Bukefalos 28 år!

Favoritkaka - vilken?

Aha, har ni inte träffats på så länge kanske ni faktiskt inte gillar varandra längre? Är det inte då lite oklar relationsstatus? Det måste väl rimligen vara färskvara, det där med känslor...
Nä fy så du pratar! Dumma flicka! Skulle jag...?! Skulle vi...?!

Nu faller det sig så förträffligt fint att jag skall återvända till päronbågarnas gyllene hemvist så snart som på onsdag, så då får det väl i värsta fall bli lite parterapi då. Vi kommer att ha sju dagar på oss, hoppas det räcker.

Undrar vad deras åsikter är när det gäller det här med konservering genom frysning förresten? Och har de pappren i ordning så att de kan resa till Skottland, tro? Detta känns plötsligt som oerhört viktiga frågor i mitt liv.
 
Undrar vad deras åsikter är när det gäller det här med konservering genom frysning förresten? Och har de pappren i ordning så att de kan resa till Skottland, tro? Detta känns plötsligt som oerhört viktiga frågor i mitt liv.

Alla förhållande kommer förr eller senare till de här tunga frågorna. Jag hoppas verkligen att ni tar tillvara dessa sju gyllne dagar och låter dem föra er närmare ihop.
 
Alla förhållande kommer förr eller senare till de här tunga frågorna. Jag hoppas verkligen att ni tar tillvara dessa sju gyllne dagar och låter dem föra er närmare ihop.
Jag och päronbågarna (nåja, i alla fall jag) är djupt tacksamma för lyckönskningarna. Jag tänkte börja med att visa dem (in)sidor av mig som de aldrig tidigare sett. Visa dem hur jag ser ut, riktigt på djupet. Inifrån och ut, liksom. Det ska vara ett riktigt gulddrag i när det kommer till relationer har jag hört. Vad som händer sedan får tiden utvisa.
 
Nästa gång du är i Malmö tycker jag att du och @VLMF ska gå till Konditori Katarina eller Lilla Kafferosteriet och käka päronbågar ihop. Och råkar jag befinna mig i stan då så förväntar jag mig en inbjudan. Fast jag är bara där typ 15 dagar per år, så det kan bli klurigt.

I alla fall, åter till kakorna: de är som chokladbiskvier, fast smörkrämen har en helt underbar smak av päron istället. Det är så fruktansvärt jobbigt gott att jag blir alldeles religiös. Herregud vad gott det är. Alltså så oerhört gott. Sådär vattnas i munnen och tåras i ögonen-gott. Djävulskt gott. Himmelskt gott. Skitgott! MUMS!

Gick budskapet fram ordentligt tycker ni?
Det var, som @Lovisaleonora så vänligt påpekade, lite otydligt faktiskt.

Men om jag oss försöka tyda något där så tror jag att jag anar något med päron och att det är ätligt?! :D

(Ska se till att få en leverans av sådana där bakverk ifall jag får skånskt besök före jag besöker Skåne :up: :D)
 
Det var, som @Lovisaleonora så vänligt påpekade, lite otydligt faktiskt.

Men om jag oss försöka tyda något där så tror jag att jag anar något med päron och att det är ätligt?! :D

(Ska se till att få en leverans av sådana där bakverk ifall jag får skånskt besök före jag besöker Skåne :up: :D)
Äh, ni har inte ätit tillräckligt många päronbågar i era liv, det ser jag det! Hade ni gjort det så hade er läsförståelse varit minst fyra miljoner gånger bättre. Bombis.

Och ja för fasen, gör det! Fixa leverans, alltså. De är så goda. Alltså verkligen goda.

Nämnde jag hur goda de är?

(när ni har provat kan jag erbjuda er ett gratis medlemsskap i klubben PBAA. Den består hittills av mig och min mamma, men jag misstänker att det finns många fler som lider av samma åkomma.)
 
Mandelkrokar! Hur kunde jag glömma dem? Och canelés! Och briocher med vaniljkräm och björnbär! Fan, jag älskar bakverk.

Tänk en kardemummabulle med massor av kardemumma där fyllningen hamnar i botten och karamelliseras.

Mvh

Kakmonstret
 
Jättejobbig tråd det här. Inte nog med att jag blir sugen på alla de sjutusen sorters kakor jag redan vet att jag tycker om - jag får även höra om sorter som är helt nya för mig men som efter ett snack med Google verkar vara något jag absolut måste testa. Jitterbugg! Canelés! Rullrån!

Jag kommer att behöva promenera till Malmö på onsdag om jag ska hinna bränna bort allt jag kommer att moffa i mig... Det finns alldeles för många konditorier i mina föräldrars kvarter.
 
Jag gillar inte torra kakor, så de flesta klassiska småkakor går bort. Men dammsugare är fint! Morotskaka, kardemummakaka och dagsgammal citronmarängpaj är också gott. Men min kanske absoluta favorit när det gäller bakverk är semlan.
 
Bistick är den godaste kakan jag vet :d

Pepparkakor blir jag också sugen på ibland
Då MÅSTE jag köpa en burk och mumsa på!
 
Kakor, dom här:

Daim chocolate chip cookies
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
Lite drygt ½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
200 g hackad mjölkchoklad med Daim (man kan ta vilken choklad man vill)

Man kan sätta precis vad man vill i dom. Sjukt goda, sega och jättegoda.

Eller mammas hallongrottor. Åh mums. Men det ska vara mammas.

Annars är biskvier en favorit.
Vad gäller bakelser så gillar även jag budapesstubbe :d men den stora favoriten är napoleonbakelse :d
Tårtor så är det pinnocciotårta. Det är bland det godaste som finns på denna jord. Köpestårtor så blir det schwarzwald.

Jag älskar hela sverige bakar men gud vad glad jag är att jag inte bakar som dom, då hade jag rullat fram.
 
Alltså, de där vaniljhornen @Trani verkar ju vara helt underbara (var också tvungen att googla). Vanilj är gott :up:

Jag älskar vaniljhorn! Eller Vanillekipferl som originalet heter på tyska. Har ett gammalt tyskt recept jag går efter, och tycker inte att de är så svårbakade. Men det tar tid och man bränner fingrarna lite när man ska doppa de heta hornen i vaniljsockerblandningen. En klassiker till jul hemma hos mig och familjen!
(Det är en julkaka i Tyskland)
 
Nästa gång du är i Malmö tycker jag att du och @VLMF ska gå till Konditori Katarina eller Lilla Kafferosteriet och käka päronbågar ihop. Och råkar jag befinna mig i stan då så förväntar jag mig en inbjudan. Fast jag är bara där typ 15 dagar per år, så det kan bli klurigt.

I alla fall, åter till kakorna: de är som chokladbiskvier, fast smörkrämen har en helt underbar smak av päron istället. Det är så fruktansvärt jobbigt gott att jag blir alldeles religiös. Herregud vad gott det är. Alltså så oerhört gott. Sådär vattnas i munnen och tåras i ögonen-gott. Djävulskt gott. Himmelskt gott. Skitgott! MUMS!

Gick budskapet fram ordentligt tycker ni?
Attans. Nu måste jag gå till Lilla Kafferosteriet. Det mesta där är ju himla gott, men päronbågarna har jag inte testat.
När jag själv bakar småkakor blir det oftast bondkakor och schackrutor. Jag var superbra på drömmar när jag var yngre, men jag har tappat stinget där.
 
* Mjuk pepparkaka - en sån i tekaksform som blir knaprig på utsidan och lite seg inuti. Vansinnigt goda...
* Chokladrulltårta med smörkräm.
* Kokoskakor (snabbt och bra!)
* Baklava med ostfyllning, minns inte vad just den sorten heter men halvmåneformad och mjuk. Lättare än pistage- och nötvarianten med alla lager.
* Mandelrutor med olika topping, förslagsvis choklad
* Struvor
* Allting med marsipan... prinsess- operatårta, bakelser, små konstverk, mozartskulor, marsipanvåfflor... Allt.
 
Åh fy. Finns inget värre än morotskaka! Jag gillar en krämig chokladkaka med konjak i. Skitgod. Annars är jag inte så förtjust i småkakor (om dom inte består av till hälften choklad) faktiskt, även om det mesta går ner.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 698
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Nova123
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: Jeps
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 756
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp