Får skolan neka ledighet?

Därför så kan man släppa iväg elever som ligger före och skulle behöva extra uppmärksamhet för att ändå få en meningsfull skola.
Mina barn fick uppgifter att göra av typen skriva om resan och berätta muntligt om den.
Men de åkte ju inte skidor då, utan till spännande platser av typen Cape Canaveral.
De skulle också träna på engelska under resan.
Eller åkte de skidor också kanske.
De reste med sin pappa så jag minns inte om skidor var på ett lov eller extra ledighet. De var inte så aktiva inom idrott och hälsa så jag minns att de tog upp skidåkningen som att de hade "vintersportat".
Ingen av de uppgifter du anger verkar innehålla ämnen som Hemkunskap, bild, biologi, fysik, kemi, matematik, slöjd? Fick dina barn då avstå undervisning i dessa ämnen pga sin semester? För den typen av uppgifter du anger visar på en annan nödlösning som lärare gör. Vi hinner inte med mer arbete så eleverna får precis den typen av uppgifter. Rent krasst borde dina semestrande barn ha arbetat med skoluppgifter 6h per dag för att ligga i fas.
 
Fast det funk
Flexibiliteten är ju inbyggd med det stora antalet lovdagar som finns.
Det funkar inte så för alla yrken, vill jag mena. Vadå flexibilitet? Det är just under lov och långhelger trycket på mitt jobb är helt galet och vi har väldigt svårt att få ledigt då. Hotell/restaurang och turism.
Nu är vi tack och lov ett stort gäng som inte har barn på just min arbetsplats, men så är det ju inte överallt.
 
Ingen av de uppgifter du anger verkar innehålla ämnen som Hemkunskap, bild, biologi, fysik, kemi, matematik, slöjd? Fick dina barn då avstå undervisning i dessa ämnen pga sin semester? För den typen av uppgifter du anger visar på en annan nödlösning som lärare gör. Vi hinner inte med mer arbete så eleverna får precis den typen av uppgifter. Rent krasst borde dina semestrande barn ha arbetat med skoluppgifter 6h per dag för att ligga i fas.
Jag förenklade något.
Det var dels före tiden för slöjd och hemkunskap.
I övriga ämnen låg de redan före, utom min dotter i matematik som hon fick ägna sig extra åt att räkna ikapp. I högstadiet så behövde hon vila från skolsituationen, så där hade det blivit hemundervisning om det inte givits pauser. Skolan hade helt tappat kontrollen över en hel klass och lyckades inte reda ut det.
Det var fasansfullt för alla inblandade, inklusive lärarna. De borde ha lyft ut några elever som absolut inte fungerade i skolsituationen alls. Men då deras föräldrar vägrade samarbeta, så hamnade skolan i en rävsax med risk att göra sig skyldig till kränkande särbehandling.
Min son, som fick hoppa över en klass för att han behövde få gå vidare, låg alltid före i allt utom gymnastik. I högstadiet, annan skola än dotterns, så satsade han på högsta betyg och hade inte tid (eller intresse) för ledighet.

Edit, det yngsta barnet tog aldrig extra ledigt i grundskolan (utom för begravning). Han tog ledigt några dagar i gymnasiet för att åka på en konsert och samtidigt hälsa på en utbytesstudent som de haft i klassen.
 
Ingen av de uppgifter du anger verkar innehålla ämnen som Hemkunskap, bild, biologi, fysik, kemi, matematik, slöjd? Fick dina barn då avstå undervisning i dessa ämnen pga sin semester? För den typen av uppgifter du anger visar på en annan nödlösning som lärare gör. Vi hinner inte med mer arbete så eleverna får precis den typen av uppgifter. Rent krasst borde dina semestrande barn ha arbetat med skoluppgifter 6h per dag för att ligga i fas.
Bild ingick faktiskt.
De skulle redovisa med bilder från resan.
Det är möjligt att de skulle tillreda någon måltid också.
Jag var inte inblandad så mycket i det där.
Det var barnens pappa som reste med dem efter att vi hade gått skilda vägar.
 
Senast ändrad:
Fast det där är inte alls säkert att det stämmer. Jag jobbar inom vården och på min arbetsplats är det jättesvårt att få ledigt på loven pga att så många av personalen vill vara lediga just då, många lägger in föräldraledighet och då går ju det före.
Dessutom hjälpte det inte att söka ledigt långt innan, för de vill inte bevilja långt före för de vill se hur det ser ut när det närmar sig, så boka en resa i god tid är bara att glömma.
Jag ha ringa barn och försöker räkna med att jobba "alla" lov, för då vill alla föräldrar vara ledig. Fördelen är att jag nästan inte behöver fråga om jag får vara ledig någon annan vecka, för det kommer jag få vara. Sommaren är lite speciell, jag vill såklart vara ledig med min sambo, men fick jobba en vecka för att verksamheten skulle fungera. Det är inte så att någon annan erbjuder sig 🥰
 
Jag förenklade något.
Det var dels före tiden för slöjd och hemkunskap.
I övriga ämnen låg de redan före, utom min dotter i matematik som hon fick ägna sig extra åt att räkna ikapp. I högstadiet så behövde hon vila från skolsituationen, så där hade det blivit hemundervisning om det inte givits pauser. Skolan hade helt tappat kontrollen över en hel klass och lyckades inte reda ut det.
Det var fasansfullt för alla inblandade, inklusive lärarna. De borde ha lyft ut några elever som absolut inte fungerade i skolsituationen alls. Men då deras föräldrar vägrade samarbeta, så hamnade skolan i en rävsax med risk att göra sig skyldig till kränkande särbehandling.
Min son, som fick hoppa över en klass för att han behövde få gå vidare, låg alltid före i allt utom gymnastik. I högstadiet, annan skola än dotterns, så satsade han på högsta betyg och hade inte tid (eller intresse) för ledighet.

Edit, det yngsta barnet tog aldrig extra ledigt i grundskolan (utom för begravning). Han tog ledigt några dagar i gymnasiet för att åka på en konsert och samtidigt hälsa på en utbytesstudent som de haft i klassen.
Före tiden för hemkunskap? Hur gamla är dina barn? Pappa född 51 har fortfarande kvar sin bok från hemkunskapen🙂
 
På sonens skola får läraren godkänna max 3 dagar per läsår, allt över det går till rektorn.

Vår son klarar alla målen, han är på nivån att han inte får samma uppgifter som de andra då han ligger någon/ några årskurser före i alla ämnen. Trots det behövde rektorn godkänna 2dagars ledighet för skidresa i mars då han haft oerhört mycket frånvaro pga sjukdom hela vinterhalvåret. Läraren rekommenderade ledigt så det gick igenom.

Jag tycker det är bra med individuella bedömningar även om det kan verka orättvist för dem som behöver mer hjälp i skolan.
 
Om den läraren gjorde det så enkelt att eleverna fick samma 4 sidor i matteboken varje vecka och inte lade mer tid än att skriva vilka sidor på en lapp så kan det omöjligt ha passat alla elever. Antingen är läraren dålig för många elever eller så lade den mer tid än du tror.

När man inte ses i verkligheten blir det så klart klurigare att bedöma vad eleven förstått. Att bara läsa i boken är inte så bra för alla elever heller. I de flesta skolor jobbar man med en blandning av genomgångar, bok, övningar, grupparbeten och annat. Om man inte bara jobbar i boken blir det ju merarbete att skicka uppgifter till de som inte är på plats?

Många elever har drabbats rätt hårt i undervisningen av covid så känns inte som ett jättebra exempel.

Covid var total katastrof för bpde elever och lärare på många ställen. Känner flera lärare som gett mig denna bild.
Precis
Vi har ju individuell planering för alla elever i alla ämnen kan man säga.
Efter vad den eleven behöver.
Vi kan inte skicka samma papper till alla elever.
Alla jobbar inte ens i samma mattebok
 
Vi har ju individuell planering för alla elever i alla ämnen kan man säga.
Efter vad den eleven behöver.
Vi kan inte skicka samma papper till alla elever.
Alla jobbar inte ens i samma mattebok
Förra året hade jag en åk 3-4:a. Hade fem olika matteböcker i klassen, det var en utmaning att se till att alla hängde med och fick det de behövde 🙈 (de hade så många olika matteböcker när jag tog över klassen, så inget som jag bestämt)
 
Förra året hade jag en åk 3-4:a. Hade fem olika matteböcker i klassen, det var en utmaning att se till att alla hängde med och fick det de behövde 🙈 (de hade så många olika matteböcker när jag tog över klassen, så inget som jag bestämt)
Vi har också lite så i år 2 som blir treor.
Men det är för att de helt enkelt inte är på samma nivåer
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 287
Senast: Tassa
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 815
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
824
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp