Felställd nacke...

pinky

Trådstartare
Jag har problem att få min lilla dam att böja sig på rätt sätt...

Jag har fått henne att förstå att man faktiskt kan böja halsen litegrann åt sidan UTAN att svänga efter med hela kroppen. :angel:

Problemet är bara att hon inte vill ge efter riktigt i nacken, utan hon har den rak, gärna lite ställd åt andra hållet. Som om hon vill ha koll på vad som händer framför henne, till varje pris.

Vilket är bästa sättet att komma ifrån det? I rörelse eller från stillastående? Uppsuttet eller från marken? :confused:
 
Om det är problemet att hon vill ha koll så blir det ju en vanesak som jag skulle tro är lättast att lösa från marken eftersom du då är närmare och det känns troligtvis tryggar för henne.

Men det kan också vara att hon inte vill bära med innerbak och får spänningar i nacken p.g.a det. Och då får man lösa det genom att få henne att bära med innerbak. Hur man gör det beror ju på varför hon itne vill bära med den; vill hon inte, förstår hon inte eller "kan" hon inte.
 
Hehe... Jo, hon har jätteproblem med att få in inner bak ordentligt, det är ju sant. Det är en liten travardam nämligen, med ENORM skjutkraft... Vi har dock gjort liiiite framsteg sedan jag började rida henne seriöst, även om man fastnar ibland och får gå tio steg tillbaka och börja om med detaljerna.

Jag vet inte om det finns några stora fysiska orsaker till att hon inte kan bära upp sig ordentligt, jag tror bara att det är så att hon aldrig är lärd att sätta in bakbenen under sig öht. (När hon är som värst är hennes haskrökning obefintlig... :smirk:) JAG kanske inte kan få henne att förstå heller??

Hur ska jag få henne att bära mer med inner bak då?
Vi jobbar ganska flitigt med öppnor osv. Hon har väldigt lätt för att hellre öka tempot än trampa under sig om man inte ser upp...

Tacksam för tips! :)
 
Först en fråga innan jag ger mig in på det långa svaret om hur jag löste/håller på att lösa et med min häst.

Vad händer om du trycker med handen i skänkel läget?
 
Finns ingen vägg eller staket som håller emot så går hon framåt, eller snor runt ett helt varv om man inte är noggrann och försiktig.
 
Och hon gör det med all säkerhet genom att skjuta först eller hur?

Jag tror att du kan lösa mycket genom att lära henne att ett spö (på bakbenet) en smackning eller en skänkel betyder: ta ditt bakben och sätt det längre in under dig. Håller på med det just på mitt sto och jag tor att vi är "klara" under nästa vecka. Då har jag ägnat ungefär en månad åt bara det.

Nu skriver jag bara lite kortfattat hur jag gjort. Hur man själv vill göra är en annan sak.

Det första jag gjorde var att peta med ett spö på bakbenet (innerbak) när hon står stilla och det gäller för allt det jag skriver nu. När jag petade med spöt skulle hon ta det bakben jag petade på (petade även på ytter när hon hade det längst bak) och sätta det framför det andra bakbenet och närmare tyngdpunkten. Först stod hon bara och vevade med bakbenen och sparkade efter spöt, men efter en vecka tålmodigt tränande fattade hon äntligen.

Ska också säga att samtidigt som jag petade med spöt så smackade jag alltid.
När hon fattat det för spöt och att det alltid var det bakben som var längst bak som påverkades så testade jag med bara smackningar och efter ett tag funkade det med, efter det så kombinerade jag smackning och skänkel, eller rättare sagt hand i skänkel läget med ett lätt tryck. Då ville hon gärna gå, men då var det självklart helt förbjudet att göra det.

Där är jag just nu. Hon har fattat skänkeln, men inte riktigt så bra som jag vill än. Det som återstår är att hon fattar skänkeln helt, sedan ska jag sitta upp och så får någån stå på marken och göra det jag gjort innan. Börjar med spö, sedan smackning och där efter skänkeln.

Sedan ska jag göra skritt igångsättningar med hjälp av detta. Alltså att hon börjar skritten med att sätta sitt innerbak in under sig. Och sedan får man mer och mer övergå till volten för att sedan förstärka detta genom skolorna och seda ska det gå att fatta trav utan problem och förhoppningsis följer trampet naturligt med.

Jag har gjort så att efter varje gång hon har gjort rätt så har jag berömt henne och hon har fått en lite morotsbit. När hon ska lära sig något nytt som blir såpass långtråkigt som detta så måste hon ha mycket motivering och som du märker kräver hon att man förklara saker och ting mycket noggrant för henne.

Det är mitt tips, men det är så olika vad man själv tycker. Också en sak som jag tycker är viktigt hästen får inte göra det själv utan endast på ditt kommando. Gör hon det själv tappar du mening med övningarna.
 
kan också vara så att du ber henne om böjningen på fel sätt. Fick tipset av Svea (min travarmadam har lite sammaproblem) att be om böjningen direkt ur nedåtsökningen, fungerat mkt väl för oss.

Så länge jag kan få henne att behålla sin framåt-nedåtsökning så fungerar böjningen utmärkt.

Travare som är tränade har också ofta rent fysiska problem (många kör sina travare snedställda) som kan ta ett tag att komma till rätta med.
 
*lägger mig i fastän oxå behöver höra svaret;)*

När jag började från marken med min tös var hon likadan, snurrade bara runt och vil titta på ALLT annat + att hon inte ställde sig i nacken.

Uppmärksamheten kommer, nu är jag mkt roligare ;) Oftast iaf *ler*

Men att ställa i nacken har ju med att göra (som Spider sa) att hästen är lösgjord, inga stora spänningar o kroppen. Därför brydde jag mig inte om ställningen i nacken (ganaschställningen sa vi i den tråden ;) ) utan böjde lite försiktigt och den kom ibland. Men, tillslut vågade jag testa att lägga handen precis bakom ganaschen (ställa vänster - höger hand) och vänster hand över nosryggen för att visa henne hur jag ville ha huvudet. Då fattade hon, men rätade ut sig snabbt igen varpå jag visade igen. Allt detta skedde vid stillastående. när hon sedan stod korrekt gick det att behålla ställningen mha förhållningar på innertygeln när hon började skritta framåt och vips, då böjde hon sig korrekt och sökte sig framåt-nedåt! Så hon behövde bara veta vad hon skulle göra, sen kände hon själv att det var trevligt och slappnade av i resten av kroppen.

På henne fungerar en hand i skänkelläget inte böjande från marken ännu, går bara undan.. Än.. ;)
 
Det var också ett sätt att visa just böjningen på. Har jag aldrig provat fast just det har inte varit ett större problen än. *ta i trä*

Men det kan även vara som hille sa. Det finns så himla mycket som kan vara fel eller som bara missförstås. Suck jag önskar mig en talande häst!
 
*hehe* Nu fick vi mer att träna på ;) Men du, fast du kanske inte kan svara - din häst är nog inte riktigt som min ;) - vad gör man om hästen inte reagerar på spöet? Vet jag med all säkerhet att Fia inte kommer göra.. Fattar hon inte så bryr hon sig inte och vill hon inte så bryr hon sig inte, vill gör hon när hon förstår och detta kommer ohn inte fatta med tanke på tidigare erfarenheter av spö (inte rädd, hon bara struntar i det).

:confused:
 
Min häst är tvärtom. Även om jag bara nuddar henne så hoppade hon jömfota bak och såg jätte skärrad ut. Det var också en av anledningar till att jag valde att göra det på det här sättet. Numera så får jag lov att peta på henne med spöt utan några protester eller att hon blir rädd. Tack och lov.

Du har då motsatta problemet och det enda jag kan säga är att prova och peta funkar det inte lägg i mer tryck, men gå inte så långt att du slår så klart. Man vet själv vart ens egna och hästen gräns går. Om du upprepar detta gång på gång (under någon minut) borde hon till slut bli så irriterad att hon gör nåt. Och om hon så bara lyfter benet en cm så beröm henne så att hon förstår att hon ska lyfta benet och sen får man börja gå in på att det ska fram också.
 
Själv är jag inte så kunnig att jag kan "lossa" min hästs spänningar i nackkotpelaren, utan jag tar hjälp av min tränare, som behandlar honom med Feldenkraismetoden. Det är extremt svårt att få till en bra böjning genom halsen om man inte är väldigt kunnig. Det är inte så lätt att man bara kan hålla handen på bogen och sedan dra lite i bettet... Även om det ser ut som om hästen böjer fint på halsen, kan den ta böjningen mest vid några halskotor och sedan sitta fast i resten. (Väldigt vanligt är att områdena kring kota 3 och 7 är lätta att böja, medan övriga kotor blir styvare).

Och precis som Spider (tror jag) skrev, hänger låsningar i halsen ofta ihop med låsningar någon annanstans. Kan man få hästen att jobba fint bakifrån, rakriktad, kommer halsen att lossa lite av sina spänningar.
 
Kanske ska tillägga att när jag hade detta problemet i början så var hästen "allmänt" genomgången av min equiterapeut. När hon kom ut igen så beskrev jag problemet och bad henne särskilt kolla nacken, det fanns flera låsningar som behövde lossas på.

Det är aldrig fel att morotsstretcha hästen, låt den plocka morötter så långt bak åt sidorna som möjligt, högt och lågt och mittemellan, låt den även plocka morötter mellan frambenen.
Då syns det tydligt om det tar emot åt något håll och gör man det regelbundet håller man koll på förändringar som inträffar.
Ibland kan man också lossa små låsningar på det viset, man hör hur det knäpper =)
obs, tvinga aldrig hästen in i någon position med huvudet, utan låt den själv sträcka sig efter moroten så långt den tycker det är bekvämt.

Samma sak om du ber om böjning vid markarbete, att själv använda båda händerna och "sätta" hästen i rätt position tror jag hjälper föga, den måste komma in i det själv för att få in den rätta rörelsen.
 
Nej och just det med att ge dem godis långt bak. T.ex vid sidan av bogen ger en inblick i hurpass stel/smidig hästen är.

Nu var det över ett år sedan jag hade en massör ute, men jag är på det igen, och då hade min häst främst spännigar i vänster sida av nacken längst upp mot huvudet, vilket hade och fortfarande har att göra med att jag inte får fatt i bakbenen helt, men nu verkar det som att jag håller på att lösa det. *håller tummarna*

Fast just det med att sätta hästen i rätt position kan ju vara ett sätt att förklara för hästen vad man vill för vissa förstår helt enkelt inte, men sen när man förklarat det så hjälper det nog inte mycket till just formen, men bara för att ha klarat av den biten tror jag att det kan hjälpa, men det är ju olika på olika hästar. Vissa måste man ingående förklara vad det är man vill, som med mitt sto, och andra får man så sakterliga maka sig dit man vill för att få det bästa resultatet.
 
Håller med hille, böjning samt sökningen framåt-neråt är ganska tätt förknippat med varandra - får man det ena har man det andra, i princip.
Många hästar får lättare med böjningen om man hittar en bra sökning framåt-neråt - och många måste gå i en VÄLDIGT låg form för att övht klara att böja sej, i början.
Detta har att göra med hur hästens rygg arbetar, och att hästen genom framåt-neråtsökningen börjar röra sej mer (lämpligt) i ländpartiet och därmed tillåter böjningen (som ju inte lika mycket har med nacken att göra, som det har med höfterna och bäckenet - får du en framförd innerhöft så får du också ställningen i nacken).

Samt kan jag känna att det på en del hästar i mångt och mycket handlar om invanda mönster - och att de lärt sej "överbalansera" sej (som hille säger så snedställs många travare när de körs - och därtill kan man ju fundera på hur det ser ut i voltstarter, och när hästen övht ska "vända" med vagnen). På de hästarna är det bara TID och tålamod som behövs, och att hitta en lagom balans mellan hur mycket man "hjälper" dem (och ger dem en form/ram för att klara av att hålla balansen) och hur mycket man låter dem vara helt (tex när man longerar och ber om böjningen låta hästen "vara" och lösa balanseringen av sin kropp i böjningen själv).
 
Nja, irriterad ligger inte direkt för henne det heller. Det finns bättre saker att göra/titta på än att irritera sig över ngt ;) Men, jag kom att tänka på att du smackade samtidig, det lyssnar hon på.. Men då kommer hon ju ivlja gå fram, hur skiljer du på "gå fram" smackning och "bara gå fram bak"? För jag har en känsla av att vi båda kommer bli förvirrade ;) Fast, petar jag först och sedan antyder att hon ska gå fram så kanske det går att tajma till ngt bra.. :confused: Men, nu är det hårt och hon är ömfotad så det få vänta lite..
 
Från marken är alltid det bästa om man får problem med något i ridningen.

Prova att göra lite böjövningar och be henne gå o små volter som blir större. Lär henne genom att visa att du vill att hon ska böja sig, tryck lite lätt på halsen/nacken samtidigt som du ber henne att böja sig.

Börja stillastående och sedan i små rörelser, du ska liksom låta hästen dansa runt dig i avslappnad position.

Försök att få henne att söka sig mer neråt när hon böjer sig, det är oftast lite enklare för hästen åxo.

Kan annars rek. en bra bok "Ridning på Kandar" av Bent Branderup
 
Jag skiljer på smackningarna så att jag gör bara en smack när jag vill att hon ska ta fram ett bakben. Sedan har jag en speciellt smackning för kom nu går vi, som jag alltid använt till det. Samt att jag själv går när vi ska gå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 329
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp