Bukefalos 28 år!

Feminism och kritik

Fast en specifik gren av feminism ÄR transfobisk. Det är inte enskilda individer som har transfobiska åsikter utan det är hela åskådningen som är baserad på en transfobisk grund.

Det räcker med att studera feminism pyttelite närmare för att se att den förenkling du gör inte riktigt håller.

Tex din otrevliga approach skyller jag inte på feminismen utan på dig. Du väljer att vara en besserwisser, det har inget med feminism att göra.

Men du gestaltar det jag tycker är problemet idag. Personer som ska berätta för andra hur feminism är och ska vara, barn som är rätt och fel. Och med en rätt otrevlig debattstil.

Jag anser att man kan kritisera när folk väljer att följa en norm, särskilt sådana som
påverkar oss alla.
 
Jag känner att jag missat saker där jag luffar runt i min bubbla. Är det ett feministiskt program som går ut på detta?
Det specifika exemplet i den här tråden var hur kvinnor ska vara med på programmet och banta ner sig till normstorlek, sminka sig så som trenden ser ut idag och klä sig på ett sätt som anses vara sexigt idag. Hela poängen är att få en "hämndkropp", dvs det är baserat på att man ska "hämnas" på ex-partnern genom att bli normsnygg. Hur är det frikopplat från skönhetsideal och normer? :confused:
 
Jag känner att jag missat saker där jag luffar runt i min bubbla. Är det ett feministiskt program som går ut på detta?
Det är ett program som lanseras som ”empowering” för kvinnor. Som feminister har argumenterat för att det inte ska kritiseras eftersom man inte ska hacka på andra kvinnor (förenklat! Vissa har rätt rimliga resonemang)
 
Tex din otrevliga approach skyller jag inte på feminismen utan på dig. Du väljer att vara en besserwisser, det har inget med feminism att göra
Nej, jag försöker förklara att vi knappast kan prata om en feminism eftersom det finns flera feminismer med olika inriktingar och värdegrund. Det är allt. Jag menar inte att vissa feminister är dumma och det är feminismens fel, jag menar att det inom feminism finns otroligt många motstridigheter och osämjor eftersom man står långt ifrån varandra.

Ditt svar till mig är för övrigt bortom oförskämt. Vad du får ut av att sitta och vara elak på nätet övergår mitt förstånd och jag kommer inte att diskutera vidare med dig. Inte en enda gång i den här tråden har jag varit otrevlig mot någon och absolut inte mot dig.

Deraila gärna inte min tråd nu med din otrevliga attityd eller personliga påhopp.
 
Jag har funderat på Sölvesborg i sammanhanget. Samt även butiken där min man jobbar. Där gick en kund bananas över en regnbågsflagga häromdagen.

Men jag tycker nog ändå att Ebba Busch Thor och Volvo prydda med regnbågar i paraden bidrar väldigt starkt till att vattna ur symbolen. Och i mitt fb-flöde ska vart och vartannat hetero gå i Pride i Sölvesbörg. Jag känner mig inte lyft av det.
Jag ser verkligen helt annorlunda på det. För mig står Pride för ett inkluderande och inte ett exkluderade som jag läser att du vilk ha det till. Att man ska vara tillräckligt ickestraight eller ickebinär för att få vara med. Med vems måttstock?

Jag tycker inte att man ska leva upp till en viss standard för att få lov att kalla sig feminist heller. Och jag tycker att det är bra att företag vill framhålla sig som feministiska. Att de (inkl Ebba och co) inte riktigt fattar grejen må vara hänt, men jag tänker att det finns viktigare saker att fokusera på. Som utvecklingen i Sölvesborg t ex.
 
Det är ett program som lanseras som ”empowering” för kvinnor. Som feminister har argumenterat för att det inte ska kritiseras eftersom man inte ska hacka på andra kvinnor (förenklat! Vissa har rätt rimliga resonemang)

Jag tycker det låter rätt vridet, men jag har svårt att uttala mig där. Måste kolla upp det. Men generellt fattar jag inte den där ”hämnas på ditt ex-grejen”.
 
Jag ser verkligen helt annorlunda på det. För mig står Pride för ett inkluderande och inte ett exkluderade som jag läser att du vilk ha det till. Att man ska vara tillräckligt ickestraight eller ickebinär för att få vara med. Med vems måttstock?

Jag tycker inte att man ska leva upp till en viss standard för att få lov att kalla sig feminist heller. Och jag tycker att det är bra att företag vill framhålla sig som feministiska. Att de (inkl Ebba och co) inte riktigt fattar grejen må vara hänt, men jag tänker att det finns viktigare saker att fokusera på. Som utvecklingen i Sölvesborg t ex.
Men nu drar du iväg diskussionen väldigt mycket off topic. Jag kan inte svara vettigt på det där utan att gå ännu mer off topic.

Det sista du skriver tycker jag mest är lagom småelakt. Ett sätt för dig att se till att få rätt, liksom. Genom ett oschysst sätt att vinkla det.
 
. Men generellt fattar jag inte den där ”hämnas på ditt ex-grejen”
Hela idén är ju helt galen! Men det har ju varit en populär grej rätt långe, redan på Ricky Lake hade de ju såna avsnitt.

I Kardashians serie gör de även om män. Lika vidrigt det!
 
Hela idén är ju helt galen! Men det har ju varit en populär grej rätt långe, redan på Ricky Lake hade de ju såna avsnitt.

I Kardashians serie gör de även om män. Lika vidrigt det!
Tanken är så knäpp att jag inte förmår ta in den. Jag glömmer fenomenet mellan varje gång jag hör talas om det.

Varför skulle det vara en hämnd mot ett taskigt ex att bli snyggare än man var förut?
 
Jag var inne på en känd feministprofils Instagram i går och såg hur hen blockade en (kvinnlig) bekant till mig. Min bekanta skrev i mitt tycke inget allvarligt, men påpekade något mot kontoinnehavaren ifråga. En annan följare kom in i kommentarsfältet, taggade min bekanta och skrev ”Här är en du borde blocka” och genast blev min bekanta raderad och utslängd.
Det här tänker jag är kopplat till det @Killaloe tog upp tidigare i tråden (och som jag tänkt kommentera men inte hunnit, sorry för det Killa!). Det kan ju komma ur att de helt enkelt får så mycket hat och skit att det till slut blir för mycket med minsta lilla kritik och att man därför, för att skydda sig själv, stänger ner allt. Lite som det som tråden handlar om: vill man vara en av alla dom som kritiserar och ifrågasätter feminister? Men liksom du tycker jag att det är en rätt problematisk grej, helt plötsligt vill man inte bli ifrågasatt alls och blockerar och raderar allt som ifrågasätter.

Jag tycker frågan är rätt svår för jag tror att de flesta skulle bli jävligt less på att bli så ifrågasatta exakt hela tiden. Å andra sidan om en del av ens karriär består av att man är en sk influencer och tyckare så kanske man får stå ut med att människor har åsikter som inte alltid stämmer överens med ens egna?

Lite samma grej som jag har stört mig på är en väldigt känd feminist som gick ut och med namn kritiserade kända män som inte engagerat sig i en specifik fråga hon tyckte var viktig. Hon hade själv DM:at dessa personer och de hade avböjt att backa en särskild grej offentligt. Det här la hon ut för alla att se och sågade dem hårt. Sen hände exakt samma sak henne typ: någon kommenterade på hennes insta och kritiserade att hon inte engagerade sig i en grej varpå hon fick jättemycket skit för det vilket hon givetvis blev ledsen och frustrerad över. Och det hade jag också blivit, alla hade väl blivit det! Men att hon själv gjort exakt samma sak fast mot andra verkar ha gått henne helt förbi.

Jag tänker att det är lite samma sak som det här med att tåla att bli ifrågasatt etc. Går man ut hårt och kritiserar och ifrågasätter andra personer så bör man nog vara beredd på att även själv bli ifrågasatt publikt. Särskilt om man är en "instagramkändis" liksom.

(ursäkta att det blev så långt och babbligt, är sjuk och trött)
 
Hela idén är ju helt galen! Men det har ju varit en populär grej rätt långe, redan på Ricky Lake hade de ju såna avsnitt.

I Kardashians serie gör de även om män. Lika vidrigt det!

Idén är helknäpp. Men jag tycker idén är helknäpp, kvinnor som gör så har jag svårt att kritisera även om jag personligen inte fattar grejen.
De har ju något skäl, som även om det är obegripligt för mig kanske är viktigt för dem. Hade det varit min kompis som skaffade silikonläppar för att visa ett ex vad han gick miste om (?) hade jag försökt ha ett snack om vad som egentligen pågår.

Jag befinner mig just nu ofta i en miljö med många människor som gör rätt för mig märkliga val. Jag jobbar stenhårt på min acceptans.
 
@Hyacinth Men det känns som vi missförstår varandra hela tiden :confused: Jag skulle ALDRIG kritisera kvinnor för nåt sådant - någonsin. Vad jag vänt mig mot är lanseringen av programmet som att det sysslar med female empowerment. Ingenting annat.

Ingenting i den här tråden handlar om att lasta enskilda individer för hur de hanterar sina liv. Alls.
 
@Hyacinth Men det känns som vi missförstår varandra hela tiden :confused: Jag skulle ALDRIG kritisera kvinnor för nåt sådant - någonsin. Vad jag vänt mig mot är lanseringen av programmet som att det sysslar med female empowerment. Ingenting annat.

Ingenting i den här tråden handlar om att lasta enskilda individer för hur de hanterar sina liv. Alls.

Du har rätt. Jag är för trött och snurrig just nu, kom in fel i tråden och missuppfattade. Håller med helt i det du skriver ovan. Jag ska käka Ipren och krypa till sängs👍
 
Men nu drar du iväg diskussionen väldigt mycket off topic. Jag kan inte svara vettigt på det där utan att gå ännu mer off topic.

Det sista du skriver tycker jag mest är lagom småelakt. Ett sätt för dig att se till att få rätt, liksom. Genom ett oschysst sätt att vinkla det.
Ja det är det kanske på sätt och vis (off topic), men jag ser nog ändå ett samband. Att de som inte lever upp till en viss standard sågas.

Det var verkligen inte meningen att det sista skulle vara en känga. Mer att man får se upp så att man inte silar mygg och sväljer elefanter (t ex tycker jag att det är dumt att kritisera t-shorts med girl power-tryck när det fortfarande säljs bikinis till småbarn. Jag tror helt enkelt inte att man kan göra allt samtidigt, utan att förändringen måste ske stegvis. Ett snabbare sätt hade kanske varit att titta på hur det i hela friden kan finnas en efterfrågan. Vad försiggår i huvudet på den som sätter på en bikini på sitt barn???).
 
@Hyacinth Men det känns som vi missförstår varandra hela tiden :confused: Jag skulle ALDRIG kritisera kvinnor för nåt sådant - någonsin. Vad jag vänt mig mot är lanseringen av programmet som att det sysslar med female empowerment. Ingenting annat.

Jag tycker också att det är väldigt konstigt. Att man spinner vidare på tanken att man är ett objekt vars värde ligger i ens skönhet, och att värdeökningen som kommer av att man blir snyggare skulle vara någon sorts empowerment? Det ÄR lite lustigt att ingen verkar ifrågasätta hela objektifieringen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 739
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp