Foder till tunn och kräsen häst

Dressyren

Trådstartare
Har köpt en ny häst från Holland för ca tre veckor sen.
4 år gammal, men ser ut som 2år. Tanig och omusklad.

Ger 10-12kg Hö /dag men hon lämnar mat vid varje måltid så gissar att hon får i sig ca 8kg/dag. Ger 0,5l mustang proteinpellets (heter det så?) plus mineraler 2ggr om dagen. Även där lämnar hon maten och äter upp lite mer än hälften.
Har provat ge olja - då brände hon upp hela mulen (har vit mule)

Vill ha tips på foder som innehåller mycket trots liten mängd.

Kan tillägga att kolla masken är gjord och avmaskad efter det. Tänderna kollade :)
 
Vart får man tag i hippo alfa? Det enda jag hittar är att köpa hela pallar men blir lite mycket för att bara testa.
Har inte provat med annat hö iom att det snart är betessläpp och lite svårt att få tag på annat hö nu innan alla börjar slå.
 
Vi köper direkt från Svenska Foder eller hos vår lokala foderleverantör. ÅF finns säkert på Svenska Foders hemsida.
 
Efter flera samtal med foderrådgivare ger jag nu 3 kg groov 125, 2kg sport müsli (krafft) samt 3 dl soja / dag. Ändå händer ingenting.
Hon går på dygnet runt bete som har varit väldigt bra tills för en vecka sen men då har jag stödfodrat med 10kg Hö/ dag som hon inte äter upp allt av.

Någon som har andra tips eller råd?

Funderar på att stalla upp henne igen men hon föll ur även när hon stod på Box om nätterna så det kanske varken gör till eller från.
 
Äter hästen den mängden mat och den ändå inte lägger på sig så hade jag faktiskt rådfrågat veterinär. Kanske nån form av blodprov kan visa nåt.
 
Tanken har slagit mig, men veterinären som vaccinerade för inte så längesen tyckte att jag skulle dra ner på fodret pga fångrisken och att hon inte var såå mager..
Det är inte direkt så att hon är dödligt tunn, men absolut på tok för tunn för att vara växande unghäst. Kan nog jämföra henne som en travare i toppkondition om man tar bort alla muskler.
 
Låt mig gissa. Du har pratat med Kraffts rådgivare. Ser ut så på foderstaten.

Jag har ingen respekt för deras sk kunskap. Av det jag sett och hört borde många av dem lära sig grundläggande fakta om arten häst.
 
Hippo är nog svårt att få tag i, men det finns återförsäljare för Pavo (Sunderbyn) och Salsa (Siknäs, Kalix).

Jag håller med veterinären.

Viktökning tar ju tid, låt det ta tid :). 3 veckor är inte så länge.

Höet du ger, vad har du för analys på det?
 
@Lovisaleonora

Har pratat med i princip alla foderleverantörer nu under falsterboveckan där andra än krafft räknat ut foderstat åt mig.

Har även plockat med mig provpåsar av det mesta, men flera av företagen har inte kommit igång med att skicka foder till privatpersoner ännu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 128
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 368
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 519
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 585
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp