Bukefalos 28 år!

Fått orosanmälan på oss men vet inte varför.

Men soc tar inte barn bara sådär. De kan inte bara hitta på och själv bestämma sånt.

Så du menar att soc inte kan hitta på? alltså inte "hitta på " om en familj eller barn?

Det är ung samma som att säga att god man aldrig tar uppdrag med syfte för egen vinning skull ( alltså sno pengar)
 
Och vad gör förvaltningsrätten för utredning då?en egen? eller går de på soc?

Som en vanlig rättegång, man lyssnar till båda parter där socialtjänsten är ena parten och vårdnadshavaren och dess ombud är andra parten. Barnet är målsäganden och har ett eget ombud.
 
Ja så länge soc är vettigt, men inte konstigt folk blir rädda eller oroliga även om de vet med sig själva att allt är bra, det finns ju fall där soc haft " mindre bra personal" om jag uttrycker mig snällt, och det faktiskt blivit katastrof, och barn har flyttats utan anledning.

Det kan bli år av trakasserier. Det låter här inne som "allt löser sig" , finns inget o anmärka på så...etc, men sanningen är den att det inte alltid hjälper och det är väl det som de flesta är rädda för. Att just de ska få en inkompetent handläggare som hittar på.

Som att hamna i fängelse fast man är oskyldig.

Jag har ju under många år jobbat i barnsjukvård senare även inom skolan och är förvånad över hur många kvinnor som har ett behov av att "hitta på" , fabricera, egenknåpade sanningar om barn och familjer som diskuteras o ältas och ju mer diskussionen pågår ju mer sann blir den.Läskigt.

I fallet hemmavid, där det verkligen fanns anledning till orosanmälan så gjorde skolan- ingenting.
Det var istället en " manlig arbetare på väg till skolan" som såg att ett av barnen inte kunde gå uppför en trappa normalt utan halvkröp.Hade fått stryk.Och det rejält.

Menar du att socialtjänsten trakasserar familjer under flera år? Hurdå? Hittar socialtjänsten själva på anmälningar som man inleder utredning på?
 
Så du menar att soc inte kan hitta på? alltså inte "hitta på " om en familj eller barn?

Det är ung samma som att säga att god man aldrig tar uppdrag med syfte för egen vinning skull ( alltså sno pengar)
Men att över huvudtaget ta upp en sån sak? Typ som att säga att någon blivit misshandlas av sin man så det löns inte att gifta sig.
 
Jag har stor tillto till myndigheter, men jag lyssnade på en P3-dokumentär där pappan blev trakasserad av socialtjänsten under en lång tid. Det var faktiskt en ögonöppnare, att det skyddsnät vi har kan - oförtjänt - vändas till nackdel för den oskyldiga.
 
Jag har stor tillto till myndigheter, men jag lyssnade på en P3-dokumentär där pappan blev trakasserad av socialtjänsten under en lång tid. Det var faktiskt en ögonöppnare, att det skyddsnät vi har kan - oförtjänt - vändas till nackdel för den oskyldiga.

På vilket sätt blev han trakasserad?
 
Men soc tar inte barn bara sådär. De kan inte bara hitta på och själv bestämma sånt.
Jodå, i - vad de upplever - akuta fall fattas vissa beslut om omedelbara omhändertaganden. Det är en klen tröst för föräldrarna med lite JO-kritik efteråt kan jag säga, som tyvärr sett detta på lite för nära håll för att jag skulle kunna hålla den typen av tankar stången om jag själv blev föremål för granskning.
 
Jodå, i - vad de upplever - akuta fall fattas vissa beslut om omedelbara omhändertaganden. Det är en klen tröst för föräldrarna med lite JO-kritik efteråt kan jag säga, som tyvärr sett detta på lite för nära håll för att jag skulle kunna hålla den typen av tankar stången om jag själv blev föremål för granskning.

Det är socialnämndens ordförande som fastställer de besluten, därfter fastställer socialnämnden besluten och därefter domstolen.
 
Menar du att socialtjänsten trakasserar familjer under flera år? Hurdå? Hittar socialtjänsten själva på anmälningar som man inleder utredning på?

Varför skulle de behöva hitta på? det har jag aldrig påstått, där måste du ändå erkänna att ni får in anmälningar utan grund öht?

Precis som det finns djurhållare som får anmälan på sig helt utan grund.Har den anmälde tur är det en bra inspektör....sedan finns det de som har otur också.
 
Det är socialnämndens ordförande som fastställer de besluten, därfter fastställer socialnämnden besluten och därefter domstolen.
Tack för förtydligande. De gånger jag av någon anledning sett detta ske så har det varit via samtal till socialtjänsten, därav min otydlighet. Det har dock inte passerat någon förvaltningsrätt, någon kommunikation med föräldrar (av naturliga skäl) osv. Rasande snabba och stundtals helt ogrundade beslut som lett till oerhört stort lidande för både barnen och föräldrarna.
 
Varför skulle de behöva hitta på? det har jag aldrig påstått, där måste du ändå erkänna att ni får in anmälningar utan grund öht?

Precis som det finns djurhållare som får anmälan på sig helt utan grund.Har den anmälde tur är det en bra inspektör....sedan finns det de som har otur också.

Eftersom du skriver att det är socialtjänsten som trakasserar, inte någon annan som gör anmälningarna till socialtjänsten vilket leder till att familjer känner sin trakasserade.
 
Tack för förtydligande. De gånger jag av någon anledning sett detta ske så har det varit via samtal till socialtjänsten, därav min otydlighet. Det har dock inte passerat någon förvaltningsrätt, någon kommunikation med föräldrar (av naturliga skäl) osv. Rasande snabba och stundtals helt ogrundade beslut som lett till oerhört stort lidande för både barnen och föräldrarna.

Då antar jag att det du haft kännedom om har varit omedelbara omhändertaganden enligt § 6 LVU som fattats av ordförande i socialnämnd och som sedan av olika anledningar inte kommit så lång som till domstol. Och anledningen till detta kan ju då mycket väl vara att det inte funnits någon korrekt grund för beslutet.
 
Eftersom du skriver att det är socialtjänsten som trakasserar, inte någon annan som gör anmälningarna till socialtjänsten vilket leder till att familjer känner sin trakasserade.

Det kan ju faktiskt vara att om anmälningen utan grund släpptes så fine, men om inte såklart det blir trakasseri, du kan väl läsa själv vad andra skriver och vet. Det finns dålig personal. Det finns säkert bra personal också men tillräckligt mkt dålig o händelser av det så jag förstår att de som får en anmälan på sig kan känna rädsla och oro.
 
Det kan ju faktiskt vara att om anmälningen utan grund släpptes så fine, men om inte såklart det blir trakasseri, du kan väl läsa själv vad andra skriver och vet. Det finns dålig personal. Det finns säkert bra personal också men tillräckligt mkt dålig o händelser av det så jag förstår att de som får en anmälan på sig kan känna rädsla och oro.

Fast då är det ju inte socialtjänsten som trakasserar utan den som anmäler till socialtjänsten. Socialtjänsten har en skyldighet enligt lag att förhandsbedöma varje anmälan och innehåller de uppgifter om att barn blivit utsatt för eller bevittnat våld måste utredning inledas.
 
Kan du inte skriva vad de gjorde? Jag har ingen möjlighet att lyssna

Det var så längesen att jag faktiskt inte riktigt kommer ihåg tillräckligt mycket för att ge en bra sammanfattning. Jag kommer däremot ihåg att jag jag faktiskt blev rädd, på riktigt, över vilken makt de verkar sitta på.

hittade de här artiklarna som skriver lite om fallet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6192563
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20965222.ab
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 530
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 408
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 658
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp