Bukefalos 28 år!

Foder; lättfödd men svårmusklad

paradox

Trådstartare
Börjar fundera på att byta foder till min hund. Han äter nu robur genuine 23/13, som han har ätit sedan han kasterades 6 månader gammal och fungerat bra på. Pigg poch glad, fin päls, bra avföring håller bra hull. Dock ger jag väl 1/3 av rekomenderad giva för att hålla optimalt hull vilket passar utmärkt då han är petig i maten och denna mängd (1 dl/dag) är ungefär vad han äter utan att kinka. (blundar och hoppas att han får i sig alla näringsämnen han behöver)

Problemet är att han har svårt att sätta muskler. Han hade mask i våras och tappade en hel del muskler. Det mesta har kommit tillbaka, han har inte DÅLIGT med muskler, men har absolut inte efter det arbete han gör (2-4 h lös i varierande terräng, omväxlande hastighet, oftast trav, regelbunden, ofta intensiv, lek med kompisar, agilityträning 2 ggr/vecka och nu på sommaren; simmning 2-3 ggr/vecka.

Hunden är en japansk spets på 16 månader, ca 7 kg. Han är kastrerad och har därtill lätt att gå upp i vikt, är nu BRA i hull, nästan åt det slimmade hållet, och jag vill gärna hålla honom så, men skulle vilja hjälpa honom att sätta muskler.

Så, jag funder över om man borde byta foder till något med mer protein(?), men skulle vilja ligga kvar i fett/energiinnehåll. Finns sådant foder? Funkar det med protein/fettbalans? Eller har någon någon annan brilljant idé?:idea:
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Har tittat runt en massa och det enda jag hittar är royal canins mini light (30/11) eller medium light (27/11). Synd bara att jag inte är något jättefan av RC. Fast familjens Pom går på det och han är den biffigaste hund jag känner, så det kanske är värt att prova? Ska in till affären i morgon och se om killen som har koll på foder är där och höra lite:)

Kommentarer fortfarande välkomna:p
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Jag tycker inte att du ska byta alls, gud vilket krångel det kan bli när man väl börjat. Och din hund fungerar ju faktiskt fint på det den får idag.

Däremot hade jag kunnat tillsätta något istället för muskelbyggandet.
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Kan man inte ge något slags proteintillskott liknande det i pulverform som många styrketränande tar?

Det känns ju nämligen onödigt att byta foder när han ju funkar så himla bra på det du använder i dagsläget!
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Bra idé, det vore som sagt synd att byta foder när det han går på nu funkar så bra.

Dock har jag tittat runt på internet och det verkar finnas alla möjliga kosttillskott till hund, men inget protein/muskelbyggande:cool:
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Du kan ge proteinpulver för människa.

Folk som ger det till sina hundar för att bygga muskler lättare brukar räkna på 2 g/kg kroppsvikt.
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Antar att det inte finns proteintillskott för hund eftersom för lågt proteininehåll i maten åtgärdas genom att ge kött som tillskott. Om torrfodret har bra kalk-fosforförhållande så bör man dock ge extra kalk om kött ges som tillskott.
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Dock ger jag väl 1/3 av rekomenderad giva för att hålla optimalt hull vilket passar utmärkt då han är petig i maten och denna mängd (1 dl/dag) är ungefär vad han äter utan att kinka. (blundar och hoppas att han får i sig alla näringsämnen han behöver)

Problemet är att han har svårt att sätta muskler....
Hunden är en japansk spets på 16 månader, ca 7 kg. Han är kastrerad och har därtill lätt att gå upp i vikt, är nu BRA i hull, nästan åt det slimmade hållet, och jag vill gärna hålla honom så, men skulle vilja hjälpa honom att sätta muskler.

Hej
Jag hade bett någon som kan hundens näringsbehov räkna på att han verkligen får i sig vad han behöver av mineraler och vitaminer liksom protein. Han är 16 månader och knappt färdigvuxen. Att han är kastrerad innebär inte att han behöver mindre av näringsämnena därför att han har lättare att hålla hull. Det är ju bara energimängden som minskar. Att han då endast kan äta 1/3 av den rekomenderade dosen låter lite - dvs han kan faktiskt ha både proteinbrist, mineralbrist och vitaminbrist. Det behöver itne vara så att han har brist på samtliga mineraler eller samtliga vitaminer men brist på enstaka ämnen kan ju i kombination med den lilla givan göra att han får en brist. Så - nej jag hade inte blundat utan verkligen räknat genom vad han får i sig i stället för att börja laborera med diverse tillägg
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Var hittar man "någon som kan hundars näringsbehov" som vill räkna åt mig?

Vuxit färdigt har han nog gjort. Han har inte växt en mm på något håll sedan de senaste 8 månaderna (könsmogen när han var 4.5 månader), det är en liten ras som blir klara snabbt. Jag vet att det optimala hade varit att ge honom ett lightfoder så han får i sig det han behöver men inte så mycket energi, problemet är att jag inte kommer få i honom så mycket mer än 1 dl/dag, och har därför valt ett lite mer högvärdigt foder. Ibland får man kompromissa lite, och så länge hunden verkar må BRA (fin päls, fina tänter, klor, trampdynor, pigg och frisk) är jag inte allt för orolig. (har pratat med husdjursagronomer och vetstudenter och ingen har opponerat sig.)

Till andra:

Ska prata med foderkillen i dag och kolla efter proteintillskott, annars lät köttillskott bra, antar att man kan ge köttfärs? typ en tesked om dagen?. Fodret han äter nu har Ca 1,20 % och P 0,90 %. Hur mycket Ca skulle jag behöva tillsätta?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Nu har jag varit iväg och köpt RC Mini Light 30/11, och hoppas att det funkar. Känns bättre att byta till ett helfoder förutsatt att han mår bra på det. Visar det sig att han inte gör det alt inte äter tillräckligt får jag fundera om :)
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Var hittar man "någon som kan hundars näringsbehov" som vill räkna åt mig?
QUOTE]

Eftersom du bor i Uppsala har du ju nära till Ultuna och SLU som ger kurser i hundens näringbehov och som säkert kan tipsa dig om hjälp med namn. Sallander är ju annars den i Sverige som vad jag vet har mest kunskap i ämnet. Finns t ex en bok av henne som behandlar ämnet.

Jag såg att hunden är 16 månader och en mindre ras. Även om den är FYSISKT klar - vilket jag är lite tveksam om, det handlar ju mer än höjden - har den en bit kvar innan den betraktas som vuxen. Jag kan t ex jämföra med GD som också har nått sin färdiga höjd i den åldern men alls inte den färdiga muskelmassan. Och den var ju det du hade problem med så jag tror inte att din hund vuxit klart än.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Sallander är faktiskt ganska omtvistad, hennes forskning betalas av hundmatsindustrin, kanske värt att tänka på.
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Det är personer som gått dessa kurser du pratar om som jag har konsulterat, och som inte ser några problem i vad han äter, att gå dom själv har jag nog inte tid med, tyvärr;) Eller du kanske menade att jag skulle gå dit och be någon kolla på vad min hund äter? Jag är rätt tveksam till att dom har den tjänsten.

Apropå böcker i ämnet, som vallhund sa är det svårt att veta om "kunskapen" är vinklad (=sponsrad av ett foderföretag) eller helt objektiv. Kan tänka mig att det är svårt att få anslag till forskning i näringslära utan att blanda in företag som självklart vill att man promotar deras mat :grin:
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Sallander är faktiskt ganska omtvistad, hennes forskning betalas av hundmatsindustrin, kanske värt att tänka på.


Dock tror jag ju inte att näringstabellerna kommit till genom att foderföretag sponsrat någon forskning. Sedan vore det kul om du ville upplysa mig om vilken hundmatsindustri som betalade hennes forskning för mig veterligen skedde den vid SLU.

Resultaten och tillförlitligheten får var och en bedöma men näringstabellerna ÄR tillförlitliga. Jag har själv gått kursen vid SLU men inte träffat Sallander där utan agronomer som höll föreläsningarna och lärde oss räkna foderstater.

Med tanke på att det inte är vare sig den första eller sista kurs jag läst vid högskolan/univeristitet är jag väl medveten om behovet att vara källkritisk.
 
Sv: Foder; lättfödd men svårmusklad

Om ni nu tvekar på Sallander så kan kanske de du konsulterat ge dig länkar till NFC med de näringsrekommendationer som finns för hund. De finns och de ÄR oberoende av foderföretag och det är även kurslitteraturen som dina kompisar kanske kan låta dig ta del av.

Sallander höll inte den kurs jag gått på SLU det var helt andra ansvariga. Hur är det med namn - tror inte de får läggas ut men söker du på SLU sida så hittar du dem.

Sedan - är man intresserad är det mer prioriterring om man har tid att gå eller ej. Det var två träffar i Uppsala med mellanliggande studiefrågor så det var inte så betungande att gå. Två dagar för att få insikt i hur foder fungerar liksom avelskunskap och ökad förståelse för olika frågor som bla diskuteras vid SKK - RAS tillexempel
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 925
Senast: Dentaku
·
F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 152
Senast: Kakis
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 385
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
5 457
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp