Bukefalos 28 år!

Fjordingtråden

Innan han blev lite för smal.
20221205_091458.jpg
 
Problemet är inte rasen Fjordhäst utan att man som flera nämnt i tråden att man matas med tjocka hästar på sociala medier. Samt kanske att vi människor förmänskligar hästarna och deras hull och jämför med oss själva...
Vanliga dressyrhästar tycker jag också har blivit knubbigare på senare år.
Även om hästar av alla raser såklart kan vara överviktiga så är det ju ändå skillnad på hur lättfödda de är. Det är klart att det blir olika svårt att balansera hull vs tuggtid tex för en lättfödd häst, ”normalfödd” eller svårfödd.

Mitt halvblod har tex blivit lite småtjock när hon vilat efter att jag skadade mig, men jag vet att det ordnar sig på nolltid bara hon kommer i normalt arbete igen. Inget jag ens behöver oroa mig över.
 
Jag skrev tidigare om en fjordhäst som fanns i verksamhet, de valde att inte sälja trots allt. Jag red hästen i veckan och blev blixtförälskad men vi kom aldrig så långt som att diskutera pris innan de valde att backa.
Jag hade redan i huvudet köpt hästen.. :angel:

Jag har en väldig förkärlek till fjordhästar och skulle gärna köpa en till mig och dottern. Men det verkar mest säljas åringar?
Jag kollar annonser varje dag men väldigt skralt när det kommer till fjordhästar.
Ja, de är sällsynta!
Jag var för sent på bollen på flera stycken och började tom fundera på om jag skulle köpa en från Danmark för 90000 danska kronor ( det var förstås helt orimligt!) eller ändå köpa en unghäst ( men har inte kunskapen för det). Bestämde mig till sist för att reservera Mariella osedd och åka 75 mil för att hämta henne. Har inte ångrat det en sekund!

Annars är ett tips att höra av er till Taffsnäs och se om de har någon kvar att hyra ut efter sommaren.
 
Ja, de är sällsynta!
Jag var för sent på bollen på flera stycken och började tom fundera på om jag skulle köpa en från Danmark för 90000 danska kronor ( det var förstås helt orimligt!) eller ändå köpa en unghäst ( men har inte kunskapen för det). Bestämde mig till sist för att reservera Mariella osedd och åka 75 mil för att hämta henne. Har inte ångrat det en sekund!

Annars är ett tips att höra av er till Taffsnäs och se om de har någon kvar att hyra ut efter sommaren.
Ja jag var inne och läste lite på deras hemsida och det skulle kunna ha varit ett alternativ om det bara var till mig. Men dottern skulle bli oerhört ledsen över att behöva lämna tillbaka en häst. Så vill helst av allt köpa en :)
 
Igår och idag har jag ridit ut på Ariel. Hon hade halvdan motor igår och idag när vi hade sällskap slog hon på snigel-farten. :(

Det är så tråkigt att hon inte tycker uteritter med sällskap är skoj, inte ens att vi gick på ett nytt ställe eller var på hemväg gjorde nån skillnad. Börjar noja över att hon inte får tillräckligt med energi för att orka.

Ska nog kika på vad hästsverige anser att hon ska äta nu.
 
Jag har en liten undran nu när ni skriver om tjocka fjordingar. Jag har en valack som är 21 år och väldigt matglad. Han var halt i somras på 3 ben. Sen oktober har han varit igång men bara skritt och lite trav. Han går på fri tillgång och blivit bara större och större under vintern. Nu vet jag inte vad jag ska göra åt honom. Jag har inte möjlighet att begränsa maten och inte heller rida honom mer då han inte håller för det. Är det bara att inse att han är och alltid kommer vara alldeles för tjock eller finns det något jag kan göra?
 
Jag har en liten undran nu när ni skriver om tjocka fjordingar. Jag har en valack som är 21 år och väldigt matglad. Han var halt i somras på 3 ben. Sen oktober har han varit igång men bara skritt och lite trav. Han går på fri tillgång och blivit bara större och större under vintern. Nu vet jag inte vad jag ska göra åt honom. Jag har inte möjlighet att begränsa maten och inte heller rida honom mer då han inte håller för det. Är det bara att inse att han är och alltid kommer vara alldeles för tjock eller finns det något jag kan göra?
Du menar, inse att du riskerar livet av honom och att det är bäst att förbereda sig på fång?

Du måste begränsa maten om du inte kan motionera (handhästa, springa bredvid vagn, joggingturer). Kan du verkligen inte ge givor, så kan det funka att byta till halm (helst i småmaskigt hönät) och en extremt liten högiva + proteintillskott 2ggr per dag. Det finns också sätt att förbättra hagen för att uppmuntra till rörelse.

Varför var han halt? Vad säger hovis om hans hovar i dagsläget?
 
Du menar, inse att du riskerar livet av honom och att det är bäst att förbereda sig på fång?

Du måste begränsa maten om du inte kan motionera (handhästa, springa bredvid vagn, joggingturer). Kan du verkligen inte ge givor, så kan det funka att byta till halm (helst i småmaskigt hönät) och en extremt liten högiva + proteintillskott 2ggr per dag. Det finns också sätt att förbättra hagen för att uppmuntra till rörelse.

Varför var han halt? Vad säger hovis om hans hovar i dagsläget?
Jag vet inte varför han var halt, hade ut veterinär men eftersom det var på 3 ben kunde dom säga nå mer. Sen var han plötsligt bra och inte visat hälta nå mer . Har pratat med hovslagare och de ser inga tecken på fång. Det jag kanske kan göra är begränsa maten under dagen men det hjälper nog inte då han antagligen skulle äta mer under natten. Det har blivit en ond cirkel, jag vill bara hans bästa och vet att han inte mår bra att vara så tjock. Samtidigt trivs han väldigt bra i hagen och har många hästkompisar så jag vill helst inte flytta honom. Men något måste ändras på, som det är nu kommer jag inte våga ha honom på bete i sommar.
 
Jag vet inte varför han var halt, hade ut veterinär men eftersom det var på 3 ben kunde dom säga nå mer. Sen var han plötsligt bra och inte visat hälta nå mer . Har pratat med hovslagare och de ser inga tecken på fång. Det jag kanske kan göra är begränsa maten under dagen men det hjälper nog inte då han antagligen skulle äta mer under natten. Det har blivit en ond cirkel, jag vill bara hans bästa och vet att han inte mår bra att vara så tjock. Samtidigt trivs han väldigt bra i hagen och har många hästkompisar så jag vill helst inte flytta honom. Men något måste ändras på, som det är nu kommer jag inte våga ha honom på bete i sommar.
Många hästar kan inte gå på bete eller ha fri tillgång utan att äta sig sjuka, så du behöver nog fixa en annan lösning om han inte ska få gång.
 
Jag har en liten undran nu när ni skriver om tjocka fjordingar. Jag har en valack som är 21 år och väldigt matglad. Han var halt i somras på 3 ben. Sen oktober har han varit igång men bara skritt och lite trav. Han går på fri tillgång och blivit bara större och större under vintern. Nu vet jag inte vad jag ska göra åt honom. Jag har inte möjlighet att begränsa maten och inte heller rida honom mer då han inte håller för det. Är det bara att inse att han är och alltid kommer vara alldeles för tjock eller finns det något jag kan göra?

Varför kan du inte begränsa maten? Går han på lösdrift med fri tillgång?
 
Många hästar kan inte gå på bete eller ha fri tillgång utan att äta sig sjuka, så du behöver nog fixa en annan lösning om han inte ska få gång.
Sant! Min fjorda går inte på regelrätt bete, går antagligen kvar i sin vinterhage vilket är ett bra år för väl mycket ändå. Ett sämre år handbetar jag där det finns frodigt gräs,hon står sig på lite helt klart.
 
Ja precis, han går med islandshästar som behöver fri tillgång. Jag skulle kunna begränsa maten under dagen, men då måste han gå i en mindre hage själv. Men som sagt tror jag att han skulle bara äta mer under natten om han inte äter så mycket under dagen.
Här är en bild från juni 2021 när han var som smalast och en från mars i år.
 

Bifogade filer

  • GridArt_20230416_095828888.jpg
    GridArt_20230416_095828888.jpg
    394,9 KB · Visningar: 170
Ja precis, han går med islandshästar som behöver fri tillgång. Jag skulle kunna begränsa maten under dagen, men då måste han gå i en mindre hage själv. Men som sagt tror jag att han skulle bara äta mer under natten om han inte äter så mycket under dagen.
Här är en bild från juni 2021 när han var som smalast och en från mars i år.

Jag förstår. Det går inte att skaffa en medryttare som skulle kunna gå promenader/rida eller göra något aktivt med hästen de dagar du inte kan? :)

Jag rider Halle exempelvis ca 2-3 dagar per vecka och resterande går vi promenader eller gör löslongering, tömkörning mfl. Tips om man inte har häst som håller för ridning. ♥️
 
Jag förstår. Det går inte att skaffa en medryttare som skulle kunna gå promenader/rida eller göra något aktivt med hästen de dagar du inte kan? :)

Jag rider Halle exempelvis ca 2-3 dagar per vecka och resterande går vi promenader eller gör löslongering, tömkörning mfl. Tips om man inte har häst som håller för ridning. ♥️
Ja det är ju ett alternativ. Tack för alla tips och råd. Allt jag vill är att Simson ska må bra och att vi förhoppningsvis har många år kvar tillsammans.
 
Jag vet inte varför han var halt, hade ut veterinär men eftersom det var på 3 ben kunde dom säga nå mer. Sen var han plötsligt bra och inte visat hälta nå mer . Har pratat med hovslagare och de ser inga tecken på fång. Det jag kanske kan göra är begränsa maten under dagen men det hjälper nog inte då han antagligen skulle äta mer under natten. Det har blivit en ond cirkel, jag vill bara hans bästa och vet att han inte mår bra att vara så tjock. Samtidigt trivs han väldigt bra i hagen och har många hästkompisar så jag vill helst inte flytta honom. Men något måste ändras på, som det är nu kommer jag inte våga ha honom på bete i sommar.

Det trista svaret är att han behöver flyttas till ett ställe med mindre fodergivor. Det går inte att motionera en häst smal om den samtidigt får i sig minst dubbla energibehovet. :(
 
Som en fortsättning på bantningsdiskussionen funderar jag på att ha kvar mina hästar i vinterhagen hela sommaren. Behöver checka av med stallägaren hur rutinen ser ut (misstänker att hon inte kan ha hästarna där alla dagar), med underhåll och dylikt. Hon sa i förbifarten att hö inte ingick sommartid, men det står i kontraktet, så jag hoppas att hon menade att fodring inte ingick. Tänker att de kan gå och pilla gräs i hagen och sen få en högiva när jag kommer dit.
 
Som en fortsättning på bantningsdiskussionen funderar jag på att ha kvar mina hästar i vinterhagen hela sommaren. Behöver checka av med stallägaren hur rutinen ser ut (misstänker att hon inte kan ha hästarna där alla dagar), med underhåll och dylikt. Hon sa i förbifarten att hö inte ingick sommartid, men det står i kontraktet, så jag hoppas att hon menade att fodring inte ingick. Tänker att de kan gå och pilla gräs i hagen och sen få en högiva när jag kommer dit.

Jag har alltid mina hästar i vinterhagarna. De får hö hela sommaren och hagarna är för små och skog för att kunna ge något gräs. Möjligen så jag kan sänka givan med 1 kg men inte alltid.

För mig finns inte alternativ till begränsad giva och uträknad foderstat. Jag har helst kvar mina hästar i många, många år och fång är jag rent av livrädd för.

Jag ser ju tyvärr en massa fjordhästmänniskor som tycker deras hästar är i bra hull när de faktiskt är rejält överviktiga och i bra kondis när de knappt klarar av en liten runda i trav och galopp.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 240
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 601
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 571
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp