Bukefalos 28 år!

Flytta gammal häst?

Taefill

Trådstartare
Skulle ni flytta en 26-årig häst till nytt stall efter att ha stått i samma stall i ca 5-6 år? Hästen är van att gå med andra hästar, fungerar bra vid alla ihopsläpp och är trygg i sig själv.
Funderar nu på att flytta till ett annat stall, där hästen isåfall får gå antingen med enbart sin bästa kompis eller i en mindre flock med snälla, lugna hästar.
Det handlar om en kortare flytt (max en halvtimme med transport) och till ett lugnt stall, och som sagt med bästa kompisen vid sin sida.

Tror ni att det riskerar att bli för jobbigt för en gammal häst, eller verkar det tryggt nog för att den inte ska bli uppstressad/må dåligt?
 
Sv: Flytta gammal häst?

Du känner hästen bäst själv, men vi har släppt lika gamla hästar på främmande beten, med främmande hästar, och det har inte varit något problem trots att de gått hela sitt liv här på gården som fölston. Jag tror en viktig faktor är vilken vigör hästen är i, är den fortfarande pigg och kry med hörsel och syn i behåll så bör det inte vara något problem att byta stall och tjugosex år är inte jättegammalt.
 
Sv: Flytta gammal häst?

Jag flyttade min då han var 26 eller 27 år. Inga problem.
Han var då också regellbundet iväg och tränade på andra ställen etc.
Jag valde att flytta IOM att dåvarande stall bytte ägare och stallet inte sköttes som förr.

Idag är han 30 år och jag skulle kunna flytta honom nu med om det behövdes.
Han är van att vara på olika ställen och åker fortf på äventyr ibland.
 
Sv: Flytta gammal häst?

Det beror på hur den hästen reagerar vid miljöombyten sedan innan? vet att våran 24 åriga häst skulle vi nog inte kunna flytta på i första taget. Hon slutar helt enkelt äta på nya ställen.
 
Sv: Flytta gammal häst?

Hästen har mest varit hemma de senaste åren, men tidigare har den inte brytt sig nämnvärt om nya miljöer.
Tack för era svar, känns lugnt att flytta den :)
 
Sv: Flytta gammal häst?

Jag ska flytta min 26 åring och tvååringen när det blir plats i det nya stallet. Skönt att höra att det har gått bra för andra, hon kommer inte sluta äta i första taget men är inte så van att åka runt så det är mest transportresan jag är lite orolig för, dock bara ca 20 min bort men jag hoppas att det kommer gå bra. :)
 
Sv: Flytta gammal häst?

Förra året flyttades min nu 26 åriga foderponny. Resan var ca 7 km och hon är mycket resvan, går glatt på transporten :) Inga nya hagkompisar utan hon flyttadetillsammans med en som hon känt ca 6-7 år. Absolut inga problem! Är hon transportvan och inte orolig på nya ställen borde det inte vara några problem!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 270
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 235
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp