Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Om man tänker att jag kommer ha 2000 kr billigare hyra i månaden i 2 år och betala 200 kr på uteparkeringeng mindre för bilparkering på den lilla fast jag kommer ta garage om det blir den stora lägenheten men jag tänker rent ekonomiskt så är det mycket pengar som spelar in, 48 000 i rabatt plus 200 kronor billigare hyra och 200 kronor billigare men mycket sämre parkering.

Samtidigt vill jag inte tänka så kortsiktigt. Jag vill hitta någonstans jag vill bo länge, vill att det ska vara bra kanske 10 år framåt eller mer så vet inte hur jag ska tänka.

Kanske är det värt att anstränga mig och hitta smarta lösningar så jag skulle kunna bo i den lilla på bottenvåningen

Kanske är det värt att anstränga mig och hitta smarta lösningar så jag skulle kunna bo i den lilla på bottenvåningen
Välj den som känns bäst och haka inte upp dig på detaljer om hyllor etc. Badrummet du la in bild på ser ju helt normalt ut. Tvättkorg kan du ha i sovrummet och du kan förstås skaffa en som hunden inte kan bita sönder så du behöver inte komma ihåg att stänga dörren. Leta inte upp problem som inte finns.

Jag har typ tandborstgrejer, tvättmedel och duschgrejer i badrummet. Inga ansiktsprodukter, body lotion och sånt. Har visserligen en öppen hylla jag kan ha grejer på men det blir så fruktansvärt dammigt av torktumlaren.

Nu beror det ju på vad man är van vid, men det känns som en helt normal storlek på en etta. Jag tror aldrig att jag har bott på över 60kvadrat sedan jag flyttade hemifrån. Oftast betydligt mindre. Med uteplatsen inräknat får du ju fler kvm också. :)

Nu beror det ju på vad man är van vid, men det känns som en helt normal storlek på en etta. Jag tror aldrig att jag har bott på över 60kvadrat sedan jag flyttade hemifrån. Oftast betydligt mindre. Med uteplatsen inräknat får du ju fler kvm också. :)
Vi är två personer och en hund på knappt 70 kvm... Sovrummet är väl mitt största gissel, eftersom det bara är 2 x 3,3 meter och en liten utmaning att faktiskt möblera för två personer. Det är inte mycket luft runt 1,80-sängen där inne. Men det GÅR ju och man vänjer sig :) . Hade jag varit ensamstående - som jag tror mannen som byggde sovrummet var - så hade det ju inte varit några problem. En person behöver inte mycket plats :) ! Bara jobbigt att städa en massa extra yta... :D

• Gilla
Reactions: Sel
Alltså områden ändras ju. Vet inte vilken stad det är men jag bodde och jobbade i en mellanstor stad för ett gång år sedan i typ 5 år, det som när jag flyttade dit var klassat som extremt utsatt område (jag jobbade i det området) var något helt annat 5 år senare, köpcentrumet rustades upp, lägenheterna renoverades, flera projekt genomfördes, och egentligen var det här området stadsnära, naturnära, bilfritt, nära kommunikationer och infrastruktur, och det insåg väl folk till slut. Det var också en ledande ”gängmedlem” som sköts ihjäl ( i en helt annan, central del av stan) som nog bidrog till att allt lugnade sig.
I stan jag bor i nu är flera av de områden som ses som ”stökiga” faktiskt inte så stökiga, och rent krasst sker det ju fler våldsbrott inne i centrala stan där jag bor. Jag hade gärna flyttat ut till några av de områden som har lite dåligt rykte om jag inte var ”rotad” med barn och familj. Fantastisk natur runt knuten med badsjö, snabbspår in till centrala stan och levande kultur som en stad i gälller för typ alla de områdena.
Det där är intressant. Av alla jag träffat som bott där är det bara en som tyckt det var stökigt. Det är dom som inte bor där som säger så och dom som bor eller har bott där trivs och säger att det är lugnt.

Mina föräldrar bodde där innan jag föddes.

Det är en tvåa. Jag behöver egentligen inte störe, 52 kvm är nog okej för en tvåa, den andra är på 60 kvm. Men det lutar lite år den stora pga läget och där behövs inga smarta lösningar för allt verkar vara lagom stort redan. Den är på 60 kvm. Jag har jobbat mig upp från 34 till 44 till nu 72 kvm

Det är en tvåa. Jag behöver egentligen inte störe, 52 kvm är nog okej för en tvåa, den andra är på 60 kvm. Men det lutar lite år den stora pga läget och där behövs inga smarta lösningar för allt verkar vara lagom stort redan. Den är på 60 kvm. Jag har jobbat mig upp från 34 till 44 till nu 72 kvm
Jag glömmer hur man räknar i Sverige och i UK. Här skulle det vara en etta om den bara har ett sovrum. :D

Hade jag haft djur hade jag bott på markplan. Det är trist att behöva gå i trappor, dessutom inte bra för djuren heller att göra det. O så blir de sjuka så ska man i värsta fall skura trapphuset också.

Jag tror du ska bestämma dig. Inte vela. Upplever att du bestämde dig för markplan men sen började du fråga andra. Lyssna på dig själv. Innerst inne.

På min toa har jag inte ens ett skåp utan bara en kort hylla vid spegeln. Sen köpte jag en hylla som man ställer ovanför toaletten. Fult ja, men det funkar. I duschen finns en liten plats för två-tre flaskor. Annars hade jag ställt de på den fula hyllan.

Jag bor i en tvåa på 52 kvadrat och känner att det är helt perfekt. Då bodde jag innan i hus på 102 kvadrat plus källare.
Det är underbart att det inte tar en hel dag att städa. Lite ont om förvaring men man vänjer sig och framförallt gör man sig automatiskt av med onödiga prylar för dom får inte plats :D

Jag har bestämt mig för den stora nu, har tittat på bilder och tänkt och räknat med allt som den ger för möjligheter med var den ligger och planritningen . Nära till allt verkligen. Och det är bäst att börja med den för jag har köat i 14 år och det är ändå inte säkert möjligheten finns att kunna ta en sån lägenhet medan i det andra området är mycket lättare att spara poäng till om jag inte trivs. Har landat i det och önskar så sfsrkt att jag får den men det varje tre före mig i kön.

Får jag den inte har jag i alla fall en lösning med den lilla på bottenplan. Så jag blir ju inte bostadslös i alla fall.

Nu får jag bara vänta och se.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat