Bukefalos 28 år!

Feminism och kritik

Och jag har iofs inget emot kommersiell feminism alls. Den gör mig glad faktiskt.

Dvs om du marknadsför mensskydd, vilket jag gissar att de måste göra på ett eller annat sätt för att inte gå i konkurs, så föredrar jag definitivt att de kör rött vatten och boxning eller skidåkning blandat med balett också istället för bara blått vatten och -oooh mina vita byxor blush.

Och jag bara älskar filmer som Wonder Woman eller att de hade två till tre äldre kvinnliga admiraler i Star Wars. (som, gasp, pratade med varandra, och inte bara om män.)

Och om man nu ska skildra kvinnor i reklam, vilket man gör, man skildrar män också, så tycker jag rätt och slätt om att de skildrar en rimlig verklighet istället för bara extremfeminina och muskelmanliga och jag tycker verkligen om när man skildrar män som goda fäder också eller som känslosamma. Som den där Volvo reklamen, frukost, barn, jobb. Alternativen är ju att ha 50-tal rakt av på reklamen? Förkläde, bullar, ondulerat hår.

Dessutom påverkar reklam barn (och vuxna) någonting extremt. Barn kan rita mormor som gumma med käpp även om deras egen kör motorcykel, bara för att reklamen säger att det är så en "mormor" ser ut.

Fast nu pratas det om två lite olika saker? Representativitet är absolut en bra grej. En bra sak för jämställdheten, och därmed också feminismen. Men den kommersiella feminismen i @niphredil s inlägg handlar ju främst om att man tar fram produkter, gärna med feministiska budskap, och höjer till skyarna och lägger ut på sina plattformar för att ens följare ska köpa.
 
Fast nu pratas det om två lite olika saker? Representativitet är absolut en bra grej. En bra sak för jämställdheten, och därmed också feminismen. Men den kommersiella feminismen i @niphredil s inlägg handlar ju främst om att man tar fram produkter, gärna med feministiska budskap, och höjer till skyarna och lägger ut på sina plattformar för att ens följare ska köpa.
Nu hugger jag ditt inlägg. Men jag tänker så här måste allt kämpande för en sak vara altruistiskt? Jag har tex köpt tyger med femnistiskt tryck på från en designer. Hon gör allt så sitt levebröd på att sprida detta, men gör det budskapet sämre. Måste jag ha tryckt mitt tryck själv med potatisar i källaren för att det ska vara acceptabelt. Ska designern inte kunna göra ett levebröd på sitt arbete utan kampen är något hon måste bedriva utanför sitt intjänande av det dagliga brödet? Tom HM och liknande kedjor har ju diverse feministiska budskap på sina kläder. Ja det är jättekommersiellt, men gör det något att feminismen blir mainstream, är det inte det vi vill. Hur mycket pengar nu än företagen tjänar på det. De har ju i åratal tjänat pengar på patriarkatet genom att sälja antifeministisk skit. Pengar lär de ju tjäna på något oavsett. Det är ju ett symptom på något tänker jag att det kommersiella ser att det finns pengar att tjäna här, dvs ungdomar idag anser att feminism är något viktigt något som de kan identifiera sig med. Det måste ju vara skitbra?
 
Tom HM och liknande kedjor har ju diverse feministiska budskap på sina kläder. Ja det är jättekommersiellt, men gör det något att feminismen blir mainstream, är det inte det vi vill.

För egen del - inte nödvändigtvis, om det görs på bekostnad av feminism. Att feministisk teori blir "mainstream" är ju vad jag själv strävar efter. Men att man har en t-shirt från H&M där det står "Girl Power" säger ju egentligen inte mycket om ens eventuella feministiska ståndpunkt som sådan.
 
Fast nu pratas det om två lite olika saker? Representativitet är absolut en bra grej. En bra sak för jämställdheten, och därmed också feminismen. Men den kommersiella feminismen i @niphredil s inlägg handlar ju främst om att man tar fram produkter, gärna med feministiska budskap, och höjer till skyarna och lägger ut på sina plattformar för att ens följare ska köpa.
Du får nog ge ett exempel. Jag kan ha missat något fenomen. Kommersiellt leder mina tankar till reklam, TV, film, storbolag.

Men ni tänker mer på? länk?

(Kardashians kan de ens urvattna ett begrepp som feminism? Är det inte för genomskinligt om de hänger på sig en emoji med empowerment. Eller det är väl klart att de vill och är empowered att påverka sitt utseende med pengar, dyra kläder och träning och har makt att få den man de vill ha. Men samtidigt känns det som en annan avdelning i feminismen, särartsfeminismen? Säger jag som vet nada om Kardashians.)

Men självklart är det rätt att kritisera det! (gjorde jag väl själv nyss också)
 
Senast ändrad:
För egen del - inte nödvändigtvis, om det görs på bekostnad av feminism. Att feministisk teori blir "mainstream" är ju vad jag själv strävar efter. Men att man har en t-shirt från H&M där det står "Girl Power" säger ju egentligen inte mycket om ens eventuella feministiska ståndpunkt som sådan.
Jag tänker att det gör det. Varför skulle man annars välja att ha den tröjan på sig?
 
Jag tänker att det gör det. Varför skulle man annars välja att ha den tröjan på sig?

För att den anses snygg? För att den är mainstream? För att någon idol hade den på sig? Nu låter jag krass, men många barn och ungdomar köper dylikt utan att för den sakens skull förstå eller ens vilja stå för ideologin bakom den. Vuxna lika så, är ju egentligen bara att kika in hos valfri "influcencer".
 
För att den anses snygg? För att den är mainstream? För att någon idol hade den på sig? Nu låter jag krass, men många barn och ungdomar köper dylikt utan att för den sakens skull förstå eller ens vilja stå för ideologin bakom den. Vuxna lika så, är ju egentligen bara att kika in hos valfri "influcencer".
Det stämmer bara inte in med de ungdomar jag har i min närhet. De är väldigt noga med att det är rätt grejer på deras kläder dvs något de står bakom. De är också väldigt medvetna speciellt när det kommer till feminism.
 
Som jag skrev, faktiska produkter.
Och jag förstod inte, vad? en kratta? Menskopp? Eller hur. Men det är ok, jag får väl googla upp en faktisk produkt som inte är typ Libresse, så som jag trodde, men det inte var och som marknadsförs feministiskt kommersiellt på bloggar.

Det var därför jag bad om en länk.

Jag är nog för lite på bloggar helt enkelt, eller insta, eller vad som.
 
Och jag förstod inte, vad? en kratta? Menskopp? Eller hur. Men det är ok, jag får väl googla upp en faktisk produkt som inte är typ Libresse, så som jag trodde och som marknadsförs feministiskt kommersiellt på bloggar.

Jag är nog för lite på bloggar helt enkelt, eller insta, eller vad som.

Men det står ju exempel i tråden? Konst, halsband, t-shirts. Till exempel.
 
Det stämmer bara inte in med de ungdomar jag har i min närhet. De är väldigt noga med att det är rätt grejer på deras kläder dvs något de står bakom. De är också väldigt medvetna speciellt när det kommer till feminism.

Jag refererar inte till några ungdomar i min "närhet", utan ungdomskulturer och miljöer i stort. Särskilt på sociala medier.
 
För egen del - inte nödvändigtvis, om det görs på bekostnad av feminism. Att feministisk teori blir "mainstream" är ju vad jag själv strävar efter. Men att man har en t-shirt från H&M där det står "Girl Power" säger ju egentligen inte mycket om ens eventuella feministiska ståndpunkt som sådan.

För min 10-åring är det ascoolt och viktigt. Jag gillar att hon kan välja en sån tröja på h&m, det är ett statement för henne och hon har valet.
 
För min 10-åring är det ascoolt och viktigt. Jag gillar att hon kan välja en sån tröja på h&m, det är ett statement för henne och hon har valet.
Mmm och jag hade ett kvinnoteckenhalsband i högstadiet, som jag fått av någon som köpt det så. Håller med.
 
Jag sitter med en tenta så kommer tyvärr inte kunna svara så himla utförligt. Men lite tankar och svar:
För mig har feminism en betydelse. Det betyder jämställdhet.
Fast du förenklar jättemycket. Givetvis är feminism rakt och tydligt om du tar bort alla olika inriktningar av feminism, då behöver man ju överhuvudtaget inte hantera alla falanger och motsättningar inom rörelsen :confused: Feminismerna är många och det är ofta de inte håller med varandra. Att dumb it down då som du gör blir ju jättetokigt eftersom du missar alla motstridigheter.

Det finns feminism som är transfobisk. Det finns feminism som tycker att det är empowering att sälja sex. Och vi pratar inte individer, vi pratar feminismer.
Ska designern inte kunna göra ett levebröd på sitt arbete utan kampen är något hon måste bedriva utanför sitt intjänande av det dagliga brödet?
Alltså jag måste bar flika in att det du pratar om inte har någonting att göra med det jag personligen kritiserar. Ingenstans har jag uttryckt att folk inte ska få betalt för sitt jobb. Däremot, om du googlar commercial feminism eller bara "using feminism to sell things" så får du fram väldigt tydligt vad jag har problem med: att företag som gör fuck all för kvinnor på något vis, ofta som diskriminerar sina egna kvinnliga anställda och utnyttjar fattiga kvinnor i utvecklingsländer som billig arbetskraft, spottar ur sig en peppig hashtag och sen blir hyllade som feministiska drivkrafter. Eller till exempel företaget Feminist Apparel som sålde jättecoola feministiska produkter och alltså verkligen tjänade på att enskilda feminister ville bära deras produkter själva hade en asdålig arbetsmiljö för kvinnor och där chefen för företaget själv har begått sexuella övergrepp.
 
För min 10-åring är det ascoolt och viktigt. Jag gillar att hon kan välja en sån tröja på h&m, det är ett statement för henne och hon har valet.

+ @Badger

Vilket ju är kul. Men precis som jag skrev, så behöver det ju inte nödvändigtvis vara så. Vi kan säkert dra enskilda exempel dagarna i ända men nu pratade vi ju om kommersiella "feministiska" produkter i stort. Kommersiella produkter som görs i "feminismens" namn, speciellt av stora företag som kanske inte alls är särskilt feministiska, bör absolut problematiseras. Vem som drar fördel i bekostnad av feminismen.
 
Däremot, om du googlar commercial feminism eller bara "using feminism to sell things" så får du fram väldigt tydligt vad jag har problem med: att företag som gör fuck all för kvinnor på något vis, ofta som diskriminerar sina egna kvinnliga anställda och utnyttjar fattiga kvinnor i utvecklingsländer som billig arbetskraft, spottar ur sig en peppig hashtag och sen blir hyllade som feministiska drivkrafter. Eller till exempel företaget Feminist Apparel som sålde jättecoola feministiska produkter och alltså verkligen tjänade på att enskilda feminister ville bära deras produkter själva hade en asdålig arbetsmiljö för kvinnor och där chefen för företaget själv har begått sexuella övergrepp.

Tack, totalt on point.
 
För min 10-åring är det ascoolt och viktigt. Jag gillar att hon kan välja en sån tröja på h&m, det är ett statement för henne och hon har valet.
Och det är ju superbra och är nog inte något som stör någon i hela världen. För mig blir problemet när företagen pekar på sina "feministiska" produkter och säger "men titta vad bra vi är och vad mycket vi gör". DÅ har du ett problem. Lite som företag som håller på med pinkwashing. Det bör problematiseras av alla som vill föra rörelsen framåt tycker jag. För ett företag kan knappast ha ryggen fri för att de låtit ta fram t-shirts med peppigt tryck på (sytt av fattiga kvinnor som inte får gå med i fackförbund eller få en vettig lön).
 
Det är ju lite som marknadsstrategin "sälj grej med tjej". Det accepterar inte de flesta av oss, därav bör även strategin "sälj grej med feminism" också problematiseras.

Som t ex Lamotte som försökte(/försöker?) sälja in sig själv som feminist för att nå en bredare publik för sina föreläsningar. No sir.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 739
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp