Fjordingtråden

Jo, tjock är han. 😂 Men vi har inte gjort så mycket ännu så förväntar mig en transformering i sommar när bootcamp unghäst ridning börjar på riktigt 🥳

Grov?? Oj! Vad olika man kan tycka ändå 🤪

Tycker han är pinnsmal på benen, men har väl sett ett par större fjordingar med tjockare ben 😂
 
Ganska grov och tjock enligt mig 😁
Men inte världens bästa bild 😅

En kanske bättre bild. Men då kanske han är en mellan fjording då? Lite av de moderna och grova?? Ingen aning hur som så är han väldigt trevligt och piggelin.

Hans pappa är ju guda snygg i kroppen liksom 🙈 googla på Finslands Ringo vet ja 😍

Halle igen då i en lite bättre bild med vinterpäls 💃

20230120_103351.jpg
 
Får väl kalla den för den nymoderna 😁
Tycker de flesta man ser i Sverige är för grova med väldigt lågt ansatt hals.

Följer några utländska som är riktigt snygga, ädla, högresta med väldigt fin gång 😍
En sån vill jag ha 😁
Samma med Haflinger! De utländska i Danmark, Tyskland, Österrike och Holland är verkligen sååå fina👌🏻
Har sagt aldrig mer Haflinger men en sån (eller motsvarande fjording) hade varit kul.. kanske blir det en unghäst igen nån gång i framtiden ändå 😄
 
En kanske bättre bild. Men då kanske han är en mellan fjording då? Lite av de moderna och grova?? Ingen aning hur som så är han väldigt trevligt och piggelin.

Hans pappa är ju guda snygg i kroppen liksom 🙈 googla på Finslands Ringo vet ja 😍

Halle igen då i en lite bättre bild med vinterpäls 💃

Visa bifogad fil 115601
Den hingsten var riktigt fin i kroppen! Super läcker!

Jag tycker att din fjording ser rätt smäcker ut, om man tänker bort vinterpälsen? :)
 
En kanske bättre bild. Men då kanske han är en mellan fjording då? Lite av de moderna och grova?? Ingen aning hur som så är han väldigt trevligt och piggelin.

Hans pappa är ju guda snygg i kroppen liksom 🙈 googla på Finslands Ringo vet ja 😍

Halle igen då i en lite bättre bild med vinterpäls 💃

Visa bifogad fil 115601

Det är svårt med bilder, speciellt när han är så tjock och pälsig 😅
Skulle vara kul att se film under ryttare, det brukar ge en mer rättvis bild 😊
 
Ok, här kommer ett försök till jämförelse, har för mig att jag hade ännu bättre bilder, men de här får duga så länge. Jag har inte lyckats lära mig hur man lägger in flera bilder i samma inlägg, så här kommer första bilden.

111203 012.jpg
 
Nä, jag hittade inga bra exteriörbilder. Men här kommer iaf en bild på när hon var som allra tjockast (har för mig att hon vägde över 500 kg hos veterinären).

200911 012.JPG
 
Och här är hon det smalaste hon varit hittills (låt er inte luras av vinterpälsen, hon är på gränsen till mager och väldigt omusklad här).

IMG_3525.jpg
 
Vad roligt med en fjordingtråd! :love:

Jag kommer (förhoppningsvis) ta hem en fjording i höst och har börjat skriva ner en lista på allt som ska köpas in. Efterfrågar därför tips på täcken - vilka täcken har ni till era fjordigar som passar bra? Har hört att Börjes Himalaya ska vara rymliga runt bogen men vill helst köpa bra kvalitet från början.
 
Vad roligt med en fjordingtråd! :love:

Jag kommer (förhoppningsvis) ta hem en fjording i höst och har börjat skriva ner en lista på allt som ska köpas in. Efterfrågar därför tips på täcken - vilka täcken har ni till era fjordigar som passar bra? Har hört att Börjes Himalaya ska vara rymliga runt bogen men vill helst köpa bra kvalitet från början.

Det beror ju lite på hur hästen är byggd. Mitt sto som räknas som "nättare" har fungerat bra både i Bucas och Hööks täcken, medan min gamla valack som hade rejäl front bara kunde ha Hansbos täcken.
 
En kanske bättre bild. Men då kanske han är en mellan fjording då? Lite av de moderna och grova?? Ingen aning hur som så är han väldigt trevligt och piggelin.

Hans pappa är ju guda snygg i kroppen liksom 🙈 googla på Finslands Ringo vet ja 😍

Halle igen då i en lite bättre bild med vinterpäls 💃

Visa bifogad fil 115601

Jag skulle också säga en grövre variant med lite gracila ben. Eller tjock Men inte överfe.

Jag har en med mycket ben vilket gör att han ser grövre ut än en likadan med mindre ben.

Vi har två danska och en ”norsk”. Den norskas pappa är godkänd i alla tre länderna om jag minns rätt (@Habina kan hjälpa mig här).
Det har funnits och finns andra hingstar som också varit godkända i alla tre länderna vilket bevisar att det inte är en specifik typ per land. Är det en bra fjordhäst så är det det i flera länder.

Typen väljer du själv. En grövre variant kan ha lika mycket i typ-poäng som en som är ”nättare”.
 
Jag skulle också säga en grövre variant med lite gracila ben. Eller tjock Men inte överfe.

Jag har en med mycket ben vilket gör att han ser grövre ut än en likadan med mindre ben.

Vi har två danska och en ”norsk”. Den norskas pappa är godkänd i alla tre länderna om jag minns rätt (@Habina kan hjälpa mig här).
Det har funnits och finns andra hingstar som också varit godkända i alla tre länderna vilket bevisar att det inte är en specifik typ per land. Är det en bra fjordhäst så är det det i flera länder.

Typen väljer du själv. En grövre variant kan ha lika mycket i typ-poäng som en som är ”nättare”.

Haha, vad du förvirrade mig när du skrev "norsk". Men jag fattar hur du menar nu. Du har helt rätt, Trollfin 316 är godkänd även i Norge (N 2223) och Danmark (D 740). Han är född i Norge, blev Kåret 2006. Han gjorde två säsonger i svensk avel vill jag minnas, iaf godkändes han 2016 med 44 poäng. Han ägdes redan då av Höjgaards stuteri, men lånades in av en svensk uppfödare. Baserat på att han fick sina första avkommor i Danmark 2007 blir jag dock osäker på om han stått nåt i Norge?
 
Kruxet är att jag har bilderna på dator enbart. :(
Slänge du laddar upp bilder genom ”bifoga filer” så går det bara att lägga in en bild per inlägg. Du kan lägga in fler bilder om de finns på internet och du kopierar in bildens webbadress eller om du självmant gör någon form av kollage så det blir fler bilder i en sas.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 841
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp