"Fint" SWB - inget för en hobbyryttare??

Om bara proffs och elitryttare fick ha hästar i Sverige skulle ju hästnäringen dö ut.

Det finns massor med bra hästar som bara skrotar i hagen år efter år - Det är ju lite synd kan man tycka. Men att någon som skapar möjligheter för sin fina häst och som utnyttjar dess potential även om de inte fixar ridningen själva, inte skulle få ha fina hästar eftersom de är hobbyryttare är knasigt.
Skit i nej-sägarna. Hästvärlden är full av missunnsamma människor tyvärr.
 
Bra tips! :)

Nu ska jag slicka mina sår. För tillfälle så jämför jag alla föl med det som jag precis förlorat. Så jag ska avvakta till nästa höst - och så ska jag spara ihop en hög med pengar :angel:

/Lizzie
Klart du ska ha en fin häst! Varför inte liksom? Folk har kommentarer om allt, det spelar ingen roll hur man gör.

På tal om temperament så finns det fortfarande många fina hästar med kapacitet som inte är alltför elektriska och som kan fungera bra både till hobbyryttare och för den som vill tävla. Alla är inte överkänsliga. Jag brukar själv skämta om mina hästar och kalla dem ridskolehästar (pga deras temperament) och då är det inte frieserkorsningen jag talar om utan om mina swb.
 
Den enda ridskola som jag känner till nuförtiden köper mkt holländska importer.

Lizzie. Varför inte köpa en vuxen fin märr o ta föl. Jag tror att man inte jämför lika mkt för var bebis är ju unik.
Fölston är nästan gratis om de inte lämnat kanonavkommor.

Jag tänker på dig ofta o är oerhört tacksam för var dag som mitt föl är friskt. En ynnest.
Inget är självklart.
Kramar

Jag har inte plats för hur många hästar som helst ;). Mitt sto får vara kvar även om hon inte visar sig ridbar - då får hon bli sällskapshäst till en yngre förmåga - och så har jag min fina lilla shettis.

Ska jag ta föl igen - då har jag inte problem med att få tag på meriterade ston - men om jag orkar gå i genom processen igen. De är en annan sak. Köper jag ett föl så har jag större valmöjligheter gällande stam, kön etc. Att få vara med från början är man ju ändå.

Den ridskolan jag går på har bara 3 storhästar - och det är inga slöa ridskolehästar... Men så tar de inte heller iemot några nybörjare heller.

/Lizzie
 
Det viktigaste är väl att man tar hand om sin häst. Tror mycket att avundsjuka ligger bakom om man köper en fin häst. Och hästen själv har inget behov av att tävla även om det är en häst avlad för tävling. Hästen bryr sig inte. Köp vilken häst du vill som passar plånboken.

Japp.

Däremot förstår jag inte om man upplever ett behov av en häst i 100.000kr-klassen om man har målsättningen att tävla lite LB eller möjligen LA.
Om man har pengarna och tycker om hästen så ska man självklart köpa den ändå.

Jag kan förstå uppfödare om de vill sälja till tävlingsinriktade och extra duktiga ryttare, för att meritera sitt företag.

Jag kan inte förstå personer som kritiserar andra för att ha köpt "för fin" häst.
Själv blir jag relativt ofta ifrågasatt för att jag skaffar "för dåliga" hästar och det är ju också galet.

Så länge hästägaren sköter sin häst och häst och ryttare är nöjda och glada så är det väl bra!
 
Det där har jag också fått höra.

Köpte min ponny som 1,5 åring och då undrade vissa vad jag skulle ha honom till.
Hobbyridning svarade jag och det svaret var ju godkänt då.
Sen nu i år när han har presterat bra på treårs och utställningar så har jag fått frågan om jag inte ska tävla honom och jag har svarat nej, sånt sysslar inte jag med. Då har dom undrat vad jag ska med hästen till, för det är ju synd att han bara blir riden i skogen när han är så fin.

Skittråkigt att höra sånt :(
Det ger mig dessutom dåligt samvete för att han bara ska ridas i skogen och då tänker jag att han kanske får det bättre hos någon annan som vill göra mer med honom. Men han är min bebis och stannar hos mig :love:
 
Det där har jag också fått höra.

Köpte min ponny som 1,5 åring och då undrade vissa vad jag skulle ha honom till.
Hobbyridning svarade jag och det svaret var ju godkänt då.
Sen nu i år när han har presterat bra på treårs och utställningar så har jag fått frågan om jag inte ska tävla honom och jag har svarat nej, sånt sysslar inte jag med. Då har dom undrat vad jag ska med hästen till, för det är ju synd att han bara blir riden i skogen när han är så fin.

Skittråkigt att höra sånt :(
Det ger mig dessutom dåligt samvete för att han bara ska ridas i skogen och då tänker jag att han kanske får det bättre hos någon annan som vill göra mer med honom. Men han är min bebis och stannar hos mig :love:

Som hon hästarna skulle bli lyckligare av att tävla? ;)

Min C hade flyttat till Californien och blivit tävlingshäst om jag inte köpt honom. Han hade säkert trivts där också, men jag är övertygad om att hans liv är jättebra som det är
 
Jag har en unghäst som jag fött upp själv som rör sig långt över genomsnittet. Henne säljer jag aldrig, oavsett hur mycket jag skulle bli erbjuden för henne. Hon är en familjemedlem och kan lånas ut till rätt person för att bli tävlad, men till salu blir hon endast om jag inte lever.
 
Som hon hästarna skulle bli lyckligare av att tävla? ;)

Min C hade flyttat till Californien och blivit tävlingshäst om jag inte köpt honom. Han hade säkert trivts där också, men jag är övertygad om att hans liv är jättebra som det är

Men det vet du väl, alla hästar blir deprimerade om dom inte får tävla :grin:
Tror faktiskt Dunder trivs bra i skogen :)
Å det är ju jag som ska rida honom, och äger honom, så jag gör vad jag vill med honom. Så drygt bara när folk ska lägga sig i och ska tycka en massa.
 
Som sagt Jantelagen som slagit in! Låter som avundsjuka! Självklart ska du kunna köpa dig en fin häst vad nu det är?

Min fyraåring som fick diplom ifjol är den mest okomplicerade häst jag har. Mitt ena sto, som visserligen är äldre, satt jag upp på och red själv i en stor öppen hage ner hon gått med föl ett par år.. Hon själv har blivit högt belönad på unghästtest i danmark, har en son som är godkänd hingst, en bror som går Grand Prix och en morbror som gått världscupen med placeringar. Hon är också hur okomplicerad som helst. Lite nerv/känslighet ja visst men en sådan som gör henne trots hennes 1.73 i mankhöjd mkt lätthanterad och lättriden. Däremot inte mkt flykt! Så man kan allt hitta välstammade "fina" hästar som även amatörer kan ha trevligt med. Får vi inte sålt vår Negro unge inom det närmsta så har jag skojat med gubben o sagt att vi får kastrera så får han ta honom som skogsmulle sen :D Du kan tänka folk kommer idiotförklara oss isf ;)
 
Däremot förstår jag inte om man upplever ett behov av en häst i 100.000kr-klassen om man har målsättningen att tävla lite LB eller möjligen LA.

Varför inte? Tävling är ju oavsett vilken nivå man rider på bara en väldigt liten del av den tid man tillbringar i sadeln på sin häst, o alldeles oavsett om man tävlar öht är det ju alltid roligt att rida en fin häst. En häst som hoppar bra är ju inte bara rolig på tävlingsbanan, den är rolig på träning också, och bra gång och ridbarhet har man ju glädje av varje gång man sitter på hästen, inte bara de där minutrarna på tävlingsbanan.
 
Japp.

Däremot förstår jag inte om man upplever ett behov av en häst i 100.000kr-klassen om man har målsättningen att tävla lite LB eller möjligen LA.
Om man har pengarna och tycker om hästen så ska man självklart köpa den ändå.

Jag kan förstå uppfödare om de vill sälja till tävlingsinriktade och extra duktiga ryttare, för att meritera sitt företag.

Jag kan inte förstå personer som kritiserar andra för att ha köpt "för fin" häst.
Själv blir jag relativt ofta ifrågasatt för att jag skaffar "för dåliga" hästar och det är ju också galet.

Så länge hästägaren sköter sin häst och häst och ryttare är nöjda och glada så är det väl bra!

Ska man köpa en häst som är inriden och klar för LB-LA då hamnar man nästan i prisklassen runt 100 000 kr.

Nu kommer jag inte ha råd att köpa ett föl för den summan. Men även om jag gör det (typ vinner på Lotto eller nåt) så behöver jag ju in tävla- det kan någon annan göra. Jag vill kunna TRÄNA och utveckla min ridning.

Att man kritiserar anda för val av kuse är nog den berömda avundsjukan som talar...

/Lizzie
 
Det där har jag också fått höra.

Köpte min ponny som 1,5 åring och då undrade vissa vad jag skulle ha honom till.
Hobbyridning svarade jag och det svaret var ju godkänt då.
Sen nu i år när han har presterat bra på treårs och utställningar så har jag fått frågan om jag inte ska tävla honom och jag har svarat nej, sånt sysslar inte jag med. Då har dom undrat vad jag ska med hästen till, för det är ju synd att han bara blir riden i skogen när han är så fin.

Skittråkigt att höra sånt :(
Det ger mig dessutom dåligt samvete för att han bara ska ridas i skogen och då tänker jag att han kanske får det bättre hos någon annan som vill göra mer med honom. Men han är min bebis och stannar hos mig :love:

Visst är det tråkigt att få höra ovanstående - och vad har folk för rätt att döma dig som ryttare. Det är inte alls säkert att hästen blir lyckligare av att tävlas. Och bara för att man rider i skogen så behöver inte det vara lika med att hästen inte rids ordentligt.

/Lizzie
 
Som sagt Jantelagen som slagit in! Låter som avundsjuka! Självklart ska du kunna köpa dig en fin häst vad nu det är?

Min fyraåring som fick diplom ifjol är den mest okomplicerade häst jag har. Mitt ena sto, som visserligen är äldre, satt jag upp på och red själv i en stor öppen hage ner hon gått med föl ett par år.. Hon själv har blivit högt belönad på unghästtest i danmark, har en son som är godkänd hingst, en bror som går Grand Prix och en morbror som gått världscupen med placeringar. Hon är också hur okomplicerad som helst. Lite nerv/känslighet ja visst men en sådan som gör henne trots hennes 1.73 i mankhöjd mkt lätthanterad och lättriden. Däremot inte mkt flykt! Så man kan allt hitta välstammade "fina" hästar som även amatörer kan ha trevligt med. Får vi inte sålt vår Negro unge inom det närmsta så har jag skojat med gubben o sagt att vi får kastrera så får han ta honom som skogsmulle sen :D Du kan tänka folk kommer idiotförklara oss isf ;)

Jag kan bli så otroligt trött på Jantelagen - varför kan man inte glädjas åt att det går bra för någon annan? Jag blir också mest upprörd över att folk tar sig rätten att bestämma hur jag ska agera. T ex fick jag flera gånger höra "gud vilket fint föl du fått, henne MÅSTE du sälja" - vadå måste!! När jag då påpekade att hon var tänkt att bli min nästa ridhäst så ojade sig folk över hur jag skulle orka med 3 hästar och VAD skulle jag ha så fin häst till som inte tävlar.

Nä, jag tävlar inte NU, men jag kanske vill göra det i framtiden...

Och så detta att definiera "fin häst" - när det gäller föl så handlar det om ett vackert föl med utstrålning och välstammad. Eftersom det är dressyren jag är intresserad av så är taktmässiga och luftiga gångarter ett kriterium, och icke att förglömma att mamma häst ska vara meriterad. Och för min del vill jag att det finns ett stabilt psyke, men en arbetsvilja. Ska man träna är det mycket lättare liksom ;)

Nu har jag inte hur stor plånbok som helst så jag kommer inte köpa ett i 100 000 krs-klassen - jag har andra saker som jag måste lägga pengar på också. Underhåll av gården t ex, men inser att minst 50 0000 kr, men helst mer, behöver jag skrapa ihop för att hitta ett lämpligt föl. Just nu så grämer det mig jag hade väldigt lågt livvärde på mitt föl, men det fanns inte med i min värld att hon skulle dö. Jag har precis betalat sista fakturan till stuteriet och fölis kostade mig, från tillverkning och fram till sin död, 75 000 kr. Livvärdespengarna som nu är insatta på ett sparkonto är 15000 kr. Så nu blir det till att spara ihop motsvarande summa... Men eftersom jag jobbar heltid, pluggar på halvfart och har två hästar så har jag ingen tid över till att sätta sprätt på pengar :p

Och din Negro är helt fantastisk :love: förresten det är alla dina föl!

/Lizzie
 
Apropå livvärde. När jag tecknade förs. för min unge o ville ha 50` i A1 var den jag ringde till tvungen att gå o fråga om det var ok. Det är ung. vad hon har kostat o jag vet att finare föl är värda det dubbla eller mer.

Jag hoppas att du hittar en kanonunge så småningom.

Var tog devisen vägen " Det kostar lika mot att ha en fin häst i stallet eller t o m mindre- frisk."
När det kommer till kritan är det bara avundsjuka människor som yppar att den är för fin... för Dig.
 
Som sagt Jantelagen som slagit in! Låter som avundsjuka! Självklart ska du kunna köpa dig en fin häst vad nu det är?
;)

Vilken intressant frågeställning! Min erfarenhet är dock inte att Jante är det största bekymret när det gäller hästfolk, utan snarare det motsatta problemet, brist på ödmjukhet. Jag skulle personligen aldrig sälja till en hobbyryttare som inte har en stor portion ödmjukhet och som inser sina egna begränsningar. Precis som man knappast är en bra chef utan viss självinsikt, är man inte heller någon god hästägare utan förståelse för hur man själv fungerar. Annars är det lätt hänt att allting blir hästens fel när något inte fungerar och att hästen börjar vandra runt.

Jag har själv sålt en väldigt fin häst till en duktig och insiktsfull hobbyryttare, men jag hade aldrig övervägt en person som enbart ville ha den som skogshäst, eller en som saknade mycket goda möjligheter att träna. Det finns så många bättre lämpade individer att välja på i så fall. Som agenten uttryckte det: "En talangfull häst förtjänar en bra ryttare". Varför ska man som uppfödare/ägare lägga ner stora pengar på att ta fram känsliga, begåvade och för tävling lämpade individer om de ändå blir stående i en hage halva vintern eller får en ryttare som sitter halvvägs på sniskan i svängarna?

Ett annat problem som jag tycker verkar vara ganska vanligt är att hobbyryttare (dressyr) gärna köper hästar med stora ("flashiga") gångarter som hen inte kan rida eller förvalta. Det är inte bara temperamentet som kan bli för mycket, utan även mekaniken. Där förstår jag inte hur man tänker som köpare. Varför slänga ut stora pengar på rörelser, när man inte kan rida avspänt på dem? Förmodlingen hade ryttaren haft bättre nytta och glädje av att lägga slantarna på sin egen förkovran och en häst man kan utveckla. En dressyrhäst med mindre gångarter, hög utbildning och bra balans borde vara ett bättre val för många, om jag får gissa.

Sedan är det ju väldigt subjektivt vad man menar med "fin" häst. 100' är en rätt normal summa för mig. Ett föl kostar ju 50', så en inriden bättre individ bör ligga mellan 100' och 120'. Man får inga exceptionella individer för de pengarna om man inte har rejält med tur.

Vad gäller TS: Bry dig inte om vad folk säger. Du fick köpa hästen, du var troligen beredd att betala bra för den och den är din, det är ett faktum och ingenting att diskutera. Det viktigaste för de flesta som säljer hästar är trots allt att hästen blir väl omhändertagen och att du har kul med den, varje dag.
 
Apropå livvärde. När jag tecknade förs. för min unge o ville ha 50` i A1 var den jag ringde till tvungen att gå o fråga om det var ok. Det är ung. vad hon har kostat o jag vet att finare föl är värda det dubbla eller mer.

Jag hoppas att du hittar en kanonunge så småningom.

Var tog devisen vägen " Det kostar lika mot att ha en fin häst i stallet eller t o m mindre- frisk."
När det kommer till kritan är det bara avundsjuka människor som yppar att den är för fin... för Dig.

När jag tecknade försäkringen så fick jag inte 50` i livvärde. De krävde då en klinikbesiktning (?!). Livvärde motsvarande betäckningskostnaderna var OK, men som du säger - det finns ju jättefina fölisar som är värda bra mycket mer än 50`.

Jag har också lärt mig en gång i tiden, att det är bäst för plånboken att köpa sig en bra häst, än en sämre. Då den som är bra har bättre driftkostnad än den som är sämre. Rent generellt alltså.

/Lizzie
 
@Hiddeous Du har absolut rätt i det som du skriver. Brist på ödmjukhet har jag sett många exempel på. För att utveckas i sin ridning behöver man ju inse sina begränsningar och ta hjälp av duktig tränare - i min värld är det självklart. Så är det dock inte för alla....

Och du har även rätt i att man inte får någon exceptionell häst för 100´ utan en tämligen normal.

Jag är en hobbyryttare som inser mina begränsningar, hatar dock skogsmulleridning, utan gillar att träna. Och då träna för bra tränare regelbundet. Mitt sto börjar bli till åren och vi får se hur det går att sätta igång henne nu när hon varit avställd i nästan två år. Går det bra så kommer jag köpa ett föl om typ ett år. Går det inte bra kan det bli en äldre individ.

Att jag betäckte mitt sto var inte för att "komma billigt undan" som några omkring mig tror. Då hade jag knappast haft sto och föl inackorderade på ett stuteri 5 mil hemifrån :angel:. Jag har ju fått mitt sto bedömt och hon hade något att tillföra aveln, dock trodde jag inte att det skulle vara en avkomma med wobblersyndrom :(.

Vid köp av ny liten pålla kommer det vara viktigt med taktmässiga gångarter - dock ej superflashiga - och bra egenbalans. Jag vill ju ha en häst som jag ska klara av att rida ;)

/Lizzie
 
En uppfödare som ämnar sälja sina ungar eller behåller dem till de är ca 4 år kan jag förstå vitsen med att visa så bra som möjligt både ekonomiskt o meriterande för sto o uppfödare.
Men annars...
Detta kom på tal häromdagen då en tränare menade att den fina 3åringen e. Connaisseur skull lämnas för tillridning o sen visning på ngt nästa år. Den är både inriden o körd.
Hästen ska ju dock inte säljas o det är en hobbyhäst som kommer dit den kommer.
Ägaren har varit med om detta tidigare, men då som ett Krav av uppfödaren, men vill nu bestämma själv.
 
Senast ändrad:
Vid köp av ny liten pålla kommer det vara viktigt med taktmässiga gångarter - dock ej superflashiga - och bra egenbalans. Jag vill ju ha en häst som jag ska klara av att rida ;)
/Lizzie

Ja, så skulle jag också ha gjort. Anledningen till att jag sålde min häst var just att den var lite för bra för den typ av ridning som jag tänkte ägna mig åt och rörde sig för mycket. Och även om han aldrig hade bett om att bli dressyrhäst tror jag att han ändå uppskattar stimulansen det innebär att tävla och träna. Men alla hästar är ju olika, som säljare försöker man nog att hitta både rätt köpare och "uppdrag" åt den specifika individen.
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 676
Senast: cirkus
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 121
Senast: Fenestra
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 923
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vårföräldrar 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp