Bukefalos 28 år!

Foder till travhästar

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hej!

Jag håller febrilt på att försöka hitta vilket foder som passar min donna bäst. Vad ger ni era travhästar att äta?

Själv har jag tyvärr ingen möjlighet att få fram någon hösilageanalys och har en häst i tävlingskondition som har svårt att hålla hull samt behöver lägga på sig mer hull.

Tips? Råd?

Ska man ge Krafft Groov 125, Krafft Sport, Krafft Lusern, Krafft Müsli? Eller rent av något annat märke som är bättre?

Jag vill gärna ge ett kraftfoder som kan kombineras med antingen havre eller kornkross eftersom detta ingår i stallhyran.

Och här kommer ytterligare en fråga. Kan man ge hästen bara kornkross istället för havre eller är detta dåligt för hästen på något sätt? Vad är fördel respektive nackdel med havre vs kornkross?

Har en häst som är tillräckligt pigg, och vill inte få henne piggare :)
 
Sv: Foder till travhästar

Men det är samma sak som att fodra en ridhäst, räkna på hårt arbete. Jag vill ha i dem uppemåt 6-700 gram smältbart råprotein, det brukar stämma bra på de flesta.
Om du inte har en höanalys och har vanligt hö, så utgår från 20 smrp /kg foder, har du hösilage utgå från 40 g/kg foder.
 
Sv: Foder till travhästar

Jag är ingen superguru på foder men har provat lite olika komb på min häst. Hon är ett litet vbl sto som går i hård träning (elit). Hon har svårt att tåla havre då det sätter sig i "huvudet" på henne och hon blir helt snurrig. Jag har tagit hjälp av ett program på freefarms hemsida för att beräkna foderstat. Har du tittat på det? Där finns det ifyllda värden, nån sorts medelvärden, på en del grundfoder och man kan själv komplettera med tex sport, eller groov 125.
Där visade det sig att min häst, enl deras program, skulle ha 0,5 kg sport och 1,5 kg groov 125 och 3 dl betfor när jag fyllde i att hon åt 10 kg hö (hon har hela sommaren gått på grönbete och gör ännu).
Vi har provat den givan i två veckor och hästen är lugnare och inte speedad längre. Så vi kör så ett tag till.

Har nån erfarenhet av freefarms program, blir det låga givor så att hästarna faller ur?

Om hästen är pigg som det är så ska du inte ge mer havre. Kornkross ska ju vara bra för hullet och likaså lusern men jag har inte provat något av dem på mitt vbl sto. Gammelponnyn däremot äter lusern och är numera mkt fin i hullet.
 
Sv: Foder till travhästar

havre ingick sa du? ge då havre! det gör vi och det finns mååååånga bra hästar i stallen!

du kan ju köpa till mineraler och vitaminer via något tillskottsfoder eftersom det ändå är en tävlingshäst. är inte jättebra inom ämnet en han jag jobbar för har stor koll och blandar mycket eget och havre r den stora basen i det.:)
 
Sv: Foder till travhästar

cämela skrev:
havre ingick sa du? ge då havre! det gör vi och det finns mååååånga bra hästar i stallen!

du kan ju köpa till mineraler och vitaminer via något tillskottsfoder eftersom det ändå är en tävlingshäst. är inte jättebra inom ämnet en han jag jobbar för har stor koll och blandar mycket eget och havre r den stora basen i det.:)

Men jag vill gärna undvika havre då hon är väldigt pigg som det är ändå...
 
Sv: Foder till travhästar

cämela skrev:
hur ofta kör du hästen?

4-5 gånger per vecka... Hon har inte gått så hårt sen jag fick henne, mest skritt, lite backe och sakta trav. Men nu har jag tänkt att hon ska börja gå lite hårdare... Och då blir det nog 4 ggr i veckan...
 
Sv: Foder till travhästar

Monsieur de Mai skrev:
Hej!

Vad ger ni era travhästar att äta?

Fritt med hö, med bra värden. Äter ca 9 - 10kg
Lusern hackad strå, havre och mineraler.

Har provat olika varianter med groov, mysli och annan gojja men i slut änden blev det bara dyrt.
Nu fungerar det bra och han håller hullet.
Har precis börjat att tävla så snart lär det väl märkas om han faller ur lite.

Har använt mig av freefarms foderprogram att ha som riktlinje men brukar få ge lite x-tra av allt för att det ska bli bra. Vet inte om det är programmet som räknar i underkant eller han som kräver mera.

Han är oxå en energi fylld herre men jag upplever inte honom som värre bara för att han numera äter flera kilo havre.
Men tar jag bort lusernet så protesterar magen :crazy:

Annars brukar väl olja tillföra skonsam energi.. utan att de blir "snurriga" i huvet
 
Sv: Foder till travhästar

Krafft sport, havre och betfor, hö och ensilage<--(på vintern). sen en massa annat som vitaminer/salt/mineraler, glukosamin mm
 
Sv: Foder till travhästar

Hej hej, jag hade samma problem när jag fick hem min älskling för två år sedan. han var undernärd och ranglig då. Gav honom lucern hackad strå, betfor och kornkross "och självklart hö";) och det bet på honom nästan direkt,
han får
Morgon 1,5 kg lucern 0,5 kg kornkross
kväll 1,5kg lucern 1 kg kornkross 5dl betfor,1/2 dl mineraler
och fritt hö funkar hur bra som helst :)
 
Sv: Foder till travhästar

r ju förmodligen drför hon r het/snurrig blir nog bttre då du ökar farten lite...du vet överskottsenergin försvinner kanske.

detta äter passhästarna

morgon 2 liter havre


lunch 2 literhavre

middag havrekross (beroende på vad dom behöver men runt 2-3 liter)
betfor


ALLA hästar får havre hos oss och det är uppemot 100 hästar.

havre har ju funkat i alla tider och är still goingstrong. blir ju så mycketbilligare om man anvnder sig av det och det ingår ju för dig. du kan ju blanda med korn men ge inte för mycket av kornet bara
kli
bvitamin
vitlöksolja
vitlökspulver
salt
mineraler
morötter

sen blöterman upp det till en gröt.

sen har dom rätt fritt med hö dom ahr höhäckar i stallet som är välfyllda alltid kvar på morgonen då man kommer samt att dom får bra med hö i hagen...
 
Sv: Foder till travhästar

cämela skrev:
r ju förmodligen drför hon r het/snurrig blir nog bttre då du ökar farten lite...du vet överskottsenergin försvinner kanske.

detta äter passhästarna

morgon 2 liter havre


lunch 2 literhavre

middag havrekross (beroende på vad dom behöver men runt 2-3 liter)
betfor


ALLA hästar får havre hos oss och det är uppemot 100 hästar.

havre har ju funkat i alla tider och är still goingstrong. blir ju så mycketbilligare om man anvnder sig av det och det ingår ju för dig. du kan ju blanda med korn men ge inte för mycket av kornet bara
kli
bvitamin
vitlöksolja
vitlökspulver
salt
mineraler
morötter

sen blöterman upp det till en gröt.

sen har dom rätt fritt med hö dom ahr höhäckar i stallet som är välfyllda alltid kvar på morgonen då man kommer samt att dom får bra med hö i hagen...

Vad är nackdelen med att ge för mycket korn? Har också hört något om det förut...
 
Sv: Foder till travhästar

Monsieur de Mai skrev:
Ska man ge Krafft Groov 125, Krafft Sport, Krafft Lusern, Krafft Müsli? Eller rent av något annat märke som är bättre? QUOTE]
Tror inte att olika märken ger några särskilda resultat men har du en häst som har svårt att lägga på sig kanske den har bekymmer (litet magsår eller andra matsmältningsproblem) och ev. behöver en snälla-bakterier-kur. ProViva ska ju funka även på häst, en halv liter per dag. Men prova i första hand att ge "snälla" fodermedel om du har en häst som äter vad som helst. Lusern är prima för hästmagar (men kan vara svårt med kräsmagar, kanske funkar Groov 125 eller Hippo Alfa bättre till dessa?! Annars tycker jag att Grund har bäst pris och så kan man komplettera med olja (mer energi) och få sin egen Sport, 1 dl olja+1kg grund ger 14 Mj, 1 Mj mer än Krafft Energi som kostar skjortan! Eller några dl soja om man vill få upp proteinet men tycker fortfarande man får snällast mat av att blanda själv), kanske linfrökaka som är både energi och proteinrikt, olja självklart i lagom mängd (några dl fördelat under dagen). Kolla så hästen inte börjar lämna höt framför kraftfodret. Så mycket hö som möjligt är målet, inte bara "så mycket den vill äta". Får en häst 6 kg kraftfoder är den kanske inte så hungrig att den äter 10-12 kg hö.
Havre är ett utmärkt foder tycker jag, särskilt i kombination med lusern som är kalkrikt och (havren fosforrik). Tänk bara på att inte ge för stor giva på en gång, samt att den inte ska äta stärkelserik mat på tom mage = stor risk för försurning av maginnehållet. Betfor är snällt och bra att blanda ner mineraler, vitaminer, salt och annat men rent näringsmässigt tycker jag inte att det är tillräckligt näringstätt för att kallas energifoder. Man får ge rätt stor volym för att det ska ge tillräckligt med MJ.
Tänk på att mineralbehovet ändrar sig avsevärt om du bestämmer dig för att fodra med havre/korn, lusern eller färdigfoder. När jag fodrat med (relativt små mängder) lusern har jag alltid fått tillsätta extra fosfor även om jag gett havre. De sk "tävlingsmineralerna" innehåller väldigt lite fosfor eftersom de är anpassade till STORA havregivor. Krafft Mineral Vit har funkat bra till luserngivor.
Ok, lite konkret: Så stor högiva som möjligt. Lusern i första hand blandat med havre/korn. Men helst havre då det innehåller mindre stärkelse än korn. Linfrökaka, ca ett halvt kilo är Ok, olja fördelat på två-tre mål, ev. soja nån dl beroende på hur hästen musklar sig framöver (väldigt proteintätt, behöver inte ge så stor mängd). Svårt att ge tips om kilon hit och dit om du inte har analys men i regel med tunna hästar så är det väl: mata så mycket det går men ta snälla foder i första hand för att spara magen. Och glöm inte att höt är grunden i foderstaten och äter den mer kraftfoder men minskar drastiskt på höätandet är det ändå inte säkert att du fått i den mer energi/protein.
Hoppas du inte tycker att jag svamlar för mycket, börjar bli sent nu. Jag har för övrigt också travhästar om du undrar varav en svårfödd krake så jag vet hur svårt det kan vara att få i de mängder som behövs. Ibland kan det vara OMÖJLIGT om man har ett dåligt hö, hur mycket kraftfoder man än ger så kommer man ändå inte upp i de behov en HÅRT presterande häst ska ha. Vet bara att min svårfödde äter sensommargräs (BRA bete som ingen tror har någon näring) för fullt + 1½ kg havre och ½ kg lusern och är rundare än aldrig förr så det är inte bara kraftfodret som gör dem runda & goa samt springvilliga.:banana:
Lycka till! Mvh/Somi
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 936
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 538
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp