Feminism och kritik

Kul att du tycker det! :) Jag tycker att det var en väldigt matnyttig tråd, är alltid bra att vrida och vända lite på varför man tycker som man gör.

Verkligen! Det tror jag är viktigt för att själv kunna utvecklas.
Det pågick (kanske pågår fortfarande då det är otroligt många som kommenterat) en intressant debatt inne hos Fayme Elmén på insta (bild nr 2 i skrivande stund) om huruvida en rakar sig (gör ingrepp, sminkar sig osv) för sin egen skull eller inte. Något som hör ihop med att "göra sig fin för att hämnas på sitt ex", tycker jag.
 
Ni som är feminister, hur ser ni på kritik som lyfts mot hur feminism utvecklas eller ser ut? Jag har gått och klurat på det här ett tag, särskilt sedan det börjat storma ordentligt bland vissa kända svenska feminister, och jag kan liksom inte riktigt komma fram till vad jag tycker.

Är det okej att vara kritisk mot till exempel kommersiell feminism? Eller är det att indirekt såga andra feminister och andras feminism? Är det okej att kritisera fenomen inom feminism eller tycker ni att det är samma sak som att kritisera individer för deras feminism?

Jag till exempel har lite problem med att "allt" är feminism. Man säljer grejer med feminism och kallar det empowerment och detta ska inte kritiseras eftersom man inte ska såga kvinnor som vill göra något bra. Samtidigt kan jag tycka att det vattnar ur hela konceptet, om allt är feminism är ingenting feminism. När en Kardashian säljer sin realityserie som handlar om att banta och göra sig snygg som en serie som handlar om empowerment och att bli sitt bästa jag känns hela konceptet bara urvidrigt. Men kvinnor ska inte såga andra kvinnor så bör jag stänga ner dessa tankar?

Lite förvirrad trådstart men jag vill gärna höra era tankar!

Jag tycker absolut det måste vara ok att kritisera sådant du beskriver och tror personligen att det är kontraproduktivt om ALLT kan kallas feminism bara för att det är kvinnor som gör det. Vissa tycker ju att typ fillers och skönhetsingrepp kan ses som "empowerment" och feministiskt och det håller jag tex verkligen inte med om.
Sen blir jag ganska matt och trött på insta-feminismen där det bara känns som en jäkla massa tjafs över smågrejer. Tänker på CW, LD mfl. Tycker också den här grejen att väldigt tydligt adressera något/någon specifikt men inte nämna namnet är så töntig. LD kritiserade ju en mammabloggare Ellen Bergström då hon tipsade sina följare om fillers och fick ju mkt kritik för att hon sa specifikt vem det handlade om men jag tyckte ärligt talat det var uppfriskande. Sen var kritiken rimligt framförd också inget hat.

Äsch blir bara babbligt. Men ja feminismen är sjukt bred och jag tycker att det måste få vara ok att tycka olika men att rimlig kritik eller åtminstone diskussion borde vara välkommet för att utvecklas.

Och bara nyfiken; vilken gren av feminismen är transfob och på vilket sätt?
 
Sen blir jag ganska matt och trött på insta-feminismen där det bara känns som en jäkla massa tjafs över smågrejer. Tänker på CW, LD mfl.
Ja, alltså, nu har det verkligen gått för jäkla långt tycker jag! Känns som att alla inblandade beter sig som femåringar och ingen är villig att bara släppa skiten och gå vidare. Alla dessa stories där man ska kritisera ett specifikt fenomen som bara råkar vara något som nån annan instafeminist pratade om dagen innan. Tröttsamt!

Håller med dig i typ allt du skrev för övrigt :).

Angående transfobisk falang av feminism så hittar man den bland radikalfeminism, mer specifikt bland så kallade TERFs (trans-exclusionary radical feminism) som har idéer om att en "man" aldrig kan kalla sig kvinna och därför inte har någon rätt till att vara del av den feministiska rörelsen. Radikalfeminismen har en ganska rigid syn på kön och det är väl ur det som det är sprunget. Obs att jag inte är genusvetare :p. Men det är intressant att läsa om! Jag läste en kurs nyligen på masternivå om just de olika feministiska inriktningarna och det är långt mer komplicerat än man först kan tänka sig.
 
Ja, alltså, nu har det verkligen gått för jäkla långt tycker jag! Känns som att alla inblandade beter sig som femåringar och ingen är villig att bara släppa skiten och gå vidare. Alla dessa stories där man ska kritisera ett specifikt fenomen som bara råkar vara något som nån annan instafeminist pratade om dagen innan. Tröttsamt!

Håller med dig i typ allt du skrev för övrigt :).

Angående transfobisk falang av feminism så hittar man den bland radikalfeminism, mer specifikt bland så kallade TERFs (trans-exclusionary radical feminism) som har idéer om att en "man" aldrig kan kalla sig kvinna och därför inte har någon rätt till att vara del av den feministiska rörelsen. Radikalfeminismen har en ganska rigid syn på kön och det är väl ur det som det är sprunget. Obs att jag inte är genusvetare :p. Men det är intressant att läsa om! Jag läste en kurs nyligen på masternivå om just de olika feministiska inriktningarna och det är långt mer komplicerat än man först kan tänka sig.

Okej där ser man! Men det var ju en väldigt specifik och gissningsvis ganska liten (?) del av feminismen iaf. Jag blev nyfiken bland annat för att jag blev kallad transfob i en feminist-grupp på fb för att jag inte vill/kommer kalla min son för "hen" utan utgår från att han är en pojke eftersom han är född med snopp. Oh well :p Detta du beskriver verkar ju vara något helt annat mer tydligt transfobiskt.
 
@Trollunge Alltså, det finns ju garanterat transfobiska feminister inom typ varenda grej av feminismen: det är ju tyvärr något utbrett och bara för att man är feminist är man ju inte garanterat medveten på alla plan så att säga. Men mig veterligen är det inom radikalfeminismen specifikt som du hittar det som en del av 'läran' så att säga, att det inte handlar om individer med åsikter utan om grundidéerna inom falangen.

Hur stor eller liten den är vet jag inte. Däremot vet jag att det inom de feministiska forum där jag är med gång på gång blir bråk just för att vissa har en transfobisk utgångspunkt i sin feminism och det krockar ju med queerfeministers syn etc.

Att utgå ifrån att barnet är pojke för att han är född med snopp är väl både rimligt och orimligt på nåt vis kan jag tycka. Men så länge du är öppen för att det kanske inte alls är så han identifierar sig i framtiden så är det väl inget bekymmer.
 
Okej där ser man! Men det var ju en väldigt specifik och gissningsvis ganska liten (?) del av feminismen iaf. Jag blev nyfiken bland annat för att jag blev kallad transfob i en feminist-grupp på fb för att jag inte vill/kommer kalla min son för "hen" utan utgår från att han är en pojke eftersom han är född med snopp. Oh well :p Detta du beskriver verkar ju vara något helt annat mer tydligt transfobiskt.
Jag uppfattar att det i en del feministiska sammanhang är väldigt lätt hänt att bli kallad transfobisk. TERF är det väl inte heller så många (någon?) som säger om sig själva.

Om sedan transkvinnor ska inkluderas i kvinnoseparatistiska och feministiska rum, kan ju hänga ihop med vad "rummet" ska vara till för vid det aktuella tillfället. Men jag tycker inte så mycket på den punkten. Tror jag.
 
Såhär elva sidor in i den här tråden känner jag mig 318 år gammal. För mig handlar kritik av feminism/feministiska inriktningar om kritik av teori/teoribildning och intellektuella resonemang om det ena eller det andra, inte om att fightas på sociala medier, det ser jag som något annat. I det förstnämnda fallet tycker jag mest det är kul när det tas i lite :D
 
För mig handlar kritik av feminism/feministiska inriktningar om kritik av teori/teoribildning och intellektuella resonemang om det ena eller det andra, inte om att fightas på sociala medier, det ser jag som något annat.
Fast det är väl båda kan jag tycka. Det man ser på sociala medier är ofta teorierna i praktiken. Dvs man ser rätt tydligt de olika grenarna 'bråka' med varandra. Det blir som levande exempel på de diskussioner man tar del av på universitetet till exempel.
 
Såhär elva sidor in i den här tråden känner jag mig 318 år gammal. För mig handlar kritik av feminism/feministiska inriktningar om kritik av teori/teoribildning och intellektuella resonemang om det ena eller det andra, inte om att fightas på sociala medier, det ser jag som något annat. I det förstnämnda fallet tycker jag mest det är kul när det tas i lite :D
Jag känner helt klart identifikation med det där. :p
 
Jag uppfattar att det i en del feministiska sammanhang är väldigt lätt hänt att bli kallad transfobisk.
Absolut, i vissa sammanhang är det minerad mark verkligen. Och gud nåde den som för åtta år sen pratade om kvinnor istället för människor när de diskuterade menstruation typ...
 
Absolut, i vissa sammanhang är det minerad mark verkligen. Och gud nåde den som för åtta år sen pratade om kvinnor istället för människor när de diskuterade menstruation typ...
Jag bröt ihop lite när man skulle säga "livmoderbärare".

Dessutom måste det ju vara många som faktiskt inte säkert vet om de har en livmoder eller inte. Jag tror att (födda) män kan ha en, och jag är övertygad om att inte alla (födda) kvinnor har en.
 
Jag bröt ihop lite när man skulle säga "livmoderbärare".

Dessutom måste det ju vara många som faktiskt inte säkert vet om de har en livmoder eller inte. Jag tror att (födda) män kan ha en, och jag är övertygad om att inte alla (födda) kvinnor har en.
Ja och man kan ha två också. Knepigt värre.
 
@Petruska Ja, det är en riktigt gräslig en det. Jag hatar det nästan lika mycket som jag HATAR ordet 'fittbärare'. Kände för att ringa soc när en tjej i en feministisk grupp jag är med i konstant refererade till sin son som "snoppbäraren".

Det var i ett ifrågasättande från min del att kalla små barn/bebisar för snoppbarn som diskussionen mynnade ut i att jag var transfob.
Jag har också svårt att tänka mig att jag skulle använda ”livmoderbärare” och ja, frågan är om det ens är bättre eller bara utesluter andra personer. Jag tycker absolut det är viktigt att tänka inkluderande och intersektionellt men jag tycker det går för långt ibland och det känns som @Petruska skriver som ”minerad mark” ibland att gå in i en diskussion för uttrycker man sig minsta ”fel” enligt någon får man skarpa reprimander av någon med ”tolkningsföreträde” vilket sen effektivt då leder till att diskussionen dör eftersom den med TF alltid har ”rätt”.

Jag märker ju hur folk (i fb-gruppen jag är med i) verkligen VILL uttrycka sig helt rätt och inte stöta sig med/såra någon men det är i princip omöjligt. Tror inte detta är positivt alls för en bra diskussion.
 
@Petruska Ja, det är en riktigt gräslig en det. Jag hatar det nästan lika mycket som jag HATAR ordet 'fittbärare'. Kände för att ringa soc när en tjej i en feministisk grupp jag är med i konstant refererade till sin son som "snoppbäraren".

Fittbärare påminner ju dessutom väldigt mycket om det vidriga ordet ”sliddjur” som används flitigt av misogyna äckel på Flashback. Skulle aldrig använda något av de orden för att beskriva mig själv eller någon annan.
 
Det som hänt och orsakat en stark respons hos radikalfeministerna är väl rent konkret att de skyddade rum för kvinnor som finns/funnits förväntas öppnas för alla som identifierar sig som kvinnor - oavsett var du är i din process av att byta kön. Då ofta utan att problematisera våldsnormen inom maskulinitet och den acceptans för skitbeteende som finns där eller kräva plats där. Kvinna som biologisk definition behövs om inte annat så för att det kan kunna ske medicinsk forskning där vi vet att kvinnor och män kan reagera olika på olika behandlingar och dessutom visa olika symptom - exempelvis på hjärtattack. Hela TERF-diskussionen har jag svårt för, det är bara ett steg närmre misogyni för mig.

Sedan detta att feminismen blivit kommersialiserad, ja... Det tvingar ju ut den feministiska diskussionen längre. Så tänker jag kring det. Man urvattnar symbolerna, absolut, men det kräver också ett förtydligande och att de som driver frågorna måste kliva fram ytterligare - antingen för att reclaima, eller för att utveckla och utmana mer. "Allas lika värde" i teorin är inte samma sak som i praktiken. Jag har inga konkreta problem med att folk köper en tröja med "the future is female"-tryck på, precis som jag inte har det om nån går runt med fredsmärket heller. Det behöver inte vara en övertygad pacifist som är helt korrekt och superpåläst.

Att Ebba kallar sig feminist måste vara någonslags ploj som KDs marknadsförare drar till med. Det visar kanske också att ordet i sig börjar tappa innehåll. Det räcker ju med att prata abort och "frihet att välja hemarbete" med KD för att det ska börja krackelera.

Jag har läst tråden och reflekterat. Tycker det är viktigt att utmana och diskutera, och jag har inga problem med att kritisera feministiska uttryck, särskilt inte när det känns som slentrian-grejer. Men då måste man ju inte nödvändigtvis gå på individer (som jag gjorde med Ebba), utan just den konkreta aktionen och varför du inte tycker att just den är feministisk eller inte relevant för den feministiska rörelsen. Jag gillar rad.fems och följer ett gäng såna just för att de oftast är de få som faktiskt vågar pressa fram gränserna idag. Även internationellt där "sex work is work" och en hel del andra liberala frågor drivs i namnet av kvinnans frihet.

De feministiska organisationer där jag är aktiv har en ganska likvärdig argumentation, och det är sällan jag upplever konflikter mellan dem eller nåt sådär omskakande utmanande. Det kanske hade varit positivt annars, för att kräva utveckling. Vi är väldigt dialogfokuserade, och det är också ett sätt att förhindra att vi får syn på makt och maktutövning, för utövningen blir så försynt och otydlig.
 
Det var i ett ifrågasättande från min del att kalla små barn/bebisar för snoppbarn som diskussionen mynnade ut i att jag var transfob.
Jag har också svårt att tänka mig att jag skulle använda ”livmoderbärare” och ja, frågan är om det ens är bättre eller bara utesluter andra personer. Jag tycker absolut det är viktigt att tänka inkluderande och intersektionellt men jag tycker det går för långt ibland och det känns som @Petruska skriver som ”minerad mark” ibland att gå in i en diskussion för uttrycker man sig minsta ”fel” enligt någon får man skarpa reprimander av någon med ”tolkningsföreträde” vilket sen effektivt då leder till att diskussionen dör eftersom den med TF alltid har ”rätt”.

Jag märker ju hur folk (i fb-gruppen jag är med i) verkligen VILL uttrycka sig helt rätt och inte stöta sig med/såra någon men det är i princip omöjligt. Tror inte detta är positivt alls för en bra diskussion.
Den enda gången jag kan se att ordet livmoderbärare ringar in något vettigt, är när frågan som diskuteras är erfarenheten av att ha en livmoder. Och det är ju ett rätt ovanligt samtalsämne.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 656
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp