Fjordingtråden

Haha, vad du förvirrade mig när du skrev "norsk". Men jag fattar hur du menar nu. Du har helt rätt, Trollfin 316 är godkänd även i Norge (N 2223) och Danmark (D 740). Han är född i Norge, blev Kåret 2006. Han gjorde två säsonger i svensk avel vill jag minnas, iaf godkändes han 2016 med 44 poäng. Han ägdes redan då av Höjgaards stuteri, men lånades in av en svensk uppfödare. Baserat på att han fick sina första avkommor i Danmark 2007 blir jag dock osäker på om han stått nåt i Norge?

Jag vet faktiskt inte heller om han stått något där. Tack för mer info iallfall. Min tanke var att visa på att de tre länderna i det stora hela inte är så olika. En bra häst är det i alla tre länder. Han är ju inte heller den enda som blivit godkänd i alla tre länder.

Man får, som med allt annat titta på individen och veta var man ska leta. Om man letar efter en häst av viss typ bör man kanske fråga sig för eller åka på stora event för att få lite koll. På dessa event är det också många individer som är till salu, eller alla är det för rätt pris, och jobba efter det.
Att åka till ett annat land för att få tag på en sådan eller en sådan häst är nog fel väg att gå, tänker jag. De individerna finns överallt och du behöver inte åka lika långt eller importera.

Många har en förutfattad mening om att de har bättre hästar i det grannlandet, eller i det andra och att vi har lite halvdana här i Sverige. Men givetvis är det inte så.

Om jag ska sticka ut hakan och generalisera skulle jag snarare säga att vi är sämre på att matcha våra hästar och när vi så kommer utomlands med dem är de ofta lite för tunga och omusklade för att visa sig på rätt sätt.

Men, vi har också bevis på det motsatta där hingstar i grannländerna prisats högt, kommit hit och inte fått alls samma poäng och fina kritik. Där vi inte tycker de räcker till ordentligt. Vi skulle alltså säga i just de fallen att vi har högre krav än grannländerna. Så.......... allt är inte svart och vitt, är min poäng.
 
Idag red jag en lång tur. Ca 1,5 timmar totalt.
Mycket skritt men också små sträckor med trav. Min lilla kille på knappt 4 år travade först. 😍🙏

20230403_160623.jpg
 
Idag tömkörde vi. Å andra ryttaren i stallet red den andra fjordingen. Jag travade även i tömkörningen och sprang bakom Halle. Han har blivit så duktig, att springa bakom honom i början gick inte. Men nu går det superbra.

Vi fick även testa på att ha andra fjordingen galopperandes förbi oss som ett test för att se om han lyssnar och det gjorde han så bra så. 🙏🤩

Imorgon blir det vila för prinsen. ♥️

(Och ja, han är rund om magen vi jobbar på det. 🤪)

20230404_131704.jpg
 
Jag och Ariel var ute på upptäcktsfärd igår. Vi red till cykelbanan, det behövs lite hållbarhetsträning nu när vi ska börja komma igång. Blev en alldeles lagom runda på drygt 3 km. Joggade en del i trav, men mest skritt.

9FAF0B3B-FF68-4CB0-B211-65F0FA033802.jpeg


Har anmält till två kurser i sommar, det ska bli så roligt att äntligen komma igång och träna igen. :)
 
Vad skulle ni säga att en fjordhäst kat C, född 2009 ligger prismässigt?
Fått ett föl. Polsk import.
Grundutbildad.
 
Hm! Det vet jag faktiskt inte. Höjer det eller sänker värdet tänker du?

Det sänker värdet rejält om de inte har gröna papper, då det dels kanske inte är godkänd stam (eller kanske t.o.m. okänd stam så det inte är en fjordhäst) och dels gör att man inte får vara med på fjord-SM (även om alla inte har den ambitionen har jag träffat på flera som upptäckt efter köp att hästen inte får vara med och det är trist när ägaren tänkt att vara med om x år).
 
Blev ett kort dressyrpass idag. Ariel är fortsatt seg och jag är lite nojig att det är för att hon får för lite foder. Men snart kommer gräset och då behöver hon vara smal. Alltid en svår balansgång…

Vi jobbade bara en kvart på banan, mest fokus på snabba reaktioner i övergångarna. Lite ovant med en 20x40-bana, men det finns större ridbana en framskrittning bort, så det funkar. :)
 
Är tokförkyld och har ingen ork. Blev en skrittrunda ute i går. Fick lov att vända då vi inte tog oss förbi ”lerhålet”. Det var till hälften täckt av snö och is och jag ville inte chansa. Så vi vände hem och avslutade med ett par varv på utebanan. Pigg häst så galoppen var inget problem.

Tog en annan väg på uteritten i dag ( hade bara tänkt skritta) men pigg häst så det blev galopp genom skogen ändå. Det är så kul att rida ut på denna lilla dam! Har inte varit så aktiv med kameran tyvärr!
 
Vi red på ett nytt ställe idag. Halle är så duktig. Framåt och positiv till nya saker.
Han börjar lära sig vikthjälperna nu också. Bättre för varje gång. Finns många fina milslånga ridvägar här och jag är så lycklig att det finns både skog och ridväg.

Hehe, idag missade vi att en gubbe satt i trädgården och solade. Halle bah 😱 men sen efter en sekund så släppte han det. 🥰
Imorgon får han vila.

20230410_150840.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 899
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 405
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 980
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp