Bukefalos 28 år!

Jamen då så, då har du väl själv besvarat frågan "flytta?". Och svaret ser ut att vara "nej".
Jag har redan tidigare sagt att jag inte vill flytta. Men det kanske är ett måste eftersom jag aldrig tycks bli frisk. Tyvärr kan en flytt också innebära att jag mår sämre för då förlorar jag hoppet om att det en dag kommer att bli bättre och jag förlorar ytterligare en anledning för att hålla mig vid liv. Så det är inte så enkelt att bara flytta och tro att det blir bättre.
 
Det där får jag bara inte ihop?
Krukor måste vattnas regelbundet. Det innebär att de måste passas hela tiden. Sen är sommarblommor sådana växter som behöver putsas regelbundet för att vara vackra. Perenner tycker jag inte är en fördel att ha i kruka p.g.a. att de sällan håller igång blomningen hela säsongen.

En perennrabatt behöver bara rensas typ 2 gånger på en säsong och man behöver inte passa med vatten dagligen. När jag hade lerjord vattnade jag aldrig. Nu får jag göra det någon enstaka gång per säsong.
 
Krukor måste vattnas regelbundet. Det innebär att de måste passas hela tiden. Sen är sommarblommor sådana växter som behöver putsas regelbundet för att vara vackra. Perenner tycker jag inte är en fördel att ha i kruka p.g.a. att de sällan håller igång blomningen hela säsongen.

En perennrabatt behöver bara rensas typ 2 gånger på en säsong och man behöver inte passa med vatten dagligen. När jag hade lerjord vattnade jag aldrig. Nu får jag göra det någon enstaka gång per säsong.
Aha. Ja, vattning stör mig inte det minsta. Det är ogräsrensandet som jag tycker är det besvärliga och tidskrävande, och det är därför som jag bestämde mig för att "göra mig av med" rabatterna i år. Det känns som en STOR lättnad faktiskt.
 
Aha. Ja, vattning stör mig inte det minsta. Det är ogräsrensandet som jag tycker är det besvärliga och tidskrävande, och det är därför som jag bestämde mig för att "göra mig av med" rabatterna i år. Det känns som en STOR lättnad faktiskt.
Behovet av att vattna stör mig och gör att jag inte kan resa bort över sommaren. Jag vill inte springa med kannan hela tiden.
 
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.

Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
Många, många skadas varje år av just gräsklippare.
 
Kan du jobba (antingen extra i kombination med ett jobb till, eller enbart.) på tex Plantagen eller annan butik för trädgård och växter? Handels har, enligt vad jag hört, rätt trevlig ob på helger och så. Och det är jobb som är relaterat till ditt trädgårdsintresse.
 
Kan du jobba (antingen extra i kombination med ett jobb till, eller enbart.) på tex Plantagen eller annan butik för trädgård och växter? Handels har, enligt vad jag hört, rätt trevlig ob på helger och så. Och det är jobb som är relaterat till ditt trädgårdsintresse.
Jag skickade en spontanansökan till den lokala handelsträdgården i vintras, men hörde aldrig av dem och jag hade själv för dåligt självförtroende för att ringa och fråga.

Men jag vet inte alls hur ett jobb skulle kunna hjälpa mig att orka med mitt liv med matlagning, städning och trädgårdsskötsel.
 
Du kan ju hålla utkik efter nått som skulle kunna passa och hittar du så flyttar du om du är säker på att det skulle funka. Se till att vara riktigt kräsen.
 
Inte jag heller. Det regnar ju lika mycket i en kruka som i ett land.
Regn räcker inte för bevattning. 1 mm regn går 1 cm ner i jorden. Det behöver komma minst 20 mm regn för att nå de flesta växternas rötter. Det regnar sällan så mycket. En kruka behöver bevattning ofta eftersom utrymmet för rötterna är begränsat. Dessutom kan bladverket på växterna förhindra att regnet når jorden.
 
Senast ändrad:
Du kan ju hålla utkik efter nått som skulle kunna passa och hittar du så flyttar du om du är säker på att det skulle funka. Se till att vara riktigt kräsen.
Jag kollade blocket nyss. Det fanns drygt 130 träffar för denna kommun samt angränsande kommun. Inget var rätt.
 
Jag vill inte jobba som parkarbetare. Det är bara hårt slit och man får inte utrymme att vara kreativ. Det finns heller inget utrymme att förverkliga egna drömmar.
Det här behöver inte alls stämma. Om man vill och har intresse så kan det finnas ganska stor möjlighet att vara kreativ. Jag vet inte vad du har för drömmar med jobbet, men att få göra fint för invånarna i en kommun eller besökare på en kyrkogård kan vara en dröm, och definitivt ett meningsfullt arbete som uppskattas av många.
 
Inte jag heller. Det regnar ju lika mycket i en kruka som i ett land.
Och som tillägg till det andra skrivit så lyser solen mot krukans vägg vilket ökar temperaturen i jorden och avdunstningen ökar kraftigt. Det finns heller ingen 'vattenpelare' under krukan att dra upp fukt från som sker på friland. Att krukor kräver mer pass med vattning än friland är definitivt sant
 
Det är mer lättskött med smidiga rabatter än krukor. Så bort med krukväxterna för att minska arbete. Perenner - jättebra.
Jag har spenderat lite tid med att googla på lättskött+trädgård och det kommer upp en hel del bra resultat och idéer på olika sidor.
Som tex tips om vilka marktäckande växter som kan ersätta gräs.
 
Det här behöver inte alls stämma. Om man vill och har intresse så kan det finnas ganska stor möjlighet att vara kreativ. Jag vet inte vad du har för drömmar med jobbet, men att få göra fint för invånarna i en kommun eller besökare på en kyrkogård kan vara en dröm, och definitivt ett meningsfullt arbete som uppskattas av många.
Man måste följa de planer som någon annan ritat upp och de skötselplaner som är gjorda. Det enda man i princip kan påpeka är att man inte ska lövblåsa rabatter eftersom det dödar jorden.

Jag har dessvärre inga drömmar alls med jobbet utan ser det bara som ett sätt att tjäna pengar.
 
Aha. Ja, vattning stör mig inte det minsta. Det är ogräsrensandet som jag tycker är det besvärliga och tidskrävande, och det är därför som jag bestämde mig för att "göra mig av med" rabatterna i år. Det känns som en STOR lättnad faktiskt.
Tycker som du, att dra fram vattenslangen tycker jag inte är några problem. Medan ligga på backen och rensa ogräs eller täcka med material som måste kollas så det inte får med frön som fröar av sig och som både sorkar och sniglar tycker om, nä tack.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 251
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 367
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp