Bukefalos 28 år!

Feminism och kritik

Fattar. För mig hjälper inte det där dock, jag har alltid vetat att kvinnor ser olika ut men det har ändå inte gjort att jag haft sundare tankar om mig själv. Det enda som funkat för mig är att göra kroppen mindre viktig, tänka mindre på hur den ska se ut, och då funkar inte konton som specifikt ska visa upp kroppen för då är fokuset återigen på kroppen utifrån ett estetiskt perspektiv.

Jag är så less på det här "älska din kropp"/"alla kroppar är vackra"-tänket. Kan inte kroppar bara få vara kroppar? Måste man tycka att kroppen är vacker och älska den? /retoriska frågor/

Men jag är precis likadan! Har avföljt alla konton med något slags uppvisade av kroppar, blir så stressad av dem allihop.

Angående resten tänker jag nog att feminister inte behöver leva feministiskt perfekt för att kritisera eller ha åsikter. Det nog får antas att vi allihop har en del ofeministiska grejer för oss. Och, jag tycker ändå det är positivt att diskutera kring "felsteg" folk gör i "sin feminism", det i sig tänker jag är feministiskt (pga feministiska glasögon) ? Så länge det inte är för att basha och underkänna personen så tänker jag att det funkar. Ungefär lite som religion, alla antas vara syndare men alla accepteras (i den bästa av världar alltså).

Babbel babbel och väldigt rörigt.
 
Precis så. Apan försörjde sig som lärare, åtminstone på den tiden, därmed försvinner ju den tredje aspekten kan jag tycka. Åh andra sidan, när drar man gränsen då? När man göra några reklamjippon men har ett annat yrke vid sidan om, eller när majoriteten av ens inkomst baseras på att man är influencer? Svårt.
Jamen det är skitsvårt verkligen! Exempelvis Linnea Claesson borde få sjukt mycket mer kritik än hon får (obs vettig kritik och inte typ hot), hon har ju gjort en karriär baserad på sin feminism som i mitt tycke är sjukt tveksam. Med Apan är det ju en helt annan sak, hon är ju inte mediapersonlighet på samma sätt (om du fattar hur jag menar).
 
Men jag är precis likadan! Har avföljt alla konton med något slags uppvisade av kroppar, blir så stressad av dem allihop.
Exakt samma här! Jag är med i mycket (amerikanska) resegrupper och måste rensa jätteofta för så otroligt många poster riktade till kvinnor från kvinnor handlar specifikt om att visa upp kroppen och fokusera på kroppen. Och jag bara fixar det inte.
Och, jag tycker ändå det är positivt att diskutera kring felsteg folk gör i "sin feminism", det i sig tänker jag är feministiskt? Så länge det inte är för att basha och underkänna personen så tänker jag att det går. Ungefär lite som religion, alla antas vara syndare men alla accepteras (i den bästa av världar alltså).
Sant! Bra sätt att se det!
 
Jamen det är skitsvårt verkligen! Exempelvis Linnea Claesson borde få sjukt mycket mer kritik än hon får (obs vettig kritik och inte typ hot), hon har ju gjort en karriär baserad på sin feminism som i mitt tycke är sjukt tveksam. Med Apan är det ju en helt annan sak, hon är ju inte mediapersonlighet på samma sätt (om du fattar hur jag menar).

Fattar, och håller absolut med. LC går ju väldigt lätt upp på popularitetsskalan inom media av uppenbara orsaker och får ju därmed en ordentlig spridning. Desto viktigare med balanserade diskussioner och konstruktiv kritik.
 
Fattar, och håller absolut med. LC går ju väldigt lätt upp på popularitetsskalan inom media av uppenbara orsaker och får ju därmed en ordentlig spridning. Desto viktigare med balanserade diskussioner och konstruktiv kritik.
Eller hur!! Och hon är typ en GUD inom feminismen, känns verkligen som att det inte alls är okej att kritisera hur hon gör feminism.
 
@Shaggy Ja, du svarar enligt frågeställningen! Men - du säger dig inte längre vara feminist och jag frågade specifikt feminister om deras åsikter. Men kör på! :)
Nja jag kallar mig inte feminist eftersom jag inte anser att det som kallas feminism är vad jag står för men det betyder ju inte att jag inte är feminist.
 
Nja jag kallar mig inte feminist eftersom jag inte anser att det som kallas feminism är vad jag står för men det betyder ju inte att jag inte är feminist.
Du får ursäkta men jag fattar inte. Men som sagt: kör på :up:.
 
Du får ursäkta men jag fattar inte. Men som sagt: kör på :up:.
Om någon frågar "är du feminist?" så blir svaret troligen "nej" eftersom jag inte tycker att den feminism som idag är den väldigt allenarådande är min typ av feminism men det betyder ju inte att jag inte står för feministiska värderingar. Jag vill helt enkelt bara inte bli insorterad i ett fack där jag inte trivs.
 
Eller hur!! Och hon är typ en GUD inom feminismen, känns verkligen som att det inte alls är okej att kritisera hur hon gör feminism.
Det är jättesynd att det inte går att göra det på en rimlig nivå utan att det liksom eskalerar eller handlar om att det är personen som anklagas/kritiseras. Jag tror definitivt att det vore bra att även synliggöra det som är problematiskt eftersom personer med så stor spridning som ex LC också influerar så många. Inte att kräva att hon (eller vem det nu är) ska vara perfekt och leva ett fläckfritt feministiskt liv - men att faktiskt kunna peka på ex tankemönster som i längden blir tex exkluderande.

Men, jag tänker också att ett av dom största problemen med offentliga feminister så att säga är mängden hot/hat/trakasserier som riktas mot personen vilket gör att det sällan finns utrymme för en saklig diskussion som är rimlig. Folk är så upptagna med att värja sig mot hatet att minsta negativ grej blir en sak för mycket liksom (även om det är en rimlig sak att kritisera) - vilket också späs på av följare som tycker att en hatar/trycker ner osv. Så allt får så mycket större proportioner än vad det kanske borde få och därmed blir svårare att diskutera på en vettig generell nivå utan att det blir personligt.
 
Men, jag tänker också att ett av dom största problemen med offentliga feminister så att säga är mängden hot/hat/trakasserier som riktas mot personen vilket gör att det sällan finns utrymme för en saklig diskussion som är rimlig. Folk är så upptagna med att värja sig mot hatet att minsta negativ grej blir en sak för mycket liksom (även om det är en rimlig sak att kritisera) - vilket också späs på av följare som tycker att en hatar/trycker ner osv. Så allt får så mycket större proportioner än vad det kanske borde få och därmed blir svårare att diskutera på en vettig generell nivå utan att det blir personligt.

Mycket bra poäng, vilket genast gör en redan svår fråga skitsvår.
 
Det är jättesynd att det inte går att göra det på en rimlig nivå utan att det liksom eskalerar eller handlar om att det är personen som anklagas/kritiseras. Jag tror definitivt att det vore bra att även synliggöra det som är problematiskt eftersom personer med så stor spridning som ex LC också influerar så många. Inte att kräva att hon (eller vem det nu är) ska vara perfekt och leva ett fläckfritt feministiskt liv - men att faktiskt kunna peka på ex tankemönster som i längden blir tex exkluderande.

Men, jag tänker också att ett av dom största problemen med offentliga feminister så att säga är mängden hot/hat/trakasserier som riktas mot personen vilket gör att det sällan finns utrymme för en saklig diskussion som är rimlig. Folk är så upptagna med att värja sig mot hatet att minsta negativ grej blir en sak för mycket liksom (även om det är en rimlig sak att kritisera) - vilket också späs på av följare som tycker att en hatar/trycker ner osv. Så allt får så mycket större proportioner än vad det kanske borde få och därmed blir svårare att diskutera på en vettig generell nivå utan att det blir personligt.

Verkligen. Det känns lite som att man ”väljer sida”. Minsta kritik, jamen då står man på hatarnas sida 😖
 
Åh, jag tycker också detta är svinsvårt. Jag tycker ju att även feminism måste gå att problematisera men samtidigt känner jag, som många andra här redan sagt, nästan instinktivt att jag inte borde kritisera kvinnor som försöker göra något bra även om det ibland blir fel. Jag tror det ligger mycket i det @Killaloe säger att feminismen får motta så mycket hot och hat att det liksom inte går att föra fram konstruktiv kritik, jag känner att jag på nåt sätt måste vara på feminismens sida alltid, oavsett vad, vilket ju blir jättekonstigt.
Jag menar, nu kan det tydligen vara ”feministiskt” att vara för en legalisering av sexköp och det gör mig alldeles matt för hela den diskussionen är så extremt privilegierad och bara märklig. Eller som när man inte skulle skilja på hedersförtryck och annat våld i nära relation för det är mäns våld mot kvinnor alltihop. Och visst är det väl så på ett sätt, men hedersvåld är ju på många sätt andra mekanismer och måste arbetas med på ett annat sätt.
Usch, jag vet inte ens vad jag försöker säga, jag blir så förvirrad.
 
Åh, jag tycker också detta är svinsvårt. Jag tycker ju att även feminism måste gå att problematisera men samtidigt känner jag, som många andra här redan sagt, nästan instinktivt att jag inte borde kritisera kvinnor som försöker göra något bra även om det ibland blir fel. Jag tror det ligger mycket i det @Killaloe säger att feminismen får motta så mycket hot och hat att det liksom inte går att föra fram konstruktiv kritik, jag känner att jag på nåt sätt måste vara på feminismens sida alltid, oavsett vad, vilket ju blir jättekonstigt.
Jag menar, nu kan det tydligen vara ”feministiskt” att vara för en legalisering av sexköp och det gör mig alldeles matt för hela den diskussionen är så extremt privilegierad och bara märklig. Eller som när man inte skulle skilja på hedersförtryck och annat våld i nära relation för det är mäns våld mot kvinnor alltihop. Och visst är det väl så på ett sätt, men hedersvåld är ju på många sätt andra mekanismer och måste arbetas med på ett annat sätt.
Usch, jag vet inte ens vad jag försöker säga, jag blir så förvirrad.

Fast du lämnar inte feminismens sida genom att bevaka värdet av den, genom kritik när den flagnar i kanten eller blir direkt kontraproduktiv. Tvärtom.

Det är ändå inte ordet feminism som gör skillnaden, det är innehållet som gör.
 
Ni som är feminister, hur ser ni på kritik som lyfts mot hur feminism utvecklas eller ser ut? Jag har gått och klurat på det här ett tag, särskilt sedan det börjat storma ordentligt bland vissa kända svenska feminister, och jag kan liksom inte riktigt komma fram till vad jag tycker.

Är det okej att vara kritisk mot till exempel kommersiell feminism? Eller är det att indirekt såga andra feminister och andras feminism? Är det okej att kritisera fenomen inom feminism eller tycker ni att det är samma sak som att kritisera individer för deras feminism?

Jag till exempel har lite problem med att "allt" är feminism. Man säljer grejer med feminism och kallar det empowerment och detta ska inte kritiseras eftersom man inte ska såga kvinnor som vill göra något bra. Samtidigt kan jag tycka att det vattnar ur hela konceptet, om allt är feminism är ingenting feminism. När en Kardashian säljer sin realityserie som handlar om att banta och göra sig snygg som en serie som handlar om empowerment och att bli sitt bästa jag känns hela konceptet bara urvidrigt. Men kvinnor ska inte såga andra kvinnor så bör jag stänga ner dessa tankar?

Lite förvirrad trådstart men jag vill gärna höra era tankar!
Svarar på ursprungsinlägget direkt och läser sedan resten.

Utan kritik blir det ju ingen diskussion och utan diskussion så dör ju hela ämnet så det är väl klart att kritik är välkommet?

Och självklart är ju kvinnor människor och individer så det bara måste vara ok att kvinnor sågar kvinnor om man tycker det är ok att män sågar män. Att män sågar män har alltid varit accepterat eftersom de är normalen och majoriteten, olika varandra, varierade och har olika åsikter, olika politiska inriktningar och är själva mänsklighetens original :cautious: så om kvinnor ska kunna vara lika mycket normalen, lika varierade, lika olika varandra som män istället för speciella och annorlunda och lika varandra som bär så måste vi kunna såga varandra rimligen.
 
Fast du lämnar inte feminismens sida genom att bevaka värdet av den, genom kritik när den flagnar i kanten eller blir direkt kontraproduktiv. Tvärtom.

Det är ändå inte ordet feminism som gör skillnaden, det är innehållet som gör.

Ja, jag håller ju med om detta, feminismen förlorar ju sitt värde om allt plötsligt är feminism bara det görs av kvinnor. Men det är svårt ändå tycker jag.
 
Ni som är feminister, hur ser ni på kritik som lyfts mot hur feminism utvecklas eller ser ut? Jag har gått och klurat på det här ett tag, särskilt sedan det börjat storma ordentligt bland vissa kända svenska feminister, och jag kan liksom inte riktigt komma fram till vad jag tycker.

Är det okej att vara kritisk mot till exempel kommersiell feminism? Eller är det att indirekt såga andra feminister och andras feminism? Är det okej att kritisera fenomen inom feminism eller tycker ni att det är samma sak som att kritisera individer för deras feminism?

Jag till exempel har lite problem med att "allt" är feminism. Man säljer grejer med feminism och kallar det empowerment och detta ska inte kritiseras eftersom man inte ska såga kvinnor som vill göra något bra. Samtidigt kan jag tycka att det vattnar ur hela konceptet, om allt är feminism är ingenting feminism. När en Kardashian säljer sin realityserie som handlar om att banta och göra sig snygg som en serie som handlar om empowerment och att bli sitt bästa jag känns hela konceptet bara urvidrigt. Men kvinnor ska inte såga andra kvinnor så bör jag stänga ner dessa tankar?

Lite förvirrad trådstart men jag vill gärna höra era tankar!
Och jag har iofs inget emot kommersiell feminism alls. Den gör mig glad faktiskt.

Dvs om du marknadsför mensskydd, vilket jag gissar att de måste göra på ett eller annat sätt för att inte gå i konkurs, så föredrar jag definitivt att de kör rött vatten och boxning eller skidåkning blandat med balett också istället för bara blått vatten och -oooh mina vita byxor blush.

Och jag bara älskar filmer som Wonder Woman eller att de hade två till tre äldre kvinnliga admiraler i Star Wars. (som, gasp, pratade med varandra, och inte bara om män.)

Och om man nu ska skildra kvinnor i reklam, vilket man gör, man skildrar män också, så tycker jag rätt och slätt om att de skildrar en rimlig verklighet istället för bara extremfeminina och muskelmanliga och jag tycker verkligen om när man skildrar män som goda fäder också eller som känslosamma. Som den där Volvo reklamen, frukost, barn, jobb. Alternativen är ju att ha 50-tal rakt av på reklamen? Förkläde, bullar, ondulerat hår.

Dessutom påverkar reklam barn (och vuxna) någonting extremt. Barn kan rita mormor som gumma med käpp även om deras egen kör motorcykel, bara för att reklamen säger att det är så en "mormor" ser ut.
 
Senast ändrad:
Ja, jag håller ju med om detta, feminismen förlorar ju sitt värde om allt plötsligt är feminism bara det görs av kvinnor. Men det är svårt ändå tycker jag.

Det kanske vore bra om man fokuserade mer på feminismen som ideologi, och inte vad kvinnor gör och inte gör? Alltså att goda feministiska handlingar och idéer som bedrivs ska få uppskattning oavsett om det är män eller kvinnor som är förespråkare, och tveksamma eller direkt antifeministiska saker bör möta kritik oavsett om det är en man eller kvinna som är avsändare. På så vis hamnar fokus mer på feminismen och dess syfte och inte så mycket på personen. Kanske? För jag håller med om att det blir supermärkligt om ingen kvinna får kritiseras, får fritt spelrum att upprätthålla könsmaktsordningen och sedan komma undan med #girlpower
 
Alltså grejen är den att jag har själv avskytt när feminister får kritik vad de än gör, av andra feminister. Det finns liksom krav inom rörelsen på att allt ska vara så perfekt, man får inte vara problematiskt på minsta lilla sätt för då får man höra det i ÅR efteråt - trots ursäkter. Men så har jag själv sett stora feminister göra saker som för mig är allt annat än feminism - som är så mycket kapitalistisk male gaze att jag spyr av att se det - och så har jag känt att det kan jag inte lyfta på ett vettigt sätt för då blir jag en av alla dessa jävla människor som sågar andras feminism, som kräver perfektion av människor som lever i ett rövigt patriarkat. Är du med på hur jag menar?

Jag skulle gärna exemplifiera för att konkretisera min poäng lite mer men vill inte peka ut enskilda feminister. Denna rävsax återigen!
Jag tycker det är stor skillnad mellan kritik och diskussion och svartmålning och häxjakt. Det du nämner nu tycker jag är mer åt det senare hållet.

(apropå male gaze var det ganska nyligen ngn fotoutställning med kvinnor och hästar och bonding som skulle vara feministisk, jag bara gapade. För mig kändes det rakt av som en manlig nedvärderande blick (spelar ingen roll att det var en kvinnlig konstnär, det var ju fortfarande offer hon skildrade). Men för andra verkar den iofs ha varit jättefin och något.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 222
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 771
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp