Bukefalos 28 år!

Fjordingtråden

Kronos va? :) ska jag betäcka mitt fjordsto är ju valet han helt klart :love:
Precis. Han står hos mig säsongen 2023 och ska betäcka mina ston. Jag har en avkomma efter honom redan som jag sålde till goda vänner. Livar blev jättebra. Fick pappas långa ben och hals, mammas jävlar anamma och energi. Tror det kommer bli en superhäftig tävlingshäst. Rör sig riktigt bra och flott typ.
 
Precis. Han står hos mig säsongen 2023 och ska betäcka mina ston. Jag har en avkomma efter honom redan som jag sålde till goda vänner. Livar blev jättebra. Fick pappas långa ben och hals, mammas jävlar anamma och energi. Tror det kommer bli en superhäftig tävlingshäst. Rör sig riktigt bra och flott typ.
Ja jag såg att han blev betydligt längre bort från mig den här säsongen 😆😄. Kan jag tänka mig! :)
 
Detta bevisar egentligen det jag sagt om olika länder och olika modeller. Detta är ju en hingst där de norska domarna "go nuts over" och de allra flesta här är nog överens om att det är en sportig modell.

Det är alltså inte förunnat de danska individerna att vara sportiga. Denna är dock en svensk produkt och resultatet av bra avel av duktiga människor.

Men, som vanligt, även denna fina hingst måste hållas i rätt hull för att kunna röra sig sportigt och se sportig ut. Vilket han ju är.

Vad var det, 5-8 % övervikt på en d-ponny gjorde att dressyrdomare såg skillnad och dömde färre poäng (de visste inte att de ena gången var övervikt och andra i rätt hull).
På en d-ponny pratar vi om endast ca 20 kg övervikt! Vilken fjordhäst går INTE runt med 20 kg övervikt, eller mycket mycket mer?

Så kul att se honom hos dig och att han fått flytta sig lite och få chansen så högt upp i landet.
Ja Kronos får man säga är svensk, mödernet är ju från Sanna gård i generationer, även om hans far är norskfödd. Bella är ju förvisso född i Danmark med fyra generationer Halsnaes i stolinjen. Men både hennes far och morfar är födda i Norge. Lite samma är det väl med alla mina hästar egentligen, en mix av svenskt, danskt och norskt blod. Men en bra häst är ju en bra häst oavsett var den kommer ifrån. Och en häst blir aldrig bättre än hur den matchas som sagt. Det är otroligt hedrande att få chansen att ha honom här hemma under några månader och träna och tävla honom, förutom att han ska betäcka mina ston.

Utställning är jag amatör inom men jag dömer ju dressyr och hullet på hästarna påverkar naturligtvis gången, men framför allt tycker jag att det blivit ett större problem med tunga ryttare på senare år. Jag ser det ganska ofta då jag dömer ponny. Det om något påverkar gången, det blir markbundet och rakbent och tungt. Jag är själv gränspuck så stor jag tycker man kan vara på de hästar jag rider nu. Det skulle gynna dem om jag var lättare så jag jobbar på det.

Pratar vi viktmåttband så ligger Kronos på 376 och Bella på 420 på bilderna ovan. Båda är d-ponnyer på 145 respektive 144 cm. Jag tror Kronos är lite tyngre på våg, han är ju större i fronten än runt bålen så att säga. På Bella vet jag att det stämmer ganska väl.
 
Vad kul! Vem är det? Han är så otroligt trevlig själv, rakt igenom god och vänlig häst som man inte kan annat än älska.

Han heter Fenix. Är efter u. Varde Vista och e. Kronos. Min stallkompis har honom på foder för ev senare köp när han är äldre. 😁

Men hanr super trevlig och har mycket pannlugg redan nu. Han har redan sprungit om Halle i pannluggs längd och tjocklek 🙈
 
Försökte fota för att få en uppfattning om hur mycket övervikt hon har, men för trångt i stallet för att få bra bilder.
 

Bifogade filer

  • DD4BE2B8-8F83-4653-869F-9E9BF3DC45FF.jpeg
    DD4BE2B8-8F83-4653-869F-9E9BF3DC45FF.jpeg
    176,5 KB · Visningar: 130
Svårt utan att klämma, men typ 7 på Hennekeskalan skulle jag gissa på.

Bantningsdags alltså. Men jättemånga hästar är minst sådär överviktiga, det har normaliserats.

Det är det som är så himla otäckt. Jag misstänker att om nån kunnig oberoende person kände igenom Ariel så skulle hon hamna på 5. Men jag känner mig som en dålig matte som låter henne bli så "mager". Bara för att man ständigt matas med bilder/filmer på tjocka hästar.

Har en person jag följer på insta som har welsh mountain, den ponnyn är typ dubbelt så stor som min ponny och det tog ett bra tag innan jag insåg att den är fet. Inte större egentligen, bara superfet. Sånt gör mig riktigt ledsen. :(
 
Detta ständiga arbete med vikten gör att jag nog aldrig kommer köpa fjording igen. Är nästan omöjligt att hitta stallplats där de inte går på kraftigt bete. Det så mycket enklare med en normalfödd häst tyvärr
 
Problemet är inte rasen Fjordhäst utan att man som flera nämnt i tråden att man matas med tjocka hästar på sociala medier. Samt kanske att vi människor förmänskligar hästarna och deras hull och jämför med oss själva...
Vanliga dressyrhästar tycker jag också har blivit knubbigare på senare år. Min plan för Halle är att han ska kunna äta maten jag ger men även inte gå upp på det och då måste man ju kanske göra långa ridturer/promenader eller längre pass på banan etc för att hålla igång deras kroppar. Allt kommer inte till maten endast och det samma gäller ju egentligen oss människor. Vill vi gå ned i vikt på rätt sätt ska det göras med en kombination av mat och motion. Min Halle kommer få gå på bete i sommar, men å andra sidan är planen att han ska gå med ett aktivt fullblod som gärna drar igång flocken på en galopprunda hela tiden. Sedan ska vi hålla igång med aktiviteter 4 dagar per vecka. Han får vila under vintern när det inte går att hålla igång där jag står uppstallad.
 
TIllägg:
När man börjar en viktresa med sin häst är det viktigt att inte fastna i hur hästen ser ut i början utan försök visualisera hur hästen ska se ut när man är nöjd med vikten på den. Finns risk annars att man bara känner att man inte kommer någonstans med hästens viktnedgång/uppgång. Å det allra viktigaste är att ha kul på vägen både för en själv och hästen :)
 
Jag skrev tidigare om en fjordhäst som fanns i verksamhet, de valde att inte sälja trots allt. Jag red hästen i veckan och blev blixtförälskad men vi kom aldrig så långt som att diskutera pris innan de valde att backa.
Jag hade redan i huvudet köpt hästen.. :angel:

Jag har en väldig förkärlek till fjordhästar och skulle gärna köpa en till mig och dottern. Men det verkar mest säljas åringar?
Jag kollar annonser varje dag men väldigt skralt när det kommer till fjordhästar.
 
Min 6åring e Mysingen ue Brynje. Sportig modell som är lite väl tunn nu men håller på att fodras upp. Här löshoppas han på 110 cm. Under ryttare har han hoppat 85 cm enkelhinder. Bekväm i arbete och har en räv bakom varje öra när han känner för det. Finns en del bilder på honom på stallets öppna Instagram @gravfors_stallet Han heter Norrgårdens Kavat. Idag har han varit min i 2 år ❤️
Screenshot_20230413_190811_Video Player.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 610
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 309
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp