Bukefalos 28 år!

Favoritkaka - vilken?

Hemmagjorda choklad-kaffebiskvier med riktigt seg botten! Mums. Annars gillar jag allt med mandel/mandelmassa typ mazarin, mazarinsockerkaka, punschrulle. Eller tema kardemumma: kardemummabullar och kardemummakaka.
Nästa gång jag är i Malmö tänker jag att vi kan käka biskvier ihop :D
 
Vilket sammanträffade att jag precis sitter och moffar tuppkaka med röda vinbär.

I kakväg gillar jag mördeg och allt med mandelmassa.

Kände 'et på mig. Så jag surfar på min vurm för mina kaffeföretag och lurade in dig i tråden. Allt för att förstärka min konspiration.

Blev f ö grön av avund - tuppkaka med vinbär. Jojo, somliga kan. :rofl:
 
Vaniljdrömmar och ökensand är mina favoriter, gillar torra kakor.

Min mormor bakade något wienerbrödsliknande som hon kallade smörbakelser. har tyvärr aldrig lyckats som mormor.
 
Tänkte säga att jag inte är någon kakmänniska och aldrig har varit, men redan i trådstarten fick jag en reality check - finska pinnar! Mums! Och så rullrån! Och något slags hjärtformade kakor som också gjordes i järn, möra och kardemummiga... :love:

Jag tror aldrig i mitt liv jag längtat efter kakor, vad har ni gjort med mig!? :cautious:
Jag längtar alltid efter kakor:banghead:
 
:nailbiting:

Jag är så glad att det finns någon som förbarmar sig över havreflarn och budapest-skapelser :bow:

Förbarma sig?! :mad:

Havreflarn är ju så himla goda! :d Jag älskar den där lite knäckiga smaken. Jag gillar också sirapskakor ( antar att de är samma som kolasnittar) och dumlekolakakor.
När det gäller mjuka kakor så gillar jag mjuk pepparkaka, en seg kladdkaka el chokladfondant.
 
Jitterbuggar, hallongrottor och nöttoppar är jag galen i. Lingonkolapaj och citronmarängpaj är planerna som slår det mesta. Tårta... Då blir det farmors schwarzwaldtårta. Men godast av godast är min fars faster Signes recept på pepparkakor, gjorda på sur grädde. Ta i trä vilken höjdare.
 
Ursäkta min okunnighet, vad är tuppkaka med eller utan röda vinbär? Aldrig hört talas om

Superenkelt basrecept som man kan variera hur som helst. Man smälter smör i en kastrull och rör ner socker, ägg, mjöl och ev vaniljsocker. Blir en tjock smet som man brer ut i en form eller långpanna och sen kan man ösa på valfria bär, hackad mandel eller vad man har lust med.
 
Jag gillar det mesta som är mjukt och kladdigt, så som morotskaka och kärleksmums. Morotskaka är dock svårt att hitta en god (espresso house är inte en hit!) så den gör jag själv. Annars är det något särskilt med farmors rullrån :love:
 
Är ingen kak- och bullmänniska (när det finns chips!), men jaffa cakes alltså. Kvinnagudinna!



Krisar det kan jag väl klämma ett wienerbröd också. Eller tre.
 
Nästa gång jag är i Malmö tänker jag att vi kan käka biskvier ihop :D
Nästa gång du är i Malmö tycker jag att du och @VLMF ska gå till Konditori Katarina eller Lilla Kafferosteriet och käka päronbågar ihop. Och råkar jag befinna mig i stan då så förväntar jag mig en inbjudan. Fast jag är bara där typ 15 dagar per år, så det kan bli klurigt.

I alla fall, åter till kakorna: de är som chokladbiskvier, fast smörkrämen har en helt underbar smak av päron istället. Det är så fruktansvärt jobbigt gott att jag blir alldeles religiös. Herregud vad gott det är. Alltså så oerhört gott. Sådär vattnas i munnen och tåras i ögonen-gott. Djävulskt gott. Himmelskt gott. Skitgott! MUMS!

Gick budskapet fram ordentligt tycker ni?
 
Om det inte framgick tydligt nog genom mitt förra inlägg så är alltså päronbåge min absoluta favoritkaka genom alla tider. Morotskaka, cookies med vit choklad (och gärna macadamia-nötter) och hembakade kanelbullar är jag också vansinnigt svag för.

Budapestbakelse är bland det värsta jag vet, och likaså gräddtårta, gräddbullar och allt annat som är sådär jobbigt gräddigt och dant.
 
Äsch förlåt, jag kan vara lite otydlig i skrift ibland! Särskilt när jag är trött. Och inte har ätit päronbågar på 4 månader. :wtf::nailbiting::arghh:

Aha, har ni inte träffats på så länge kanske ni faktiskt inte gillar varandra längre? Är det inte då lite oklar relationsstatus? Det måste väl rimligen vara färskvara, det där med känslor...
 
Drömmar som legat framme och blivit lite sega; mums! Annars tackar jag inte nej till en mandelkubb.
När det gäller tårta/mjuk kaka så är Sverige-kakan på första plats och kanelbullar på andra (den förste bakad av min mormor, bullarna av morfar :angel:).
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 690
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Nova123
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: Jeps
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 753
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp