Bukefalos 28 år!

Feminism och kritik

För egen del - inte nödvändigtvis, om det görs på bekostnad av feminism. Att feministisk teori blir "mainstream" är ju vad jag själv strävar efter. Men att man har en t-shirt från H&M där det står "Girl Power" säger ju egentligen inte mycket om ens eventuella feministiska ståndpunkt som sådan.
Och definitivt inte om det finns underförstådda krav på att ha för att "få" ha Girl Power tischan ska du vara tjej, liten, smal och söt (=tyst) O_o

(Vadå? Jag cyniskt?)
 
För egen del - inte nödvändigtvis, om det görs på bekostnad av feminism. Att feministisk teori blir "mainstream" är ju vad jag själv strävar efter. Men att man har en t-shirt från H&M där det står "Girl Power" säger ju egentligen inte mycket om ens eventuella feministiska ståndpunkt som sådan.

Men det måste ju ändå vara bättre än att småflickor bara har prinsesstryck att välja på och småkillar superhjältar, typ.

Ändå ett litet steg mot att feminism inte är en skrämmande "avart" utan något med positiv klang för den stora massan.
 
Och det är ju superbra och är nog inte något som stör någon i hela världen. För mig blir problemet när företagen pekar på sina "feministiska" produkter och säger "men titta vad bra vi är och vad mycket vi gör". DÅ har du ett problem. Lite som företag som håller på med pinkwashing. Det bör problematiseras av alla som vill föra rörelsen framåt tycker jag. För ett företag kan knappast ha ryggen fri för att de låtit ta fram t-shirts med peppigt tryck på (sytt av fattiga kvinnor som inte får gå med i fackförbund eller få en vettig lön).

Ja, det finns problem men jag tror jag tycker problemet är ännu större om de inte ens försöker.
 
Ja, det finns problem men jag tror jag tycker problemet är ännu större om de inte ens försöker.
Men, inte för att vara jobbig, försöker vad exakt? Sälja sina grejer?

Är det schysst feminism att tycka att det är helt okej att företag exploaterar fattiga kvinnor och slipper kritik "för de försöker faktiskt" eftersom de säljer lite peppiga t-shirts? Känns det verkligen bra i magen att köpa dessa "feministiska" produkter när man vet den direkta skada företaget faktiskt gör mot andra kvinnor?
 
Alltså jag måste bar flika in att det du pratar om inte har någonting att göra med det jag personligen kritiserar. Ingenstans har jag uttryckt att folk inte ska få betalt för sitt jobb. Däremot, om du googlar commercial feminism eller bara "using feminism to sell things" så får du fram väldigt tydligt vad jag har problem med: att företag som gör fuck all för kvinnor på något vis, ofta som diskriminerar sina egna kvinnliga anställda och utnyttjar fattiga kvinnor i utvecklingsländer som billig arbetskraft, spottar ur sig en peppig hashtag och sen blir hyllade som feministiska drivkrafter. Eller till exempel företaget Feminist Apparel som sålde jättecoola feministiska produkter och alltså verkligen tjänade på att enskilda feminister ville bära deras produkter själva hade en asdålig arbetsmiljö för kvinnor och där chefen för företaget själv har begått sexuella övergrepp.
Ja det är givetvis extremt klandervärt och sticker man ut hakan och säljer feministiska saker så förväntar man sig ju att man blir lite extra granskad kring just vad företaget själva gör för att stärka jämställdhet.
 
Om det bara blir Girl Power på en t-shirt blir det lätt en fadd. Ett övergående mode. Människors lika värde är något vi alltid måste kämpa för - varje dag, hela livet. Och inte bara säga att vi kämpar för utan också vara beredda att handla för och avstå utrymme för att någon annan ska få plats och höras. Risken med den kommersiella "feminismen" är också att folk "tror" att samhället är jämlikt, för vi kan välja mellan tre olika bindor eller för att en kvinna kan vara James Bond. Det är strukturerna vi vill åt! Ofta är större kommersiella företag en del av de strukturerna och har egentligen ingen vilja att utmana dem - men de är beredda att trycka Che Guevara, Woody Guthrie eller en mens-fitta på en t-shirt om det säljer eller får dem att se bra ut på Facebook/insta. Då avstår jag gärna t-shirten!

(Problemet är inte minst svårt om denna Girl Power är samma typ av "makt" som alltid tillskrivits femmes fatales :meh:)
 
Men, inte för att vara jobbig, försöker vad exakt? Sälja sina grejer?

Är det schysst feminism att tycka att det är helt okej att företag exploaterar fattiga kvinnor och slipper kritik "för de försöker faktiskt" eftersom de säljer lite peppiga t-shirts? Känns det verkligen bra i magen att köpa dessa "feministiska" produkter när man vet den direkta skada företaget faktiskt gör mot andra kvinnor?

Jag resonerar att även om h&m inte är Guds gåva till mänskligheten så är det Najs att min 10-åring kan ha en tröja med feministiska tryck. Att det blir lite häftigt att vara feminist även om man är 10.
Det fanns inte när jag var 10, det fanns Aqua Limone-tröjor.
Damned if you do, damned if you don’t.
 
Jag resonerar att även om h&m inte är Guds gåva till mänskligheten så är det Najs att min 10-åring kan ha en tröja med feministiska tryck.
Och det tror jag inte någon egentligen argumenterar emot. Så det är jag helt med på. Men menar du alltså att där ska analysen ta slut? Du vill inte tänka ett steg längre alls, inte problematisera? Det räcker där?

Det är precis det här tråden handlar om. Ska vi försöka pusha oss framåt eller är det taskigt att vara kritisk? Du verkar hamna i det senare, att det räcker bra att din dotter kan köpa en t-shirt hon vill ha. Förstår jag rätt då? I såna fall tänker jag att din feminism är den typiska vita, privilegierade feminismen jag har så sjukt svårt för 🙈. Apropå detta med falanger och inriktningar då :D.

Damned if you do, damned if you don’t.
Ja, det där är ett bra argument för att helt slippa vidare kritik eller accountability. Vi pratar inte om en enskild stackars individ som får kritik från alla hål oavsett vad hen gör. Vi pratar om ett enormt mulitnationellt företag som gör enorm profit varje år och som exploaterar fattiga människor. Behöver de verkligen skyddas från kritik på det här viset? :confused:
 
Och det tror jag inte någon egentligen argumenterar emot. Så det är jag helt med på. Men menar du alltså att där ska analysen ta slut? Du vill inte tänka ett steg längre alls, inte problematisera? Det räcker där?

Det är precis det här tråden handlar om. Ska vi försöka pusha oss framåt eller är det taskigt att vara kritisk? Du verkar hamna i det senare, att det räcker bra att din dotter kan köpa en t-shirt hon vill ha. Förstår jag rätt då? I såna fall tänker jag att din feminism är den typiska vita, privilegierade feminismen jag har så sjukt svårt för 🙈. Apropå detta med falanger och inriktningar då :D.


Ja, det där är ett bra argument för att helt slippa vidare kritik eller accountability. Vi pratar inte om en enskild stackars individ som får kritik från alla hål oavsett vad hen gör. Vi pratar om ett enormt mulitnationellt företag som gör enorm profit varje år och som exploaterar fattiga människor. Behöver de verkligen skyddas från kritik på det här viset? :confused:

Nej, det tycker jag är fullkomligt befogat, men jag ser en fara i att fördöma de som köper produkterna. Det är ofta unga tjejer och ett jättesteg för många att vara feminister i skolan eller på jobbet eller hemma.
 
Nej, det tycker jag är fullkomligt befogat, men jag ser en fara i att fördöma de som köper produkterna. Det är ofta unga tjejer och ett jättesteg för många att vara feminister i skolan eller på jobbet eller hemma.
Fast jag har ju inte gjort det någonstans i mina inlägg? Trots det har du överhuvudtaget inte känts vid de problematiska aspekterna utan har endast fokuserat på din dotter och att hon vill ha t-shirten. Allt annat har du ju knuffat åt sidan, trots att jag alltså inte någonstans skrivit att det är nåt fel i att vilja ha t-shirtarna.
 
Och det tror jag inte någon egentligen argumenterar emot. Så det är jag helt med på. Men menar du alltså att där ska analysen ta slut? Du vill inte tänka ett steg längre alls, inte problematisera? Det räcker där?

Det är precis det här tråden handlar om. Ska vi försöka pusha oss framåt eller är det taskigt att vara kritisk? Du verkar hamna i det senare, att det räcker bra att din dotter kan köpa en t-shirt hon vill ha. Förstår jag rätt då? I såna fall tänker jag att din feminism är den typiska vita, privilegierade feminismen jag har så sjukt svårt för 🙈. Apropå detta med falanger och inriktningar då :D.


Ja, det där är ett bra argument för att helt slippa vidare kritik eller accountability. Vi pratar inte om en enskild stackars individ som får kritik från alla hål oavsett vad hen gör. Vi pratar om ett enormt mulitnationellt företag som gör enorm profit varje år och som exploaterar fattiga människor. Behöver de verkligen skyddas från kritik på det här viset? :confused:
Jag tänker att man kanske inte alltid orkar vara lika noggrann eller orkar lägga sig i vart andra handlar. Det är ju jättesvårt att köpa produkter som är bra framtagna. Det är så många led att följa upp och utbudet blir väldigt begränsat. Här tänker jag att det faktiskt inte borde ligga på individen utan på regeringen att styra upp de kravs som ställs på företag. Hur som helst så börjar man ju någonstans och de barn jag är i kontakt med är förvånansvärt engagerade i såna här saker. Det finns liksom en trappstege. Det första steget ä kanske att följa vi säger Linnea Claesson för att hon är cool, sen inser man att hon skriver om något engagerande. Man blir själv engagerad, man ser den där t-shirten på hm (för det är där man alltid handlar). Efter ett tag hör man att hm utnyttjar sina arbetare, man börjar engagera sig mer i hms och andra klädmärkens arbets/produktionsförhållanden osv. Precis den resan har jag iaktagit i min egen närhet. Ja det är en anekdotisk bevisföring. Det finns ju fördelar med att feminismen är lättillgänglig. Speciellt om man befinner sig i en klass bestående av nästan enbart misogyna skitstövlar till killar... Sen tycker jag inte något står över kritik, att kritisera företag är jättebra tycker jag, enskilda individer mer tveksamt vad det ska leda till.
 
Jag sitter med en tenta så kommer tyvärr inte kunna svara så himla utförligt. Men lite tankar och svar:

Fast du förenklar jättemycket. Givetvis är feminism rakt och tydligt om du tar bort alla olika inriktningar av feminism, då behöver man ju överhuvudtaget inte hantera alla falanger och motsättningar inom rörelsen :confused: Feminismerna är många och det är ofta de inte håller med varandra. Att dumb it down då som du gör blir ju jättetokigt eftersom du missar alla motstridigheter.

Det finns feminism som är transfobisk. Det finns feminism som tycker att det är empowering att sälja sex. Och vi pratar inte individer, vi pratar feminismer.

Alltså jag måste bar flika in att det du pratar om inte har någonting att göra med det jag personligen kritiserar. Ingenstans har jag uttryckt att folk inte ska få betalt för sitt jobb. Däremot, om du googlar commercial feminism eller bara "using feminism to sell things" så får du fram väldigt tydligt vad jag har problem med: att företag som gör fuck all för kvinnor på något vis, ofta som diskriminerar sina egna kvinnliga anställda och utnyttjar fattiga kvinnor i utvecklingsländer som billig arbetskraft, spottar ur sig en peppig hashtag och sen blir hyllade som feministiska drivkrafter. Eller till exempel företaget Feminist Apparel som sålde jättecoola feministiska produkter och alltså verkligen tjänade på att enskilda feminister ville bära deras produkter själva hade en asdålig arbetsmiljö för kvinnor och där chefen för företaget själv har begått sexuella övergrepp.
Men att de sålde med hjälp av feminism gav kritiken en hävstång mot företaget. Dvs det kom då fram att de inte gav föräldraledighet till exempel och de fick kritik för det, just för att de hade det budskapet. Deras egen förljugenhet kunde användas mot dem. Det är väl snarare någonting bra? Att de satte sig på den kanten.

Sedan all kommersialism är ytlig och förmedlar bilder. Jag tycker det är bra om de ytligt förmedlar bilder som inte bankar in traditionella könsroller.
 
Hur mycket ska vi klappa folk på huvudet för att de försöker?

Är det ett fall framåt att det är Girl Power på t-shirten istället för Playboy-kaninen? Bomullen växer fortfarande i Centralasien. Flickan som syr den tjänar fortfarande inte många ören i timmen.

(Jag hade Playboy-kaninen på mina tröjor när jag var barn - det kanske var bättre för min förmåga att undersöka världen och problematisera den? Å andra sidan kanske en annan tröja lett till mer verkstad)
 
Nej, det tycker jag är fullkomligt befogat, men jag ser en fara i att fördöma de som köper produkterna. Det är ofta unga tjejer och ett jättesteg för många att vara feminister i skolan eller på jobbet eller hemma.

Men oj? Det är givetvis fenomenet kommersiell feminism som sådant som "fördöms". Det hoppas jag ju var tydligt. Det är nog ingen här som bashar 10-åringar liksom.
 
Men, inte för att vara jobbig, försöker vad exakt? Sälja sina grejer?

Är det schysst feminism att tycka att det är helt okej att företag exploaterar fattiga kvinnor och slipper kritik "för de försöker faktiskt" eftersom de säljer lite peppiga t-shirts? Känns det verkligen bra i magen att köpa dessa "feministiska" produkter när man vet den direkta skada företaget faktiskt gör mot andra kvinnor?
Nej det är väl klart de inte ska slippa kritik? Det är väl helt olika saker, om de marknadsför feministiskt så slipper de kanske kritik för sin marknadsföring. Men att då slippa kritik för arbetsförhållanden? Varför skulle de slippa det? Exempel?

Är det bättre om de säljer sexistiska kläder och har dåliga arbetsförhållanden för kvinnor? Det är ju precis lika dåligt.
 
Hur mycket ska vi klappa folk på huvudet för att de försöker?

Är det ett fall framåt att det är Girl Power på t-shirten istället för Playboy-kaninen? Bomullen växer fortfarande i Centralasien. Flickan som syr den tjänar fortfarande inte många ören i timmen.

(Jag hade Playboy-kaninen på mina tröjor när jag var barn - det kanske var bättre för min förmåga att undersöka världen och problematisera den? Å andra sidan kanske en annan tröja lett till mer verkstad)
Ja det är ett steg framåt. Ett ännu större steg om det gick att köpa en superhjälte på trosorna för en liten flicka. Och varje t-shirt med ett snällt djur för en pojke är en seger.

Att bomullen växer i Centralasien, är giftig, påverkar miljön negativt, att köpa är konsumtion som påverkar miljön negativt och att den sys av en flicka som får för låg lön är också en del att problematisera och attackera. Men från en annan vinkel.

För inget av det blir mindre negativt om det är Playboykaniner och monster på T-shirtarna. Kanske stärks.

Dvs man kan kritisera båda fenomenen var och en för sig. För de hänger inte nödvändigtvis ihop, det är inte ens samma person som planerar de olika delarna på företaget.

Populärkulturen och det kommersiella påverkar barn och samhälle, trots att det är ytligt. Och är det inte ett budskap, feminism, så är det kanske ett annat Playboy...
 
Jag känner ju lite att vi nått trådens kärna? Det är onödigt att kritisera företag för att sälja produkter i feminismens namn, för de gör ju ändå något feministiskt. "Bättre än inget", liksom.
Nej det har vi inte, egentligen.

1. Det är nödvändigt att kritisera företag för hur de agerar i världen och deras arbetsförhållanden.

2. Det är nödvändigt att kritisera företag som stärker könsroller i sin kommersiella reklam och med sina produkter.

Om de råkar komma en liten bit på punkt 2, så kanske kritiken på den punkten minskar lite.
Men kritiken på punkt 1. måste vara lika intensiv.

Om de råkar vara bättre på punkt 1 så kanske kritiken på den punkten minskar lite.
Men kritiken på punkt 2 måste vara lika intensiv.

Är de bra på punkt 2 och vill ha den imagen, kan det ge en hävstång för kritiken på punkt 1, vilket är bra.

Är de dåliga på punkt 2 betyder inte det att man därför borde kritisera dem mindre gällande punkt 1.
De är ändå så usla så det gör inget om de är dåliga på båda punkterna? Blir en udda tanke.

Det är inte ok att trycka ned småflickor i reklamen.
Det är inte ok att utnyttja kvinnor med dåliga arbetsförhållanden.

Att binda ihop de två bitarna till. Det är inte ok att sluta trycka ned flickor i reklamen om man inte samtidigt slutar utnyttja kvinnor i arbetsförhållanden, binder till en gordisk knut där man inte kan kritisera företag i raka ordalag, som de förstår. På två punkter. (Sedan behöver de såklart även kritik inom miljö, transport osv)

tex http://lettoysbetoys.org.uk/ skulle då vara en felaktig rörelse, de försöker få företag att sluta markera färger och leksaker med for boys eller for girls. Eftersom de inte samtidigt har satt sig in i produktionsförhållandena för varje av de tusentals leksaker de kritiserar?
 
Senast ändrad:
Jag känner ju lite att vi nått trådens kärna? Det är onödigt att kritisera företag för att sälja produkter i feminismens namn, för de gör ju ändå något feministiskt. "Bättre än inget", liksom.
Så jag behöver helt enkelt ett exempel på det här. En tydlig medveten underlåtelse att kritisera arbetsförhållanden för kvinnor pga företagets image, från feminismens sida.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 225
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 804
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp