Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 228

Bukefalos 30 år!

Pål och jag tränar att vara lugn vid uppsittningsrampen. Men ibland vill han bara kramas. :love:

IMG_8819.webp

Vad tränar ni andra på just nu?

Pål och jag tränar att vara lugn vid uppsittningsrampen. Men ibland vill han bara kramas. :love:

Visa bifogad fil 183224

Börjar introducera tömkörning (4e gången idag). Kort promenad med medhjälpare som stöttade fram men inte gjorde nåt så länge det inte behövdes.

I övrigt, parkera vid pallen, lite korta stunder longering och promenad med ridutrustning.

Edit: Jag kan ha råkat beställa en akrylmålning av henne som 16 månaders nyss 😇.

Visa bifogad fil 183224

Jag har bestämt att vårens/sommarens projekt ska bli att få min snart femåring att gilla vattenslangen. Han är annars en cool och modig typ, men vatten gillar han inte i vare sig pöl-, dikes- eller slangform. Han behöver dock verkligen en genomtvättning, och han skulle också må så himla bra av att kunna bli avspolad varma sommardagar.

Han svarar mycket bra på matbelöningar så jag tänker att jag kanske börjar med snäll duschslag från Biltema (sån som laddas med USB typ) och godis, och nu i takt med att gräset kommer att han får beta och bekanta sig med vattenslangen i lagom takt.

Jag har bestämt att vårens/sommarens projekt ska bli att få min snart femåring att gilla vattenslangen. Han är annars en cool och modig typ, men vatten gillar han inte i vare sig pöl-, dikes- eller slangform. Han behöver dock verkligen en genomtvättning, och han skulle också må så himla bra av att kunna bli avspolad varma sommardagar.

Han svarar mycket bra på matbelöningar så jag tänker att jag kanske börjar med snäll duschslag från Biltema (sån som laddas med USB typ) och godis, och nu i takt med att gräset kommer att han får beta och bekanta sig med vattenslangen i lagom takt.

En gång så använde vi en äldre trygg hästkompis för att lära en ung häst att bli spolad. Unghästen fick stå bredvid den gamle (ute på gården, inte i spolspilta) när vi spolade den gamle med slangen. Den gamle stod helt lugnt och avslappnat och det smittade av sig på den yngre. Sen spolade vi försiktigt den yngres ben och han var mycket lugnare då än de tidigare gångerna.

En gång så använde vi en äldre trygg hästkompis för att lära en ung häst att bli spolad. Unghästen fick stå bredvid den gamle (ute på gården, inte i spolspilta) när vi spolade den gamle med slangen. Den gamle stod helt lugnt och avslappnat och det smittade av sig på den yngre. Sen spolade vi försiktigt den yngres ben och han var mycket lugnare då än de tidigare gångerna.
Det är ingen dum idé. Min äldre är helt okej med slangen. Han blir dock alltid lite besvärad när den yngre inte uppför sig som han tycker att man ska, men jag kan ju testa och se om det verkar som en väg framåt.

Pål har precis lärt sig vara okej med att spola benen. För mig gjorde det stor skillnad att först använda blöt svamp (successivt blötare så den rann mer och mer), därefter vattenkanna och slutligen vattenslangen men med lågt vattentryck. En annan grej jag upptäckte var att han var mycket mer okej med ljummet vatten än med kallt. Så det finns lite att experimentera med!

På Pål var det kliande jag belönade med, men så älskar han att bli kliad på magen. ;)

Femåringen är en sån rolig liten skogshäst just nu :love: Han är och har varit ganska mycket, och det har hänt att jag funderat på vad jag gett mig in på. Men han har vuxit massor och har haft det rätt rörigt i både kropp och knopp, så det är väl mycket därför. Sen fick han en lång vila i vinter och nu är vi ute på skogsturer igen. Han är så pigg och glad och framåt. Ibland spritter det fortfarande till i hela kroppen, men det är verkligen bara unghäst-spritt. Han är en kul typ med humor.

Jag har uppdaterat min databas med föl och de fåtal som redan rapporterat beteckningar för i år. Galet sug att shoppa föl. :cautious:

Men vis av erfarenheten från senaste fölet finns det tyvärr inga bra lösningar för unghästar här i Uppsala. Så jag drömmer vidare.

Jag har uppdaterat min databas med föl och de fåtal som redan rapporterat beteckningar för i år. Galet sug att shoppa föl. :cautious:

Men vis av erfarenheten från senaste fölet finns det tyvärr inga bra lösningar för unghästar här i Uppsala. Så jag drömmer vidare.
Jag också :o men fjordingar är tyvärr alldeles för lättfödda för att hitta vettig stallplats till :(

Frestas lite (inte min).
Från en annan som drömmer om föl...
Men det är några år bort.

Bifogade filer

• IMG-20260425-WA0022.webp
    IMG-20260425-WA0022.webp
    353,2 KB · Visningar: 1 107
Ja! Den kommer dock i kombination med väldigt mycket tagel dvs hopplöst att klippa manen snyggt. ;)
Ja, jag såg att du skrivit något inlägg om att manen är svår-ansad. Jag har ett liknande problem med min femåring - jag ser andra fjordingars prydliga manar på sociala medier och känner viss avund. Min häst har superbred man känns det som - det är svårt att få den så där riktigt jämn och snygg. (Sen har han hittills inte riktigt haft världens bästa tålamod med manklippning heller, men det blir bättre och bättre precis som med mycket annat.)

Ja, jag såg att du skrivit något inlägg om att manen är svår-ansad. Jag har ett liknande problem med min femåring - jag ser andra fjordingars prydliga manar på sociala medier och känner viss avund. Min häst har superbred man känns det som - det är svårt att få den så där riktigt jämn och snygg. (Sen har han hittills inte riktigt haft världens bästa tålamod med manklippning heller, men det blir bättre och bättre precis som med mycket annat.)

Jag har klippt fjordman sen -93 och aldrig stött på nåt liknande… Just att den är så vansinnigt bred och samtidigt supermjuk…

Fick så fina bilder från en stallkompis och här ser ändå manen hyfsad ut. Men det är svårt att få till bågen och manen ramlar liksom fram mot öronen så fort den blir nån cm för lång. Jämfört med Ariels som började vippa lite vid 17 cm…

6C684995-9C47-4004-A43E-9585AD4EC852.webp

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur