"Fint" SWB - inget för en hobbyryttare??

Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vem är det som inte tycker att du ska få ha en fin häst? Dina vänner? Säljarna?

Som uppfödare tycker jag absolut det är viktigt att mina hästar kommer till duktiga ryttare. Det är A och O för att jag ska överleva som företagare.

Vissa hästar säljer jag inte till vem som helst, så är det. Men det betyder ju inte att man ALLTID väljer köpare. Under förutsättning att köparna kan betala mitt begärda pris är det sällan ett problem.

Jag avlar hästar med svår klass som mål, majoriteten av mina köpare rider 1,20-1,40.
 
Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vem är det som inte tycker att du ska få ha en fin häst? Dina vänner? Säljarna?

Som uppfödare tycker jag absolut det är viktigt att mina hästar kommer till duktiga ryttare. Det är A och O för att jag ska överleva som företagare.

Vissa hästar säljer jag inte till vem som helst, så är det. Men det betyder ju inte att man ALLTID väljer köpare. Under förutsättning att köparna kan betala mitt begärda pris är det sällan ett problem.

Jag avlar hästar med svår klass som mål, majoriteten av mina köpare rider 1,20-1,40.

Kommentarer har jag fått från annat hästfolk - inte mina närmaste vänner - men ytliga vänner och bekanta.

Den dagen det är dags att köpa en häst så hoppas jag att ev säljare är ärlig och talar om ifall en häst är för SVÅR för mig - för självklart kan det bli så.

Men om jag är intresserad av avel så ska det inte spela någon roll ifall jag är duktig ryttare eller inte. För tävla hästen - det kan någon annan göra.

För hur ska man annars göra för att skaffa sig ett bra avelsmaterial - om man nu hyser en dröm om att pyssla med avel?

/Lizzie
 
Kommentarer har jag fått från annat hästfolk - inte mina närmaste vänner - men ytliga vänner och bekanta.

Den dagen det är dags att köpa en häst så hoppas jag att ev säljare är ärlig och talar om ifall en häst är för SVÅR för mig - för självklart kan det bli så.

Men om jag är intresserad av avel så ska det inte spela någon roll ifall jag är duktig ryttare eller inte. För tävla hästen - det kan någon annan göra.

För hur ska man annars göra för att skaffa sig ett bra avelsmaterial - om man nu hyser en dröm om att pyssla med avel?

/Lizzie
Jag trodde också jag skulle få massa kommentarer nu när jag köpt en väldigt fin häst men måste säga att alla varit förvånansvärt positiva och uppmuntrande! Det är nog jag själv som är mest kritisk mot mig själv.
 
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera

Nu förlorade jag tyvärr fölet

Jag vet inte vad som hänt med ditt föl, men min plan var densamma som din och slutade tyvärr på ett liknande sätt :( då mitt sto kastade det underbara hingstfölet med med bara 8 veckor kvar av dräktigheten.

Så jag vill uttrycka mitt deltagande, vet så väl vilken sorg det är, det är inte bara hästen utan också alla planerna och förhoppningarna.

Hoppas du hittar rätt unghäst - och vad som är rätt vet ju bara du. Alla andra tyckare har ingen aning om vad som är rätt för dig. Lycka till.
 
Jag köpte en ettåring E: Bellagio, har som mål att starta LA och kunna hoppa en bana på 1 m, har helt enkelt inte nerver för mer. ;) Funderar på att låta en vän starta honom i lite högre klasser i hoppningen. Men annars kommer vi lulla mycket i skogen. :)
Tycker inte att det är fel att köpa en "fin" åring, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden!
 
Jag tycker definitivt inte det är fel att köpa en fin unghäst, speciellt inte om man är intresserad av avel och/eller kan tänka sig att låta någon annan tävla hästen. Betydligt bättre än att köpa en "tradig" häst och sätta den i avel :angel:.

Sedan vill man såklart gärna att ens uppfödningar skall komma ut på tävlingsbanan och få meriter, men det är ju inget man kan garantera i vilket fall som. Det viktigaste om jag säljer en häst är att den får det bra! Vill jag tvunget att min uppfödning skall visas eller tävlas på en viss nivå får jag ju ha den kvar tills det är gjort.
 
Jag tänker som flera i tråden, som hobbyryttare har man lyxen att kunna välja vad man vill ha utan att ha en massa hänsyn till vilken kapacitet hästen "måste ha". Gjorde väl iofs det motsatta och sålde en skitfin häst som jag köpte billigt som unghäst. Mer kapacitet än vad jag nånsin kommer behöva - eller ha råd med igen, hon var underbar på massa sätt - men jag gillade inte hästen fullt. Rätt många tyckte att jag var dum i huvudet.
 
De allmänna tyckarna kan man alltid strunta i, det går inte att göra dem nöjda i alla fall och det är sällan deras behov att uttrycka sig bottnar i någon sorts omtanke.

Vad det gäller fina hästar så är jag lite inne på det som nämndes innan, nuförtiden står många hästar högt i blod och har mycket nerv. Vilket inte alltid är enkelt att hantera som vanlig hobbyryttare. Dessa hästar utvecklar ofta olater och dåliga beteenden om de får för lite stimulans, och blir med tiden inte så fina. Har hjälpt till att sälja ett par stycken hästar av det slaget, riktigt fina individer när de gått i rätt sysselsättning, men till lättare hobbyridning har de inte varit så lyckade.
Sen kan det ju finnas ryttare som tränar mycket utan att vilja delta i tävling, men det är en annan sak.
Som säljare av hästar ser jag också ett problem med att det material man har på ridskolorna skiljer sig så mycket ifrån de vanliga swb-hästarna idag. Träffar mycket ofta människor som lärt sig rida på tröga, reaktionslångsamma hästar - för att sen få problem när man köper en tävlingshäst som inte alls tål den typen av ridning som dessa hästar ger.

Och när det kommer till vad som är en fin häst, så är det i mina ögon en häst som har rätt egenskaper för det användningsområde jag vill ha den till. Om jag ledsnar på att träna någon gång och mest vill rida ut, så kommer jag inte att vilja ha ett halvblod. Det finns så många raser som är trevligare till det ändamålet nämligen:)
 
Håller med "swe", inte alltid lätt att hantera hästar med mycket nerv och du vet ju faktiskt inte vad som kommer ut när du avlar oavsett hur väl du väljer.. men som "cirkus" skrev så får du väl sälja om det inte blir rätt. Och fin häst är precis som "swe" säger en häst som har rätt egenskaper för det område man vill använda den till.

Men det där med att du ska väl inte ha en "fin" häst är ju bara j-a trams. Jag har haft en häst i 6 år som jag ridit mest hela tiden själv men som annan ryttare tävlat upp till 1,40 med fina resultat. Numera rider jag henne helt själv, tränar markarbete och hoppning, rider ut i alla gångarter och hoppar henne i låga klasser och ifrågasätter någon varför jag har en sån "fin" häst och hoppar lågt med så svarar jag bara "För att jag kan!" och är vederbörande tillräckligt stöddig lägger jag till .."och har råd!". En välutbildad häst med huvudet påskruvat på rätt sätt är GULD värd och kommer inte säljas, punkt och slut.
 
Been there, done that!
Hade en fantastiskt fin häst (gick 1,50) och jag ibland fick höra "Ska du inte sälja?". Men iom att hon var fantastisk plus snäll och hade väldigt lätt för sig oavsett vad jag ville göra så svarade jag lite som @LucyShow .
Jag tävlade 1,20 hoppning, deb FT och LA dressyr på henne och om det var folk som störde sig så stod det dom fritt att köpa egna fantastiska hästar ;)
Livet är lättare och roligare med en bra häst. Varför köpa en dålig om man kan köpa en bra?
 
Precis - varför köpa en dålig - om man kan köpa en bra! Sedan vet jag att visa blodslinjer är mer "elektriska" än andra - blodslinjer som då kanske inte är aktuella i mitt fall. Det finns ju hingstar som är kända för att ge bra temperament - och så får man ju självklart ha koll på mödernet också.

Att hästar som står högt i blod och har nerv behöver stimulans för att må bra, det är jag väl medveten om. Mitt sto tillhör den kategorin - utan att då gå svår klass. Men det är en riktig arbetsmyra som mår bäst om hon rids ordentligt och regelbundet. Det går inte att hatta runt med ridningen. Då är det bättre att ställa av henne helt - för gå och skrota i hagen har hon inga problem med. Det är oregelbunden ridning eller bara skogsmulleridning som inte fungerar. Ordentlig träning, eller inget alls är mer hennes melodi...

Sedan vet man ju aldrig när man köper ett föl eller åring vad det blir av den vuxna individen. Visar det sig att hästen blir alldeles för svår - ja då får man väl sälja till någon som kan ta bättre hand om hästen. Jag har ingen prestige i att jag måste behålla en häst till varje pris. Dessutom har jag som mål att rida för tränare minst en gång i veckan - så jag är inte heller rädd för att ta hjälp när det gäller att utvecklas i ridningen.

Förra veckan blev det ett ridpass på min tränares tävlingshäst - hopphäst i och för sig på 140-150 nivån - men välutbildad inom dressyr också. Ingen trög individ på nåt sätt och jätterolig att rida :D.

/Lizzie
 
Det viktigaste är väl att man tar hand om sin häst. Tror mycket att avundsjuka ligger bakom om man köper en fin häst. Och hästen själv har inget behov av att tävla även om det är en häst avlad för tävling. Hästen bryr sig inte. Köp vilken häst du vill som passar plånboken.
 
För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk stam), regga henne i ASVH, få henne tävlad så hon fick meriter och till sist godkänd som *-igt selektionssto. Betäcker med Dalwhinne - en hingst som jag totalt snöat in på och som enligt avelsråd från ASVH matchar mitt sto. Stoet blir dräktigt och planen var att detta skulle bli min nästa ridhäst med målet att avkomman skulle bli snäppet bättre än mitt sto. När det så "pluppar" ut ett föl som faktiskt blev riktigt fint - då fick jag höra från flera håll (även avelsfolk) - att jag var tvungen att sälja fölet eftersom det blev så fint. För vad skulle jag med ett så fint föl till?

Nu förlorade jag tyvärr fölet - och jag funderar på hur jag ska gå vidare. Har nämnt för några att jag ev kan tänka mig att köpa ett fint föl eller åring nästa år. Jag är ingen jätteduktig ryttare, utan hobbyryttare på LB-nivå med allehanda skador som gör att jag aldrig kommer bli någon grand prixryttare.

Men är det då inte OK att ha en fin häst? Om man nu ska definiera "fin" som ett välstammat SWB, korrekt exteriör etc som skulle kunna gå de högre klasser med en duktig ryttare?

Har jag inte rätt att äga en sådan häst? - Jag har inga problem med att låna ut en sådan häst för tävling om jag nu vill ha den meriterad.

Även om jag inte är en superduktig ryttare betyder inte att hästen inte skulle bli väl omhändertagen av mig.

Att jag undrar är för att jag har fått kommentarer om att jag borde nöja mig med att köpa en äldre häst, och nåt billigt! Underförstått - för att jag inte är någon duktig ryttare i alla fall...

Varför förutsätts det att det är en BILLIG häst jag är ute efter och att jag vill ha en äldre häst. Jag tycker det är jättekul att jobba med unghästar - även om jag gärna lämnar över själva inridningsmomentet till de som är smidigare i sadeln är jag. Jag känner mycket väl till mina begränsningar...

Om jag nu vill köpa ett välstammat och "fint" SWB-sto, föl eller åring, för avel och tävling - är det då inte OK bara för att jag är hobbyryttare? Ni som är uppfödare - hur tänker ni? Vad är viktigt när ni säljer föl och unghästar?

/Lizzie

Det finns uppfödare ser inte enbart till prestationerna (tack & lov) utan att man kommer kunna ge ett gott och bra hem.

Jag kommer aldrig heller att vara en gp ryttare. ;-) Har inte heller ambitionen att vara en heller.

Jag gjorde tvärt om, jag annonserade i "köpes" vad JAG hade att erbjuda och vad jag letade efter. Fick flera fina svar och hittade ett fint, välstammat föl som jag fick köpa. Så NEJ det finns dom som vill sälja till hobbyryttare också som inte kommer tävla på jättehög nivå. :)

Sedan finns det ju dom som har åsikter som du skriver att hobbyryttare bara ska ha "avdankade" gamla hästar att skrutta runt på. :(

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Det finns uppfödare ser inte enbart till prestationerna (tack & lov) utan att man kommer kunna ge ett gott och bra hem.

Jag kommer aldrig heller att vara en gp ryttare. ;-) Har inte heller ambitionen att vara en heller.

Jag gjorde tvärt om, jag annonserade i "köpes" vad JAG hade att erbjuda och vad jag letade efter. Fick flera fina svar och hittade ett fint, välstammat föl som jag fick köpa. Så NEJ det finns dom som vill sälja till hobbyryttare också som inte kommer tävla på jättehög nivå. :)

Sedan finns det ju dom som har åsikter som du skriver att hobbyryttare bara ska ha "avdankade" gamla hästar att skrutta runt på. :(

Lycka till! :)

Bra tips! :)

Nu ska jag slicka mina sår. För tillfälle så jämför jag alla föl med det som jag precis förlorat. Så jag ska avvakta till nästa höst - och så ska jag spara ihop en hög med pengar :angel:

/Lizzie
 
Som säljare av hästar ser jag också ett problem med att det material man har på ridskolorna skiljer sig så mycket ifrån de vanliga swb-hästarna idag. Träffar mycket ofta människor som lärt sig rida på tröga, reaktionslångsamma hästar - för att sen få problem när man köper en tävlingshäst som inte alls tål den typen av ridning som dessa hästar ger.

Fast det där är ju inte alls sant, ridskolorna har också utvecklats, och idag har många ridskolor mycket känsligare hästar än vad man hade för kanske 15 år sen. Det är ju samma SWB-hästar där som i privatstallarna, jag skulle inte säga att det nödvändigtvis skiljer sig så mycket. Visst, självklart är en svårklasshäst för 200 000+ något annat, men långt ifrån alla tävlingshästar är ju på den nivån, och de flesta har ju inte en sån plånbok heller när de ska köpa häst. Och en vanlig SWB, som tävlar lätt klass (vilket ju är vad majoriteten av tävlingshästarna gör), byter ju inte personlighet för att den hamnar på ridskola.

Åtminstone på min ridskola så är det snarare så att det finns ett gäng hästar som varit lite för känsliga eller blivit för snabbt tagna, inte fixat det, och därför hamnat på marknaden till underpris. En ridskola har ju tid och skickliga beridare på ett sätt som den genomsnittliga lättklassryttaren kanske inte har, så en ridskola kan ju låta en häst ta tid, även om det tar något år eller två innan den är färdig för tävlingsbanan igen. Och skulle det vara så att den aldrig blir en bra tävlingshäst för att den inte pallar tävlingsmiljön, så är det inte hela världen på en ridskola, den kan ändå gå i verksamheten, även om den inte är med i tävlingsgrupperna.

Snarare skulle jag säga att som privatryttare har man kanske råd att lägga på lite mer pengar, och få en häst med samma kapacitet, men som är mer okomplicerad och inte har hamnat snett i första läget. De fall jag sett där det går snett när ridskoleryttare köper egen häst, är snarare att man vill ha en häst för högre klasser, men inte har plånbok för det, och så köper man en häst med kapacitet för det, men problem eller annat som sänker priset, problem som man sen inte reder ut.

Alla ridskolor är ju inte nybörjarridskolor med dålig ekonomi och hästmaterial därefter.
 
Där går nog våra uppfattningar isär. Eller så har vi olika definition av känslig.

Det allra vanligaste problemet brukar vara sitsen. man har kunnat sitta i lite bakvikt på hästarna man brukar rida och haft råd att komma efter hästen ibland. Man har fått instruktionen att räta upp sig om hästen bockar eller blir pigg. Vilket i sig inte är fel, men om man kommer från bakvikt och rätar upp sig på en känslig och pigg häst, så bygger man spänning istället, och det brukar bli stökigt.
Sen handen, man är van att kunna hålla i sig i tygeln, eller att hästen har så lite bjudning att det inte gör någon skillnad om tygeln hänger. När man kommer på en känslig häst går det väldigt fort om man låter tygeln hänga (ifall man inte är väldigt duktig på att jobba med sitsen i alla fall), men blir också studsigt och spänt om man håller fast hårt och okänsligt med båda händerna.

Jag förstår att man måste få lära sig rida på väldigt stabila hästar från början. Men det skulle nog vara kul som ridskoleryttare att sedan få avancera vidare till lite sportigare hästar, som bjuder på andra utmaningar än svårigheten att hålla hästen i galopp... Även om man inte elitsatsar så vill man väl få möjlighet att utveckla sin ryttarkänsla.

Kan säkert hända att det finns ridskolor som tänker mer på det sättet, jag kan ju bara tala för det jag vanligtvis ser, vilket är ryttarna när de kommer och provrider hos mig.

Vilka instruktörer man än rider för så sitter man ju ändå på den viktigaste läraren;)
 
Där går nog våra uppfattningar isär. Eller så har vi olika definition av känslig.

Det allra vanligaste problemet brukar vara sitsen. man har kunnat sitta i lite bakvikt på hästarna man brukar rida och haft råd att komma efter hästen ibland. Man har fått instruktionen att räta upp sig om hästen bockar eller blir pigg. Vilket i sig inte är fel, men om man kommer från bakvikt och rätar upp sig på en känslig och pigg häst, så bygger man spänning istället, och det brukar bli stökigt.
Sen handen, man är van att kunna hålla i sig i tygeln, eller att hästen har så lite bjudning att det inte gör någon skillnad om tygeln hänger. När man kommer på en känslig häst går det väldigt fort om man låter tygeln hänga (ifall man inte är väldigt duktig på att jobba med sitsen i alla fall), men blir också studsigt och spänt om man håller fast hårt och okänsligt med båda händerna.

Jag förstår att man måste få lära sig rida på väldigt stabila hästar från början. Men det skulle nog vara kul som ridskoleryttare att sedan få avancera vidare till lite sportigare hästar, som bjuder på andra utmaningar än svårigheten att hålla hästen i galopp... Även om man inte elitsatsar så vill man väl få möjlighet att utveckla sin ryttarkänsla.

Kan säkert hända att det finns ridskolor som tänker mer på det sättet, jag kan ju bara tala för det jag vanligtvis ser, vilket är ryttarna när de kommer och provrider hos mig.

Vilka instruktörer man än rider för så sitter man ju ändå på den viktigaste läraren;)

Du skulle nog behöva se lite fler ridskolor, tror jag. Gör man som du beskriver, håller hårt och spänt i tyglarna, eller låter tyglarna hänga - då går det precis som du beskriver väldigt fort väldigt snabbt på våra känsligare ridskolehästar. Eller, troligare, om man håller hårt i tyglarna och allra helst klämmer med benen samtidigt, då står våra känsligare hästar på bakbenen. De hästarna går förstås inte med nybörjare, det skulle kunna bli farligt.

Med tiden brukar även de känsliga hästarna lära sig att gå med nybörjare, de lär sig sortera sina ryttare efter några år - men det kan ju gott ta 4-5 år innan en känslig häst har kommit så långt i sin utbildning och rutin att den kan göra ett bra jobb med nybörjare. Det tar lång tid att bli en bra ridskolehäst, oftast blir de bättre ju äldre de blir, och kan gå med flera sorters ryttare.

Jag håller med om att hästen är den bästa läraren, så om en ridskola vill behålla sina duktigare elever, då måste man ha hästar till det. Annars tappar man dem, de vill ha något roligare att rida, och köper kanske egen häst istället. Det kan ju tänkas att det är de ryttarna som hamnar hos dig: de som ridit på ridskolor med stora begränsningar i hästmaterialet, så om man vill sitta på något sportigare får man köpa egen. Ryttarna från ridskolor med sporthästar ser du inte, för de rider ju kvar på sin ridskola.
 
Den enda ridskola som jag känner till nuförtiden köper mkt holländska importer.

Lizzie. Varför inte köpa en vuxen fin märr o ta föl. Jag tror att man inte jämför lika mkt för var bebis är ju unik.
Fölston är nästan gratis om de inte lämnat kanonavkommor.

Jag tänker på dig ofta o är oerhört tacksam för var dag som mitt föl är friskt. En ynnest.
Inget är självklart.
Kramar
 
Tycker du ska köpa en sådan häst du vill ha, varför ska man slösa tid och energi på en häst som har kroppen i mot sig bara för att man är hobby ryttare nä det ska vara roligt att ha häst och då tror jag på att köpa en häst som passar det man vill syssla med.

Sitter själv på en egen uppfödning som några erbjöd ganska bra för som yngre men nä han har fått stanna hos mej och jag kunde inte fått en roligare häst.
Nu är han 10 år och inte tävlade så det är ingen som bjuder längre:p.
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 676
Senast: cirkus
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 121
Senast: Fenestra
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 923
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp