Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

ha ha ha :D
Koplatsen verkar bra!! Fick tips via PM och där finns egen box tom om man vill :)
Dock är det fri tillgång, min kille är väldigt lättfödd :/
Så många parametrar som ska passa, detta blir inte helt lätt ;)

Fråga vad de har för värden på grovfodret, fri tillgång behöver inte innebära tjock häst! :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Och du Kan inte tänka dig att det kan vara smart för islandshästägare att görs som du och i första hand titta på stall som uppfyller deras behov?

Boxdörrar som hästarna kan se ut i.
Större flockar (dvs inte 1-4 hästar på hage, vanligt med 1-2)?
Lösdrift.
Ovalbana.
Ridbana som lämpar sig för tölt.
Tränare i lämplig inriktning som kommer regelbundet.
Slippa betala för foder som inte används (många stall så ingår det exv 12 kg hö och 3 kg kraft, min äter 3 hg kraft och 60 kg hö eller så).
Lämplig storlek på sällskapet (framförallt för utfodring).
Lång utevistelse (vanligare i islandshäst stall).
Slippa betala (eller utföra) täckesbyte som man ändå sällan har nytta av.

Och sedan går man genvägen och kollar Islandsstallen först, de stämmer oftare in på kriterierna.

Självklart. Det var snarare oviljan att stå med andra som jag förundrrades över. Inte viljan att stå med likasinnade. Öhum om du hängde med där :p

Det ena utesluter ju inte det andra?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Inte alltid stor rumpa men man flyttar sig till njurtrakten vid tölt- för att "samla "den. Ska prova att sitta därbak... om det nu vore så lätt....
Var finns bevisen för att de är byggda för att orka bära stora vuxna? Titta på extremiteterna- smala ben o små hovar. Bara för att stora gubbar rider dem på island beror ju på att det inte finns annat.

Jag trodde att man skaffade häst efter ens egen längd o storlek.
Klart att det inte går att rida med skänkeln då fötterna inte har ngt stöd från buken.
Det finns en del som inte är för stora o som dessutom sadlar väl o kan rida häst bra- i form utan specialbett.

Fast att använda fötterna som skänklar ska väl ändå undvikas i de flesta grenar?? Vad gör då det att fötterna hänger under??

Mig veterligen så strävar man egentligen (fast de flesta verkar ha glömt det) efter att kunna rida enbart med hjälp av vikthjälper... :grin:
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Självklart. Det var snarare oviljan att stå med andra som jag förundrrades över. Inte viljan att stå med likasinnade. Öhum om du hängde med där :p

Det ena utesluter ju inte det andra?

Säkerligen finns det de som är ovilliga att stå med andra, men för det mesta lär det vara viljan att ha något annat som är det överskuggande.

Frågar man "storhäst" ryttare så lär det vara en långt långt högre procent som inte vill stå i ett islandshäststall jag vet då inte många som är beredda att att göra det.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Knapplån!
Nu är vi 12 hästar på 3 boxar from i helgen!! Varav hälften då delar en box och jag börjar få panik rent ut sagt!!
Vad sjutton händer när vi är 4-5 st där inne samtidigt??
Om ändå det va sommar så fine!! Men det är vinter och sköna minusgrader..

Vad sjutton händer???
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nä jag vet.. :)
Men föredrar ändå fodringar utspridda över dygnet..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nu vågar han iofs inte ens ta åt sig av maten då det fodras i liten halvcirkel.. Brukar ge honom hö när han kommer in OM han nu får en stund själv..
Han har varit så grinig sista veckan, inte alls HAN liksom :(
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Du har ett stort problem om hästen inte får mat och fler hästar lär inte underlätta direkt :(. Hur går det med letandet av stallplats?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Annonserar och svarar på annonser för fullt!!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jobbar på det hela tiden!!
I början på nästa v delas dom upp i 2 grupper iallafall och det kommer funka bättre för honom i hagen, han kommer att gå med "kompisarna" och dom ranghögaste slipper han..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Kan inte annat än hålla med dig.
Måste även säga att jag blir chockad över fördomarna i denna tråd från bägge sidor!
Till Ts, jag lider med dig. Försök att hitta en plats så snart som möjligt, du kan alltid hitta en ny, bättre sedan.
Lycka till!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Måste du stå i just islandsflock? Herregud hästen trivs ju inte! Leta andra platser, kanske kan du ha han uppstallad en kortare period bara så han slipper vara mobbad, sparkad och trängd och får vila upp sig lite. Under tiden kan du ju leta någon annan plats som har islandshästar...
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

SÅ akut är det inte att han måste bort pronto!
Han får ta del av höet men efter ett tag.. Nu ska det spridas ut mer så även dom ranglåga får äta samtidigt! Bra!!
Idag har han stått inne själv och mumsat hö och i nästa v delas flocken upp och då får han det lugnare :)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

SÅ akut är det inte att han måste bort pronto!
Han får ta del av höet men efter ett tag.. Nu ska det spridas ut mer så även dom ranglåga får äta samtidigt! Bra!!
Idag har han stått inne själv och mumsat hö och i nästa v delas flocken upp och då får han det lugnare :)

Det är ju för 17 basic!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Har hittat ännu ett intressant ställe :)
Litet och gemytligt vilket skulle passa honom super!!
Dela hage med en Islandsvalack :)
Måste åka ut o kika, helst i morrn!!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Tja, mina araber är likadana. Har mest travare här annars, i rätt stora grupper, sällan under 8 hästar. Men släpps det två araber in i samma hage så drar de sig till varann, direkt.

Jag har sett samma sak, både med araber och andra raser. De kan gå i rasblandad flock och ha bästa kompisar, så det är ju givetvis inte så att de måste gå med just rasfränder.

Men finns det flera av samma ras klumpar de ofta ihop sig. Så araberna går med varandra, kallbloden med varandra osv.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag har sett samma sak, både med araber och andra raser. De kan gå i rasblandad flock och ha bästa kompisar, så det är ju givetvis inte så att de måste gå med just rasfränder.

Men finns det flera av samma ras klumpar de ofta ihop sig. Så araberna går med varandra, kallbloden med varandra osv.

Det hände i ett stall där min isis stod med en hel del olika raser , 4 st, och när vi var ute och red med en isisdam från ett annat stall blev min en helt annan häst. Skitglad för att nån töltade :bump: Så nog 17 ser dom vad som är vad.
Travaren och halvblodet hade inga problem när vi
töltade, men nordsvenskan fick stora nippran. Så det blev bara en gång, deras beslut:cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 042
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp