Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 978
  • Visningar Visningar 125 188

Bukefalos 30 år!

IMG_2529.webp

Firar 4 år med vår flygande köttbulle idag! 🥳❤️

Vi har vilat oss igenom sista månaderna i princip. Bestämde mig i juli för att skjuta upp vilan, han var pigg och fin och jag ville rida på semestern. Lagom till min semester fick han ett litet sår på hornhinnan. Några dagar efter sista medicineringen trampade han in en sidokappa i hoven och var halt ganska länge. Satte igång och hann rida två träningar, sen halt på samma ben igen, med en liten svullnad över kotsenskidan. Metacam och vila. Såg ohalt efter ett par veckor och jag skulle kolla honom på lina, då släpade han tån när jag tog in från hagen. Sår efter spark högt upp insidan framben, troligtvis på muskelfäste. Så där är vi nu.. Lite mycket på kort tid och jag hoppas att jag snart får njuta av att rida igen!
Tji fick jag!
Hann påbörja igångsättning och red några pass innan han blev sparkad igen. Såret var inte så farligt men blev en smäll på benhinnan, så metacam, zinkbandage och vila ytterligare några veckor.
Hade det varit bråk och osämja i hagen hade jag verkligen övervägt att förändra något i hans vardag, men han lever bara livet och har väldigt mycket bus i kroppen, plus en lekfarbror som gärna ställer upp. Får han inte utlopp i hagen med kompisar så skulle han vara odräglig att hantera och förmodligen oridbar för mig. Tre dagar i sjukhage ger en hint om det O_o

Nu är han iaf okej och vi börjar om med igångsättning! Funderar på att införa nån utmärkelse han kan få för varje skadefri vecka. Eller dag :laugh:

Usch så tråkigt, @emma-vsm!

Vi har lite samma här, minns inte vad jag skrivit i tråden men vi missade 4-års testet i augusti pga en liten vrickning i en kota efter bus i hagen, och sedan dess har det varit flera småskador som gjort så vi inte lyckats hålla igång ordentligt någon längre period. Nu senaste är en inflammerad kotsenskida, troligen pga halkat i blött gräs... :meh: Jag vågar inte heller sjukhage då jag tänker det kommer bara leda till okontrollerade explosioner och flera skador...

Håller tummarna för att våra pållar kan hålla sig friskare framöver så vi kan komma igång ordentligt med dem till nästa år! :heart

Vi har lite samma här, minns inte vad jag skrivit i tråden men vi missade 4-års testet i augusti pga en liten vrickning i en kota efter bus i hagen, och sedan dess har det varit flera småskador som gjort så vi inte lyckats hålla igång ordentligt någon längre period. Nu senaste är en inflammerad kotsenskida, troligen pga halkat i blött gräs... :meh: Jag vågar inte heller sjukhage då jag tänker det kommer bara leda till okontrollerade explosioner och flera skador...

Håller tummarna för att våra pållar kan hålla sig friskare framöver så vi kan komma igång ordentligt med dem till nästa år! :heart
Lite lugnade i sjukhage dämpar det värsta 🙂

Vi får hålla tummarna för att dom med åldern blir mindre skadebenägna❤️

Hur går det med era 5-åringar? Känns sjukt att dom redan är 5!!

Märker ni av några spännande tonårsbeteenden? :D

Lilla B har visat nya sidor kan man säga. Hela hösten blev i princip vila pga alla möjliga skador men nu har han varit igång sedan innan jul. Senast månaden ganska utmanande! Vid situationer där det är mer än han är van vid runt omkring (typ nya hästar i ridhuset, eller passera busiga hästar i hage på uteritt) blir han numer inte bara spänd utan agerar ibland ut genom att stå på bakbenen eller andra cirkuskonster.
Försöker hitta strategier för det, och jag hoppas att jag reder ut det med små steg.

Mer kaxig mot lekfarbrorn i hagen också, upplever att han utmanar mer och t.o.m. får styra över honom i matsituationer (mamma däremot sätter han sig inte upp emot).

Min tränare säger att om jag bara överlever 5-årsperioden så kommer han bli häst igen till nästa år :meh:

Hur går det med era 5-åringar? Känns sjukt att dom redan är 5!!

Märker ni av några spännande tonårsbeteenden? :D

Lilla B har visat nya sidor kan man säga. Hela hösten blev i princip vila pga alla möjliga skador men nu har han varit igång sedan innan jul. Senast månaden ganska utmanande! Vid situationer där det är mer än han är van vid runt omkring (typ nya hästar i ridhuset, eller passera busiga hästar i hage på uteritt) blir han numer inte bara spänd utan agerar ibland ut genom att stå på bakbenen eller andra cirkuskonster.
Försöker hitta strategier för det, och jag hoppas att jag reder ut det med små steg.

Mer kaxig mot lekfarbrorn i hagen också, upplever att han utmanar mer och t.o.m. får styra över honom i matsituationer (mamma däremot sätter han sig inte upp emot).

Min tränare säger att om jag bara överlever 5-årsperioden så kommer han bli häst igen till nästa år :meh:
Ja, min lilla pålle har också haft mycket vila pga diverse orsaker, men är nu igång igen. Han har blivit väldigt kaxig mot kompisarna i hagen! När jag ska hämta honom kan han lägga öronen bakåt och se till att ingen annan häst kommer i närheten. Typ min matte, mitt godis! Han försöker också flytta på mig när jag arbetar honom från marken och kan protestera lite om vi går ifrån/förbi hagen om kompisarna får ett plötsligt busryck och han vill vara med. Men han är ju fortfarande snäll och vill vara till lags, så det är inte så svårt att avvärja.

Ja, min lilla pålle har också haft mycket vila pga diverse orsaker, men är nu igång igen. Han har blivit väldigt kaxig mot kompisarna i hagen! När jag ska hämta honom kan han lägga öronen bakåt och se till att ingen annan häst kommer i närheten. Typ min matte, mitt godis! Han försöker också flytta på mig när jag arbetar honom från marken och kan protestera lite om vi går ifrån/förbi hagen om kompisarna får ett plötsligt busryck och han vill vara med. Men han är ju fortfarande snäll och vill vara till lags, så det är inte så svårt att avvärja.
Vad skönt att det är hanterbart! Men spännande att du märker liknande kaxighet. Man får påminna sig om att det högst troligt är övergående :) En del kommer säkert lägga sig lite när våren kommer, utevistelsen blir ännu längre och de kan röra sig bättre/få utlopp för mer i hagen.

Hur mycket aktiveras din och är det något särskilt du fokuserar på nu?

Det var längesen jag skrev i tråden. Falki (islandshäst) reds in i somras under två månader hos en tränare.

Han är en liten latmask, så vi rider främst ut för att få bjudningen. Töltat sista två ridpassen. Så det känns hoppfullt. Ganska trevlig gång. Bra galopp. Det är bara bjudningen som ska till. Fortfarande ganska eftersatt i utbildningen. Skulle behöva rida lite i paddocken för att kunna utbilda lite mer. Går väl ute också, men det är lättare att lösgöra med hjälp av volter osv. Men i paddocken är han så seg att det inte blir något av det.
Nu när det börjar tina upp ska vi få till lite lektioner.

Ganska tonårstrotsig i hanteringen. Naffsig, tränger med bogen. Får jobba med det hela tiden.

Vad skönt att det är hanterbart! Men spännande att du märker liknande kaxighet. Man får påminna sig om att det högst troligt är övergående :) En del kommer säkert lägga sig lite när våren kommer, utevistelsen blir ännu längre och de kan röra sig bättre/få utlopp för mer i hagen.

Hur mycket aktiveras din och är det något särskilt du fokuserar på nu?
Min är ju en islandshäst så han är nog lite "efter" jämfört med andra raser. Han går på lösdrift och är ute dygnet runt. Han har en kompis (halvblod) som är ett år yngre att busa med i hagen, plus ett gäng ponnyer, halvblod och kallblod i varierande ålder, men det är bara 7 som går ute dygnet runt.

Jag började rida in honom för ganska precis ett år sedan och började även med inkörning i somras. För tillfället är det ridning, tömkörning och löslongering jag fokuserar på. Jag jobbar honom 4-5 gånger i veckan, men max 3 uppsuttna pass och då inte flera långa pass i rad. Fortsatt körning tar jag senare i vår.

Eftersom han inte överhuvudtaget travade när jag köpte honom har jag lagt en hel del tid på att få igång traven. Upptäckte att han travar om det är vattenpölar eller lössnö, så han har fått trava lös i rundkorallen nu över vintern när det har varit snö och så har jag försökt få fram trav över bommar på töm. Annars jobbar jag mycket i skritt uppsuttet och främst då med halter, halvhalter, sidförande, böjning och öppna och det som kanske är lite speciellt för islandshästar sidförande på volt, "step-over" för att sedan gå över till sakta tölt. Om jag bara ber om en högre gångart från skritt tar han för det mesta grisepass om jag inte har förberett med halvhalter och step-over. Vill jag ha trav gör jag än så länge på det "gamla" viset, dvs ställer mig i lätt sits och lättar på tyglarna. Han måste då redan vara i en lång och låg form för att ta trav. Vi kan också lägga in ett pass med "hoppning" över låga bommar (det tycker han är jättekul och då brukar det oftast bli galopp i landningen). Jag tränar också på galopp, men bara korta stunder. Än så länge tar han galopp på röstkommando, men jag ska påbörja galoppfattning för skänkel nu med.

Uteritter har lyst med sin frånvaro tyvärr eftersom jag inte vill rida ut själv. Men har nu fått till lite av den varan med ihop med en stallkompis.

Igår jobbade jag en kort stund uppsuttet i trav i rundkorallen och han var så duktig! Jag har lite svårt att känna om han faktiskt travar eller går i någon form av grisepass om jag rider på stora ridbanan eller ovalbanan, men i rundkorallen var det tydlig trav. Jag satt också av och lät honom trava några varv utan mig på och oj vilken fin trav han hade och han längde på frambenen också! Och så fick han fatta galopp några gånger.

IMG_3210.webp

Kaj har haft vila nu i februari och planen har varit att sätta igång honom så smått nu igen i mars! Vet dock inte hur jag ska hinna med 😅🙈 Vi ska flytta nu i vår/sommar och byta stad, så Kaj kommer att åka på lite utbildning i Kungsbacka i Juni iaf! Så tills dess ska han vara igång åtminstone 😜 Blir nog lättare när underlaget är lite bättre och kvällarna lite ljusare, det har varit en lång vinter här... 🥶

Idag har vi tränat på vattenpölar. Helt utan problem! Satt upp redan precis utanför uppställningsplatsen utanför stallet eftersom snön har smält bort supersnabbt och lämnat lera, vattenpölar och is kvar som jag inte ville gå i. Inga problem för Frasse som gick rakt igenom allt inklusive stora stråk av sjöar på vägen till ovalbanan helt lugn och sansad. Såg snabbt att det bara var ovalbanan som var ridbar (Frasse hade säkert gått i sjöarna på ridbanorna men jag tyckte inte det var någon bra idé). Så det blev lite träning på ovalbanan i skritt med halter, skänkelvikningar och öppna och försök till trav, osäker på vad det faktiskt blev, men det gick att rida lätt. Avstod från galopp för han var lite väl taggad. Och så skritt tillbaka till stallet. Lera på ben, mage, sadelgjord och sadelgjordstropparna. Varför köpte jag inte en Tekna i syntetmaterial istället för en Equipe Emporio Ice med kalvskinn???

B jobbas fyra dagar i veckan nu, varav ett avsuttet pass (främst utetur som handhäst). Jag har ökat längden en del på passen, ffa när vi rider ut (mest lågintensiva pass med mycket skritt pga underlag). Under våren är planen att utöka till 5 dagar/veckan och det kommer förmodligen bli 1-2 avsuttna pass då med. Skulle behöva galoppera honom mer ute också, men det kommer.

Överlag känns det som att höstens vila gjorde mycket bra för kroppen. Många som ser honom nu tycker att han vuxit, och jag tycker själv att han känns mer balanserad och stadig i sin kropp.

Han är fortfarande inte direkt inhoppad. Stockar och diken i skogen går bra men bomhinder har han varit väldigt stressad över så vi har tagit det försiktigt. Testat lite, backat, testat igen. Just nu är han duktig och avspänd över travbommar och i veckan tog han några små språng på ett bra sätt. Han har varit med i hoppgrupp några gånger, enbart med fokus på att kunna hantera situationen med andra hästar, och gå över lite bommar. Det går lite si och så med den miljöträningen O_o Men vi nöter på i små steg. Efter veckans hoppgruppsträning skrev jag ner ett tänkvärt citat från en klok närstående i min träningsdagbok:
”Tänk att det är lite som en förlossning. För varje värk/incident så kommer du lite närmre målet”. :D

Min buse hade en rejäl bete sig som en åsna period strax innan årskiftet.
Efter vilan här så har det gått bra.
Men det lär nog vara ett återkommande tema under året :sneaky:

Aktiveras 4-5 gånger i veckan med minst en avsuttet och 2 uteritter.
Han har gått några träningar och fått vara iväg på sin första 80 cm clear round.
Han var lite stökig och all over men skötte sig bra inne på banan och var fokuserad på uppgiften.

Jag har tappat mig själv lite och vad jag vill med hästeriet.
Jag älskar min häst osv men vet inte hur jag ska ta mig vidare i det här.
känner att jag står och stampar lite på samma ställe

Min buse hade en rejäl bete sig som en åsna period strax innan årskiftet.
Efter vilan här så har det gått bra.
Men det lär nog vara ett återkommande tema under året :sneaky:

Aktiveras 4-5 gånger i veckan med minst en avsuttet och 2 uteritter.
Han har gått några träningar och fått vara iväg på sin första 80 cm clear round.
Han var lite stökig och all over men skötte sig bra inne på banan och var fokuserad på uppgiften.

Jag har tappat mig själv lite och vad jag vill med hästeriet.
Jag älskar min häst osv men vet inte hur jag ska ta mig vidare i det här.
känner att jag står och stampar lite på samma ställe
Är han frisk och sund? Stökig under växtperioder?

Är han frisk och sund? Stökig under växtperioder?

Ja nu kanske jag var otydlig, ursäkta
Det är inte hans beteende som får mig att må så här. Utan det är allmänt kring hästeriet överhuvdtaget :) vad jag vill egentligen och hur vår vardag ska se ut.

Han är frisk och sund, mer kylan och att han stod ensam innan vilan där ett tag tror jag .
Nu är han stökig i lagom dos och en helt vanlig unghäst gissar jag på 🤗

Ja nu kanske jag var otydlig, ursäkta
Det är inte hans beteende som får mig att må så här. Utan det är allmänt kring hästeriet överhuvdtaget :) vad jag vill egentligen och hur vår vardag ska se ut.

Han är frisk och sund, mer kylan och att han stod ensam innan vilan där ett tag tror jag .
Nu är han stökig i lagom dos och en helt vanlig unghäst gissar jag på 🤗
Ah jag tolkade det som att han var så pass jobbig så att du tyckte allt blivit lite jobbigt/ fick dit ifrågasätta hästeriet osv. Det är sunt och helt normalt att ifrågasätta sitt hästeri ibland. Inte helt ovanligt det kommer under vintern heller 😅 Hoppas du kommer fram till ngt som funkar för er :)

Ah jag tolkade det som att han var så pass jobbig så att du tyckte allt blivit lite jobbigt/ fick dit ifrågasätta hästeriet osv. Det är sunt och helt normalt att ifrågasätta sitt hästeri ibland. Inte helt ovanligt det kommer under vintern heller 😅 Hoppas du kommer fram till ngt som funkar för er :)
haha nog för att han är jobbig emellanåt.
Men han ska ingenstans än så länge =)

Ja det gör vi nog, man får ta en sak i taget i livet =)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka