Fjordingtråden

@Darbhanga har fina sportiga fjordhästar. Tyvärr är hon inte aktiv här längre men har en blogg om sina fjordingar.
Många år sen jag skrev här men fick en notis så slänger in några bilder. :) Denna har fått 9 på typ och är av den sportigare modellen enligt de domare som dömt henne exteriört trots att hon har en "gammal stam".
 

Bifogade filer

  • b1.jpg
    b1.jpg
    295,4 KB · Visningar: 215
Sålde min häst 2017 och har sedan dess inte ridit ordentligt. Tog några lektioner på en ridskolan 2019 men det rann ut i sanden.
Idag fick jag hoppa in på en avbokad ridlektion, på min dotters favorithäst på ridskolan. En super trevlig fjordhäst!
Jag var inte alls så ringrostig som jag trodde! Jag hängde med i alla gångarter och hittade en trevlig form på ponnyn.
Det var så roligt! :love:
 
Helt euforisk efter kvällens lektion. Vi skulle ha markarbete men de andra tjatade sig till hoppning. Ariel var så glad, så glad! Hon älskar verkligen att hoppa.

Vi hoppade på volt, vilket alltid varit svårt för henne (ffa galoppera på böjt spår), men jag fick till ett bra tempo i galoppen och då blev det lätt ändå. Så roligt! Känns som att galoppen verkligen blivit bättre senaste åren.

Nu längtar jag ännu mer efter sommarens hoppkurs. Ska kanske vara med på lite terränghoppning också…
 
Sen har jag ju äran att ha denna underbara kille här för en tid. Han har fått 10 på typ.

Detta bevisar egentligen det jag sagt om olika länder och olika modeller. Detta är ju en hingst där de norska domarna "go nuts over" och de allra flesta här är nog överens om att det är en sportig modell.

Det är alltså inte förunnat de danska individerna att vara sportiga. Denna är dock en svensk produkt och resultatet av bra avel av duktiga människor.

Men, som vanligt, även denna fina hingst måste hållas i rätt hull för att kunna röra sig sportigt och se sportig ut. Vilket han ju är.

Vad var det, 5-8 % övervikt på en d-ponny gjorde att dressyrdomare såg skillnad och dömde färre poäng (de visste inte att de ena gången var övervikt och andra i rätt hull).
På en d-ponny pratar vi om endast ca 20 kg övervikt! Vilken fjordhäst går INTE runt med 20 kg övervikt, eller mycket mycket mer?

Så kul att se honom hos dig och att han fått flytta sig lite och få chansen så högt upp i landet.
 
Jag har en lite "otäck" tanke kring överhull och spinner vidare på @Efwa s inlägg. Mitt sto har väldigt lätt för att lägga på sig, men då hon inte får fettnacke utan mest får stor mage, så har jag nöjt mig med att banta varje vinter så hon är i normalhull till nästa sommar.

En kompis till mig har ett halvblod som också lägger på sig på samma vis och vi skrattar varje sommar åt att den hästen slutar galoppera för att magen tar emot. Dvs sommartid går det knappt att galoppera rakt fram på hästen.

Nu är Ariel smalare än nånsin. Hon ser inte snygg ut (dvs i utställningsskick) utan rätt kantig. Vill inte ens fota för att jag tycker hon ser så bedrövlig ut (men fortfarande i normalhull egentligen). På gårdagens träning hade vi inga som helst problem med hennes svåraste övning; galoppera på volt. Jag har, ända sedan jag börjat rida efter fölningen, tyckt att galoppen blivit starkare. Men tänk om det är så "enkelt" att hon nu inte har en massa extra att släpa runt på och hon därmed kan ta ut rörelsen mer? Att det är hennes övervikt som gjort att galoppen varit svår att få till.

Vi får se hur jag upplever henne i sommar, håller på och ser över möjligheten att hon inte går på bete, utan är kvar i vinterhagen med min misstänkta IR-ponny.
 
Jag har en lite "otäck" tanke kring överhull och spinner vidare på @Efwa s inlägg. Mitt sto har väldigt lätt för att lägga på sig, men då hon inte får fettnacke utan mest får stor mage, så har jag nöjt mig med att banta varje vinter så hon är i normalhull till nästa sommar.

En kompis till mig har ett halvblod som också lägger på sig på samma vis och vi skrattar varje sommar åt att den hästen slutar galoppera för att magen tar emot. Dvs sommartid går det knappt att galoppera rakt fram på hästen.

Nu är Ariel smalare än nånsin. Hon ser inte snygg ut (dvs i utställningsskick) utan rätt kantig. Vill inte ens fota för att jag tycker hon ser så bedrövlig ut (men fortfarande i normalhull egentligen). På gårdagens träning hade vi inga som helst problem med hennes svåraste övning; galoppera på volt. Jag har, ända sedan jag börjat rida efter fölningen, tyckt att galoppen blivit starkare. Men tänk om det är så "enkelt" att hon nu inte har en massa extra att släpa runt på och hon därmed kan ta ut rörelsen mer? Att det är hennes övervikt som gjort att galoppen varit svår att få till.

Vi får se hur jag upplever henne i sommar, håller på och ser över möjligheten att hon inte går på bete, utan är kvar i vinterhagen med min misstänkta IR-ponny.

Det kan mycket väl vara så som du säger, att hullet är din värsta fiende. Framförallt med tanke på undersökningen som gjordes och att 20 kg kan påverka.
Det påverkade ju inte bara röresleapparaten utan återhämtning, hjärtfrekvens, syreupptag och massa annat.

Som princip är jag emot allt överhull och att låta de gå upp under perioder för "att ta av" när man börjar träna. Det är bara att fodra upp när man börjar träna. Detta har jag aldrig haft problem med.
Enda gången är inför betäckningssäsong.

Den äldsta av våra ser alltid kantig ut när han är i rätt hull. Tyvärr gör det också att folk tycker han ser mager ut. Han har dessutom en mage som petar ut på sidorna snarare än nedåt vilket gör att hans revben är mycket tydligare när han är i rätt hull än de andra två.
Men, som han rör sig då! Det är en helt annan häst rörelsemässigt och då har han ju redan gångarter från början.

Det i sig blir ett problem. På dressyrtävling vill man ha rätt hull så han rör sig bättre men med kompanjonen på ryggen ser det mer oproportionerligt ut än om kompanjonen red en av de mindre hästarna.

På utställning måste vi hålla honom i lite högre hull av just den anledningen. Det är väldigt svårt. Man har också svårt att se skillnad på muskler och fett på honom. Att känna är det enda sättet.
 
Det kan mycket väl vara så som du säger, att hullet är din värsta fiende. Framförallt med tanke på undersökningen som gjordes och att 20 kg kan påverka.
Det påverkade ju inte bara röresleapparaten utan återhämtning, hjärtfrekvens, syreupptag och massa annat.

Som princip är jag emot allt överhull och att låta de gå upp under perioder för "att ta av" när man börjar träna. Det är bara att fodra upp när man börjar träna. Detta har jag aldrig haft problem med.
Enda gången är inför betäckningssäsong.

Den äldsta av våra ser alltid kantig ut när han är i rätt hull. Tyvärr gör det också att folk tycker han ser mager ut. Han har dessutom en mage som petar ut på sidorna snarare än nedåt vilket gör att hans revben är mycket tydligare när han är i rätt hull än de andra två.
Men, som han rör sig då! Det är en helt annan häst rörelsemässigt och då har han ju redan gångarter från början.

Det i sig blir ett problem. På dressyrtävling vill man ha rätt hull så han rör sig bättre men med kompanjonen på ryggen ser det mer oproportionerligt ut än om kompanjonen red en av de mindre hästarna.

På utställning måste vi hålla honom i lite högre hull av just den anledningen. Det är väldigt svårt. Man har också svårt att se skillnad på muskler och fett på honom. Att känna är det enda sättet.

Ja, Ariel är nog rätt lik honom (men har aldrig tidigare varit såhär smal), hon skulle definitivt inte få en nia på typen om jag visade henne nu, kanske inte ens en åtta.

Men jag tänker att jag ska inte visa henne mer och hon mår bättre såhär, så då får det vara ”fult” helt enkelt. Ska bara vänja om ögonen. ;)
 
Apropå överhull, hur gör man för att få bort lite övervikt? Hur mycket borde ett sto på 1.39 väga på ett ungefär? (Hon är något överviktig enligt vet. besiktningen).

Jag räknade på hennes foderstat, men jag behöver ju veta hennes normalvikt för att få det rätt. Nu räknade jag på 400 kg (viktmåttbandet säger att hon vägen ca 440 kg nu) och hon överskrider energivärdet lite grann enbart på den mängd hösilage som hon får (har fortsatt med samma mängd på 7.5 kg men jag vet ju inte analysvärdena på det gamla hösilaget). Proteinvärdet hamnade ganska exakt på 100% så det finns ju inget behov av lucernet heller (hon stod på hösilage, lucern, betfor, korn, vetekli och mineraler och jag tog bort allt utom hösilage, lucern och mineraler). Ska jag ta bort lite hösilage med? Ökar på motionen förstås också.
 
Apropå överhull, hur gör man för att få bort lite övervikt? Hur mycket borde ett sto på 1.39 väga på ett ungefär? (Hon är något överviktig enligt vet. besiktningen).

Jag räknade på hennes foderstat, men jag behöver ju veta hennes normalvikt för att få det rätt. Nu räknade jag på 400 kg (viktmåttbandet säger att hon vägen ca 440 kg nu) och hon överskrider energivärdet lite grann enbart på den mängd hösilage som hon får (har fortsatt med samma mängd på 7.5 kg men jag vet ju inte analysvärdena på det gamla hösilaget). Proteinvärdet hamnade ganska exakt på 100% så det finns ju inget behov av lucernet heller (hon stod på hösilage, lucern, betfor, korn, vetekli och mineraler och jag tog bort allt utom hösilage, lucern och mineraler). Ska jag ta bort lite hösilage med? Ökar på motionen förstås också.

Lågfrekvent motionsätt är fettbrännande, det vill säga lugnt trav länge. Nu har vi unghästar men vi travar minst 2-4 kilometer i lugn trav med dem och vagn. Vilket jag tycker är väldigt lite.

Vi börjar ofta väldigt lågt inför säsongen 1 minut trav och 30 minuter skritt. När säsongen står som högst (ca 2-3 månader senare. Det går snabbt framåt) är vi uppe i närmare 1 timme trav i 10-minutersintervaller med ca 5-10 minuters skritt mellan.
En femåring borde klara av detta då schemat är gjort för 4-åriga halvblod.

Jag skulle säga att en häst i den storleken ligger mellan 350-400 kg. Min som var 138,6 cm vägde 426 när han var fulltränad och var ändå lite överviktig, skulle säga mellan 20-30 kg övervikt.

Lucernet verkar ju onödigt om du ligger på rätt med bara hö/hösilage.

Vi har hö (9,5 kg/häst och dag) och ca 5 dl lucern eftersom proteinet inte är helt ok i höet. Sedan har jag kli för fosfor och betfor som smaksättare, typ 1/2 dl. De enda mineraler jag behöver utöver detta är selen.

Våra går alltså på endast grovfoder vilket jag tror också är det bästa för hullet. Det verkar hålla dem på en annan balans i hull tycker jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 009
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 156
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 113
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp