Foder till lösdriftshäst

Praefatio

Trådstartare
Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på lösdriften. Nu äter han 9 kg oanalyserat hö och 2 kg halm samt 1 kg lucernpellets och 1 dl mineraler. Lucernet har han fått "för säkerhets skull" eftersom det inte finns analys på höet och för att det är bra som krubbskrammel. På lösdriften får de fri tillgång på hö, jag ska fråga imorgon när jag är där och kollar om de har analys men jag utgår ifrån att de inte har det. Jag utgår också ifrån att han äter i alla fall 12 kg hö om dagen så här års, kanske mer när det är så kallt, eftersom han enligt förra ägaren fick det förra året och då lämnade kvar en del.
Let's face it, han är lite tjock. Hans bogmuskler har krånglat en del i höst och vinter (därför att hans nuvarande situation innebär så mycket stillastående i liten hage och box, tror jag) så han har inte ridits så mycket. Han är inte jättetjock och är inte bukig, men klappar man honom på rumpan/halsen så dallrar det lite grann. Hade han blivit riden som planerat så hade han garanterat varit i fin form. Det känns egentligen som att det är sommarbetet som fortfarande syns.

Han kommer att bli riden 5-6 dagar i veckan när han har flyttat och kommer då att få någonting att äta efteråt. Vad rekommenderar ni? Han behöver ingen extra energi, han har energi så att det pyser ur öronen på honom nu när han stått så mycket, men han behöver inte heller lugnas ner. Planen är att han till sommaren ska vara välmusklad och trevlig, vilket kommer att uppnås genom ridning men det vore jättetrevligt med en liten hjälpande hand genom att boosta fodret lite. Finns det någonting man kan ge utan grovfoderanalys? Tänker i banorna mer lucern (hur mycket bör han då få vid detta enda fodringstillfälle, som inträffar 5-6 dagar i veckan och inte varje dag?) och kanske soja... Men jag kan ingenting om foder så det är bara gissningar.

Har önskat mig en bok om utfodring i julklapp... :p
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Utan en govfoderanalys har du ingen större nytta av en bok om utfodring......:crazy:

Men eftersom du nu inte har någon sådan, analys alltså, så är det svårt att rekommendera något alls.

Jag skulle köra på som du har det och se hur hästen funkar på det.

Men har han någon päls nu då ?

Mina 2 "stora" hästar ( quarterhästar ) har nästan ingen päls alls jämfört med islandshästarna och då har de ändå gått ute dygnet runt sedan i somras, alltså aldrig stallats in.
De har så det räcker uppemot -8 ungefär, utan vind eller snö men mer än -8 tar jag in dem nattetid.

Så hur han det med pälsen ?
Har han dåligt med päls behöver han kanske mera mat för att kompensera värmen med....eller kylan hur man nu ser det :angel:
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

jag skulle vänta tills du fått foderanalysen.
vi har räknat ut att våra stora hästar äter runt 20kg hö på fritillgång, ponnyerna(d-ponny) äter ca 15kg.
mer när det är dåligt väder för att hålla värmen.

som cowgirl73 säger så är det svårt att veta utan analys. jag skulle nog avvakta och se hur det utvecklar sig,
kanske som max ge nån morot eller liknande för att han skall bli glad att komma in/ut ur hagen..
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Tror han kommer äta betydligt mer än 12 kg på lösdrift. När min gick på lösdrift åt hon och hennes 2 kompisar ca 26 kg VAR per dygn.. Iofs så var alla dom tunna så dom blev inte tjocka men ändå! Det var inte ens under den kallaste perioden på året utan på höstkanten. Helt galet!! :p
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Den kommer garanterat äta mer än 12 kg hösilage.. när mina 2 hade fri tillgång (1 arab korsning å 1 hbl korsning bägge va i normal hull och blev ej tjocka) så åt dom 1 bal på 5 dagar å den vägde 350 kg.. alltså åt dom i snitt 35 kg/dag å ibland åt dom mer å ibland mindre.. Min shettis äter ca 12 kg/dag själv..
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Räkna bort vattenhalten om det är hösilage/ensilage så blir kg-vikten korrekt.
Vatten innehåller ingen näring.
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Det står iochförsig att det är HÖ han ska få fri tillgång på.

Men jag tror ändå han kommer äte mer än 12 kg.....räknade ut att mina satte i sig i snitt 16 kilo per häst, blandat quarter, islandshäst, shettis, tjocka, magra, växande, dräktig.......torrhö.....
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Om de inte redan tagit en analys så tycker jag du ska göra det själv. Då vet du vad du ska utgå ifrån.
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Mitt hade en ts på ca 65-70 dock väldigt tunnt hö (tunna gräs strån)
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Vilket fånigt påstående. Det är väl klart att man har nytta av foderkunskap även om man inte kan applicera det på verkligheten under samma period som man lär sig. Det är väl ändå aldrig dåligt att ha koll på hur fodret fungerar.

*delvis kl*

Nu hade tjejen faktiskt analys på grovfodret. De skulle ev byta till ett utan analys, men jag ska få analysen på det de får nu och så får vi se om de byter. Hur mycket kostar det att göra egen analys på fodret?
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Kommer han gå på fri tillgång så säger jag som de andra att han lär äta mer än 12 kg, mitt varmblod äter närmare 20 kg per dygn. Har ni inte superdåligt hö så kan jag gissa på att hans behov kommer att täckas av bara höet. Soja och lucern är protein och det kan ju vara onödigt att extrafodra med det om analysen visar att det täcker som det är.
Jag personligen tror att det inte kommer att behövas något extra fodra i krubban efter ridningen.
Selen är något det finns ont om i svenska jordar och kan vara något som behöver tillsättas. Selen fodras i samband med vitamin E men är giftigt vid överdos.
Det bästa är som sagt om ni kanske tillsammans kan lägga ihop pengar till en analys.

Mina foderkunskaper är begränsade men lite tips kanske jag kunde bidra med :)
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Jag fick uppfattningen att du skulle räkna ut en foderstat med hjälp av boken om utfodring.....och det blir rätt svårt utan en analys...

Det var därför jag gav det svar jag gjorde, du behöver inte bli otrevlig !!

Att tolka text är inte alltid så lätt som det kanske verkar när man själv sitter och skriver, det är något som väldigt ofta glöms bort på Internet.......:angel:
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Jag har för mig att det brukar kosta runt 400 kronor.

Jag har oxå fått den uppfattningen men när jag kollar på hemsidor som gör analyser så verkar det kosta uppemot 750-1000 så jag vet inte vilket som egentligen stämmer....

Beror säkert på vilken typ av analys....:laugh:
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Jag knapplånar mig själv och frågar vidare...

Så, jag har alltså ingen chans egentligen att avgöra om min häst äter 12, 15 eller 25 kg hö på lösdriften eftersom det är sex-sju hästar som står där. Hur ska jag då veta vad han får i sig, eller rättare sagt - hur ska jag veta att han får i sig tillräckligt? Finns det någonting som, oavsett analyser och mängd grovfoder, är smart att komplettera med? Visst ser man på hullet om han får i sig tillräckligt med protein och energi, men vitamin- och mineralbrist syns ju inte alltid och märks inte alltid heller. Vill ju slippa ta ut veterinär i tid och otid för att ta blodprover bara för att jag inte vet hur jag ska utfodra, så att säga... Jag lider själv tidvis av allsköns brister och vet hur tufft det kan vara med trötthet och en kropp som sviker. Vill gärna undvika det hos min häst även om han "bara" är hobbyhäst.
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Det man kan göra för att få ett hum om det är att man vet hur mycket balen väger, kollar hur många dagar det tar för alla hästarna att äta upp den och sen delar antalet kilon med antalet dagar och hästar så får man en ungefärlig siffra om hur mycket varje häst äter.

Sen är det väl rimligt att tro att en shettis inte äter 25 kilo men att fullblodet kanske äter mer än 25 kilo....om du förstår.

Om man inte vet värden eller kan räkna ordentligt så är det alrdig fel med tillskot av tex lucern/lucernhack.
det är grovfoder med högt proteinvärde och för mycket protein från grovfodret är inte farligt.

Ang mineraler osv så får man väl köpa något som är för ridhästar och ge halva ransonen kanske....värst i Sverige är det väl med selen, det finns inte så höga halter av det i jorden så det brukar man få ge extra.

Ofta behövs inget mineraltillskott förutom selen men visst, det är ju svårt att veta utan att ha analys på vad grovfodret innehåller.
Sen får man ju se på vad man ger mer, ifall det innehåller mineraler osv.
 
Sv: Foder till lösdriftshäst

Vi gjorde tre analyser i år (både energi/protein och mineraler) och betalde 440 per styck. Sen tillkommer ju fraktkostnad också.

Vi använde Hjortens lab.

Analycen tar 638+94 kronor.

Kanske vill någon av dina stallkamrater vara med? Jag har själv gjort flera analyser när jag haft häst i stall där ingen annan var intresserad av att veta vad de gav sina hästar.

Vill du vara säker på att undvika brister så är enda chansen att göra en analys på ditt hö. Har du tur så slipper du pytsa med en massa mineraler och kraftfoder och spar på så sätt en slant. Selen lär du få lägga till, men det kan du blanda i en skvätt betfor om det är så.

Och ja, du ser om du ger för lite energi/protein, men när det väl syns så har det gått rätt långt och det kan vara knepigt att fodra upp igen.

Även om du ska ge fri tillgång och inte vet exakt hur mycket hästen äter så är en analys ett hjälpmedel. Det kan hända att ditt hö innehåller 12 g smrp och då räcker inte 20 kg på långa vägar till en stor häst och du kommer få ge extra proteiner.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp