Bukefalos 28 år!

Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Raja

Trådstartare
Det slog mig här om dan att allt jag läser på fb är så förbannat rosenrött. "Åhhh min man är fantastisk - han vattnade blommorna idag" - typ som om det skulle vara något extraordinärt. Medan på buke är det väldigt mycket problem med allting, relationer, sjukdomar och annat.

Vad har ni för uppfattning?
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Vissa vill väl hålla en perfekt fasad uppe inför nära, kära och bekanta på FB.
Att många väljer att ventilera problem på ett mer anonymt och större forum som t.ex. Bukefalos är väl inte så konstigt, även om man inte bryr sig om någon fasad får man i regel bättre svar av folk som inte står en nära, inte känner andra eventuella inblandade, och således är mer objektiva i sina svar.

Jag har dock inte märkt av så mycket rosenrött gullesnuttepluttande på min FB, folk på min vänlista är nog rätt duktiga på att posta någorlunda intressanta statusuppdateringar.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Kanske är det det att man är anonym på Buke, medan man på FB framträder i sitt riktiga namn, så att Buke blir mer som en ventil där man kan vädra sina negativa känslor om olika saker (t ex sitt förhållande) utan att "outa" vare sig sig själv eller sin partner. På FB handlar det kanske för vissa om att framställa sig själv i positiv dager för andra.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag har dock inte märkt av så mycket rosenrött gullesnuttepluttande på min FB, folk på min vänlista är nog rätt duktiga på att posta någorlunda intressanta statusuppdateringar.
Inte jag heller, faktiskt. Däremot har jag märkt av en dalande aktivitet hos många av mina FB-vänner (mig själv inkluderat). Jag tror att många gått över till andra sociala medier.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Nog kan man tröttna på att läsa om folks "perfekta" liv på FB :cool:
men kan nog inte tycka att total ärlighet/öppenhet skulle vara att föredra i det forumet. Tror ju inte jag hellre skulle vilja se statusar som "Min man har blivit lönnfet och slänger sina skitiga kalsonger överallt, dessutom misstänker jag att han är otrogen med *taggad valfri FBvän*, mitt liv suger!!!!!" eller "Varför har just jag fått såna korkade och fula ungar???"

Bättre att ta sånt anonymt på Buke då kanske :p
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Inte jag heller, faktiskt. Däremot har jag märkt av en dalande aktivitet hos många av mina FB-vänner (mig själv inkluderat). Jag tror att många gått över till andra sociala medier.

Haha, jag har fått uppfattningen av att det är precis tvärtom bland mina vänner, alla har övergett Twitter, Google+ osv. och återgått till FB med fullt engagemang. :D

Tror ju inte jag hellre skulle vilja se statusar som "Min man har blivit lönnfet och slänger sina skitiga kalsonger överallt, dessutom misstänker jag att han är otrogen med *taggad valfri FBvän*, mitt liv suger!!!!!" eller "Varför har just jag fått såna korkade och fula ungar???"
:rofl:
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Det verkar bero på vad man har för kompisar. De flesta av mina FB-vänner delar med sig av både glädje och bekymmer. De som är mer privata av sig ger ganska neutrala glimtar av sina liv.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag håller på med en uppsats om Facebook och sociala medier i skolan just nu, och sitter med massa tidigare forskning om ämnet. Jag tror precis som Stormkast och andra i tråden att på Facebook uppträder man i eget namn, då väljer man också ut vad man vill publicera som inte kan få konsekvenser för alla inblandade. Dessutom har ett stort antal personer Facebook, och många är vänner med kleti och pleti (= folk de kanske inte har någon djupare relation till), och jag tror inte någon vill att alla dessa ytliga bekantskaper ska läsa fan vad trött jag är på Kalle, han plockar aldrig upp sina kalsonger och han tömmer aldrig diskmaskinen och nu har jag fan hämtat ungarna på dagis fem av fem dagar denna veckan medan han sitter i soffan och dricker öl och tittar på hockey. Även om man kanske är precis så hjärtligt trött på Kalle just den dagen. Istället kanske man vill visa för gamla klasskamrater från grundskolan som man kände sig mindre värd inför då (alla har väl gått på mellanstadiet...) hur lyckat ens liv blev som vuxen?

På en sida som Bukefalos kan man istället uppträda anonymt. Ifall man fläkt ut sitt liv rätt frikostigt även här så finns alltid möjligheten att skapa ett helt nytt nick, just för den aktuella tråden. Det kan vara guld värt i en del fall att få ventilera med helt utomstående personer. Personer i verkliga livet har ofta en något färgad bild av personerna som det handlar om, och kan kanske inte alltid se objektivt på det hela.

(Sen kan jag väl tycka att personen i mitt exempel kanske ska ta det direkt med Kalle istället för att spy galla över honom på nätet, men det är ju en annan femma. Det kan vara skönt att ventilera också ibland. :angel:)
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Facebook har man för att ljuga för alla man känner,och buke för att berätta sanningen för alla man inte känner.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

På buke är jag skapligt anonym. Några få känner mig privat. Det jag skriver kan jag stå för inför dem, men inte för kreti och pleti.

På FB ser man mitt namn och jag försöker upprätthålla en form av image. Jag skulle aldrig någonsin lämna ut vänner, släktingar eller bekanta. Aldrig! Mina fb-vänner tillhör olika kretsar och bor i olika delar av landet. Att lämna ut en vän till människor som knappt känner denne - nä.

Jag skulle blir ENORMT besviken om någon av mina bekanta/vänner skrev något ofördelaktigt om mig.

Jag ser och hör ju "överallt" att man skryter på fb med sitt liv men själv ser jag inget av det. :confused: Kanske beror det på vilka vänner man har?
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Lånar egen knapp

Jag blev häromdagen inbjuden till Twitter av en för mig helt okänd människa. Blev väldigt konfunderad.

Hur funkar Twitter (jag är gammal och omodern...)? Vad kan det finnas för skäl till att en fullkomlig främling inbjuder mig dit?
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Twitter är oberipligt, om du frågar mig.

OT

Men hörrö Tanten, vill du ha pelargonsticklingar? Det går ju inte att pm:a dig, så du kan väl sända mig röksignaler eller något, så kan vi ordna saken. Minns att jag lovade dig det förra året, bättre sent än aldrig, tänker jag.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

För att man ska kunna följa gardell och kakan hermansson. Man blir lite gladare så.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

jag gnaller nog mer pa fb :) idag t.ex. gnallde jag over feber och avsaknaden av lemsip i detta land.

Gnaller dock inte over personliga grejer, och helst inte pa buke heller.

fast mest ar nog mina statusar om trakiga grejer, t.ex. att jag sag svanar idag och att biljaveln har gatt sonder.
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Jag tycker jag ser många glädjande saker här på Buke, men inte rosenrött som många vill få sina liv att framstå på Facebook. Jag lade faktiskt ned min fd för nästan två veckor sedan. Är så trött på att se öppen mobbning och allas lyxiga liv fast jag vet att sanningen är helt annan!
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Hur funkar Twitter (jag är gammal och omodern...)?

Twitter är väl något mest för de som inte har mer avancerade åsikter eller tankar än att de ryms inom 140 tecken typ.

I övrigt undrar jag vad folk har för vänner på sina facebooksidor. Jag känner inte igen era beskrivningar. Vet ni om att man kan ta bort vänner på facebook, att man faktiskt inte är tvingad att ara vän med kreti och pleti? :confused:
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

:D Ja, så är det nog. Anonymiteten på Buke är nog nyckeln till att allt ventileras här. Jag tycker det är bra att ha en kanal för sådant.

Tack för synpunkterna!
 
Sv: Fb = rosenrött/buke = gnällsida??

Twitter är väl något mest för de som inte har mer avancerade åsikter eller tankar än att de ryms inom 140 tecken typ.

I övrigt undrar jag vad folk har för vänner på sina facebooksidor. Jag känner inte igen era beskrivningar. Vet ni om att man kan ta bort vänner på facebook, att man faktiskt inte är tvingad att ara vän med kreti och pleti? :confused:

Hur upplever du fb?

Jag är nog en sån som skriver tråkiga statusar och lägger in tråkiga bilder på barn, häst, hundar och naturen. Jag vet att några som inte skriver så ofta har sagt till mig att även om de inte skriver så läser de allt jag skriver och tycker om det jag skriver också. Så även om en del kanske tycker jag är tråkig så värmer det att några öppet säger tvärtom :D:D

Det finns en hel del jag plockat bort eftersom jag inte har någon relation till dem. Varför var vän med någon som jag ALDRIG sagt ett ord till, eller skrivit då, och som aldrig brytt sig om att läsa det jag skriver? Så jag har vänner nu som bryr sig om mig och som jag bryr mig om och som jag kan chatta med utan att behöva förklara "vem" jag är.

Till och med delar av min familj respekterar att man inte skriver gräl på min sida, den som inte respekterade det åkte ut och hon är numera inte min vän varken på fb eller IRL.

Jag kan ta gnäll faktiskt, för alla gnäller vi någon gång, det är naturligt. Men gnäll då och då är en helt annan sak än gnälla varenda dag alltid, så även sådana personer har fått lämna mig.

På buke är det massor av gnäll, men som andra tror jag det är anonymiteten som gör det. Det är lite tråkigt ibland att det är så tycker jag.


Sorry, blev visst lite knapplån här också! :o:o
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 927
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 066
Senast: Pinus
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 703
Senast: Keb71
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 576
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp