Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.

Vi skulle nog rida på russet om vi inte ville importera. Man tager vad man haver o sen blev det en skröna....att den är starkare o mer tålig än vad den egentligen är.
Bra för folk som tycker att stora hästar är läskiga. Behändiga är de ju o behöver inte så mkt mat osv....

jag huserade en unghingst av halvblodsvarianten här i ett år. Verkligen supertrevlig individ och vacker att titta på, helt okomplicerad att hantera. När han flyttade till sin nya matte insåg jag varför de halvblod jag träffat hittills varit avtrubbade och truliga att ha att göra med. Deras ägare lyssnar inte ett smack på dem, alla typer av känsloyttringar möts av ryck, hugg och slag. Inte konstigt att de knyter sig inom sig själva och antingen blir likgiltiga eller "elaka".

Det är vad jag sett när jag tittat in i storhästvärlden med mina "islandsfärgade" ögon alltså måste det vara sant...

Eller så sket vi att låta tråden tas över av ogrundade fördomar.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad har hanteringen av hästar med att göra hur de kommer överens i i hage:confused:

Är det inte så att NI anser att isisar inte kan gå med andra? Att de pratar ett helt annat hästspråk än alla övriga?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad har hanteringen av hästar med att göra hur de kommer överens i i hage:confused:

Är det inte så att NI anser att isisar inte kan gå med andra? Att de pratar ett helt annat hästspråk än alla övriga?

Hemläxa, läs tråden igen använd sökfunktionen så kanske du inser att ingen eller väldigt få hävdar att islandshästar inte kan gå med andra hästraser eller att hästarna pratar helt olika språk. Det många hävdar är att de ofta trivs bättre med andra islandshästar och att de förstår sig på varandra bättre.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad har hanteringen av hästar med att göra hur de kommer överens i i hage:confused:

Är det inte så att NI anser att isisar inte kan gå med andra? Att de pratar ett helt annat hästspråk än alla övriga?

Och vad har det med det du skrev i inlägget jag citerade att göra?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att välja en s.k "viktbärande" isis- bara för att det är den enda rasen som man har på Island.

Vi skulle nog rida på russet om vi inte ville importera. Man tager vad man haver o sen blev det en skröna....att den är starkare o mer tålig än vad den egentligen är.
Bra för folk som tycker att stora hästar är läskiga. Behändiga är de ju o behöver inte så mkt mat osv....

Äh väx upp och läs på ang rasen istället för att gå på dom gamla skrönorna och dina egna missuppfattningar.

Vad bryter du lättast av en kort tjock pinne eller en lång smal? Vad klarar av störst vikt utan att brytas av, en kort tjock pinne eller en lång och smal?

Vad spelar det för roll tex att vi har våra fötter under magen på hästen? Vi har överskänklar!

Vi har sadeln längre bak än ni storhästryttare har pga att våra hästar behöver större bogfrihet än era stora bruna! Varför lägga mesta av vikten på hästens framdel? Ser du tex var våra hästars revben slutar? På varenda häst? Min förra häst hade lång rygg men ändå en fruktansvärt kort anläggningsyta.

Gräv ner dig där du kom ifrån...
 
Senast ändrad:
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Äh väx upp och läs på ang rasen istället för att gå på dom gamla skrönorna och dina egna missuppfattningar.

Vad bryter du lättast av en kort tjock pinne eller en lång smal? Vad klarar av störst vikt utan att brytas av, en kort tjock pinne eller en lång och smal?

Vad spelar det för roll tex att vi har våra fötter under magen på hästen? Vi har överskänklar!

Vi har sadeln längre bak än ni storhästryttare har pga att våra hästar behöver större bogfrihet än era stora bruna! Varför lägga mesta av vikten på hästens framdel? Ser du tex var våra hästars revben slutar? På varenda häst? Min förra häst hade lång rygg men ändå en fruktansvärt kort anläggningsyta.

Gräv ner dig där du kom ifrån...

:bow: :bow:

Gillar dig :D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vi har sadeln längre bak än ni storhästryttare har pga att våra hästar behöver större bogfrihet än era stora bruna! Varför lägga mesta av vikten på hästens framdel? Ser du tex var våra hästars revben slutar? På varenda häst? Min förra häst hade lång rygg men ändå en fruktansvärt kort anläggningsyta.

Det där kan jag inte hålla med om faktiskt. Att ni har sadeln längre bak än många storhästryttare beror helt enkelt på att man inom den "vanliga" ridsporten i mångt och mycket får lära sig att sadla på manken. Generaliserar en del nu kanske men tyvärr ser man detta fenomen överallt. :crazy:

Personligen har jag en storhäst som ni så fint uttrycker det :D Sv. Halvblod ca 175cm hög så jag antar att det finns en hel del där ute som inte skulle vilja hantera honom på pappret. (fast han tror ju att han är knähund så sånt brukar ändras).

Vad jag inte förstår är som några skrev tidigare i tråden att man inte vill stå med andra än isisar för att man inte kan lära sig ngt/ ha glädje av ryttare inom andra genrer. Denna inställning tycker jag är fruktansvärt tråkig. Jag är sjöv dressyrryttare (blir paniskt höjdrädd när vi pratar bommar och annat läskigt) men inte tusan får jag bara ut ngt av andra dressyrryttare. Nej tvärtom. Har aldrig lärt mig så mycket som jag gjort när jag spanat in/ pratat med westernryttare, hoppryttare, akademiska ryttare, islandsryttare och skogsmulleryttare. I umgämget med folk från andra genrer blir jag ju utmanad i mitt sätt att tänka, jag blir påmind om att dagligen fundera igenom varför jag gör saker och ting och ibland har jag även kunnat få ett bra tips här och där. Vi dressyrryttare kan givetvis ha stor glädje av varandra men vi utmanar inte varandras tankesätt iom att vi tänker (nåja) likadant. :idea:
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag har haft min i storhäst stall, jag hade inga större problem alls med det. Jag har haft min travare ihopmed islandshästar, min islandshästar har haft shettisar i samma stall också. Bara jag slipper hantera dessa stora elefanter så funkar det nog bra :D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det där kan jag inte hålla med om faktiskt. Att ni har sadeln längre bak än många storhästryttare beror helt enkelt på att man inom den "vanliga" ridsporten i mångt och mycket får lära sig att sadla på manken. Generaliserar en del nu kanske men tyvärr ser man detta fenomen överallt. :crazy:

man kanske skulle omformulera det som att det märks mer på islandshästen om den inte har bogfrihet och därför är det vanligare där.

Personligen har jag en storhäst som ni så fint uttrycker det :D Sv. Halvblod ca 175cm hög så jag antar att det finns en hel del där ute som inte skulle vilja hantera honom på pappret. (fast han tror ju att han är knähund så sånt brukar ändras).
Om jag bara slipper täcke och benskydd och det går att leda honom med 2-3 andra funkar det finfint för mig ;), helst ska han ha samma foderbehov också så hästarna kan dela hage.


Vad jag inte förstår är som några skrev tidigare i tråden att man inte vill stå med andra än isisar för att man inte kan lära sig ngt/ ha glädje av ryttare inom andra genrer. Denna inställning tycker jag är fruktansvärt tråkig. Jag är sjöv dressyrryttare (blir paniskt höjdrädd när vi pratar bommar och annat läskigt) men inte tusan får jag bara ut ngt av andra dressyrryttare. Nej tvärtom. Har aldrig lärt mig så mycket som jag gjort när jag spanat in/ pratat med westernryttare, hoppryttare, akademiska ryttare, islandsryttare och skogsmulleryttare. I umgämget med folk från andra genrer blir jag ju utmanad i mitt sätt att tänka, jag blir påmind om att dagligen fundera igenom varför jag gör saker och ting och ibland har jag även kunnat få ett bra tips här och där. Vi dressyrryttare kan givetvis ha stor glädje av varandra men vi utmanar inte varandras tankesätt iom att vi tänker (nåja) likadant. :idea:
Det är väl snarare att man väljer att stå med likasinnade som har samma behov och intresse så man kan lära sig av dem än att man väljer att stå (ofta ensam Islandshästryttare eller i vart fall i kraftig minoritet).

Skulle du själv välja ett stall bara med travhästar eller islandshästar bara för kulturutbytet fast det finns andra stall i närheten som mer passar dina behov (boxstorlek, hagar, fodergivor, intresse, tränare mm)? Att det ibland blir så av andra skäl såsom avstånd, tillgång och efterfrågan.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Äh väx upp och läs på ang rasen istället för att gå på dom gamla skrönorna och dina egna missuppfattningar.

Vad bryter du lättast av en kort tjock pinne eller en lång smal? Vad klarar av störst vikt utan att brytas av, en kort tjock pinne eller en lång och smal?

Vad spelar det för roll tex att vi har våra fötter under magen på hästen? Vi har överskänklar!

Vi har sadeln längre bak än ni storhästryttare har pga att våra hästar behöver större bogfrihet än era stora bruna! Varför lägga mesta av vikten på hästens framdel? Ser du tex var våra hästars revben slutar? På varenda häst? Min förra häst hade lång rygg men ändå en fruktansvärt kort anläggningsyta.

Gräv ner dig där du kom ifrån...
Det är ju för att hästen ska ha en sadel som passar- ponnysadel. Att stora rumpor måste ha en stor sadel gör ju att de som regel läggs för långt bak.

Du skriver ju precis som min uppfattning. man är rädd för stora hästar o skaffar en liten som sägs kunna bära vuxna.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det är ju för att hästen ska ha en sadel som passar- ponnysadel. Att stora rumpor måste ha en stor sadel gör ju att de som regel läggs för långt bak.

Vad baserar du vetskapen om att islandshästar i regel har för stora sadlar som läggs för långt bak?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Du skriver ju precis som min uppfattning. man är rädd för stora hästar o skaffar en liten som sägs kunna bära vuxna.

Inte för att jag kan se det i inlägget du citerar men säkert finns det en och annan. De flesta som bara vill ha små hästar skaffar säkerligen just det, varför trassla med tölt /passanlag om man ändå inte är intresserad av de gångarterna? Det är liksom inte så att man kan trycka på en knappa och så blir det en "vanlig" 3-gångs ponny, inte på de flesta åtminstone.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

man kanske skulle omformulera det som att det märks mer på islandshästen om den inte har bogfrihet och därför är det vanligare där.

Njae, jag tror inte det. Personligen märker jag direkt om hästen inte är bogfri (oavsett vilken häst) men så har jag ju fått lära mig att sadla rätt också. Den som alltid sadlar på manken har ju ingenting att jämföra med. :grin:


Om jag bara slipper täcke och benskydd och det går att leda honom med 2-3 andra funkar det finfint för mig ;), helst ska han ha samma foderbehov också så hästarna kan dela hage.

Det där med täcke kan jag förstå då jag själv är lång (185cm) och tycker det är apjobbigt med t ex ponnier där man måste ligga på knä för att spänna maggjordarna ;) Plutte har tidigare tagits in tillsammans med hagkompisarna faktiskt. Nu på nya stallet finns det bara enhästarshagar dock..


Det är väl snarare att man väljer att stå med likasinnade som har samma behov och intresse så man kan lära sig av dem än att man väljer att stå (ofta ensam Islandshästryttare eller i vart fall i kraftig minoritet).

Skulle du själv välja ett stall bara med travhästar eller islandshästar bara för kulturutbytet fast det finns andra stall i närheten som mer passar dina behov (boxstorlek, hagar, fodergivor, intresse, tränare mm)? Att det ibland blir så av andra skäl såsom avstånd, tillgång och efterfrågan.

Jag har nog aldrig tänkt på det överhuvudtaget vid stallbyten faktiskt. Jag har spanat in stall som passat i storlek, rutiner, ridhus osv och sen mer upptäckt vilka som står där :angel: Förr hade vi stall hemma, granne med en travbana så då red man oftast ut med dem, sen har det varit stall med hoppryttare (ponny) och westernryttare (storhäst), 1 dressyr-/ hoppstall (:banana:), 1 hopp, akademiskt, skogsmullestall och nu slutligen där vi är 2 dressyrryttare och 10 hoppryttare.

Har alltså nästan alltid varit i underläge :angel: Men vad gör det? Hoppryttare är perfekt att ha i ett stall för då kan man slänga upp dem när pålla har haft boxvila och är überpigg (och själv är man för feg) för de har inte den minsta vett och funderar inte ett dugg på vad som kan hända :angel:;):D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Och du Kan inte tänka dig att det kan vara smart för islandshästägare att görs som du och i första hand titta på stall som uppfyller deras behov?

Boxdörrar som hästarna kan se ut i.
Större flockar (dvs inte 1-4 hästar på hage, vanligt med 1-2)?
Lösdrift.
Ovalbana.
Ridbana som lämpar sig för tölt.
Tränare i lämplig inriktning som kommer regelbundet.
Slippa betala för foder som inte används (många stall så ingår det exv 12 kg hö och 3 kg kraft, min äter 3 hg kraft och 60 kg hö eller så).
Lämplig storlek på sällskapet (framförallt för utfodring).
Lång utevistelse (vanligare i islandshäst stall).
Slippa betala (eller utföra) täckesbyte som man ändå sällan har nytta av.

Och sedan går man genvägen och kollar Islandsstallen först, de stämmer oftare in på kriterierna.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

När jag red ponny/ strohäst för många år sedan så behandlades dom precis som man har många islandshästar idag. Och det gällde alla stall oavsett vad hästen användes till eller stamtavla.
Inga täcken, benskydd, hjälptyglar mm.
Alla hästar i samma hage utom hingstar.
Alla hästar klarade att ridas ut på i full fart och en del tävlades på regional nivå.
Allt var inte bättre förr men hästarna hade det bra överlag.
Och nej det var ingen skillnad på ras det var lippizaner, arab, russ, newforest,trav,connemara, islandshäst i samma hage och stall.
Kan inte påminna mig någon hagrelaterad skada som berodde på att dom bråkade.
Fast islandshästarna tävlades i ponnyhoppning med bra resultat:D
Min nuvarande häst är uppfödd i lösdrift, blandflock hästar och köttkor.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det är ju för att hästen ska ha en sadel som passar- ponnysadel. Att stora rumpor måste ha en stor sadel gör ju att de som regel läggs för långt bak.

Du skriver ju precis som min uppfattning. man är rädd för stora hästar o skaffar en liten som sägs kunna bära vuxna.

Läser du vad du vill läsa? Våra hästar behöver bogfriheten därav våran sadling, jag set ingen anledning till att sätta sadeln på manken och belasta hästens framparti med ryttarens vikt.

Du anser att vi sadlar för långt bak pga att vi har för stora rumpor... Jag har 16.5 tum på min. Antagligen mindre än vad du har på din sadel.

Jag tycker att du ska läsa på ang islandshästar, det sägs inte bara att dom klarar av att bära en vuxen ryttare. Dom är byggda för att klara av det.

Var i hela friden läser du i min text att jag köpte mig en islandshäst pga att dom är små och behändiga? Innan jag köpte henne ägde jag en ridtravare...
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Läser du vad du vill läsa? Våra hästar behöver bogfriheten därav våran sadling, jag set ingen anledning till att sätta sadeln på manken och belasta hästens framparti med ryttarens vikt.

Du anser att vi sadlar för långt bak pga att vi har för stora rumpor... Jag har 16.5 tum på min. Antagligen mindre än vad du har på din sadel.

Jag tycker att du ska läsa på ang islandshästar, det sägs inte bara att dom klarar av att bära en vuxen ryttare. Dom är byggda för att klara av det.

Var i hela friden läser du i min text att jag köpte mig en islandshäst pga att dom är små och behändiga? Innan jag köpte henne ägde jag en ridtravare...
Inte alltid stor rumpa men man flyttar sig till njurtrakten vid tölt- för att "samla "den. Ska prova att sitta därbak... om det nu vore så lätt....
Var finns bevisen för att de är byggda för att orka bära stora vuxna? Titta på extremiteterna- smala ben o små hovar. Bara för att stora gubbar rider dem på island beror ju på att det inte finns annat.

Jag trodde att man skaffade häst efter ens egen längd o storlek.
Klart att det inte går att rida med skänkeln då fötterna inte har ngt stöd från buken.
Det finns en del som inte är för stora o som dessutom sadlar väl o kan rida häst bra- i form utan specialbett.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jisses!!!

Hur gör du själv när du samlar en häst? Jag misstänker att du och jag gör det på precis samma sätt, jag flyttar inte mig bakåt i sadeln för att åstadkomma en samling, det är ju helt galet???
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Räknas ett vanligt tredelat bett som special bett?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 042
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp