NEJ - vad läraren skrev var att om eleven inte klarar kraven så får den underkänt OCH att anledningen till att eleven inte klarar kraven kan vara att eleven inte var i skolan och DÅ måste läraren vara rak och säga det till föräldrarna.

DVS
Eleven var borta -> eleven klarade inte kursen pga den inte deltog i undervisningen -> eleven blev underkänd
INTE
Eleven var borta ->eleven blev underkänd
 
Det kan jag förstå, om risken finns att eleven inte kan ta igen. Var det bättre disciplin förr eller var det bara jag? Minns dock att det inte var det roligaste, men var ju tvungen att göra läxorna ändå liksom.
Har för mig att det var betydligt färre i varje klass som bad om ledigt på ett år. Men att det till slut blev nära alla och flera dagar osv så de satte ned foten och det blev ingen. Ngn artikel, dagstidning för typ 10 år sedan.

Människor reser ju oerhört mycket mer nu än under 90-talet, det är ju en delmängd i miljöproblemen också.

Så det är väl det där vanliga -vad skulle hända om alla gjorde så. Det visade sig att det inte gick så då fick ingen.
 
Alla elever behöver inte lika skoltid. Varför ska inte föräldrarna få bestämma vad som är bäst för deras familj förutsatt att eleven är godkänd?

Varför ska lilla Elin (och hennes familj) som redan uppfyller nästa års kunskapsmål inte göra en nöjesresa en vecka mellan loven? För att det är orättvist mot Kalle som har problem med årets mål?
Varför kan inte lilla Elin och hennes familj åka på semester under ett lov? Det är ju inte förbjudet att åka på semester men om flera i klassen har semester sporadiskt under terminen så påverkar det 1. lärarens möjligheter till att utföra ett bra arbete 2. alla elevernas möjligheter till att få studiero och kunna utmanas i sitt lärande.

Det var skillnad ”förr” då var det mer förmedlings pedagogik, läraren föreläste och alla eleverna läste samma bok =ganska enkelt att ta igen missad information. Idag grundar sig undervisningen mycket på grupparbete och att eleverna ska vara aktiv vilket självklart är mer sårbart ur perspektivet frånvaro.
 
Det var skillnad ”förr” då var det mer förmedlings pedagogik, läraren föreläste och alla eleverna läste samma bok =ganska enkelt att ta igen missad information. Idag grundar sig undervisningen mycket på grupparbete och att eleverna ska vara aktiv vilket självklart är mer sårbart ur perspektivet frånvaro.
Det senare är ju dock någonting som förhoppningsvis förändras i framtiden eftersom förmedlingspedagogiken och läsa bok osv med tiden har visat sig ge större kunskaper och mindre stress för barnen.

Men det förra om resande tror jag faktiskt snarare handlar om mängden barn som vill resa, tror få skolsystem klarar att alltid ha ca tre elever borta för att de är lediga och reser. Men alla skolsystem klarar att ett par elever är ute och reser en vecka en termin. Så egentligen skulle det funnits utrymme för alla elever att en eller ett par gånger i sin skolgång resa fem dagar utanför lovtid. Men inte att alla 29 elever reser fem dagar utanför lovtid varje år och någon enstaka elev en månad, (ett år har ju bara 53 veckor varav flera försvinner till sommarlov osv ändå) vilket jag har för mig att det nära var i vissa områden.
 
Fattar inte ens varför föräldrar ska utmana systemet med att ta ungarna från skolan under terminen, man får helt enkelt hålla sig till loven, även om det kostar mer om man vill resa någonstans, i annat fall skal skolan anmäla frånvaro och föräldrarna bötfällas för brott mot skolplikten ev. fråntas vårdnaden om barnen enligt de lagar som gäller.
Men snälla nån. Vi kanske borde anmälas nu då till soc och bli fråntagen vårdnaden för att vi för första gången i barnens historia ville åka till fjällen en vecka som inte var lov. Barnen är skadade för livet och kommer aldrig klara sin skolgång 😂 tack för dagens 🤭
 
Det verkar som att det fortfarande är lite upp till skolan hur de vill göra, jag har en kollega med minst ett barn som har skolplikt som varit iväg i nästan två veckor nu och det är inte lov här. Så de verkar ju ha fått tillstånd.

När jag var barn var det inte så många som reste utomlands. Min bästa kompis familj brukade dock göra det en gång om året tillsammans med en familj som också hade ett barn i vår klass, föräldrarna umgicks. De fick alltid läxor med sig medan de var borta. I lågstadiet hade vi en lärare som nog egentligen hade velat säga nej, hon skickade med typ ett ton läxor så de var alltid långt före oss andra när de kom tillbaka. I mellanstadiet när vi bytt lärare blev det mer att den som varit bortrest fick skriva en uppsats om resan och berätta lite för klassen, var rätt många pappor som fyllde 50 medan vi gick på mellanstadiet och då var det en hel del familjer som passade på att resa iväg.

Jag fick ledigt av mentorn på gymnasiet för att genomföra halkan minns jag, och gå på en begravning till en lite avlägsnare släkting. Då var det väl något om att mentorn fick bevilja typ tre dagar per termin eller läsår, var det mer så fick man prata med rektorn.

Jag tycker personligen inte att en vecka p.g.a. semester är värre än att någon är sjuk en vecka. Det som skulle ställa till det är väl om alla åker på semester vecka 43 eller 7 som är veckorna före höst- respektive sportlovet här så att det är så få barn kvar att det inte går att bedriva en vettig undervisning.
 
Min äldsta, som går i förskoleklass, fick ledigt 6 dagar nu i vår. Läraren sa att upp till 7 dagar får de bevilja själva, och eftersom dottern inte haft mycket frånvaro tidigare under läsåret så var det inga problem. I annat fall är det rektorn som fattar beslut.
 
Vi var iväg två gånger under vår skolgång tror jag. Tycker det låter heltokigt att frånvaro inte ska beviljas om en vill boka en resa utanför skolloven - priserna dubblas ju, minst, under loven och det passar kanske inte alla.
Precis som på en arbetsplats bör man få ansöka om ledigt och oftast få beviljat så länge en är ute i god tid.
 
Vi var iväg två gånger under vår skolgång tror jag. Tycker det låter heltokigt att frånvaro inte ska beviljas om en vill boka en resa utanför skolloven - priserna dubblas ju, minst, under loven och det passar kanske inte alla.
Precis som på en arbetsplats bör man få ansöka om ledigt och oftast få beviljat så länge en är ute i god tid.

Jag (som lärare) har ingen rätt till semester/ledigt utanför lov heller.

Så nej, som vuxen (arbetande) är det inte alls bara att ansöka om ledigt när som helst och räkna med att få det beviljat (oavsett om man är ute i god tid eller inte). Även innom tex vård och på andra arbetsplatser där kontinuerlig tillgång på viss arbetskraft krävs kan man inte alltid få ledigt bara för att man ber om det.

Jag är lite av åsikten att jo, om du vill resa med barn i skolåldern får du göra det på lov. Ja, det är dyrare men det är inte skolans fel. Då får man kanske resa mer sällan istället.
 
Jag skulle också precis skriva som @Elo att på många arbetsplatser har man absolut inte rätt att ta ledigt utanför semester/helg. Så så himla självklart är det inte att bara boka och åka.
 
Jag (som lärare) har ingen rätt till semester/ledigt utanför lov heller.

Så nej, som vuxen (arbetande) är det inte alls bara att ansöka om ledigt när som helst och räkna med att få det beviljat (oavsett om man är ute i god tid eller inte). Även innom tex vård och på andra arbetsplatser där kontinuerlig tillgång på viss arbetskraft krävs kan man inte alltid få ledigt bara för att man ber om det.

Jag är lite av åsikten att jo, om du vill resa med barn i skolåldern får du göra det på lov. Ja, det är dyrare men det är inte skolans fel. Då får man kanske resa mer sällan istället.
Rätt och rätt - de allra flesta arbetsplatser har ett antal semesterdagar att ansöka om utanför industrisemestern. Även mor min som arbetade inom vården kunde ta ut en semesterdag här eller där utan något större krångel, för att lösa en personlig resa över en långhelg till exempel eller för att uträtta något ärende. Kanske till och med för att få veden klar inför nästa vinter liksom. Givetvis kunde de neka om det var en olämplig tid men i regel försökte man lösa det.

Jag tycker det låter lite barockt att det ska vara skrivet i sten att ungarna aldrig skulle kunna få beviljad ledighet utanför loven (även om det känns som att de sällan har annat än lov och invarderar hotellet. :D ).
 
Jag (som lärare) har ingen rätt till semester/ledigt utanför lov heller.

..,

Jag är lite av åsikten att jo, om du vill resa med barn i skolåldern får du göra det på lov. Ja, det är dyrare men det är inte skolans fel. Då får man kanske resa mer sällan istället.
Varför tycker du det? Förutsatt att eleven klarar målen för aktuell årskurs och inte mår dåligt av att vara frånvarande.

Min dotter hade 20% frånvaro i höstas pga covidrestriktionerna. Hon har en väldigt kompetent lärare som har planerat vad klassen ska göra varje vecka. Så när min dotter var sjuk fanns det ett papper att hämta upp där det stod vilka sidor i läroböckerna som skulle göras. Jag ser inte att denna frånvaro har påverkat min dotters resultat, när läraren redovisade resultatet ifrån nationella bedömningsunderlaget i år jämfört med förra året då hon hade mindre frånvaro. Varför skulle inte en sådan lärare kunna ge en sådan elev en veckas ledigt för att åka till fjällen?
 
Senast ändrad:
Rätt och rätt - de allra flesta arbetsplatser har ett antal semesterdagar att ansöka om utanför industrisemestern. Även mor min som arbetade inom vården kunde ta ut en semesterdag här eller där utan något större krångel, för att lösa en personlig resa över en långhelg till exempel eller för att uträtta något ärende. Kanske till och med för att få veden klar inför nästa vinter liksom. Givetvis kunde de neka om det var en olämplig tid men i regel försökte man lösa det.

Jag tycker det låter lite barockt att det ska vara skrivet i sten att ungarna aldrig skulle kunna få beviljad ledighet utanför loven (även om det känns som att de sällan har annat än lov och invarderar hotellet. :D ).
I alla fall hos oss är det ungefär hundra gånger enklare att få beviljad semester utanför de klassiska perioderna, industrisemestern, mellandagarna och skolloven. Min chef skulle jubla om någon ville ta en semestervecka i september istället för höstlovsveckan, för då är varenda person med barn ledig. Strödagar är aldrig något problem hos oss, om de inte ligger i anslutning till just skolloven.

Verksamhet som visserligen inte handlar om liv och död, men någon måste alltid vara i tjänst alla vardagar.
 
I alla fall hos oss är det ungefär hundra gånger enklare att få beviljad semester utanför de klassiska perioderna, industrisemestern, mellandagarna och skolloven. Min chef skulle jubla om någon ville ta en semestervecka i september istället för höstlovsveckan, för då är varenda person med barn ledig. Strödagar är aldrig något problem hos oss, om de inte ligger i anslutning till just skolloven.

Verksamhet som visserligen inte handlar om liv och död, men någon måste alltid vara i tjänst alla vardagar.
Det är ju liknande för oss (utöver att vi inte har någon semesterperiod alls visserligen) och i princip alla som jobbar inom hospitality. Det är jättesvårt för oss att ta ledigt under skolloven eftersom det är då det är högt tryck - det kan ju även röra sig om en sådan förälder som vill kunna hitta på saker med sitt barn. :)
 
I alla fall hos oss är det ungefär hundra gånger enklare att få beviljad semester utanför de klassiska perioderna, industrisemestern, mellandagarna och skolloven. Min chef skulle jubla om någon ville ta en semestervecka i september istället för höstlovsveckan, för då är varenda person med barn ledig. Strödagar är aldrig något problem hos oss, om de inte ligger i anslutning till just skolloven.

Verksamhet som visserligen inte handlar om liv och död, men någon måste alltid vara i tjänst alla vardagar.
Det är ju olika förstås. För oss är det omöjligt att vara borta utanför semesterperiod. Vi behövs ju då det är verksamhet, och det blir ju dyrt för företaget att anställa vikarier istället för att alla har semester då vi har stängt. Det är ju ändå inte så ovanligt att det funkar så.
 
Det är ju olika förstås. För oss är det omöjligt att vara borta utanför semesterperiod. Vi behövs ju då det är verksamhet, och det blir ju dyrt för företaget att anställa vikarier istället för att alla har semester då vi har stängt. Det är ju ändå inte så ovanligt att det funkar så.
Precis som du säger är det säkert olika på olika ställen. Jag skulle aldrig få semester under skolloven eftersom jag inte har barn. Men jag behöver ju inte ta hänsyn till skolan heller av samma skäl. Men 99,9 procent av mina kollegor har barn mellan 1-12 år, det påverkar säkert också.
 
Fattar inte ens varför föräldrar ska utmana systemet med att ta ungarna från skolan under terminen, man får helt enkelt hålla sig till loven, även om det kostar mer om man vill resa någonstans, i annat fall skal skolan anmäla frånvaro och föräldrarna bötfällas för brott mot skolplikten ev. fråntas vårdnaden om barnen enligt de lagar som gäller.

Nej inga barn kommer att omhändertas med tvång för att vårdnadshavarna åkt på två veckors semester under skolpliktig tid (inte ens om det sker varje år). På sin höjd får de ett samtal om nu skolan skulle göra en orosanmälan på grund av ogiltig men inte okänd frånvaro.

//soc-tant
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Tassa
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 669
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp