Foder till tunn och kräsen häst

@Dressyren

Dodson&Horell Build Up Mix är överlägset det bästa! :love:

Min gick från att vara en vanlig unghäst (sto) till att bli som en krallig hingst på ett par veckor, nu var hon iof maffig i sig men ÄNDÅ! Galet vad bra det är! Och läckert tycker hästarna! ;)
 
Hippo är nog svårt att få tag i, men det finns återförsäljare för Pavo (Sunderbyn) och Salsa (Siknäs, Kalix).

Jag håller med veterinären.

Viktökning tar ju tid, låt det ta tid :). 3 veckor är inte så länge.

Höet du ger, vad har du för analys på det?

Har pratat med pavos foderrådgivare och han tyckte bag skulle testa pavo podo grow.

Har tyvärr ingen analys på höet ännu.


Nu har det gått ytterligare en månad och hästen har lagt på sig lite lite över revbenen så nu syns iallafall inte dom :)
 
Hippo är nog svårt att få tag i, men det finns återförsäljare för Pavo (Sunderbyn) och Salsa (Siknäs, Kalix).

Jag håller med veterinären.

Viktökning tar ju tid, låt det ta tid :). 3 veckor är inte så länge.

Höet du ger, vad har du för analys på det?

Har pratat med pavos foderrådgivare och han tyckte att jag skulle testa pavo podo grow.

Har tyvärr ingen analys på höet ännu.


Nu har det gått ytterligare en månad och hästen har lagt på sig lite lite över revbenen så nu syns iallafall inte dom :)
 
Jag hade blivit betydligt mer förvånad om han hade gett dig rådet att testa nån produkt från någon annan tillverkare... ;)

Haha ja det är sant.. :)

Är det någon som har testat podo grow till äldre hästar? Verkar främst vara till föl och yngre hästar.
 
Rent generellt så skulle jag ge dig rådet att prova dig fram tills du hittar ett foder som hästen tycker om att äta och sen skyffla i den så mycket som behövs.
Att ett foder är tillverkat för en viss typ av häst, betyder egentligen bara att det är (i bästa fall någorlunda väl) anpassat för att ge en hyfsat balanserad foderstat tillsammans med ett "idealhö". Det innehåller egentligen inte några särskilda ingredienser som gör det extra bra för den specifika hästtypen utan det är tillverkarnas knep för att sälja olika foder till olika hästar. (på samma sätt som det snart finns ras-specifik kattmat för alla raser... :arghh:)
Prio ett för en tunn häst är att den ska äta sin mat i tillräcklig mängd.
Prio två att maten täcker alla behov.
Och utifrån detta väljer man det foder som passar bäst för att det är lättast att få tag i/har bäst pris/whatever else. Det spelar inte så stor roll vad det står för märke på säcken, så länge hästen äter och har behoven täckta.
 
Jag gjorde en lite rolig uträkning, då jag tog de mest energirika fodren (förutom olja) och räknade ut hur mycket energi de gav per liter. Efter att ha haft en häst med foderstrupsförstoppning så blötlägger jag allt foder, så volymen blir förstås större då. Vågar du ge torrt kan alltså siffrorna bli annorlunda.

Jag fick i alla fall fram att en liter betfor ger 1,2 MJ, Krafft Pluss Energi ger 2,2 MJ medan vanlig havre (som inte sväller) ger 4,5-5 MJ beroende på värdet. Så vill du ha så lite volym som möjligt, så skulle jag ge havre blandat med linfröolja.

Sedan kan det hjälpa att dela upp allt foder i fler givor. I början när min ettåring inte orkade äta så mycket, gjorde det enorm skillnad att ge honom 2 dl kraftfoder, vänta tills han ätit upp det, gett honom ytterligare 2 dl kraftfoder och sedan hålla på så tills han fått i sig ett par liter. Han fick upplevelsen av att det var små portioner, fast det egentligen var mycket. Hade jag serverat honom två liter direkt så hade han tagit ett par tuggor och sedan tappat aptiten. Så det kan vara värt att prova.
 
Har haft/har samma problem som dig @Dressyren . Köpte min som 3åring förra sommaren, kom då från betet mager o tunn. Vårat hö har lågt proteinvärde och det blev en utmaning. Hästen totalvägrade lucern och ville inte äta kraftfoder. Efter ett trugande och provande åt han tillslut upp hippo alfa grov blandat med lucern.
Så i våras var han riktigt fin
DSC_0176_zpsvb9vkchi.jpg


Han fick vila och gå på bete i 6 veckor. Tog hem honom och han ser ut som en tunnis igen. Ändå så har jag stödfodrat under betet. Vissa hästar klarar inte att gå på bete.
Nu har han varit hemma 3 veckor och står nu inne nattetid. Har börjat fodra med ett nytt foder, muscle up från svenska Fibergi. Liknande foder som bild up men svenskt. Han får 8kg hö , bete ute och lucern och 2kg muscle up. Ser redan finare ut i kroppen.
 
Vad är det för värden på höt? Ett bra hö är A o O.

Tanken har slagit mig, men veterinären som vaccinerade för inte så längesen tyckte att jag skulle dra ner på fodret pga fångrisken och att hon inte var såå mager..
Det är inte direkt så att hon är dödligt tunn, men absolut på tok för tunn för att vara växande unghäst. Kan nog jämföra henne som en travare i toppkondition om man tar bort alla muskler.
När hästen är 4år räknas den inte som "växande unghäst" när man räknar foderstat,.. utan till 4åring räknar man på samma sätt/princip som till en "vanlig vuxen".

Olja är energitätt om du behöver mer energi
Potatisprotein innehåller mycket protein om det skulle fattas.
Svårt att ge tips om man inte vet något om erat grovfoder som ska vara basen.
 
Har pratat med pavos foderrådgivare och han tyckte bag skulle testa pavo podo grow.

Har tyvärr ingen analys på höet ännu.

Låter väldigt oseriöst och okunnigt av dem att rekommendera en typ av kraftfoder utan att veta vad ditt hö innehåller (analys). Höt är alltid grunden i en foderstat och utan analys är det omöjligt att veta vad man behöver komplettera med.
 
Vad är det för värden på höt? Ett bra hö är A o O.


När hästen är 4år räknas den inte som "växande unghäst" när man räknar foderstat,.. utan till 4åring räknar man på samma sätt/princip som till en "vanlig vuxen".

Olja är energitätt om du behöver mer energi
Potatisprotein innehåller mycket protein om det skulle fattas.
Svårt att ge tips om man inte vet något om erat grovfoder som ska vara basen.

Så jag ska alltså inte ta hänsyn till att hon växer så det knakar, eller vad menar du?

Linfröolja ger jag 1,5 dl/dag.
 
Jo, klart du ska ta hänsyn till det. Men när man räknar och "pratar om" växande unghästar räknar man från 0-2år ungefär, då dem växer som mest. En fyra åring växer inte lika mycket och har inte de behovet som ex en ettåring. Det var mer så jag menade. Uppger man till ex en foderrådgivare att det är en växande unghäst tänker man direkt på en betydligt yngre häst och då blir det lite fel i beräkningen.


Så jag ska alltså inte ta hänsyn till att hon växer så det knakar, eller vad menar du?

Linfröolja ger jag 1,5 dl/dag.
 
@saraaandersson
Jaha du tänkte så :) Jag har aldrig varit med om foderrådgivare som inte vill veta exakt ålder. Två av mina hästar är inne i en riktig växtperiod nu och har växt flera cm på en månad. Bägge fyra år.
 
Det där att 4 åringar fortfarande växer så mkt på höjden låter som kompensations växande.
De har fått för lite innan o när de får mer så skjuter de iväg.
Källa M. Rundgrens avhandling. Mkt intressant.

Det allra viktigaste för en tunn häst är att ge tillräckligt med energi o sedan protein på det.
Ger du för lite energi gör hästen av med massor med energi för att bryta ner protein till energi.
Hestekraften är outstanding för svårfödda kräsna hästar, men svår att få tag på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 128
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 369
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 519
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 597
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp