Jag vet inte vad du menar med att leva upp till en viss standard, om vi då mödosamt återgår till feminism och kritik av olika självutnämnda feminister.Ja det är det kanske på sätt och vis (off topic), men jag ser nog ändå ett samband. Att de som inte lever upp till en viss standard sågas.
Det var verkligen inte meningen att det sista skulle vara en känga. Mer att man får se upp så att man inte silar mygg och sväljer elefanter (t ex tycker jag att det är dumt att kritisera t-shorts med girl power-tryck när det fortfarande säljs bikinis till småbarn. Jag tror helt enkelt inte att man kan göra allt samtidigt, utan att förändringen måste ske stegvis. Ett snabbare sätt hade kanske varit att titta på hur det i hela friden kan finnas en efterfrågan. Vad försiggår i huvudet på den som sätter på en bikini på sitt barn???).
I de fall då de självutnämnda feministerna är tex företag eller personer med makt, tex partiledare, så är det helt självklart för mig att det är öppet mål för feministisk kritik.
Och det var väl ungefär trådämnet.
Kommersiella lanseringar av empowerment och girl power som säljargument, inte bara får utan bör kritiseras. Däremot kritiserar jag inte elvaåriga ungar som känner sig coola när de har produkterna. Men successivt fördjupar jag helst diskussionen med dem, i takt med att de blir större.