Bukefalos 28 år!

foder till 2 åring

Sv: foder till 2 åring

jag ger hö, hestekrafft, soja och morötter till min tvååring.

vi har analyserat hö´t och jag har räknat... men vad hjälper det när hästen iallafall faller ur... (hon är avmaskad ;) )
foderstatsräkning i all ära -som tidigare inlägg sagt är det en bra grund, men sedan måste öga och erfarenhet få avgöra om det behövs mer eller mindre.
det finnns inget foderstatsprogram eller analysvärden som passar in på alla typer av hästar.

om hästen är i gott hull, med blank päls och är pigg och glad måste man väl gjort något rätt :p !
 
Sv: foder till 2 åring

Räkna ut foderstaten kan jag göra själv, det finns utmärkta program på internet men jag brukar ta fram papper och penna och räkna själv, för att få ett hum om vad hästarna ska ha. Diskussioner kring höanalyser finns det så många andra trådar om. Jag är mer ute efter en dialog med andra unghäst ägare för att se vad som har fungerat bäst för dom.
 
Sv: foder till 2 åring

Jag tycker betydligt mer synd om din häst än om Socks. Den klarar sej absolut. :banana:
Jasså gör du det. Kan du precisera dig lite mer ang detta.

Hur ofta analyserar du?
Eftersom jag köper hö resp hösilage av bonden från samma vall och alltid första skörden så gör bonden självklart bara en analys på alltihop. Då går bonden runt och tar lite av hela ängen för att sedan ta en gemensam analys på tex hösilaget. Precis som man ska göra. Finns ingen anledning för mig att ta några fler analyser. Han är en storbonde som producerar massor av hö resp hösilage så honom litar jag på. När han tar hö resp hösilage av nästa äng så tar han självklart analys på detta. Jag får oftast 4 olika analyser för att välja vilket jag vill ha.

Värdena förändras under lagring.
Vilka värden? Var har du läst det någonstans?
 
Sv: foder till 2 åring

Amateur skrev:
Värdena förändras under lagring.
De enda värden som förändras vid lagring är vitaminerna. Förändras något annat är det för att höt inte är hygieniskt bra och möglet "äter upp" näringen i höt. Och ett sånt hö är det knappast läge att fodra med ändå.


Analysvärde är bra att ha när man ska beräkna men vi har alldeles för många hästar i Sverige som mår dåligt för att ägaren har räknat ut rätt foderstat och glömt ögat. :devil: Kunskapen är alldeles för låg!
Håller helt med! Men det betyder ju inte att de hästarna skulle fått bättre foder om ägarna inte analyserat... kunskapen är ju lika låg ändå.

Mänskligheten har haft häst i tusentals år. Analyserat hö i "hrm" tiotal år. Analysen kom när så många misslyckades med ögat och då kan det möjligen vara en riktlinje om man är helt grön i branschen.
Analyser har funnits bra mycket längre än så! Om det bara är de gröna som behöver analyser, varför tar kobönderna själva analys på det hö och silage de fodrar med, som de själva odlat? De om några borde ju då veta vad deras grovfoder innehåller. Funkar inte ögat utan analys funkar det inte med heller dessvärre.


:). Fast egentligen är det väl labben som tjänar mest.

och bonden. För när höet är analyserat kan man ta mer betalt. Och analysen ja ja... :D

Jag vet inga bönder som tar mer betalt för analyserat hö. Tvärtom brukar det vara de som inte analyserar, men påstår att de har superhö som tar ut hutlösa priser.

Hästägaren tjänar både pengar på att man slipper överutfodra, chansa på diverse tillskott när det visar sig att man gissat fel, slipper tappa flera månaders träning när det visar sig att proteinhalten var för låg, slipper oro över att man missat något som inte syns, osv. Dessutom spara pengar på att man väljer ett grovfoder som passar en, och inte får sitta med dyra kompletteringsfoder.
 
Sv: foder till 2 åring

Om jag inte hade analys eller var för dumsnål för att göra en till en växande unghäst, så skulle jag köpa något fullfoder med högt proteinvärde, t.ex Nya Groov (vilket torde bli dyrare i längden än en analys).
 
Sv: foder till 2 åring

Groov är ett bra alternativ, men oftast har man ju fler hästar i stallet och det är enklare om de kan äta någorlunda samma sorter
 
Sv: foder till 2 åring

Verkar som ett toppenfoder :bow: men det finns tyvärr ingen leverantör där jag bor :mad:
 
Sv: foder till 2 åring

Men om man har hästar med totalt skilda näringsbehov så kanske man får kompromissa lite. Eller lägg till soja till 2 åringen.
 
Sv: foder till 2 åring

Vad synd att du hann svara Magdalena!
Hade varit roligt att höra vad Amateur skulle svara på vad det är för värden som försvann i hö resp hösilage.
 
Sv: foder till 2 åring

Åh vad jag tycker det är roligt att läsa så kloka svar som detta!!!
:bump: :bump:
 
Sv: foder till 2 åring

gejsa skrev:
Jasså gör du det. Kan du precisera dig lite mer ang detta.
Därför att jag tror att hennes sunda förnuft räcker längre för god hästvård!

gejsa skrev:
Eftersom jag köper hö resp hösilage av bonden från samma vall och alltid första skörden så gör bonden självklart bara en analys på alltihop. Då går bonden runt och tar lite av hela ängen för att sedan ta en gemensam analys på tex hösilaget. Precis som man ska göra. Finns ingen anledning för mig att ta några fler analyser. Han är en storbonde som producerar massor av hö resp hösilage så honom litar jag på. När han tar hö resp hösilage av nästa äng så tar han självklart analys på detta. Jag får oftast 4 olika analyser för att välja vilket jag vill ha.
Suck. Experter finns det många.
Inser du inte att en sådan plockning självklart ger en stor avvikelsemariginal (fast visst är den bättre än många andra varianter). En avvikelse som man måste ta hänsyn till vid uträkning av foderstat. Analysvärdena är inte så säkra. Även om labben vill att du ska tro det. Ju fler analyser du gör desto mer tjänar labben. :angel:

gejsa skrev:
Vilka värden? Var har du läst det någonstans?
Läst? Du kan läsa det på de flesta sajter som handlar om lagring av hö/hösilage.
Fast jag har erfarenheten av det genom att vi analyserat under året. Förutom vitaminer som någon nämner så är det främst energin som minskar men även protein, det är inte alltid så enkelt att optimal lagringsmöjlighet. TS förändras också. (mörkt, lagom svalt osv) Gäller såväl hö som hösilage. Även om hösilage förändras mindre än hö.

Hälsn från en amatör som har sålt hö i 30 år....

PS! Den som tror att analyserat hö inte är dyrare får gärna fortsätta tro det.. då kan vi höja priserna ännu mer :angel:
 
Sv: foder till 2 åring

Därför att jag tror att hennes sunda förnuft räcker längre för god hästvård!
Och mitt förnuft är inte sunt då eller?
Du kanske ska läsa lite på dom andra sidorna också vad jag har skrivit innan du uttalar dig på ett sådant sätt till mig. Du har ju ingen aning om vad jag har skrivit ang se med ögat tex. Först måste man analysera, sedan räkna ut en speciell foderstat sin häst. Sedan ger man och kollar om det är bra. Kallas inte det sunt ja, då vet jag inte vad som är sunt. Nog känner jag mig sundare och bättre hästmänniska än dom som är snåldumma och inte ens analyserar sitt hö resp hösilage. Tror att det är bra bara för att det är grönt och luktar gott så är värdena kanonbra. :rofl:

Suck. Experter finns det många.
Ja, jag håller verkligen med. Ser ju på dig att du inte heller är en särskild expert fast du har hållt på med hö i 30 år. Eftersom du skriver att värden försvinner i hösilaget. Det enda som försvinner i hösilaget D-vitamin. Eftersom höet inte får soltorka som vanligt torrt hö får. Då hinner inte hösilaget lagra det. Vitamin A försvinner också i torrt hö vartefter som det lagras.
Något smrp försvinner inte alls varken på torrt hö eller hösilage. Jag frågade dig var du läst det eftersom jag ville se källan. Men du hade inte läst det skriver du ändå finns det att läsa enl dig. Men var? Jag har nämligen inte läst det någonstans.

Inser du inte att en sådan plockning självklart ger en stor avvikelsemariginal (fast visst är den bättre än många andra varianter).
Ja, vad jag vet så är det så man rekomenderar att man ska göra. Sedan så får man ett hum om värdena. Sedan så kan ju värdena variera lite grand varteftersom det har skördats. Tex om det har skördats tidigt eller senare på dagen. Men det vet man ju om.
En avvikelse som man måste ta hänsyn till vid uträkning av foderstat. Analysvärdena är inte så säkra. Även om labben vill att du ska tro de
Nej, jag vet det. Men säkrare än att inte göra det.
Ju fler analyser du gör desto mer tjänar labben. :angel:
Nu gjorde ju inte jag det utan min höleverantör. Men på dig lät det nästan som om man skulle göra det varje månad nyss. :smirk:


Läst? Du kan läsa det på de flesta sajter som handlar om lagring av hö/hösilage.
Ok! Var?
Fast jag har erfarenheten av det genom att vi analyserat under året.
Konstigt! På dig lät det ju som om du inte analyserade. Det var ju inte värt det eftersom det ändå inte är något man kan lita på.
förändras också. (mörkt, lagom svalt osv
)Kan aldrig förändras så länge en hösilagebal är intakt. Men det är klart om det står i gassande sol kan det bli känsligare på hållbarheten när man väl öppnat den.



tro det.. då kan vi höja priserna ännu mer :angelPS! Den som tror att analyserat hö inte är dyrare får gärna fortsätta
Det beror nog på var man köper sitt hö. Jag betalar tex 1.17 kr/kg för storbals hösilage med bra värden i. Med frakt och analyserat. Så inte är det dyrare för mig inte. Detta tack vare att han inte är någon småbonde utan säljer väldigt mycket varje år.
 
Senast ändrad:
Sv: foder till 2 åring

Hej!

min unghäst är visserligen inte 2 år men snart 1 1/2 också ett halvblod.

Han har fri tillgång till hö nu, äter nya krafft grov, betfor och chevinal plus. Ska snart övergå till hösilage där han också kommer att ha fri tillgång, behöver dock äta ca 11 kg för att allt ska stämma i foderstaten så jag hoppas att han får i sig så mycket. Men min erfarenhet säger mig att det är lättare att få i hästarna mer ensilage än hö...får jag i honom mer ensilage än 11 kg är jag glad för då kan jag också dra ner på kraften, idag äter han 3 kg.
 
Sv: foder till 2 åring

Cesar skrev:
Hej!

min unghäst är visserligen inte 2 år men snart 1 1/2 också ett halvblod.

Han har fri tillgång till hö nu, äter nya krafft grov, betfor och chevinal plus. Ska snart övergå till hösilage där han också kommer att ha fri tillgång, behöver dock äta ca 11 kg för att allt ska stämma i foderstaten så jag hoppas att han får i sig så mycket. Men min erfarenhet säger mig att det är lättare att få i hästarna mer ensilage än hö...får jag i honom mer ensilage än 11 kg är jag glad för då kan jag också dra ner på kraften, idag äter han 3 kg.

Oj! Är han bara 1 ½ år och äter redan 3 kg nya groov! Det låter mycket. Hur mycket hö får han i sig då?
Jag hade nog hellre tagit Krafft lusern i stället och gett fri tillgång i en hink på natten och högst 1 kg groov.
Men det är ju jag det. :)
 
Sv: foder till 2 åring

Får jag pressa mig in med ännu en fråga om ett 1,5 årigt halvblodssto som flyttade till oss förra veckan...

Stor för sin ålder tycker jag, knappt 160 cm!
Men mager över revbenen, de syns, och lite bukig.

Analysvärden på hösilaget:
40g smb protein
5,9 MJ Energi
5,8 g Ca
2,5 g P

Får 12 kg av detta + 2 kg havre + 0,3 kg betfor
samt lite mineraler.

Kommer hon att äta upp sig på enbart detta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 158
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 664
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: CFrisk
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp